Cuvântul Liber, mai 2019 (Anul 31, nr. 81-102)

2019-05-16 / nr. 91

. EDITORML : « ROMÂNIA ÎNTRE A FI ŞI A NU FI A EUROPEI Cui i-ar fi trecut, bunăoară, prin minte să anticipeze că, odată intraţi în Uniunea Europeană, românilor li se va tăia elanul cu care au pornit şi care în perioada premergătoare aderării bătea un adevărat record, încât i-au băgat în sperieţi şi pe cei mai sceptici occidentali? Din contră, chiar acesta părea oxigenul ce ne dădea speranţa că după terminarea izolării la care am fost condamnaţi atâta vreme, ne vom schimba radical la faţă şi vom adopta cu toţii o altă mină, o înfăţişare de popor care ştie ce vrea şi încotro să o apuce pe drumul cel mai drept pentru schimbarea unui destin care secole de-a rândul, și mai ales în ultima vreme, ne-a fost atât de afectat. Surpriza a fost însă de o cu totul altă culoare. Ne-am cufundat mai adânc în cenușiul nostru, încetinind în loc să accelerăm motoarele, trăgând-o pe dreapta tocmai atunci când trebuiau atât de multe lucruri de făcut. în loc să întărim, de această dată dinăuntrul, fapt mult mai avantajos, colaborarea cu occidentul a fost diminuată simţitor până la o limită atât de îngrijorătoare încât poate fi uşor compromisă. Mai mult decât atâta, continuăm să facem pe deştepţii, sfidându-i pe unii, dând sfaturi altora, uitând handicapul pe care îl avem de recuperat în toate domeniile: economic şi socialpolitic, pe tărâmul organizării şi funcţionării instituţionale, al justiţiei şi al modului de viaţă civilizat, în aroganţa noastră nedisimulată, pe care niciodată nu uităm să o afişăm cât mai enervant şi ostentativ, am uitat acea postură atât de utilă a elevului silitor, conştient de hăul în care se află faţă de noii colegi de clasă, şi care, pentru a scăpa de ingrata postură de a fi privit de sus sau de a fi ţinut la distanţă, nu are o altă şansă decât aceea de a munci pe brânci pentru a recupera decalajul care îl desparte. Poate că lucrurile nu ne-ar fi mers toate pe dos dacă românilor li s-ar fi oferit o altă şansă de politică internă şi o altă educaţie în toţi aceşti ani de zbuciumate frământări din decembrie 1989, şi mai ales IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) Apa noastră cea de toate zilele • •• Unul dintre subiectele de interes major, aflat pe ordinea de zi a Colegiului Prefectural al Judeţului Mureş de ieri, 15 mai, a vizat calitatea apei potabile în judeţ, datele (pe 2018) fiind oferite de dr. Iuliu Moldovan, director executiv al Direcţiei de Sănătate Publică (DSP) Mureş, în zonele de aprovizionare mari (ZAP) din sistem centralizat, respectiv: Târgu-Mureş, Sighişoara, Reghin, Luduş, Târnăveni, Sovata, Sâncraiu de Mureş, Bistra Mureşului (localităţi care deservesc mai mult de 5.000 de persoane), din cele 1.403 analize microbiologice efectuate, 10 nu corespund bacteriologic (Escherichia Coli, Enteroccoci, bacterii coniforme, Clostridium, Perfringens), iar din cele peste 1.400 de analize fizicochimice, 369 (25%) s-au dovedit necorespunzătoare, conţinând Clor rezidual liber şi Fier. în ce priveşte calitatea apei de fântână şi a apei arteziene de utilizare publică, la solicitarea Unităţilor Administrativ Teritoriale (UAT) au fost recoltate probe din 205 fântâni şi izvoare publice din judeţ, din care 11 s-au dovedit conforme, printre acestea numărându-se şi izvoarele din strada Predeal şi din strada Moldovei din Târgu-Mureş. Aprovizionarea cu apă potabilă în sistem public centralizat, în zonele de aprovizionare menţionate, este asigurată de S.C. Compania Aquaserv S.A Târgu- Mureş şi de S.C. Servicii Tehnice Comunale S.A. Sovata. (I.S.) iv CCR. In cazul legilor economico-fiscale şi privind operaţiunile de leasing trebuiau făcute studii de impact (motivare) Curtea Constituţională a României (CCR) susţine că trebuiau efectuate studii de impact în cazul adoptării Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing şi a altor două legi fiscal-economice, lipsa lor făcând ca actele normative să fie neconstituţionale în ansamblu. „Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine că autorii acesteia arată că nu există nicio motivare şi fundamentare reală a soluţiilor care au fost adoptate şi că, în lipsa unui studiu de impact, a fost ignorat faptul că legiuitorul a instituit deja măsuri legislative suficiente pentru protecţia consumatorului", se arată în motivarea CCR. Potrivit judecătorilor constituţionali, „deşi calificată de autorii obiecţiei de neconstituţionalitate drept critică de natură extrinsecă, în jurisprudenţa Curţii, lipsa studiilor de impact a fost considerată o critică de neconstituţionalitate intrinsecă, în sensul că reperul de constituționalitate nu îl constituie numai lipsa studiilor de impact, ci aceasta se coroborează cu natura şi importanța soluțiilor legislative reglementate în corpul legii". „Astfel, cu privire la susținerile privind inexistența avizului CES, Curtea reține că acestea AGERPRES (Continuare în pag. a 3-a) Bolile transmisibile, în vizorul DSP Mureş. Printre Programele Naţionale de Sănătate derulate, anul trecut, de către Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Mureş s-a numărat şi cel de supraveghere şi control privind bolile transmisibile prioritare, având ca obiectiv implementarea măsurilor de limitare a răspândirii acestora. în ce priveşte gripa, în 2018 au fost raportate 227.529 de cazuri de boli transmisibile (BT), din care 1.526 au intrat în supraveghere, potrivit datelor furnizate de DSP. S-au înregistrat 162.168 de cazuri de IACRS (infecţii virale ale căilor respiratorii superioare), repartiţia cazurilor fiind aproape egală în mediul urban şi în cel rural, aproape 43.000 de cazuri de infecţii acute ale căilor respiratorii inferioare, precum şi peste 15.700 de cazuri de pneumonii virale. (LS.) (Continuare în pag. a 3-a) STIMAŢI CITITORI! . Nu uitaţi să vă reînnoiţi abonamentul * la cotidianul „CUVÂNTUL UBER”!• Preţul pe o lună este de 20 de lei pentru persoane fizice şi 30 de lei pentru persoane juridice,* • plus 3,38 lei taxe poştale suplimentare, aplicate de Poştă.• Menţionăm că abonamentele se fac doar la factorii poștali și la oficiile poștale din județ.