Cuvîntul Libertății, iunie 1997 (Anul 9, nr. 2081-2109)

1997-06-11 / nr. 2090

TLa concursul de? chimit&ri? în Media cinci va permitem redistribuirea respinslor . Inspectoratele școlare vor organiza, în perioada 28-31 iulie, în prezența elevilor sau a părinților acestora, repartizarea pe locurile rămase neocupate a candidaților respinși la concursul de admitere în licee și școli profesionale. Prof. Florin Diaconescu, secretar de stat în Ministerul Învățămîntului, a declarat că, în conformitate cu Regulamentul privind organizarea și desfășurarea concursului de admitere, vor fi redistribuiți, pe locurile rămase neocupate, doar candidații care au obținut cel puțin media generală 5.00 (cinci). Elevii care au obținut media generală cel puțin 5.00, dar nu au loc la liceu, dacă doresc, pot ocupa locurile rămase libere în ordinea descrescătoare a mediilor, la școala profesională. Prof. Diaconescu a mai spus că, în cazul în care, după redistribuire, au mai rămas locuri neocupate la învățămîntul liceal și profesional, se va organiza o a doua sesiune. Redistribuirea se organizează și după concursul din toamnă. Prima sesiune privind concursul de admitere în liceu, clasa a IX-a, va avea loc în perioada 7-9 iulie a.c., rezultatele urmînd a fi afișate, cel mai tîrziu, pe 15 iulie. A doua sesiune va fi organizată în perioada 27-29 august, iar rezultatele vor fi afișate pînă pe 4 septembrie, redistribuirea candidaților făcîndu-se între 9 și 10 septembrie. /w piețelecra/org/zg] PREȚUL CARTOFILOR S-A TRIPLAT . Patronii împart prada înșelăciunii cu vînzătorii In ultimele săptămîni, pe piețele craiovene, prețul cartofilor vechi s-a triplat. De la 700 de lei, prețul minim pe care l-a cunoscut acest produs, s-a ajuns la 1800-2000 lei. Producătorii din Brașov, Suceava, Covasna sunt prea cuprinși de treburi, acum, pentru a mai putea face deplasări în țară. Intermediarii profită de acest lucru și fac singuri legea prețului. Mai mult, au fost semnalate cazuri în care țăranul, cu mâinile crăpate și pantalonii paticiți, este așteptat la porțile piețelor, unde intermediarul negociază, sau mai bine spus impune un preț de nimic pentru marfa adusă de țăran, care, în aceste condiții, este trimis acasă. Astfel, truda cu care el a muncit pămîntul, pe vînt și ploaie, este batjocorită de intermediarii plini de ghiuluri, ce-și bagă zilnic în buzunare zeci și poate chiar sute de mii de lei. Despre o posibilă rezolvare a acestei stări de fapt, toată lumea ridică neputincioasă din umeri. PAULINA URUCU (Continuare în pag. a 8-a) * ■ C Traficanții de valută din Craiova au faima de fraieri 0 găinărie “bine lucrată” Tudor Ciprian (22 ani) din Brașov, str. Proletarilor nr.120, et.1, împreună cu Mărgărit Gabriel Dumitru, din București, str. Griviței nr.405, bl. S, sc.5, ap.26, domiciliat fără forme legale în Valea Argeșului nr.18, bl. M-28, ap. 16, sector 1, au găsit de cuviință, la sfîrșitul lunii noiembrie ’96, să vină la Craiova și să “înțepe” puțin traficanții ilegal de valută, provinciali, creduli și deloc hîrsiți în meserie. S-au cazat, inițial, la micro-hotelul Casei Științei și Tehnicii din Craiova și au demarat imediat investigațiile: pentru început au închiriat, după un plan chibzuit, un apartament în B-dul Nicolae Titulescu, la parterul blocului 23, deloc întîmplător, legitimîndu-se oameni de afaceri cu “cărți de vizită” ș.a.m.d. Repede au ajuns, apoi, în perimetrul Parcului Pușkin, “zona liberă” a traficanților de valută, unde au sondat pulsul pieței și de la un anume Hectar Bailage au cumpărat valută în valoare de 12 milioane lei, solicitînd însă o relație serioasă pentru furnizare, la intervale regulate, de valută masivă. La 6 decembrie ’96, în apartamentul lor închiriat din B-dul Nicolae Titulescu, ajunge un anume Ziad Younez, avînd asupra sa 11.200 dolari, pentru care, la cursul de schimb “la negru”, solicita în jur de 55 milioane lei. Tudor Ciprian verifică autenticitatea valutei, ca un expert, și merge apoi în camera alăturată a apartamentului