Cuvântul Liber, noiembrie 2019 (Anul 31, nr. 209-230)

2019-11-14 / nr. 218

JOI, 14 NOIEMBRIE 2019 SPORT «SPORT «SPORT «SPORT înfrângere dureroasă suferită de naţionala feminină a României Reprezentativa feminină a României a fost învinsă, marţi, la Schaffhausen, cu scorul de 6-0, de selecţionata Elveţiei, într-un meci din grupa H de calificare la Campionatul European din 2021. Jucătoarele pregătite de Mirel Albon au evoluat în inferioritate numerică, aproximativ 30 de minute, după eliminarea Măriei Ficzay (’65). Au marcat: Bachmann '26, '45, 74, Crnogorcevic '65 (penalti), Humm'81 şi Folmi'88. Elveţia: 1. Thalmann — 5. Maritz, 15. Buhler, 18. Calligaris, 19. Aigbogun - 16. Gut (22. Bernauer 70), 13. Walti-cpt - 6. Reuteler (17. Folmi 78), 10. Bachmann, 23.Lehmann (20. Humm 61) - 9. Crnogorcevic. Selecţioner: Nils Nielsen. România: 12. Ceasar-5. Meluţă, 6. Ficzay, 2. Oprea, 15. Goder (16. Sandu 19)- 11. Olar-cpt, 8. Vătafu, 4. Bortan,19. Ciolacu (18. Bistrian 86), 10. Voicu - 9. Rus (7. Vlădulescu 78). Selecţioner: Mirel Albon. Pentru echipa României a fost ultimul meci din acest an. Jucătoarele lui Albon au programată următoarea partidă, la 14 aprilie 2020, în deplasare, cu Croaţia, în urma acestui rezultat, naţionala României a rămas la 9 puncte în spatele primelor două clasate din grupă, Elveţia şi Belgia, care au 12 puncte în cele patru meciuri disputate. Spania, înfrângere ruşinoasă cu o săptămână înaintea duelului cu tricolorii! Naţionala sub 17 ani a Spaniei a fost învinsă cu 6-1 în sferturile de finală ale CM, de către Franţa, într-o partidă condusă de o brigadă românească. Deşi au deschis scorul în debutul jocului, spaniolii au fost mai apoi umiliţi de cocoşi. Vicecampioană mondială la această categorie de vârstă, în urmă cu doi ani, selecţionata iberică a primit 6 goluri în 72 de minute, în medie unul la 12 minute. Confruntarea cu rezultat istoric din sferturile de finală a fost arbitrată de István Kovács şi a fost a treia a turneului final la care centralul român a fost delegat. După succesul categoric, francezii ajung în semifinale şi vor da piept cu Brazilia pentru un loc în ultimul act al competiţiei, în cealaltă semifinală se vor întâlni Mexic şi Olanda. manie victorii popriii pe Romania, pe 1o noiemonei România dispută meciul cu Suedia, decisiv pentru calificarea la Campionatul European din 2020, pe 15 noiembrie. De-a lungul istoriei, prima reprezentativă a jucat opt partide pe aceeași dată, iar cinci dintre ele au fost disputate. La jumătatea lunii noiembrie, „tricolorii" au învins naţionale puternice, precum Spania, Grecia sau o altă naţională nordică, Danemarca. România - Suedia este al nouălea duel pe care „tricolorii" îl dispută pe 15 noiembrie, iar istoria oferă speranţe. Dintre primele opt confruntări, prima reprezentativă a câştigat cinci, cu Danemarca, în 1989, Slovacia, în '95, Iugoslavia, pe 15 noiembrie 2000, Spania, într-un amical din 2006, şi Grecia, la jumătatea lunii noiembrie din 2011. Totuşi, „tricolorii” au pierdut ultimele două dueluri disputate pe 15 noiembrie, în barajul pentru Campionatul Mondial din 2014, România pierdea şi meciul şi şansele de calificare cu Grecia, după 1-3 la Pireu. Cel mai recent meci jucat de prima reprezentativă, la jumătatea lunii noiembrie, a fost în urmă cu trei ani, când Rusia învingea România cu 1-0, într-un meci amical jucat la Groznyi. Selecţionata României a pierdut şi ultimele două, dar şi prima confruntare disputată pe 15 noiembrie. Se întâmpla în 1978, în preliminariile Campionatului European din 1980, când Spania câştiga duelul cu 1-0. De la ultimul meci jucat de „tricolori", pe 15 noiembrie, amicalul cu Rusia din 2016, prima reprezentativă a României, s-a schimbat enorm. Dintre titularii selectaţi în urmă cu trei ani, de Christoph Daum, doar Răzvan Marin este convocat şi de Cosmin Contra pentru dubla cu Suedia şi Spania. Dintre jucătorii care pot evolua şi în partidele decisive pentru calificarea la Campionatul European, din lotul deplasat în România mai făceau parte Ciprian Tătăruşanu, Alin Toşca, Nicolae Stanciu şi Claudiu Keseru. România (versus Rusia în 2016): Pantilimon - Enache, Săpunaru, Grigore, Latovlevici - Mărini, Prepeliţă - Rotariu, Stancu, Grozav - Andone. în schimb, dintre jucătorii care obţineau ultima victorie a României, pe 15 noiembrie, 3-1 cu Grecia, într-un meci amical, niciunul nu se mai regăseşte în lotul pentru următoarea dublă. Singura constantă putea fi Vlad Chiricheş, însă fundaşul s-a