Cuvântul Liber, mai 2019 (Anul 31, nr. 81-102)

2019-05-23 / nr. 96

DEMOCRATIC JOI, 23 MAI 2019 • AXUL NR. 96 (7.557) • 12 PAGINI, 2 LEI. EDITORIAL MNI stăm cu patriotismul de la noi de acasă? în actuala campanie electorală pentru alegerile europarlamentare se face mult caz, mai mult ca oricând, de lipsa de patriotism a unor eurodeputaţi români ajunşi în înaltele fotolii parlamentare şi care se manifestă în toate structurile Uniunii Europene de la Strasbourg la Bruxelles. Deşi reproşul are un iz partinic, venind cu deosebire din partea Guvernului şi a liderilor PSD, nu putem spune nu acestei afirmaţii pentru simplul motiv că, într-adevăr, în ultima perioadă, şi îndeosebi de trei decenii încoace, patriotismul românesc s-a diluat substanţial, şi mai mult decât atât, s-a şi dedublat, în patriotism de partid şi patriotism naţional, cel dintâi primând în faţa ultimului. Deşi aceasta a devenit o nefericită stare de fapt, noi ne încăpăţânăm să credem că interesele de partid nu coincid, de foarte multe ori şi în cea mai mare măsură, cu cele naţionale, şi ca atare, a judeca demersurile şi faptele unuia sau altuia prin prisma ideologiei partidului nu constituie cea mai bună soluţie. Ideal ar fi ca disputele, frecuşurile, acuzaţiile şi celelalte manifestări de acest gen care au loc între partidele din Opoziţie şi de la Putere să nu fie aduse în prim-planul organismelor europene din care facem parte, dar nici nu pot fi oprite la uşa de intrare a acestora, atunci când ele depăşesc un anumit grad de intensitate şi de periculozitate. Selectarea acelora care se pretează a fi discutate la acest nivel, cât şi modul de abordare a subiectelor, depinde într-adevăr,de gradul de competenţă, de felul de patriotism pe care-l promovează cei care îşi asumă această responsabilitate. Pentru că, a critica şi a pune în discuţie derapajele unui partid care pe plan intern, prin practicile şi legislaţia pe care le adoptă, aduce atingere bunului mers al societăţii şi interesului naţional, de pe poziţiile interesului general, nu poate fi o culpă demnă de condamnat. Fără îndoială, solicitarea nevoii de mai mult patriotism la Bruxelles sau Strasbourg, ori în alte organisme la care noi suntem parte, nu este lipsită de interes. Un lucru trebuie să-i fie clar oricui, și mai ales unui demnitar, că nu tot ce se „produce" la noi, acasă, din cele arătate mai înainte, trebuie să ajungă pe masa celor amintiţi. Dar nici interzicerea totală nu este o soluţie pentru că, la urma-urmei, Uniunea Europeană este familia din care şi noi facem parte, şi, într-o oarecare măsură, problemele noastre sunt şi ale lor, precum şi invers. Să nu uităm că în cei 12 ani de la aderare, România a primit de la UE 52,1 miliarde de euro, în vreme ce contribuţia noastră la bugetul Uniunii a fost de 15 miliarde de euro, soldul în favoarea noastră fiind de 37 de miliarde de euro. Adică bani, nu glumă. Oricum, însă, rufele cele mai murdare se spală în familia de origine şi nu e bine să se ajungă cu ele pe la alţii. IOAN CISMAŞ (Continuare în pag. a 3-a) •1 ir Tăriceanu le propune partidelor parlamentare un acord pentru susţinerea consensuala a priorităţilor României în noul PE Preşedintele ALDE, Călin Popescu-Tăriceanu, propune, într-o scrisoare adresată partidelor politice, un acord pentru susţinerea consensuală a priorităţilor ţării noastre în noul Parlament European, prin intermediul unui grup al eurodeputaţilor români menit „să protejeze imaginea unei Românii puternice". Printre temele „cu vocaţie consensuală" şi de „anvergură naţională" propuse de Tăriceanu se numără: admiterea ţării în spaţiul Schengen, ridicarea Mecanismului de Cooperare şi Verificare, creşterea fondurilor de coeziune care să ne permită recuperarea decalajelor faţă de ţările dezvoltate, refuzul condiţionării alocării fondurilor structurale în următorul exerciţiu bugetar de criterii ce pot fi interpretate subiectiv şi interesat, condiţionare ce nu corespunde literei şi spiritului tratatelor, şi obţinerea pentru fermierii români de subvenţii egale cu cei din ţările vestice, blocarea tuturor iniţiativelor de tip protecţionist - cum este astăzi Pachetul pe Mobilitate, menite să îngrădească accesul întreprinzătorilor şi lucrătorilor români la piaţa unică europeană. „Ne aflăm la finalul campaniei electorale pentru alegerea reprezentanţilor noştri în Parlamentul European. După momentul final al votului, aş vrea să vorbim mai puţin despre rezultate şi procente şi mai mult despre ce vom face după. Cred că avem şansa unui nou proiect naţional, o Românie puternică într-o Europă unită. în România postdecembristă am avut prea puţine proiecte naţionale, în fapt, doar două: aderarea la NATO în 2004 şi integrarea în Uniunea Europeană în 2007. Două proiecte esenţiale pentru români, două proiecte pe care avem datoria să le ducem până la capăt, lăsând raţiunea să triumfe în faţa divergenţelor de orice fel şi peste oricare interese în afara celui naţional", se arată în documentul postat miercuri pe site-ul ALDE. Tăriceanu îi invită pe politicienii români, după alegerile AGERPRES (Continuare în pag. a 3-a) Sfinţirea unei biserici noi, la Reghin Duminică, 26 mai 2019, va avea loc slujba de sfinţire a Bisericii cu hramul „Sfinţii împăraţi Constantin şi Elena" din municipiul Reghin. Slujba de sfinţire va fi oficiată de către înaltpreasfinţitul Părinte Irineu, Arhiepiscopul Alba-Iuliei, înconjurat de un sobor de preoţi. Programul liturgic cuprinde: ora 8.00 - sfinţirea apei şi slujba Utreniei; ora 8.45 - primirea înaltpreasfinţitului Irineu; ora 9.00-slujba de sfinţire a bisericii; ora 10.00 - Sfânta Liturghie Arhierească; ora 12.00 - cuvântul de învăţătură al ierarhului. Vă aşteptăm cu mare drag la slujba de sfinţire a acestei biserici noi din municipiul Reghin, care va reprezenta un profund moment de înălţare duhovnicească. FLORIN BENGEAN 'S) 8 i W*fetactiis detaanii ! Economia românească are nevoie de... 10.000 de roboţi! Dintr-o analiză realizată de compania Frames, la comanda Universal Robots, aflăm că economia românească se confruntă deja, de câţiva ani, cu o criză acută a forţei de muncă, necesarul de muncitori fiind evaluat la aproape un milion de oameni. Dincolo de racolarea şi pregătirea angajaţilor, companiile caută soluţii care să reducă impactul forţei de muncă, iar robotizarea, automatizarea şi digitalizarea serviciilor se află în prim-plan. Potrivit studiului, la fel ca în Occident, economia (L.P.) (Continuare în pag. a 3-a)  Ministrul Economiei, Niculae Bădălău: „Avem rachete pe care le exportăm în SUA" S*SSI în cadrul unei conferinţe de presă susţinute marţi, la Reghin, ministrul Economiei, Niculae Bădălău, a anunţat că sunt în curs de finalizare negocierile cu producătorul italian Beretta pentru lansarea producţiei de Beretta ARX în România, la Plopeni, Executivul urmând a fi informat, în acest sens, în şedinţa din această săptămână. „Săptămâna asta sper să intru în şedinţa de guvern şi cu încheierea negocierilor cu Beretta şi vom avea o Beretta ARX, deci vom avea o armă deContinuare în pag. a 3-a)