Cuvîntul Libertății, decembrie 1989 (Anul 1, nr. 3-8)

1989-12-26 / nr. 3

Cotidian politic și social doljean Totul pentru victoria deplină a revoluției, pentru triumful adevăratei libertăți a poporului! Am putea fi mult mai puternici! După trei articole mâzgălite și rupte îl scriu pe acesta, intre deznădejde și speranță. Trăim clipe în care vorbele sunt un lux pe care, de ce oare, ni-l îngăduim cu o voluptate pe alocuri inconștientă ? Cînd nu e timp de laude nici pentru morți, de ce unii își insinuează subtil merite ? Revoluția română este de o măreție tragică fără precedent in istorie : fără arme, cu mîinile goale, cu copiii și floarea tinereții sale în față, un popor de robi s-a ridicat ca un singur om in fața tancurilor, gloanțelor, măturînd tirania a cea mai sălbatică zămislită vreodată din tenebrele iraționalului. Cutremurată, lumea întreagă privește spre noi cu emoție și respect. Am ciștigat bătălia cea mai grea, dar lupta nu oameni, nu dați s-a terminat, frîu liber relaxării, nu e, încă, vremea răgazului. Suntem o umanitate sfișiată care trebuie să-și stringă rîndurile, să vegheze, să acționeze lucid. E nevoie de maximă luciditate, organizare, inteligență, ordine, de o riguroasă eșalonare a priorităților — într-un cuvînt de puterea eficacității. » Să ne cruțăm forțele, să ne risipim energia. De ce unii cutreieră acum străzile și piețele fără rost? De ce supralicităm consiliile Frontului Salvării Naționale stingherindu-le munca ? De ce nu am trecut, încă, toți la rosturile producției? Pe de altă parte, de ce noile organisme ale puterii n-au, la rândul lor, mai eficacitate ? Să slujim multă revoluția dezinteresat, fără orgolii. Să se înțeleagă că nu chiar toți cei care au trecut primii pragul unor sedii sunt și organizatorii excelenți de care este atât de mare nevoie. Consiliile locale și chiar Consiliul central ale Frontului Salvării Naționale — pe care le stimăm, le iubim și le urmăm — trebuie să-și completeze componența cu oameni dintre cei mai adevărați, din floarea inteligenței și capacității poporului, curați deciși să slujească dezinteși resat Revoluția. Să ne structurăm mai bine activitatea pe domenii, să ne creăm un sistem solid de legătură informare, prin care să orrganizăm toate forțele națiunii, fiecare om să fie înregimentat în slujba Revoluției, folosind mai bine marile energii eliberate ale poporului, pe toți oamenii de bine, care nu vor să stea de-o parte și cer stăruitor să apelăm la serviciile lor. Desigur, principala menire a tuturor este, acum, reluarea lucrului, munca productivă, normalizarea tuturor unităților economice și sociale. Aceasta este chestiunea vitală pentru fiecare cetățean. Dar, repet, consiliile Frontului trebuie să apeleze la cei mai capabili, mai inteligenți, mai dotați oameni, pe domenii — recunoscuți ca atare de colective, pentru a ne limpezi grabnic organizarea, prioritățile, acțiunea. Tinerii, minunații noștri tineri, să se organizeze temeinic, în același spirit, în formațiuni limitate numeric, conduse de cei mai buni dintre ei, cu o coordonare precisă de la comitetul local al Frontului Salvării Naționale. Să promovăm ferm spiritul de echipă. Aceasta presupune : un limbaj comun; un obiectiv comun ; un centru recunoscut și urmat; cooperarea strictă, în virtutea adevărului că nu poate să facă parte din echipă decit cel care ține la succesul ei în ansamblu, deci și la reușita celorlalți. Printre ADRIAN FULGA (Continuare In pag. a IlI-a) tu- ANUL I NU 3 MARȚI 26 DECEMBRIE 1989 4 PAGINI 50 BANI 22 decembrie 1989. Pulsul istoriei a cunoscut, la Craiova, ca de altfel în întreaga țară, amplitudini cu totul deosebite. „Cuvântul libertății“ este noua denumire a fostului ziar „înainte“ — Dolj. Iubiți credincioși. Sărbătorim astăzi ziua sfîntă a Nașterii Domnului nostru, Iisus Hristos, Ziua sfintă a Crăciunului, a cărei tradiție o avem dintru începuturile ființării neamului. Dar astăzi, pentru prima dată, după mai multe decenii, această sărbătoare pătrunde in sufletele noastre pe o poartă neferecată de grele încuietori. Am auzit in aceste zile multe cuvinte care nu s-ar fi putut rosti cu citva timp în urmă. Prin aceste cuvinte se face mărturisirea întregului neam românesc. Am ascultat ieri povestindu-se despre un copil care, cind tatăl său a plecat in locul fierbinte unde gloanțele secerau trupuri de credincioși nevinovați, i-a spus : „Ai grijă, tată, să nu-l ucidă pe Moș Crăciun !