Cuvîntul Libertății, ianuarie 1990 (Anul 2, nr. 9-32)

1990-01-04 / nr. 9

Discursul rostit cu prilejul Anului Nou de președintele Consiliului Frontului Salvării Naționale, Ion Iliescu, la posturile românești de radio și televiziune .Stimați cetățeni ai României ne apropiem de sfîrșitul unui an care pentru țara noastră a marcat un moment de cotitură istorică. Prin voința neclintită maselor și acțiunea hotărâti a a tineretului a fost răsturnată dictatura personală a lui Ceaușescu care a adus daune enorme țării și suferințe fără seamăn poporului român. După ani îndelungați de acumularea unor profunde tensiuni sociale, o veritabilă explozie a nemulțumirilor și minței populare a obligat dictatorul să fugă. Dar el nu a mai putut scăpa de pedeapsa inevitabilă meritată. Din păcate, această eliberare s-a obținut printr-un dureros tribut de sing Monstruosul aparat de represiune conceput și organzat în slujba dictatorului a deschis focul asupra manifestanților la Timișoara , apoi, după fuga dictatorului, formațiuni de teroriști au acționat în Capitală și in alte orașe din țară în scopul destabilizării noii puteri — generată spontan de mișcarea de masă —, putere care abia s-a înfiripat. Insă, orice încercări a e rămășițelor vechiului regim nu mai sunt în stare să întoarcă roata istoriei. Procesul care a avut loc este ireversibil. Revoluția populară a învins și va rămîne invincibilă. Doresc să mă folosesc de acest prilej pentru a aduce un profund omagiu tuturor celor ce s-au sacrificat pentru cauza revoluției, tuturor celor ce au participat activ la asaltul și înlăturarea dictaturii încă o dată doresc să repet prețuirea ce se cuvine acordată armatei noastre și formațiunilor Ministerului de Interne, care au rămas fidele poporului și au apărat revoluția. Faptul cel mai remarcabil al acestei cotituri revoluționare este consensul larg al întregului popor, exprimat și în adeziunea largă la platforma Frontului Salvării Naționale — expresie a voinței populare pentru reconstrucție și reînnoirea României. Odată cu intrarea în noul an, dorim să pășim într-o nouă etapă a procesului revoluționar. Menținînd în continuare vigilența împotriva tuturor celor care ar încerca să împiedice procesul de renaștere a țării — trebuie să ne concentrăm spre obiectivele constructive ale Revoluției. Pentru a sublinia caracterul profund popular și umanist al noului regim care a luat naștere, Consiliul Frontului Salvării Naționale a decis abolirea pedepsei cu moartea — în consens cu propunerile venite din mase și cu gîndul exprimat de un grup de studenți că „cei doi dictatori au fost ultimele persoane care meritau această soartă“. Aceasta nu înseamnă slăbirea vigilenței — toți cei vinovați de crime vor avea parte de o judecată dreaptă. 2. Una din primele preocupări ale noii puteri — așa cum s-a putut vedea în aceste zile — a fost anularea legilor antipopulare impuse de vechiul regim, ca și un prim set de măsuri în vederea îmbunătățirii condițiilor de viață ale oamenilor, — au fost anulate prevederile legale care încorsetau activitatea unităților economice — ca un prim pas spre înlăturarea centralismului excesiv și ca un început de descentralizare ; — au fost abrogate legi și decrete care lezau grav libertățile individului, drepturile omului ; — au fost luate măsuri concrete pentru îmbunătățirea aprovizionării populației cu alimente, energie, căldură. Cantitățile de energie electrică și gaze naturale alocate populației, în această perioadă, sunt cu 40—45 la sută mai mari decit in perioada corespunzătoare a anului trecut ; — au fost sistate exporturile de alimente și se livrează către unitățile comerciale stocurile existente în întreprinderile industriei alimentare, ușoare și altor ramuri producătoare de bunuri de consum ; — s-a prevăzut realizarea unor importuri de bunuri de consum;— a fost redus tariful energiei electrice livrate populației și urmează reducerea celui de gaze naturale (ia 1 bum/cub) ; — s-a hotărit sistarea unor lucrări de investiții costisitoare promovate fără studii de fundamentare economică, la indicația fostului dictator — bolnav de