pentru a lua cele... 55 milioane lei. Sare, însă, pe geamul apartamentului, cu valuta asupra sa, și este... dus. Păgubașul rămîne, cum se spune, “cu ochii-n soare”, sesizînd Poliția. Cum pentru o faptă similară, Tudor Ciprian avea deja dosar penal la Timișoara, iar în aceeași lună, noimebrie ’96, a fost arestat la București, într-o cauză identică, după ce urmărirea penală a început la 10 ianuarie a.c., la 13 mai a.c.. Parchetul de pe lîngă Tribunalul Dolj a emis mandat de arest preventiv împotriva făptașului acuzat de înșelăciune în dauna avutului privat. Cît privește Mărgărit Daniel Dumitru, acesta este acuzat de infracțiunea de tăinuire. Suma de 11.200 dolari n-a mai putut fi recuperată, întrucât Tudor Ciprian a declarat că a consumat-o în distracții cu femei. (M.A.) Statele Unite favorizează invitarea unui grup mic de state pentru aderarea la NATO în primul val, deși nu a fost adoptată încă o decizie finală în acest sens, a declarat pentru postul de radio Vocea Americii, ambasadorul american la Alianța Nord- Atlantică, Robert Hunter. “Cred că sîntem înclinați, mai curînd, către un grup mai mic, decît către unul mai mare și asta doar pentru a ne asigura că țările care vor fi primite se vor dovedi capabile să fie aliați eficienți”. Hunter a subliniat că primii noi membri nu vor fi și ultimii. “Dacă un stat nu este invitat astăzi, aceasta nu exclude posibilitatea ca el să fie invitat în viitor. Noi, americanii, credem că acest proces va progresa, că vom primi în NATO pe cîțiva, acum, și pe mai mulți, în viitor”, a spus ambasadorul. SUA doresc obținerea unui consens al tuturor celor 16 țări membre NATO în ceea ce privește numărul de state invitate la aderare în primul val. Fără a preciza cînd va fi luată decizia finală cu privire la identitatea noilor membri, Hunter a declarat: “Nu vom aștepta pînă în ultima zi a summit-ului de la Madrid pentru a ne hotărî care vor fi primele țări invitate”. De asemenea, întîlnirea din 8-9 iulie nu va reprezenta finalizarea procesului de extindere a Alianței. “Procesul va continua, șansa va surîde din nou și asta relativ repede”, a precizat înaltul oficial american. Atît criteriile strategice, cît și cele de dezvoltare sînt luate în considerare în procesul de decizie privind extinderea Alianței. “Fiecare țară din Alianță va trebui să se gîndească, doresc sau nu sămi leg interesele de securitate de unul sau altul dintre potențialii membri. Pentru unii se va dovedi important progresul democratic, sau reforma economică și instituțională, sau controlul civil asupra armatei, sau relațiile cu vecinii, sau argumentele aduse în favoarea aderării, sau toate acestea. Țările care depun eforturi să adere la NATO își vor vedea - la un moment dat - aceste încercări încununate de succes”, a concus ambasadorul american la NATO. (Alegerea candidaturilor la N.A.T.O.:^ Dea “jocurile par a fi făcute” iluziile ne sunt întreținute diplomatic! ) Anestezii sindicaliste. Mulți dintre scepticii de serviciu ai momentului au așteptat, ba chiar au pîndit eventuale mișcări de stradă în această perioadă. Nu de alta, dar parcă începusem să ne obișnuim cu starea de normalitate, cu gustul european al unei țări care părea să încheie cu imaginea doc!, aceea a “revoluțiilor spontane”, a revoltelor minerești etc. în sfîrșit, forurile marilor centrale sindicale au anunțat de ieri importante “mișcări de trupe” la orizont. Ce-i drept, bieții lideri se cam plictisiseră un pic, ba încă începuseră a prinde și oarece “burticică”, așa că riscul era enorm, să fie uitați de opinia publică, ba chiar de propriile “oi”. Paradoxal, dar nu prea, aceste “mișcări” par a veni tocmai la timp: epuizarea “prerogativelor” legale ale Opoziției în Parlament de blocare a Reformei și, în plus, să ne amintim, tocmai pusesem de... NATO și, uite-acuș-acuș, va avea loc summit-ul de la Madrid în care soarta țării urma să fie decisă pentru o multă vreme a istoriei naționale. Facem toate aceste precizări, care nu rămîn însă simple speculații, pornind de la