Cuvîntul Libertății, februarie 1990 (Anul 2, nr. 33-56)

1990-02-01 / nr. 33

I Colocvii despre libertate — colocvii despre democrație Poate deveni iminentă catastrofa economică? Este o Întrebare la ordinea zilei pe care și-o pun nu numai teoreticienii, dar și omul de pe stradă. îngrijorarea este legitimă și izvorăște din realitățile crude ale marasmului în care am început să ne cufundăm. Revoluția, înfăptuită cu atâtea jertfe și suferințe, ne-a izbăvit de dictatură și ne-a redat valorile fundamentale: demnitatea, pe care o pierdusem total; democrația, care nu mai era decât un termen livresc, lingvistic și sociologic și libertatea, mult dorită. Frontul Salvării Naționale, rezultat spontan al acestei Revoluții, guvernul său s-au străduit în scurta lor existență să rezolve probleme mari și să aline suferințele românilor. Și de ce să nu fim recunoscători . Avem mai multă căldură și lumină in case. Mai multă apă, electricitate, gaze, alimente, medicamente. S-au majorat pensiile. Țăranii au primit mai mult pământ. Democrația guvernează relațiile intre individ și stat. Elevii și studenții își bazează opțiunile pe cadrul democratic, nou creat. Platforma-program a F.S.N. ne-a restabilit demnitatea națională și a ridicat prestigiul României în comunitatea mondială. Acest program, cu perimetrul lui atît de mare, este un teren de muncă și de luptă pentru noi toți, în vederea făuririi unei Românii libere și prospere. Pentru revoluție și pentru prosperitate, Frontul Salvării Naționale primește sprijin din partea multor țări. Uniunea Sovietică, prin ambasadorul său la București, ne-a asigurat livrarea masivă și imediată a unor cantități de petrol, cărbune, minereu, gaze și electricitate, teptăm la ajutoare Ne așși din partea Occidentului. Ele, ajutoarele din afară, nu vor fi, insă, nici gratuite și nici la infinit. Asta și pentru faptul că românii nu sunt paria nimănui. In plus, ajutoarele din afară duc în anu- Conf. urniv. dr. ION GIUBELAN (Continuare In pag. a IV-a) Post-scriptum la ancheta noastră de ieri N-avem brutari la sate sau nu se dospește coca ? Din ancheta publicată ziarul nostru de ieri se desîn prindea faptul că numărul sătenilor care cumpără pîine de la oraș este foarte mare, 0 r desCfjimind dereglări in aprovizionarea din centrul municipiului și din zona gării. Concluzia sondajului de opinie era aceea că in foarte multe comune brutăriile nu funcționează, iar oamenii satelor au nevoie de pline. Ieri dimineață, am stat de vorbă cu mai mulți factori cu atribuții in rezolvarea acestei probleme. Domnul Ion Văcariu, membru al biroului executiv al Consiliului județean provizoriu al Frontului Salvării Naționale ne-a informat că în județ există 123 brutării (90 aparținând de c.a.p.-uri și 33 de C.P.A.D.M.), dintre care nu funcționează decit 70. Și dintre acestea insă, așa cum ne-au spus, alaltăieri, oameni din diverse comune, numai o parte lucrează în bune condiții. Explicația constă în faptul că în urmă cu niște ani, la o „indicație prețioasă“ sistemele de încălzire cu motorină, de care beneficiau majoritatea brutăriilor, au fost eliminate, făcîndu-se transformări pen- MIRCEA POSPAI (Continuare in pag. a III-a) [fînteii pentru descoperirea criminalilor Mărturiile unui ofițer al armatei Un proaspăt avansat la gradul de căpitan, abia a ieșit, provizoriu, din spital. Capul îi este încă înfășurat cu un bandaj. Se simte ceva mai bine, dar îmi spune că, deocamdată, poate vedea să citească doar litere de mărimea titlului ziarului „Adevărul“. Medicii așteaptă vindecarea completă a rănii și, pe urmă, vor decide ce mai trebuie de făcut. — Haideți sus pe acoperișul Casei de cultură a studenților să vă arăt unde am fost împușcat locul F. AUREL (Continuare în pag. a III-a) — „QLTCIT“ Craiova. VEȘTI SME De la întreprinderea „Ultcit“ Craiova am primit, ieri la amiază, vestea