“. M-au mișca cuvintele acestea. Să nu-l ucidă pe Moș Crăciun ! Să nu ucidă, deci, credința noastă strămoșească ! Să nu ucidă omenia românească ! Să nu ucidă patriotismul adevărat românesc ! Să nu ucidă copiii ! Să nu ucidă cu așii ! Să nu ucidă oamenii , pentru că nu toți viază duhului Hristos ! După cum spune folclorul românesc, cu prilejul sărbătorilor de iarnă „vine“ Moș Crăiun, întregi, neam românesc, astăzi, in anul de grație 1989, după ziua crucială de la 22 decembrie, cind poporul român și-a luat frniele în propriile sale minni, dovedește că, intr-adevăr, Moș Crăciun n-a fost și nu este Tara. Credința — idealurile * 7 * din sufletele noastre Fragment din pastorala de Crăciun, rostită de I.P.S dr. NESTOR VORNICESCU, v Arhiepiscop al Craiovei, Mitropolit al Olteniei ucis în ființa noastră. Și noi neamului românesc, ne strătoți astăzi — ierarhi, preoți, duim să mărturisim, în licredincioși, cetățeni devotați iertate și unitate, existența al patriei noastre — fii ai ființa și drepturile poporului BINE AI REVENIT, MOS GRAGIUN! S-a încercat, in ultimele decenii, să fie ucis Moș Crăciun, să fie ucise credința și cultura românească, să fie pervertit patriotismul românesc. Și, în urma acestei educații și politici greșite, s-a ajuns astăzi la jertfe inutile. Momentul este aproape depășit. Un Irod al zilelor noastre a vrut să ucidă din nou 14 000 de prunci, și nu numai 14 000 de prunci, ci 23 de milioane de români. Aceasta nu se va intimpla insă niciodată. Poporul nostru și-a manifestat hotărîrea de a trăi in dreptate, în libertate, In unitate și și-a luat, deja, in mimni propria-i crimă. Și dacă mai sunt văgăuni umbroase unde făpturi cu chip de om, dar cu firi animalice și sălbatice, se as(Continuare în pag. a II a Comunicat In ziua de 25 decembrie 1988, a avut loc procesul lui Nicolae Ceaușescu și al Elenei Ceaușescu in fața Tribunalului Militar Extraordinar. Capetele de acuzare au fost: 1. Genocid — peste 60 000 de victime. 2. Subminarea puterii de stat prin organizarea de acțiuni armate împotriva poporului și a puterii de stat. 3. Infracțiunea de distrugere a bunurilor obștești, prin distrugerea și avarierea unor clădiri, explozii în orașe etc. 4. Subminarea economiei naționale. 5. încercarea de a fugi din țară pe baza unor fonduri de peste 1 miliard de dolari depuse la bănci străine. Pentru aceste crime grave săvîrșite împotriva poporului român și a României, inculpații Nicolae Ceaușescu și Elena Ceaușescu au fost condamnați la moarte și confiscarea averii. Sentința a rămas definitivă și a fost executată. Cetățeni ai Craiovei S-a constituit Consiliul Municipal Craiova, al Frontului Salvării Naționale ca organ local al puterii de stat. Pînă la organizarea alegerilor libere, acest Consiliu va funcționa în mod provizoriu, înlocuind vechea structură de putere pe plan local. Principala sarcină pe care și-o asumă Consiliul în acest moment este aceea de a asigura reintegrarea și continuitatea unei activități normale a întregii populații din municipiu. Pentru aceasta, facem un apel către toți cetățenii Craiovei să-și reia activitatea la locurile de muncă, după programul stabilit, unica modalitate de restabilire a ordinii în viața economică și socială. In vederea soluționării oricăror probleme sociale, cetățenii se vor adresa organelor administrative existente care își păstrează structura și funcționalitatea. Lansăm, de asemenea, un apel către întreaga populație a Craiovei să dea dovadă de calm, pentru de stăpinire de sine a evita provocările unor elemente dușmănoase, violente, care prin fapte de răzbunare personală pot conduce la consecințe grave pentru cursul normal al vieții in municipiu. Populația Craiovei a dat dovadă pînă în momentul de față de conștiință civică, arătînd odată in plus că stăpînește cu mult tact situația creată. Cetățeni ai Craiovei, fiți vigilenți, arătați în orice moment im înalt patriotism, pentru menținerea ordinii și disciplinei, pentru păstrarea avutului obștesc. Nu permiteți săvârșirea unor fapte care sînt de natură să umbrească istorica noastră izbîndă, ce este, în fapt, rezultatul luptei noastre, a tuturor. In mod provizoriu din componența Consiliului Municipal al Frontului Salvării CONSILIUL MUNICIPAL AL FRONTULUI SALVARII NAȚIONALE (Continuare in pag. a lil-a  Consiliul Județean al Frontului Salvării Naționale adresează un apel în cea mai importantă problemă a momentului actual. TOȚI CETĂȚENII CRAIO- Acționați disciplinat, res- VEI, AI ORAȘELOR ȘI CO-ponsabil, cu hărnicie, inițiatij MUNELOR JUDEȚULUI SĂră și spirit creator. Gospodăr SE ÎNTOARCĂ LA LOCUinți cu grijă resursele materiale !RILE DE MUNCĂ ȘI SĂ și energetice, mașinile, timpul ! REIA LUCRUL de lucru. I Numai producînd vom avea Dați țării produsele de care ce consuma ! are nevoie !