megalomanie. Voi cita doar cîteva din ele : — amenajarea rîului Argeș pentru navigație și alte folosințe (așa-numitul canal Dunăre-București) — cu o valoare totală de peste 25 miliarde lei — din care s-au executat cca 11 miliarde ; — sistemul hidrotehnic Dunăre-Jiu-Argeș — cu o valoare de peste 4 miliarde ; — construirea zonei libere în Portul Constanța— 20 miliarde; — Centrala termoelectrică pe șisturi Anina — 11,3 miliarde (din care s-au executat 7,6 miliarde) ; — lucrările de la Casa Republicii au însumat pînă acum peste 6 miliarde lei. La acestea se adaugă multe alte obiective din minerit, metalurgie, chimie și alte ramuri — care se vor sista, urmind să se analizeze minuțios eficiența lor. Mijloacele eliberate vor fi îndreptate spre repararea obiectivelor distruse sau deteriorate de contrarevoluție, în Capitală și alte orașe din țară. Guvernul a primit sarcina să studieze și să prezinte măsuri pentru trecerea, în cursul lunii martie, la săptămîna de lucru de 5 zile. Totodată, conducerea Consiliului Frontului Salvării Naționale și Guvernul decis o serie de măsuri au în Continuare In pag. a lîl a) \\\ \ \\\ ,s Lumea este intr-adevăr cu noi: un nou ajutor din partea Franței a sosit la Craiova (Foto : Mihail Raoul Pârâianu) „Noi francezii, sîntem prietenii voștri!“ On pag ei ll-a) * I Anul Nou a venit. Ne privește II în față. Așteaptă de la noi fapte, multe fapte bune. j Decret-Lege In scopul înlăturării imediate din legislația țării noastre a unor reglementări legale emise de fostul regim dictatorial care prin caracterul lor discriminator, nedrept, au adus grave prejudicii materiale și morale poporului român, intereselor legitime ale tuturor cetățenilor, desfășurării unor relații normale cu celelalte state, Constitui Frontului Salvării Naționale decretează: Articol unic — Sunt și rămân abrogate următoarele acte normative : 1. Legea nr. 17 din 1968 pentru reglementarea unor condiții de remunerare a salariaților care îndeplinesc funcții de conducere, tehnico-administrative și de specialitate, publicată în Buletinul Oficial nr. 80 din 22 iunie 1968. 2. Legea nr. 19 din 1968 cu privire la regimul juridic al terenurilor fără construcții din perimetrul construibil al municipiilor și orașelor, publicată în Buletinul Oficial nr. 81 din 24 iunie 1968. 3. Articolele 44-50 din Legea nr. 59 din 1974 cu privire la fondul funciar, publicată în Buletinul Oficial nr. 138 din 5 noiembrie 1974. 4. Decretul nr. 223 din 1974 privind reglementarea situației unor bunuri, publicat în Buletinul Oficial nr. 152 din 6 decembrie 1971. 5. Legea nr. 1 din 1975 cu privire la depunerea jurâmîntului de credință și devotament față de Republica Socialistă România publicată în Buletinul Oficial nr. 30 din 21 martie 1975. (Continuare în pag. a IV a) Comunicat Un comunicat dat publicității de Consiliul Frontului Salvării Naționale face cunoscută componența Biroului Executiv al Consiliului Frontului Salvării Naționale : Președinte : Ion Iliescu Prim-vicepreședinte : Dumitru Mazilu Vicepreședinți : Cazimir Ionescu Carol Király Secretar : Dan Marțian Membri : Bogdan Teodoriu Vasile Neacșa Silviu Brucan Gheorghe Manole Ion Caramitru Nicolae Radu Au fost constituite, totodată, comisii de lucru ale Consiliului, și anume : 1. Comisia de reconstrucție și dezvoltare economică Președinte Bogdan Teodoriu 2. Comisia constituțională, juridică și pentru drepturile omului Președinte Dumitru Mazilu 3. Comisia pentru tineret Președinte Vasile Neacșa 4. Comisia pentru mediu și echilibru ecologic Președinte Cazimir Ionescu 5. Comisia pentru știință și învățămînt Președinte Gheorghe Manole 6. Comisia pentru cultură Președinte Ion Caramitru 7. Comisia pentru minorități naționale Președinte Carol Király 8. Comisia pentru politica externă Președinte Silviu Brucan 9. Comisia pentru administrația locală Președinte Radu Nicolae 10. Comisia organizatorică Coordonator Mihail Montanu 11. Colectivul de împuterniciți al consiliului Coordonator Sergiu Nicolaescu 12. Colectivul pentru relațiile cu publicul și mijloacele Informației de masă Dan Rădulescu Cristina Ciontu Florin Bădinic! *