că, în cursul zilei de 31 ianuarie a.e., au fost livrate către magazinele I.D.M.S. din Baia Mare și Brăila 260 autoturisme. în aceeași zi, au fost expediate alte 85 de autoturisme beneficiarilor din Cehoslovacia. De la începutul anului, întreprinderea craioveană a livrat 1809 mașini pentru piața internă și 260 pentru export. La I.J.T.L. Vînt, favorabil! După mai multe „furtuni”, apele încep să se limpezească și la I.J.T.L. Dolj. Unitatea are acum o nouă conducere și, implicit o nouă stare de spirit. Cum pe craioveni ii interesează buna desfășurare a transportului în comun, ieri dimineață, am efectuat o sumară „radiografie“ a vârfului de solicitare a autobuzelor și tramvaielor, având ca puncte de observație „Piața Gării* — I. VILCEANU A. POPESC? (Continuare în pag. a IV-a) >aaa „Nu este timpul vînătorilor fie vrăjitoare“ cu... Ion Băieșu — Spuneți-mi, vă rog al doilea motiv pentru care sunteți supărat su fieesc moment T (convorbirea a avut loc in seara zilei de 24 ianuarie a.c. — n.n.). — Insistența cu care unii cer demiterea noului ministru al sporturilor, Mircea Angelescu, n cunosc pe actualul ministru de mai bine de 20 de ani și îl consider un om de realizaloare și suprafață care n-a făcut decit bine fotbalului românesc. — Și suporterii „Universității" Craiova au această părere vizavi de unele probleme ale echipei... — Bunul meu prieten Petre Mihai Băcanu de la România Liberă s-a lăsat înșelat de unii așa numiți interlocutori „dezinteresați“. Aceștia nu sunt decit niște persoane marginalizate și ranchiunoase, oameni care nu au adus aproape nici un fel de servicii fotbalului, sportului nostru (cu excepția lui Traian Ionescu). Ei fac în acest cadru diferite propuneri de-a dreptul aiuristice și aduc motivațiile cele mai aiuristice. Așa cum sublinia, la o recentă ședință televizată, domnul Iliescu, a venit timpul să ne bizuim numai pe valori. Nu este timpul vînătorilor de vrăjitoare. Este un timp al construcției și reconstrucției în care trebuie implicați numai oamenii care dovedesc strălucire, talent, inteligență și bună credință. — Se discută despre trecerea la profesionism a fotbalului nostru, dar n-am auzit nimic — cel puțin eu, din provincie — despre statutul de scriitor profesionist în România... — ...(unde) Probabil că în luna martie va avea loc Congresul scriitorilor și cu această ocazie se va aproba un statut nou al scriitorilor și o nouă lege a drepturilor de autor. ION JIANU Care e „pulsul“ pieței libere, cum își vînd țăranii produsele ? — iată întrebarea la care am căutat un răspuns, marți, la ora prinzului, prin piețele „Centrală“, Gării, Veche și „1 Mai“ din municipiu. PIAȚA CENTRALA — Nu vă supărați cumpărat ? ce-ați îl întrebăm pe domnul Florin Ciovică, șofer —........... la Schela de Producție petrolieră Craiova. — Am luat de la producători 4 kg de mere, din acelea cu „10 lei la rund și 12 lei pe alei“, și 1 kg de pere. E drept că sunt mai scumpe, dar bine că sunt. Intr-adevăr, în piață erau mai mulți producători care ieseu, administratorul șef al piețelor, ne spunea, ca noutate pentru această piaă, că acum se poate cumpăra de la producători și brînză, in jur de 60 lei kg. In loc să mai fie alungați din piață și să vîndă pe la colțuri de străzi, acum producătorilor li se pun la dispoziție halate albe (30 se rin  Continuare în pagin-a) j é IA ȘCOALA ȘI CEI MICI! _ I. De astăzi se reîntorc la școală și copiii noș- Hotri din clasele I—VI. Tuturor, dragostea p cea mai caldă și urarea potrivită : „Să fie în ptr-un ceas bun !