Cuvîntul Libertății, august 1997 (Anul 9, nr. 2142-2171)

1997-08-02 / nr. 2142-2143

Fotbalul își reintră în drepturi După o vacanță neobișnuit de scurtă, primul eșalon al fotbalului românesc sună clopoțelul, chemîndu-ne pe stadioane. Contestat, hulit, ignorat, bănuit de corupție și de toate relele pămîntului, campionatul intern se aliniază, azi, la start, pentru a 80-a oară. E o vîrstă respectabilă și, chiar dacă acum, ca și altă dată, în acest perimetru și-au găsit culcuș călduț mulți trepăduși, profitori de ocazie sau de vocație, nu trebuie, nici un moment, să uităm că aici s-au format un Dobrin, Hagi, Bălăci, Gică Popescu, Gică Craioveanu, Ad. Ilie și mulți alți fotbaliști, care au evoluat sau evoluează cu succes în campionate puternice din Europa. Golit constant de valori, luptîndu-se permanent cu corupția și sărăcia, campionatul intern își continuă imperturbabil marșul, atingînd, iată, o cifră respectabilă. Plini de speranțe, bolnavi de fotbal și optimism, ne vom îndrepta, din nou, spre stadioane, așteptînd mereu acel spectacol care să ne vrăjească, etapă de etapă, și care să ne facă să renunțăm la tihna căminului pentru tumultul stadionului. (Nicu Dolea) (> ILAiH ) ■ Spectacol folcloric - Duminică, 10 august, ora 19, pe platoul din fața Naționalului craiovean, are loc, în organizarea Alliance Franțaise, un deosebit spectacol de muzică populară franțuzească susținut de Ansamblul folcloric “Empi et Blaume”, din Romans-Franța. ■ Moment festiv -Sîmbătă, 2 august, ora 9, pe stadionul ASA din Craiova (în spatele Spitalului Militar) are loc festivitatea depunerii Jurămîntului militar de contingentul iulie ’97 și primirea militarilor care au îndeplinit misiunea din Albania, în cadrul detașamentului “Sfîntu Gheorghe”. ■ Restricții -în perioadă 5-9 august a.c., pentru executarea unor lucrări pe aducțiunea Izvarna - Craiova, distribuția apei reci în zona superioară a municipiului (Craiovița Nouă, Brazda lui Novac, Rovine, Calea București, centru) se va face cu restricție. ■întreruperea apei calde - Reamintim că începînd de luni, 4 august, va fi întreruptă furnizarea apei calde, pentru efectuarea reviziilor anuale ale instalațiilor, de către Filiala Electrocentrale Craiova (CET II). ■ Tîrgul meșterilor " Joi, 7 august, ora 10, pe platoul TNC, este organizat Tîrgul Meșterilor Populari din Oltenia, în cadrul căruia vor fi prezentate obiecte de ceramică, instrumente muzicale, țesături, mobilier tradițional. ■ Conferință de w 5 presa -Sîmbătă, 2 august, ora 14, Partidul Democrat - Filiala Dolj organizează o conferință de presă extraordinară, la sediul său din Craiova. ■ Doljchim plătește dividendele de vineri, 1 august, SC Doljchim SA Craiova a început plata dividendelor pentru 1996. Acționarii se pot adresa la casieria societății, zilnic, de luni pînă vineri, între orele 10-14, avînd asupra lor certificatul de acționar și buletinul de indentiate. Cei care doresc să primească dividendele prin poștă vor solicita aceasta în scris, specificînd adresa exactă, urmînd să suporte cheltuielile. ■ Argint, în competiție internațională -Liviu Ignat, elev al Colegiului Național "N. Bălcescu” din Craiova, a obținut medalia de argint la Olimpiada Internațională de Matematică, desfășurată, în acest an, în Argentina. A fost pregătit de prof. Teodora Dinu, precum și de mama sa, profesor în specialitate. Participarea a fost posibilă cu sprijinul material al Rotary Club. ■ Limba română - limbă culturală - Pentru prima dată, M.E.N. organizează, în perioada 9-14 septembrie, în Botoșani, o etapă internațională a concursului de limbă și literatură română “Mihai Eminescu”. între participanții din România, se vor afla și elevi din comunitățile românești din 15 țări. Pentru buna desfășurare a competiției, organizatorii apelează la sprijinul sponsorilor. Depunerile, în lei, se pot face în contul 50073372254 - Trezoreria Botoșani. ■ Sărbătoare cîmpenească - Duminică, 3 august, Consiliul Local Ostroveni și Căminul Cultural din comună organizează tradiționala sărbătoare "în pădure la Zăval”. ■ Acord politic - Vineri, 1 august, la sediul PDSR din Slatina, a avut loc o conferință de presă a organizațiilor județene ale PDSR, PRM și PSM, care au prezentat “Acordul de colaborare”, încheiat în ședința comună din 31 iulie a.c. ■ Sesizare - Luni, 4 august, Consiliul Municipal și Primăria Craiova vor analiza posibilitățile de rezolvare a sesizării Sindicatului Șoferilor de la Electroputere, prin care acesta solicită mutarea semnului