Cuvîntul Libertății, septembrie 1997 (Anul 9, nr. 2172-2201)

1997-09-01 / nr. 2172

Casa Iciala poate răsufla ușurată său. Prințesa Diana și prietenul multimilionarul Dodi Al-Fayed, au decedat duminică, la Paris, la puțin timp după miezul nopții, în urma unui accident de circulație, care a avut loc la ora 00:35 GMT, în tunelul Place de l’Alma, între Sena și Turnul Eiffel. Automobilul Mercedes Benz în care se aflau Prințesa de Wales. Al Fayed, șoferul și un bodyguard, era urmărit de motociclete pe care se aflau mai mulți paparazzi. Incercînd să scape de urmărirea acestora, automobilul s-a izbit de un pilon al tunelului. Dodi Al-Fayed și șoferul mașinii au decedat pe loc, iar Lady Ell și agentul de pază au fost transportați de urgență la Spitalul Salpêtrière din Paris. La spital au sosit, la scurt timp după accident, ministrul francez de Interne, Jean-Pierre Chévènement, ambasadorul Marii Britanii la Paris, Sir Michael Jay, consulul general al ambasadei britanice și șeful poliției pariziene, Philippe Massoni. Eforturile medicilor de a salva viața Dianei s-au dovedit zadarnice, la scurt timp după accident Prințesa de Wales decedînd. Vestea morții sale a fost inițial anunțată de postul de televiziune Sky, citind surse medicale, după care ministrul francez de Interne a confirmat știrea. Poliția pariziană a informat că mai mulți paparazzi, fotografi ai presei de scandal, au fost arestați, dar nu a dezvăluit numele acestora și nici publicațiile pentru care lucrau. Regina Elisabeta a Il-a a Marii Britanii și Prințul Charles au declarat că sînt consternați și îndurerați de moartea Prințesei Diana, informează un comunicat al Palatului Buckingham. Cîteva puncte de reper * 1 iulie 1961: se naște Lady Diana Frances Spencer, fiica lui Earl Spencer * 29 iulie 1981: se căsătorește cu Prințul Charles, moștenitorul coroanei britanice. Ceremonia a avut loc la catedrala Saint Paul, fiind urmărită de milioane de oameni din întreaga lume și denumită “nunta secolului” * 21 iunie 1982: se naște Prințul William Arthur Philip Louis * 15 septembrie 1984: se naște cel de-al doilea fiu al Dianei și al lui Charles, Prințul Harry(Henry Charles Albert David) * 15 iunie 1992: După mai multe luni de speculații ale presei asupra mariajului regal, cartea lui AURELIA SÎRBU (Continuare în pagina a 4-a) COTIDIAN REGIONAL INDEPENDENT Sîmbătă, 30 august a.c., într-un cadru festiv și o atmosferă sărbătorească, pigmentată de prezența pitorească a unui grup de fotomodele (aspirante - n.n.), a avut loc deschiderea oficială, prin tradiționala tăiere a panglicii, a Tîrgului Electroutil ’97 aflat, de această dată, la ediția a VI-a. Au fost prezente, în afara organizatorilor, oficialități craiovene - d-na subprefect Paulina Suceveanu, dl. primar Vasile Bulucea, președintele Consiliului Județean, dl. Ion Voiculescu, parlamentari de Dolj, reprezentanți ai IPJ, Poliției Municipale, Grupului de Pompieri Craiova. Din partea Ministerului Industriei și Comerțului, dl. consilier Radu Mironovici a menționat, în deschiderea manifestării: “Este un tîrg deja consacrat, care oferă posibilitatea confruntării realităților economice românești și produselor industriei noastre cu ceea ce produc în firmele străine”. Din scurta prezentare a tîrgului, realizată de dl. Mihalache Hotăranu, președintele Camerei de Comerț și Industrie “Oltenia” - Dolj, principalul organizator al tîrgului, aflăm că din cele 70 firme expozante, 11 sunt reprezentante ale industriei din opt țări străine și peste 15 la sută din societățile comerciale românești participante au fost prezente la toate cele șase ediții ale tîrgului. Tot sîmbătă, și-a deschis lucrările a IV-a ediție a Colocviului Național cu