accidentat şi a fost indisponibil. România (versus Grecia în 2011): Bălgrădean - Papp, Găman, (Chiricheş, min. 71), Goian, Ştefan Radu - Torje, Neagu, Pintilii (C. Lazăr, min. 46), Tănase (Chipciu, min. 66) - B. Stancu (Cociş, min. 76), Mazilu (M. Niculae, min. 46). Bilanţul meciurilor jucate pe 15 noiembrie de România: 5 victorii şi 3 înfrângeri. Luduşeanca Andrea Herczeg, despre România - Suedia Aflată alături de componentele echipei naţionale feminine a României, care marţi a suferit o înfrângerea, cu scorul de 0-6, în deplasarea din Elveţia, luduşeanca Andrea Herczeg, care a activat în trei eşaloane ale fotbalului suedez, şi-a făcut puţin timp pentru a ne oferi sfaturi din experienţa ei interesantă pentru victoria necesară vineri, pe Arena Naţională, împotriva echipei naţionale masculine a Suediei. „Profesionist ar fi cuvântul care defineşte sportivul suedez. Sunt fotbalişti foarte muncitori, cu ambiţie ieşită din comun, care investesc timp în pregătirea fizică, pentru a-şi dezvolta calităţile native, adică forţa şi jocul aerian. Activând în cele trei ligi din Suedia, Tockstors IF, în Liga 2 la Mallbackens IF şi în prima lgă pentru Kungsbacka DFF, am învăţat din fotbalul lor că trebuie să te bucuri jucând şi să foloseşti plăcerea pentru performanţă. Asta e mentalitatea lor pe teren", a opiniat luduşeanca Andrea Herczeg. în încheiere, aceasta a opiniat că „meciul de vineri va fi unul strâns, fără îndoială, însă la nivel tehnic suntem peste ei! Dacă vom utiliza avantajul acesta, în duelurile unu contra unu, putem să învingem!", a afirmat Andrea, actualmente componenta echipei St. Mihály, din prima ligă ungară. Handbalistele de la CSM Târgu-Mureş se impun în ultimul joc de pe teren propriu din acest an Echipa antrenată de Mihaela Evi şi Daniel Pop a învins, marţi seara, cu scorul de 37-26 (18-12), pe CS Maria Baia Mare, într-o partidă contând pentru cea de-a 9-a etapă a Diviziei A de handbal feminin, seria D. Pentru handbalistele mureșene, meciul cu CS Maria Baia Mare a fost ultimul de pe teren propriu din acest an. în etapa a 10-a, programată la 16 noiembrie, CSM va evolua, la Timișoara, contra echipei locale CS Universitatea de Vest. După această rundă, campionatul Diviziei A se va întrerupe până la 18 ianuarie anul viitor. Foaie verde, nu m-am dus degeaba Sus... Visul lui Mircea Răchită s-a împlinit post-mortem Sâmbătă, 16 noiembrie 2019, de la ora 18, la Baza Sportivă Academica Transilvania (fostă FC Junior) din Sâncraiu de Mureş, are loc prima ediţie a Supercupei Minifotbal Transilvania „Mircea Răchită". Supercupa se va disputa între campioana Nova Vita şi vicecampioana Inter şi va purta numele fostului ziarist sportiv şi jucător de minifotbal târgumureşean, Mircea Răchită. Condei iscusit atât pe hârtie, cât şi în iarbă, fondator al săptămânalului „Sportul Mureşean" şi al emisiunii TV cu acelaşi nume, Mircea Răchită şi-a dorit sa afilieze fotbalul din judeţ la Federaţia Română de Minifotbal, pentru a avea „campionate de calitate şi internaţionali din Mureş". La 3 ani după plecarea sa într-un loc unde porţile i s-au deschis mult prea repede, visul i-a fost împlinit de nişte Nebuni frumoşi": Valiis Lehel, membru al Asociaţiei ICECS, şi Rareş Vârtic, preşedintele Clubului Academica Transilvania Târgu-Mureş. Cei doi au reuşit, într-un timp foarte scurt, să revitalizeze tradiţionala întrecere de minifotbal din Târgu-Mureş, ce se disputa odinioară pe terenul din Cartierul Tudor, apoi pe cel de la MBO şi, în cele din urmă, în incinta Complexului Weekend din Târgu-Mureş. Astfel, s-a înfiinţat Campionatul de Minifotbal Transilvania Târgu-Mureş, a cărui câştigătoare, Nova Vita, a reuşit să îşi adjudece din prima Campionatul Naţional, calificându-se în Champions League, de unde s-a întors cu argintul european. Mai mult, Nova Vita dă, în acest moment, antrenorul Naţionalei României, dar şi 3 jucători la prima reprezentativă, performanţă la care poate ar fi sperat doar un optimist boem ca Mircea. în deschiderea evenimentului de sâmbătă, de la ora 17, va avea loc meciul amical dintre Rapid (echipă fondată de Mircea Răchită împreună cu fratele său, Nelu) şi Presa Mureşeană, în care se vor regăsi foştii coechipieri ai lui „Puiu" din mass-media târgumureşeană. Organizatorii au pregătit trofee şi medalii pentru laureaţi. Mai mult, Supercupa Minifotbal Transilvania „Mircea Răchită" va fi transmisă în direct şi pe pagina de Facebook Minifotbal Transilvania Târgu-Mureş. Pagină realizată de SORIN CRĂCIUN