Cuvântul Liber, septembrie 2018 (Anul 30, nr. 166-186)

2018-09-15 / nr. 176

CUVÂNTUL SÂMBĂTĂ, 15 SEPTEMBRIE 2018 Biserica Ortodoxă Română donează 300.000 de euro pentru victimele incendiilor din Grecia Patriarhia Română anunţă că, în urma apelului pentru ajutorarea Bisericii Ortodoxe a Greciei, după tragicul incendiu din apropierea Atenei, din 23-24 iulie 2018, a adunat din partea eparhiilor Bisericii Ortodoxe Române suma de 3000OOO. „Această sumă va fi dăruită pentru acoperirea nevoilor urgente ale celor afectaţi de incendiu şi reprezintă un semn de frăţească solidaritate cu Biserica Ortodoxă a Greciei şi cu poporul elen", se afirmă într-un comunicat de presă al Patriarhiei. (LP.) Societatea Cultural-Patriotică a Avram Iancu” - Filiala Mureş Despărţământul Central Judeţean Mureş al ASTREI Vă invită la conferinţa ! Discursul lui Ion I. C. Brătianu în primul Parlament al României întregite susţinută de Mihai Monoranu ! Moderator: Ioan Berta Clipa de poezie: Mircea Dorin Istrate, Dorian Marcoci, Silviu Raţiu Moment istoric 100: Ioan Berta Manifestarea va avea loc miercuri, 19 septembrie 2018, ora 17.00, la Casa Memorială „Avram Iancu", str. Avram lancu nr. 23, Târgu-Mureș. V___________________________________________________________-1 15 SEPTEMBRIE 2018 pjjJL D£ CALENDAR ------------/tras* Zile trecute: 258 Zile rămase: 107 Soarele răsare la: 6.57 Soarele apune la: 19.36 Ortodox: Sf. Iosif cel Nou de la Partos și Sf. Mc. Nichita Gotul Greco-catolic: Sf. Mc. Nichita Gotul Romano-catolic: Sf. Fecioara Maria îndurerată Zodia, Fecioara (23 august-21 septembrie) | 2009 - A decedat Nicu Constantin, actor român. | 1988 - în Marea Britanie, la Londra, este inaugurat Muzeul I Imaginilor în Mișcare. | 1890 - S-a născut Agatha Christie, scriitoare britanică. | 1869 - în România, la București, Mihail Kogălniceanu este ales preşedinte al Secţiunii istorice a Academiei Române. 1857 - Timothy Alder patentează maşina de cules litere. 1521 - A decedat Neagoe Basarab, domn al Ţării Româneşti. I Cugetarea zilei: „Sufletul ajută trupul şi uneori chiar îl I ridică de la pământ. E singura pasăre care-și poartă V. ________ _ _ colivia (Victor Hugo) V____________________________________________________________________________________ Berbec. O rudă apropiată vă ajută să depăşiţi un moment dificil din relaţiile parteneriale. Acordaţi mai multă atenţie copiilor! Taur. Nu este o zi favorabilă activităţilor intelectuale. Vă cam lipseşte inspiraţia şi nu reuşiţi să terminaţi o lucrare importantă. __ Gemeni. Se pare că nu deimp vă puteţi respecta programul din cauza unor evenimente neprevăzute. Vă sfătuim să aveţi răbdare şi să aşteptaţi zile mai bune. Rac. Sunteţi indispus din cauza atmosferei tensionate de la serviciu. Nu vă faceţi probleme, toanele şefului vor trece curând! HOROSCOP # Leu. Vă recomandăm să vă păstraţi calmul şi să evitaţi discuţiile în contradictoriu cu colegii. Ar fi bine să ţineţi cont de sfaturile unei rude la Fecioară. Aveţi parte de câteva momente mai încordate, din cauza controverselor cu un coleg sau un partener de afaceri. Reuşiţi să lămuriţi repede. * Balanţă. Sunteţi indispusăa Di din cauză că vi se anulează TM o delegaţie. Nu este cazul vă faceţi griji, este doar o amânare şi nimic mai mult. Scorpion. Apar