participare internațională al SOCER - “Metode, instalații și echipamente pentru măsurarea, gestiunea și conservarea energiei”. Derulat între 30 august și 1 septembrie 1997, colocviul se desfășoară în cadrul proiectului “Eficiența energetică a clădirilor publice și municipale”, proiect inițiat prin programul ECOS-OUVERTURES PHARE al Uniunii Europene. Secțiunile colocviului A. Metode, instalații și echipamente pentru măsurarea energiei; B. Metode, instalații și echipamente pentru gestiunea energiei; C. Metode, instalații și echipamente pentru conservarea energiei; D. Managementul energiei au evidențiat preocupările participanților pentru eficiența și managementul energetic. Ca element de noutate la această ediție, menționăm includerea în programul colocviului a unei noi secțiuni consacrate unei probleme de larg interes social, și anume “Eficiența energetică urbană”. De remarcat că la colocviu, pe lîngă personalități în domeniu și nume consacrate, și-au semnalat participarea numeroși tineri interesați de acest domeniu atît de important al lumii contemporane - energia, în acest context, apreciem grija organizatorilor CECILIA CEAUSU 9 (Continuare în pagina a 8-a) Debutul Plătit pentru ••• a împușca oamenii • Evenimentul tragic, de zilele trecute, petrecut în incinta unei ferme pomicole, aparținînd SC Savini, din Sadova, cînd un gardian public, Dumitrei Ionel (33 de ani), din Craiova, aflat în exercitarea atribuțiilor de serviciu, a împușcat premeditat, de la numai patru metri (!), fără a respecta regimul folosirii armamentului din dotare, un tînăr de 20 de ani, Lazăr Miron, din Lișteava, comuna Ostroveni, prins la furat piersici, ridică o mulțime de semne de întrebare. Nu sîntem în fața unui accident de rutină, care ar fi putut beneficia de anumite circumstanțe, ci, mai degrabă, în fața unui caz de tembelism, deloc izolat. în temeiul Legii 26/1993 privind înființarea, organizarea și funcționarea Corpului Gardienilor Publici, angajații acestei instituții publice, prestatoare de servicii, desfășoară o activitate de pază a bunurilor, de apărare a liniștii publice, a vieții și integrității persoanelor, în baza unor contracte încheiate cu agenți economici, sau primăriile localităților. Cu alte cuvinte, SC Savini avea un contract încheiat cu Corpul Gardienilor Publici Dolj, pentru paza recoltei de fructe din fermele sale specializate. Detașați la Sadova, în acest scop, erau gardienii publici Ionel Dumitrei și Aurel Constantin. Să mai menționăm că, la încadrarea gardienilor publici, poliția avizează și este obligată prin lege să controleze, îndrume și acorde asistență de specialitate acestor “mercenari”, înainte de a ajunge la un prim paradox: dacă la paza unei livezi cu fructe cei care sunt plătiți de a o apăra de răufăcători trebuie dotați cu... pistoale automate, cum este cazul la care ne referim. Apoi, dacă înainte de a intra în “post”, aceștia, respectiv gardienii publici, nu trebuiau seminarizați de șeful Postului de poliție Sadova în privința MIRCEA CANTĂR 9 (Continuare în pagina a 8-a) Pumni și picioare-n coaste, pe Calea Unirii . Unde e scandal, se întîmplă să fie și Costi Răducănoiu. Iar el n-are nimic împotrivă... Mare tămbălău, sîmbătă, 30 august a.c., în jurul orei 10, pe Calea Unirii, lîngă sediul BNR. Nu s-a dat aurul înapoi, în schimb s-au dat... pumni în gură și picioare-n coaste. Autorul “măreței” fapte este Șerban Mircea Dragoș, în vîrstă de 28 ani, domiciliat în Craiova, str. “Gheorghe Doja” nr.8, tehnician constructor la CITA SERVICE, băiat “bun” și prieten cu Costi Răducănoiu. Victima - Puiu Nicolae (41 ani), din Craiova, șofer, care conducea un autoturism Dacia 1310 cu număr “de București” (8-B-5109). Puiu Nicolae