de “Acces interzis pentru vehiculele de peste 3 tone”, de la Podul “Electro”, la intersecția b-dului Calea București cu Sărari. Misterioasa navete a președintelui Președintele României, Emil Constantinescu, în urma furtunii care s-a abătut asupra Bucureștiului în urmă cu două săptămâni, a fost nevoit să evacueze imediat reședința prezidențială din Aleea Mitropoliei nr. 9. în prezent, cuplul prezidențial locuiește la Scroviștea, după ce furtuna puternică a smuls acoperișul reședinței prezidențiale. “Palatul Cotroceni nu dorește să deconspire noua reședință a președintelui. Biroul de presă și directorul de cabinet al lui Emil Constantinescu spun că halar n-au unde doarme șeful statului. Ei neagă faptul că Emil Constantinescu ar petrece nopțile la Cotroceni”. Deși familia Constantinescu deține o locuință în cartierul bucureștean Pajura, un apartament la bloc nu este pe măsura funcției pe care o ocupă șeful statului. Președintele s-a mutat cu familia la Scroviștea, unde instituția prezidențială deține o reședință celebră, folosită pînă nu de mult și de Ion Iliescu. Nicolae Ceaușescu prefera vila din pădurea Scroviștea pentru partide de vînătoare și weekenduri de “septic”. După părăsirea în grabă a reședinței de către președinte, poliția și SPP-ul au încetat să mai supravegheze vila din Dealul Mitropoliei. Singura persoană care are grijă de casă acum este un muncitor din Breaza, care petrece la vilă 24 de ore pe zi și doarme chiar în patul lui Emil Constantinescu. El apreciază cele două saltele suprapuse, care îi fac somnul foarte confortabil, informează “Libertatea”. Repararea și reamenajarea reședinței prezidențiale a fost preluată de Trustul de Construcții Carpați. Muncitorul din Breaza a estimat costul lucrărilor de reparații la cel puțin 50 de milioane de lei. Muncitorii speră să termine lucrarea în două săptămîni. Prima doamnă a țării, Nadia Constantinescu, se interesează îndeaproape de stadiul lucrărilor. Emil Constantinescu a fost cel mai mediatizat om politic în săptămîna 7-13 iulie, iar aparițiile sale, în număr de 43, au fost apreciate exclusiv pozitiv în emisiunile de știri transmise de PRO TV, TVR 1 și Amerom, se arată în raportul de monitorizare a posturilor TV pe luna iulie, realizat de Centrul Independent de Studii Sociale și Sondaje (CIS). Emil Constantinescu este succedat de Petre Roman, cu 24 de apariții. Dintre actorii politici aparținînd opoziției, cel mai mediatizat și singurul în topul primilor zece este Adrian Năstase, cu 17 apariții. Același număr de apariții au mai înregistrat în perioada monitorizată amintită Adrian Severin, Traian Băsescu și Victor Ciorbea. Potrivit CIS, cele mai mediatizate partide politice rămîn și în luna iulie PDSR și PNȚCD, cu cîte 41 de apariții. în ansamblu, partidele coaliției guvernamentale au fost mai puternic mediatizate în iulie decît în perioada monitorizată din iunie (95 de apariții, față de 76), se mai arată în Raportul CIS. In schimb, partidele din opoziție au fost mai puțin mediatizate (60 de apariții, față de 91). Raportul CIS arată că cea mai importantă temă reflectată în emisiunile de știri din săptămîna 7- 13 iulie a fost integrarea în NATO și UE. PRO TV s-a detașat de toate celelalte posturi de televiziune printr-un interes deosebit și chiar prin implicarea în unele acțiuni întreprinse în direcția integrării. în zilele reuniunii Consiliului Nord Atlantic, PRO TV a modificat orele de transmisie și frecvența emisiunilor de știri, durata acestora crescînd pînă la 643 de minute în întreaga săptămînă. Operațiunea de monitorizare care face obiectul Raportului CSS a vizat emisiunile de știri și cele socialpolitice și economice transmise de TVR 1, PRO TV, Antena 1, Tele 7 abc și Amerom, în perioada 7-13 iulie a.c., zilnic, în intervalul cuprins între orele 18.00-23.00. , Craiova, gazda a 30 de cursanți de peste hotare Ieri, la ora 10, în Sala Albastră a Universității din Craiova, a avut loc festivitatea de deschidere a cursurilor de vară internaționale “Constantin Brâncuși”, ediția a II-a. Subprefectul de Dolj, dna Paulina Suceveanu, și rectorul Universității din Craiova, dr. prof. univ. dr. ing. Mircea Ivănescu, au oficiat această manifestare. Cursurile de vară ale Universității din Craiova sunt deschise studenților, doctoranzilor, cercetătorilor, filologilor, precum și celor preocupați de studierea limbii, culturii și civilizației românești. Taxa de participare este de 750 $, reprezentînd contravaloarea cheltuielilor pentru cursuri, masă, cazare și program cultural. 