premisa că există, astăzi, în societatea românească suficiente motive de nemulțumiri grave din partea unei populații sărăcite; a nu se crede că e nevoie, astfel, de bagatelizarea pur și simplu a unor mișcări sindicale, menite, prin statutul lor, să apere interesele salariaților. Numai că momentul ales ni se pare extrem de contraproductiv, iar pe de altă parte sloganele invocate pentru proteste, cum ar fi, spre exemplu, “respectarea Constituției”, prea capătă, așa, pe nepregătite, o abia disimulată tentă politică. Să discutăm, însă, acum și din perspectiva eficienței acestor mișcări: guvernul pare prea puțin dispus să cedeze voluntar și ușor la orice fel de presiuni, cu atît mai mult cu cît se află în curs de derulare tocmai programele de finanțare de la principalele organisme internaționale de resort. Pe de altă parte, s-au declanșat de bine, de rău, mecanismele de reformă, chiar dacă, încă destul de lent și cu _____ poticneli, or, a le bulversa în această fază ar presupune compromiterea lor definitivă. Repet, asta nu înseamnă în niciun chip că Reforma e bună ori nu este pur și simplu o reformă și, din păcate pentru noi, ea este singura încercată din 1989 și pînă acum. Prin urmare, nu vom avea nici măcar posibilitatea de a evalua șansele unei reforme reale la noi. Iar timpul presează. Sigur, există și varianta “la loc comanda! ”, cea mai la îndemînă, la urma urmei, și cu care noi, românii, părem atît de obișnuiți. Asta ar echivala însă cu gradevărată sinucidere pe termen lung, căci arata momentul prielnic pe care țara îl are acum, indiferent de ce cred unii ori alții, indiferent de ce credem noi înșine, în intimitate, atunci cînd sîntem nevoiți să ne numărăm... cîștigul, ar însemna să ratăm o uriașă oportunitate. Pe acest fond, “mișcările” sindicale ni se par, așa nearticulate economic, dar, pare-se, extrem de bine articulate “politic” cum sunt, nu doar contraproductive, dar chiar niște riscuri cu impact imens în chiar angajarea destinului societății românești în perspectiva imediată și pe termen lung. Ori, poate, vor rămîne, ca altădată, doar niște simple... anestezii?! Un fel de trezire a liderilor de sindicat, cărora le stă mai bine în fața coloanei de manifestanți decît la comisiile tripartite. GEORGE POPESCU MOMEST POLITIC Doamna Nicoleta Miulescu va ocupa, totuși, funcția de secretar al municipiului Craiova) în fața noii formulări a art. 52 (al. 1) din Legea administrației publice locale nr.69/1991, republicată, și recent remodificată prin Ordonanța de urgență a Guvernului României, prefectul de Dolj, dl. MARIANJEAN MARINESCU, a primit, din partea primarului Vasile Bulucea, propunerea de numire, în funcția de secretar al municipiului Craiova a d-nei Nicoleta Miulescu, cîștigătoarea examenului organizat, în acest sens, în martie a.c. Cum dispozițiile legii civile sînt de imediată aplicare, așa cum am mai precizat, sîntem informați că excelența sa, dl. prefect de Dolj, va semna numirea pe post a d-nei Nicoleta Miulescu, după mai bine de două luni de pertractări și inutile reticențe, anulate prin hotărîri judecătorești, nepuse în aplicare. Rămîne de urmărit dacă dl. prefect de Dolj nu va fi nevoit să ducă și “mîna-n buzunar”, cum a impus instanța judecătorească. Un semn insolit, inclusiv senatorul Ilie Ștefan (PD) s-a arătat, în fața noului text de lege, extrem de generos și cuprins de o efuziune sentimentală gratuită. Domnia sa rămîne, însă, în continuare, pe un alt... tabel, mai ales că nu totul se prescrie. Decît, evident, prin Ordonanță de... urgentă! (M.C.) lflR-99, pe cerul Franței Ieri a decolat spre Franța primul avion de concepție și producție integral românească - IAR-99, variantă modernizată cu sprijinul firmei ELBIT (Israel), realizat la S.C. AVIOANE S.A. Craiova. Prezentat, săptămâna trecută, în Bănie, în cadrul lansării oficiale, care a inclus și cîteva demonstrații de zbor. IAR-99 - avion școală, de antrenament avansat și atac ușor, cu rachete A-A, ghidate prin raze infraroșii și radar - este plasat, de