neînţelegeri în relaţia cu un partener de afaceri. Păstraţi-vă calmul şi încercaţi să găsiţi o soluţie de compromis! zis Săgetător. Vă sfătuim trei să nu vă asumaţi prea multe responsabilităţi, pentru că riscaţi să nu le faceţi faţă. Nu este momentul să vă ocupaţi de afaceri. Capricorn. Dacă intenţionaţi să plecaţi într-o călătorie, verificaţi cu atenţie bagajele şi maşina! S-ar putea să pierdeţi sume importante. Vărsător. Cu banii nu JIe staţi prea bine, dar sunteţi încă departe de o criză financiară. Fiţi mai atent la cheltuieli! Peşti. Relaţiile sentimentale sunt foarte bune. împreună cu persoana iubită puteţi rezolva o problemă importantă. „...Scena îi cere actorului să de acolo. Acolo, cu toată fiinţa. Atât.” Interviu cu Theo Marton, actorul Companiei Liviu Rebreanu Azi, 15 septembrie 2018, la Sala Mare a Teatrului Naţional Târgu- Mureş va avea loc premiera spectacolului „ TEROARE", de Ferdinand von Schirach, în regia lui Bobi Pricop. Actorul Theo Marton îl interpretează pe Lars Koch, pilotul de avion care trebuie judecat pentru că a luat o decizie controversată. Despre acest spectacol şi multe altele, aflăm din următorul interviu. Theo Marton, ai revenit după o bună bucată de vreme pe scena Naţionalului târgumureşean, în spectacolul BULGAKOV 17, în regia lui Bocsárdi László. Acum joci în spectacolul TEROARE, regia Bobi Pricop. Cum a fost reîntâlnirea cu acest teatru? Transformările prin care a trecut Teatrul Naţional în ultima vreme sunt consistente. Aici e meritul lui Attila Gaspárik, al Alinei Nelega, dar şi al trupei. Simt că proiectele au miză, că mare parte din trupă vrea să vină în faţa publicului cu cea mai bună versiune a sa. Prezenţa lui Nicu Mihoc în funcţia de director artistic e cumva o garanţie că lucrurile vor merge în continuare în direcţia bună, îi cunosc suficient de bine părerea despre teatru şi ştiu că va face tot ce-i stă în putinţă ca această trupă să crească şi să aibă vizibilitate. E unul dintre lucrurile pe care actoraşi le doresc, mai ales cei tineri. îţi mai aduci aminte vorba aceea: „eu sunt modest dar vreau să se ştie". în perioada în care ai lipsit de pe scena Naţionalului târgumureşean ai activat în mediul independent, atât în teatru, cât şi în film. Totodată, ai trecut şi de partea cealaltă, mă refer aici, cea a regizorului, în ce măsură această experienţă regizorală te ajută când eşti pe scenă, în ipostaza de actor? - Cred că un actor are nevoie de cât mai multe experienţe şi, de ce nu, să mai rotească unghiul din care vede lucrurile. în rest, poate ai parte de încă o confirmare a faptului că scena îi cere actorului să fie acolo. Acolo, cu toată fiinţa. Atât. Spectacolul „TEROARE" îl are ca regizor pe Bobi Pricop, un artist tânăr cu o mare vizibilitate în teatrul românesc. Cum a fost această întâlnire cu Bobi şi cu ceilalţi colegi de scenă ai tăi? - Ca în orice relaţie, încrederea se câştigă treptat. Cred că am mai spus-o pe undeva, prefer regizorii cerebrali dar care, în acelaşi timp, ştiu să facă o atmosferă bună la repetiţii şi am convingerea, după această întâlnire, că Robi face parte din această categorie. Dintr-o astfel de atmosferă se nasc de cele mai multe ori spectacole foarte bune. Ceva din energia repetiţiilor trece rampa şi publicul o percepe. Nu