30 de cursanți din Ungaria, Macedonia. PAULINA URUCU (Continuare în pagina a 5-a) Pentru trei săptămîni , Scandalul de la Colegiul I “Nicolae Bălcescu” s-a încheiat. Au fost admiși 6 +6. Primii șase candidați respinși la concursul de admitere din acest an de la Colegiul Național “Nicolae Bălcescu” din Craiova, în urma răspunsului primit la sesizările făcute către Inspectoratul de Poliție Județean - cum că “n-au fost comise fapte de natură penală (abuz în serviciu și fals în întocmirea unor acte oficiale) - au decis să facă contestații la Comisia Județeană de Concurs în legătură cu rezultatele de la probele scrise de matematică și limba română. După recorectarea lucrărilor, contestațiile au fost rezolvate favorabil. Drept urmare, contestatarii au fost declarați admiși la profilul real, pentru care, de fapt, optaseră. Prin această hotărîre nu se încalcă Legea învățămîntului, deoarece, în conformitate cu DIANA NEAMȚU (Continuare în pagina a 5-a) litoralul de lingă casă Fiind căldură â la Caragiale, ne-am hotărît să vedem cîtă lume e vinerea la ștrandurile craiovene, pentru că (ne-am gîndit noi) dacă nu sînt la mare, pe undeva trebuie să facă plajă și concetățenii noștri. Cum era și firesc, am început cu Lunca Jiului, unde ne-a întîmpinat un domn supărat nevoie mare că am pătruns pe proprietate particulară și nu avem dreptul să fotografiem mocirla năpădită de ierburi decît cu permisiunea unui oarecare domn Ghițuică, proprietar a “tot ce vedeți de jur împrejur”. Firesc ar fi fost ca domnul proprietar, patron și șef, să pună o plăcuță, specificînd că pe acolo nu are ce căuta tot poporul și pentru a nu se mai rătăci și alți dornici de scăldat pe pămînturile domniei sale... Alături, la “Constructorul”, era pustiu, deși acum cîțiva ani era cel mai bun ștrand craiovean, și ar putea să fie și în viitor. La “Tineretului” apa fusese schimbată de dimineață și era foarte rece, dar asta nu împiedica o ceată de copii să se bălăcească și să-i stropească pe cei care se prăjeau pe margine cu gîndul la Litoral sau stăteau cuminți la coadă, lîngă barul din colț. Același OANA VASILESCU (Continuare în pagina a 8-a) ANUL VIII NR. 2142/2143 w w SIMBATA, 2, DUMINICA 3 AUGUST 1997 8 PAGINI - 700 LEI II Maurul" și-a făcut datoria Eveniment cultural cu o rezonanță nepereche: aseară, în salonul maur al complexului “Minerva” din Craiova, s-a desfășurat lansarea celui mai fraged prunc literar al poetului Constantin Preda. Girat de Editura “Vinea” din București, volumul său “TEAMA DE A TE PIERDE”, subintitulat “Poezii de dragoste”, inaugurează Colecția “Poeți de azi” și este prefațat de însuși directorul editurii, dl. Nicolae Țone, care semnează, astfel, cea dintîi exegeză cu tentă exhaustivă despre creația colegului nostru de redacție. Semnificația momentului a fost strălucit marcată prin alocuțiunile poetului Adrian Păunescu, criticului și istoricului literar Marian Barbu și redactorului șef al Editurii “Scrisul Românesc” - Tudor Nedelcea. Moderator al acțiunii: Dan Lupescu. la Caravana l din Kodak Astăzi și mîine, Piața Teatrului Național din Craiova - autentică scenă în aer liber, dominată de silueta maiestuoasă a unuia dintre cele mai valoroase temple ale Thaliei din lume - va “îmbrăca” decorul, pe cît de insolit, pe atît de atractiv, al Caravanei KODAK. Evenimentul se înscrie într-o amplă acțiune promoțională, derulată în intervalul 23 iulie - 31 august a.c., în cele mai mari 18 municipii din țară. Organizatorii ne-au încredințat, prin distinsa domniță Alina Stoian, că o echipă, formată din cinci persoane, împreună cu distribuitorul local al firmei Kodak (MTIL ROM 2000), va face tot posibilul ca fiecare zi a caravanei să fie cît mai captivantă, plină de surprize, dar și utilă pentru vizitatori. Concomitent cu prezentarea celor mai noi și performante produse - echipamentul Kodak Image Magic (Magia Imaginii Kodak), aparatele foto, cu design unic, Kodak KB (20, 30, 35), generația de filme Kodak Gold (Ultra, Zoom, Royal), vor avea loc concursuri, la finele cărora se vor acorda premii de neuitat. Chiar dacă nu sînteți magician și nu ați cutezat, pînă acum, să plonjați în lumea fascinantă a fotografiei, în care arta și inspirația se logodesc fericit cu tehnologia de ultimă oră, Kodak Image Magic vă așteaptă. Treceți, în acest weekend, pragul Imperiului Kodak și veți trăi o aventură palpitantă, eclatantă ca o poveste de dragoste, încununată de happy-end. Succes tuturor! D. LEONIN