experți, pe locul I, ca performanțe, sisteme de navigație și echipamente, în clasa sa. Reamintim că, încîntat de evoluția aparatului, după coborîrea de la bordul birocrația din România, investitorii străini pătrund chiar și în domenii ce păreau mai puțin atractive, ori excesiv riscante. Mă refer la societăți falimentare din siderurgie (Oțelul Roșu, Tr. Severin, Călărași), din chimie, construcții de mașini ș.a. Cazurile “Siderca”, “Oțelul Roșu”, “AzoMureș“, “Semănătoarea”, “PetroMidia”, “Oțel inox” semna- ANUL VIII NR. 2090 MIERCURI, 11 IUNIE 1997 8 PAGINI - 700 LEI Reformele macro-economice din ultima vreme pot avea ca rezultat o recuperare economică solidă, care ar putea contribui într-o mare măsură la stabilitatea mediului de afaceri din România constată Laurie Curry, specialist în Departamentul de Comerț al Statelor Unite. După venirea la putere a forțelor democratice, în noiembrie ’96, stimularea proceselor reformatoare a fost evidentă și continuă, am în vedere, cu deosebire, stimularea privatizării și restructurării cu precădere între ramurile pentru care dezvoltarea este direct condiționată de aportul de capital străin proaspăt, de noi piețe și de modificarea ofertei și a structurii de proprietate. La începutul lunii iunie ’97, volumul total al investițiilor străine directe în România a atins, pentru prima oară, 2,5 miliarde dolari și, conform aprecierilor Agenției Române de Dezvoltare, ritmul de creștere se va menține pe tot parcursul anului. Mai ales că, zilele acestea, Executivul a adoptat o Ordonanță de urgență privind regimul investițiilor străine. Legiferarea cuprinde reglementări cu privire la investițiile de portofoliu și cele realizate de investitori străini, prin nchilocuri de muncă, dezvoltarea infrastructurii. Revirimentul investițiilor străine, în lunile din urmă ar putea fi unul de perspectivă. Numărul investitorilor care operează pe piața românească a crescut, iar investițiile au atins aproape 270 mii. dl. - Olanda, 235 mii. dl. - Coreea, 224 mii. dl. - Germania, 223 mii. dl. - Franța, peste 200 mii. dl. - Italia etc. Mai mult de 60 la sută din volumul investițiilor străine provine din țările Europei de Vest, 16 la sută din Asia și 10-12 la sută din America. Deși, încă, sufocați de bază că a venit și timpul coloșilor industriali... Și în agricultură apar producători experimentați, moderni. Un colos precum “Comtim” s-a privatizat și, cu investiții străine, produce mai bine și mai ieftin cu 30 la sută! Zilele acestea, 20 de investitori englezi au demarat, în Cîmpia Română, crearea de exploatații agricole de mare randament. Săptămîna trecută, la Sinaia, investitori germani considerau că riscul de a investi în România s-a diminuat simțitor. Italienii au deschis o primă bancă la București, definită de Domenico Speciale, preacestuia, dl. general de flotilă ION STAN, comandantul Aviației Militare din România, a declarat: “Este o mașină de zbor excepțională. IAR-99 acesta- VIITORUL AVIAȚIEI ROMÂNEȘTI”. In perioada 15-22 iunie a.c., avionul fabricat la Craiova va fi prezentat în cadrul Salonului Aeronautic Internațional din Le BOURGET, alături de realizări de ultimă oră ale marilor companii din lume. El va fi pilotat, în timpul demonstrațiilor, de comandor GHEORGHE TAMAȘ, secondat de căpitan comandor CRISTIAN MUSCALAGIU, ședințele băncii, ca “act de încredere în România și în viitorul ei”. Grupul “Frați”, din Italia, a investit 60 mil. dl. în sectorul prelucrării lemnului. Implicări de pondere înregistrări în telecomunicații și infrastructură rutieră. O serie de programe-pilot, cu asistență a Uniunii Europene, acordă asistență tehnică, perfectează relația cu acționarii, fac inițiere managerială. Forumul Economic Franco-Român, în desfășurare la București, relansează parteneriatul promis de președintele Chirac. Este remarcabil și faptul că FPS a decis să simplifice procedura de înființare a societăților mixte, ca și ultimul acord cadru de cooperare financiară, semnat, la 6 iunie, între Banca Europeană de Investiții și România. Nu este cazul să supralicităm bunele evoluții. Dimpotrivă, să veghem pentru a face contracte generatoare de producții cu șanse la export, să evităm relații neclare de proprietate, tendințe negative, practici birocratice și alte ambiguități; să evităm inerțiile! Pentru că, avea dreptate profesorul parizian Jean- Paul Largon, cînd ne avertiza, zilele trecute: “Vreți investitori străini? Faceți reforma!”