e un spectacol uşor, dar pot spune după avanpremieră că publicul e conectat într-un fel aparte la spectacol, deşi cadrul pare total lipsit de acţiune, ca un tablou. în „TEROARE" joci personajul cheie, pilotul Lars Koch, care încalcă ordinul superiorului său şi doboară un avion cu 164 de pasageri deturnat de terorişti, pentru a salva vieţile altor câteva zeci de mii de oameni. Publicul trebuie să decidă dacă personajul tău este vinovat sau nu. Cum crezi că va reacţiona publicul târgumureşean la această propunere teatrală? Cred că Lars Koch va fi achitat în cele mai multe dintre reprezentaţii, până la urmă a fost lăsat în imposibilitatea de a alege o variantă mai bună. Desigur că, decizia de a doborî avionul cu pasageri este discutabilă, de unde şi materialul pentru acest spectacol. Ce mi se pare interesant este felul în care îţi schimbi punctul de vedere pe măsură ce procesul evoluează. - Unde te situezi tu, în raport cu alegerea ce trebuie făcută în legătură cu vinovăţia personajului pe care îl interpretezi? - Desigur că sunt de partea personajului pe care îl interpretez, mi-ar fi greu să joc altfel, dar totodată există şi o îndoială pe care o simt uneori. Când pui capăt unei vieţi, nimic nu mai poate fi la fel. Spectatorii Naţionalului te vor vedea şi în următorul proiect ce va avea premiera în această stagiune, „NAVIGATORUL", un text de Conor McPherson, în regia lui Cristi Juncu. Cum crezi că va fi reîntâlnirea cu Cristi Juncu, un regizor cu care ai mai lucrat de câteva ori? Un dramaturg aparte, un regizor pe măsură. Am mulţi prieteni care îşi aduc aminte cu mult drag de „Hoţii", eu la fel. A fost atunci acelaşi tandem dramaturg - regizor, care s-a dovedit câştigător, sper să fie la fel şi de data asta. De fapt, mi-e greu să-mi închipui un alt deznodământ. Dacă ar fi să vorbesc despre Cristi Juncu, mi-ar trebui măcar câteva pagini, cât de un eseu, aşa... E unul dintre regizorii cu care am rezonat şi de la care am învăţat cel mai mult. în final, te rugăm să transmiţi un mesaj pentru spectatorii târgumureşeni, acum că tot stă să înceapă o nouă stagiune teatrală! Să nu uite să-şi deschidă telefoanele după terminarea spectacolelor. Glumesc, îi aşteptăm la teatru, urmează o stagiune plină! Interviu realizat de LAURENŢIU BLAGA a lAtitudine. Cu toţii suntem de acord că avem o ţară frumoasă, dar murdară şi prost gospodărită. O realitate tristă, care nu ne face deloc cinste ca europeni. Contrastul devine tot mai izbitor odată ce trecem graniţa spre vest, unde curăţenia, ordinea şi liniştea sunt la mare preţ în rândul comunităţilor locale. Dacă imaginea ţării, a localităţii în care trăieşti te interesează, vino şi tu alături de noi, luând atitudine! Ca om al legii sau ca simplu cetăţean. Faţă de cei care murdăresc strada, distrug bunul public, aruncă ţigări, coji de seminţe şi scuipă pe jos, care conturbă liniştea străzii şi a vecinilor de apartament etc. Dacă n-ai curajul intervenţiei pe loc, sună la 712. Poliţia, Poliţia Locală, Jandarmeria sunt obligate să intervină prompt. Indiferenţa şi toleranţa celor mulţi ucid spiritul civic. Pentru a învinge, avem nevoie de curajul şi sprijinul tău. Atitudinea ta ne interesează. Nu uita, doar unirea face putere! (Campania de asigurare a unui climat de viaţă civilizat)