ne-a declarat, ieri, că “urmărirea” a început în dreptul Universității craiovene, autoturismul său fiind blocat, în cele din urmă, de un OLTCIT gri (DJ-02-BBC), pe Calea Unirii. La volanul Oltcitului era Constantin Răducănoiu Jr., student la Litere și Istorie. Șerban Mircea Dragoș a coborît din autoturism și, pus pe fapte mari, fără a sta pe gînduri, l-a luat la bătaie pe șoferul Daciei. Puiu Nicolae a fost trîntit pe caldarîm și lovit cu pumnii și picioarele, apoi izbit cu capul de zidul ce susține LUMINIȚA RISTER 9 (Continuare în pagina a 8-a) ANUL VIII NR. 2172 LUNI, 1 SEPTEMBRIE 1997 8 PAGINI - 700 LEI Nostalgii păcătoase Pe fondul accentuării chinurilor tranziției, par să se accentueze și nostalgiile după vremuri trecute. Pericole reale și tot atît de mari ca și altele care pîndesc de pretutindeni în aceste vremuri tulburi și sărace. Despre nostalgie și despre nostalgici s-a mai scris în acesți ani, dar s-a făcut mai totdeauna cu patimă, cu resentimente și, în orice caz, camuflîndu-se de cele mai multe ori impulsuri și atitudini politice. Pericolul există însă ca atare și se cuvine analizat cu mai multă gravitate și cu mai multă luciditate în aceste clipe cînd Reforma e mai în pericol ca niciodată și cînd spectrul sărăciei amenință în mod grav pînă și convingerile cele mai puternice. Trebuie spus însă că e vorba de două feluri de nostalgie, divulgate și “înfierate” ca atare de către două tabere aflate în conflict încă de la începutul evenimentelor din decembrie 1989: nostalgia după o Românie mai veche, mica și prospera Țară sud-est europeană din perioada interbelică, reîntregită și trezită la o viață culturală fără precedent, cochetînd cu spiritul european, pe care l-a alimentat cu valori de prim ordin, și nostalgia după vremurile comunismului “triumfal”, ce se cred apuse odată pentru totdeauna, dar care pulsează în fibra noastră cu alean și cu o putere neimaginabilă. Nu există, în opinia noastră, o demarcație a unei posibile preferințe pentru unele ori pentru altele: ambele trebuie refuzate în bloc, dacă se dorește și se înțelege acest lucru la parametrii unei opțiuni istorice clare și fără compromisuri. Întîi, nostalgiile după Țara interbelică, fjrtjr» rp cu tot “rp- • ** mantismul”, vetust, ce-i drept, cu care se ornează, e un cras anacronism, un mod de a întoarce spatele istoriei și de a-i refuza populației de astăzi a României dreptul la un viitor în rînd cu toate celelalte popoare civilizate ale lumii. De natură mai degrabă livrescă, acest tip de nostalgie n-ar trebui să depășească sfera de comportament al unor bunici ai noștri care, supărați pe “vacarmul” zglobiilor lor nepoți, nu pregetă să le țină lecții despre ce frumos și ce curat era cîndva, pe timpul copilăriei lor fabuloase, uitînd, fiindcă au uitat cu adevărat, bolile, suferințele, sărăciile, nevoile și mizeriile acelor timpuri. Cea de-a doua categorie de nostalgii, cele după vremurile comuniste, justificate și ele din GEORGE POPESCU (Continuare în pagina a 8-a) A PCS Zilele acestea, se încheie perioada de înscriere la concursul organizat de Ministerul Educației Naționale, în vederea ocupării posturilor de inspector școlar general. La Dolj, el a fost negociat între reprezentanții PNL, PD, PNȚCD, revenind, în cele din urmă, democraților conduși de Petre Roman. Drept urmare, pînă la concurs, inspector școlar general cu delegație a fost numit dl. prof. Dorin Popovici, membru PD. “Indiferent de ce se vorbește, acest post va fi ocupat de un PD-ist”, a declarat, recent, domnia sa, răspunzînd atacurilor adjunctului său, Nicolae Gross, membru PNȚCD. Sigur pe sine și pe viitorul ca inspector general, dl. Popovici nu s-a grăbit să-și depună dosarul pentru