... ADRIAN FULGA ziționarea de la FPS a unor pachete majoritare de acțiuni emise de societățile comerciale supuse privatizării. Sunt acordate facilități investițiilor străine, în funcție de o serie de criterii: valoarea investiției efectuate, reinvestirea, anual, a cel puțin 50 la sută din profitul net realizat, valorificarea prioritară a resurselor materiale locale si crearea de noi Investițiile străine și argumentul reformator cu FLAIHO ■ Expoziție - Centrul Creației Populare Dolj organizează la Galeria “Cromatic” (Calea Unirii nr.89), vineri, 13 iunie, ora 11, Expoziția cu lucrările de diplomă ale absolvenților clasei de pictură și grafică a Școlii de Artă “Grigore Gabrielescu” (promoția 1997). ■ “Dragi mi-s cîntecele mele” - Directorul Ansamblului Folcloric “Maria Tănase”, dl. prof. Ion Șerban, invită publicul craiovean la spectacolul muzical-coregrafic, cu genericul “Dragi mi-s cîntecele mele”, ce va avea loc pe data de 18 iunie ’97, orele 18,30, la Teatrul de Operă și Operetă Craiova. ■ Viața și opera lui Marin Sorescu - La Centrul Școlar pentru Surzi Craiova a avut loc zilele trecute, în organizarea Asociației Naționale a Surzilor din România, faza republicană a concursului literar, ediția 1997, cu tema “Viața și opera lui Marin Sorescu . Au participat echipaje de elevi și membri ai Asociațiilor din Cluj, Iași, București, Pitești, Craiova etc. în urma desfășurării competiției au fost evidențiate rezultatele elevilor de la Centrul școlar craiovean (director Constantinescu Constantin) care s-au situat pe podium astfel: Nicola Cătălin, Cristina Colț, Raluca Barbu. De remarcat și evoluția deosebită a farmacistei Iolanda Croitoru, membră a Filialei Teritoriale de Surzi Craiova. ■ Exercițiu tactic -Azi, începînd cu ora 11, are loc la Cheile Tăui (zona Petroșani) un exercițiu tactic cu subunități de Vînători de Munte. Participă subunități din Brigada 7 Vînători de Munte (Corpul 3 Armată), atașați militari, prefecții și președinții Consiliilor județene Dolj, Gorj și Hunedoara, parlamentari de Dolj, Comandantul Armatei 1, ofițeri ai MApN și Ml. ti Doblezi - Banca Agricolă SA., Sucursala județeană Dolj, aduce la cunoștința deponenților, persoane fizice, asociații familiale și organizații obștești că s-au modificat dobînzile din 9 iunie a.c. Astfel, depozitele constituite pe bază de contract (limita minimă 500.000 lei) au o dobîndă cuprinsă între 20 și 99 la sută/an, în funcție de perioada de depunere, iar pe carnetele de economii, între 20 și 101 la sută. Pentru persoanele fizice, la depozitele constituite pe bază de contract și pe carnete de economii în sumă de peste 10 milioane lei, se acordă dobîndă cu 2 la sută mai mare decît cele arătate. ■ Conferință de presă - Vineri, 13 iunie, ora 11, în sala mică a Primăriei Municipiului Craiova are loc o conferință de presă. Dl. ing. Vasile Bulucea, primarul Craiovei, va prezenta actualitatea craioveană în atenția Executivului local și va fi lansată publicația bilunară “Curierul Primăriei Municipiului Craiova". ■ Vernisaj - Fundația “Constantin Brăncuși”, Muzeul Olteniei - Secția de Etnografie, Liceul “Nicolae Bălcescu”, Grădinița 21 și Tineretul Național Țărănesc Creștin Democrat invită la vernisajul Expoziției de icoane sub sticlă, care va avea loc joi, 12 iunie a.c., ora 17, la Casa Băniei. ■ Decedat prin spînzurare în comuna Coșoveni, în ziua de 09.06.’97, a fost găsit decedat prin spînzurare la domiciliul său din satul Cîrcea, Iacov Marin, de 64 ani, pensionar. Cel în cauză era cunoscut viciat alcoolic și nu există suspiciuni cu privire la deces. > rLAiH ¹