“, ofereau cartofi (cu 10 lei kg), mere (10—15 lei), fasole (25 lei), varsă murată, radăcinoase, verdeață, grîu, porumb, miere, arpagic, nuci etc. Domnul Marin Stamaconfecționaseră pînă ieri. Se asigură controlul igenicosanitar, de către medici, al produselor. In altă ordine de idei, surprinde că prețul păsărilor e „in picioare“ — 800 lei un invimTtior curcan. Cum primăvara nu e chiar departe și vine vremea mieilor și iezilor, sugerăm reînființarea cabinelor de sacrificare din piață, mai ~”i ales că spațiul necesar se păstrează. PIAȚA GABII Se practică aproximativ aceleași prețuri ca la „sora cea mare“ a piețelor. De la Valerian Gacea, din comuna Cornul Luncii, județul Suceava, aflăm : „Am venit acum o săptămînă cu cinci ION DIACONU (Continuare în pag. a III-a), in piere, încă e bine... Laptele: solicitări mari, posibilități limitate U< și în ultima perioadă, întreprinderea de Industrializare a Laptelui Dolj livrează 7.Unic, prin rețeaua comercială, 50 000 litri lapte (cu 10 000 litri în plus față de media zilnică a lunii decembrie) se constată că acest aliment este insuficient. Facem insă următoarea precizare: se desface laptele pe care îl oferă momentan fermele zootehnice din județ, unde activitatea este serios perturbată. De menționat că laptele este „integral“, renunțîndu-se la combinarea lui cu must de malț. Sîntem informați de către directorul tehnic al I.I.L. Dolj, domnul ing. Nicolae Tăbăcioiu, că s-au dublat cantitățile produse și livrate de smîntînă, unt, frișca, brinză. A fost scos din fabricație untul în amestec cu margarina. Ieri, prin centrele specializate s-au vîndut populației peste 40 000 litri de lapte, alți 10 000 litri fiind livrați unităților de alimentație publică și consumurilor colective. Aprovizionarea unităților de comercializare începe, totuși, tîrziu de la orele 6—6,30. In zonele în care se constată solicitări mai mari de lapte, sînt posibilități de a se face redistribuiri de la alte unități. Atenție, deci, și la comenzi ! ■'N . Astăzi, la ora 16, în cadrul Galeriilor „Arta“ din Craiova va avea loc primul vernisaj al unei expoziții de pictură din acest an. Lucrările expuse aparțin artistului plastic Sorin Novac, component al „Atelierului 35“. Cunoscînd că producția petrolieră face parte, mai mult ca oricînd, din marile priorități ale economiei naționale, am revenit la schela de profil cu sediul în Craiova, propunîndu-ne să consemnăm evoluția la zi a activității. Am aflat, astfel, de la ing. Ion Tătulescu, directorul unității, că, intre timp, au fost repuse în funcțiune sondele cu probleme cauzate de îngheț, respectiv cele de gaze utilizate la extracția țițeiului prin gaz-lift, ceea ce a permis ca, începînd cu data de 24 ianuarie a.c., să se depășească nivelul zilnic de producție cu 10 tone. In acest ritm e posibil ca la mijlocul acestei luni restanța să fie recuperată integral. La gazolină, s-au obținut peste prevederi 50 tone. In schimb, la gaze utilizabile, singurul produs la care anul trecut se îndeplinea planul fizic, respectiv, prin compensare, și indicatorul marfă, acum este tot singurul la care intrarea în normal este posibilă în perspectiva sezonului cald, cind extracția, din mai multe motive obiective, va fi net superioară. La investiții, după prima lună a anului, se înregistrează o depășire de 2,5 milioane. In proporție de 97,5 la sută s-au efectuat lucrări la foraj și probe productive, activități restul constind în de echipări de sonde și proiectări. Și nu în ultimul rînd, un element de stringentă actualitate constituie reluarea lucrăril lor la trei blocuri de locuințe de serviciu în Craiova pentru personalul muncitor, pentru care există finanțare deschisă, dar întrerupte arbitrar în faza de fundație. Este un apel expres formulat pe adresa T.A.G.C.M. Dolj, pentru ca, necondiționat, cele 44 de apartamente, în speță, blocurile 19, 20 și 21 din Brazda lui Novac, să fie terminate in acest an. Cu atit mai mult se impune urgentarea acestora, cu cît ele țin de îmbunătățirea condițiilor de viață ale petroliștilor, spațiile ln care locuiesc actualmente fiind cu totul improprii. NORIA IONESCU Schela de Producție Petrolieră La ora primului bilanț