concurs, el alegînd pentru această operațiune crucială termenul limită. Un posibil contracandidat al său - d-na Maria- Antoaneta Dobrescu - întrebată fiind, la conferința de presă a PDSR Dolj, dacă se va număra printre concurenți, a opinat că “firesc ar fi să particip, dar condiționată fiind, la înscriere, de avizul prefectului, n-am s-o fac, știut fiind că dumnealui mi s-a retras chiar în condițiile în care relațiile între instituția prefectului și Inspectoratul Școlar General erau bune”. De aceea, nu ne rămîne decît să-i urăm reprezentantului PD multă baftă și să nu care cumva, spre rușinea învățămîntului preuniversitar doljean, concurînd de unul singur, să iasă al doilea! (D.N.) ■N ■ Se apropie admiterea ! “ Peste două zile, începe concursul de admitere la Drept, Medicină și Științe Economice. La Facultatea de Drept “Nicolae Titulescu” a Universității craiovene, s-au înscris 1162 candidați, pe 260 locuri (220 - Drept; 40 - Administrație Publică). Concurența a scăzut semnificativ, în comparație cu anii anteriori, motivul constituindu-l... a treia probă de concurs • “Economie” (inclusă, în acest an, doar la facultățile de Drept din Craiova și București). “Bătălia” va fi dusă la Medicină, Litere și Istorie, Științe Economice, în vreme ce la facultățile tehnice, de care tinerii nu mai sînt atrași, e liniște și pace... La unele specializări tehnice (Autovehicule Rutiere, TCM, Calculatoare), sînt, totuși, în jur de doi candidați pe loc. ■ Apa caldă, unde e ? Apa caldă, Ce-ați făcut CU ea ?!...” Proiectata ședința de duminică dimineață, în legătură cu apa caldă menajeră, ce ar fi trebuit să se desfășoare la Primăria Craiovei, a fost amînată pentru astăzi, la ora 10. Primarul Vasile Bulucea ne-a precizat: “în absența d-lui Leonida Nicolaescu, șeful Sectorului Termoficare din cadrul RAACT, dl. Tatian Tudorache ne-a prezentat un program realist, pragmatic. Cred că acest program poate constitui obiectul unei dezbateri responsabile în comisiile Consiliului Local. Se va lua o hotărîre ce va constitui obiectul negocierilor cu conducerea executivă Termocentralei de la Șimnic. Mă mențin pe poziția a ca toate asociațiile de locatari care și-au onorat restanțele să primească apă caldă menajeră”. Totuși, cînd se va întîmplă minunea? ■ Inaugurarea Secției de Diar v 8 ■> llna - Astăzi, la ora 12, Spitalul nr. 1 Craiova înregistrează o premieră deosebită: inaugurarea Secției de Dializă. Existența acestei secții va fi un sprijin real pentru pacienții afectați de nefropatii grave. ■ Un “bulevard”... insalubru -De la “ruinele" Stadionului “Tineretului” pînă la Lunca Jiului, o altă “ruină” ce-ți “încîntă” privirile este ceea ce a mai rămas din “Polivalentă”, pentru ca, în continuare, îndeosebi după ce traversezi canalul colector, grămezi de gunoaie și moloz, de o parte și de alta a unei artere de circulație numită, altădată, Bulevardul 1 Mai, să sugereze un spirit gospodăresc în derivă. Numai “promenadă" să nu-ți propui pe acest tronson părăsit de edilii urbei... ■ Vînătorii au de lucru ! - Din 15 august a.c., pentru vînători s-a dat “dezlegare” și la speciile de pasaj, dar, deocamdată, în perimetrele de luciu cu apă la îndemînă sunt numai rațele, lișițele, becaținele, fluerarii și, ceva mai tîrziu, poate... gîștele sălbatice; în schimb, guguștiucii, turturelele și porumbeii sălbatici sînt specii “permisive” vînătorilor. ■ Grav accident de circulație în seara zilei de 29 august a.c., ora 21,30, Gheorghe Liviu Crăciun (22 ani), din Craiova, str. Cerbului nr. 37, șofer Taxi la S.C. Palmira S.R.L, conducînd pe raza comunei Podari un autoturism TICO cu numărul de înmatriculare DJ-03-E7L, a intrat în coliziune cu o căruță încărcată cu fîn, nesemnalizată, care circula în sens opus. Căruțașul Anghel Nicolae (59 ani) din satul Gura Văii, a fost azvîrlit în parbrizul mașinii, care s-a spart. Victima se află în comă vigilă, la Secția Terapie intensivă a Spitalului nr. 1 Craiova, diagnosticul fiind fractură deschisă gambă stîngă, fractură femur drept, traumatism cranio-cerebral acut deschis, traumatism toracic. ■ Cu căruța, la furat - Pe strada 97 “Elena Teodorini" din Craiova, în noaptea de 29/30 august, staționase o căruță plină cu știuleți de porumb. Cînd o patrulă de subofițeri de la Biroul de Ordine Publică al Poliției Municipale și-a făcut apariția în zonă, din căruța cu pricina a rupt-o la fugă un individ, care a fost ulterior identificat: Franțuza Porumbel (50 ani), țigan, domiciliat în Craiova, str. Oagii nr. 8. Acesta a furat de pe terenul lui Terpeș Alexandru, din Cartierul Cernele, nu mai puțin de 416 știuleți de porumb, în căruță se mai afla Bîcă Constantin Fănel, de 16 ani, din Craiova, str. Techirghiol nr. 7. Infractorul nu a fost încă prins, iar cercetările continuă. 1. PL^H <3J Sîmbătă, la hipodromul “Parcului Romanescu ”. o promenadă reușită a cîinilor de rasă ! Chiar dacă anvergura expoziției chinologice n-a fost cea așteptată de organizatori, exemplarele înscrise în concurs au întrunit, în majoritatea lor, trăsăturile specifice rasei respective, dovedind în plus că în municipiul Craiova numărul crescătorilor cîinilor de rasă este în continuă creștere și, mai mult, diversitatea raselor autentice se circumscrie aceleiași dinamici. Firește, s-ar putea spune că a crește un pretențios cîine de rasă rămîne apanajul unei anumite categorii sociale, dar, ne place sau nu, realitatea este că foarte mulți tineri, familii tinere, și nu numai, au, momentan, cel mai fidel prieten în cîine. Cîini simpatici, lățoși dar și cu părul scurt, stăpîni nervoși, organizatori ocupați pînă peste cap, cam asta e impresia pe care a lăsat-o expoziția chinologică care a avut loc, sîmbătă dimineața, la hipodromul din “Parcul Romanescu”. Au fost prezente rase cunoscute și celor neavizați, ca ciobănesc german, Doberman, Brac german, Rotweiller etc, dar și cîini mai rari - Bobtai, cum ar fi Dogul italian, Samuez, Terra Nova etc., rase care au un număr extrem de redus de reprezentanți în țara noastră. Au putut fi văzuți la lucru și ciobăneștii românești, cu ambele variante - mioritic și carpatin - care au uluit numeroasa asistență prin frumusețea lor unică. Așa cum se obișnuiește în ultima vreme, la expoziție au fost și căței de vînzare, sumele cerute pentru botișor umed și patru lăbuțe variind între 300 și 600 DM, bani mulți chiar și pentru cei mai înstăriți. Dar, obrazul subțire cu cheltuială se ține și cine vrea să aibă un cîine cu referințe deosebite, trebuie să bage mîna adînc în buzunar. Pentru a nu mai înăspri și noi amărăciunea proprietarilor de cîini care nu au luat premiu și, cu riscul de a-i dezamăgi pe cei care au luat, nu vom publica lista cîștigătorilor pentru că, de fapt, toate exponatele ar fi meritat, cu prisosință, unul, cel puțin pentru frumusețea lor. Altminteri, totul poate fi considerat o reușită deplină, organizarea deosebită fiind meritul pasionaților membri ai conducerii Asociației Chinologice Dolj, care, în frunte cu președintele Mihai Ionescu, au avut grijă ca totul să se desfășoare fără cusur. RÁZVÁN IONUT Cei mai buni producători români: ELBA, CLUJEANA, GUBAN, TEXTOR, sunt prezenți acum în raioanele de profil ale magazinului “MERCUR”. “MERCUR” S.A. este distribuitor autorizat al produselor “CLUJEANA” Cluj-Napoca (încălțăminte) și “TEXTOR” Tîrgu-Mureș (țesături decorative), pe care le oferă agenților economici interesați. Telefon 051/41.79.05. (F)