Cuvîntul Libertății, octombrie 1997 (Anul 9, nr. 2202-2232)

1997-10-01 / nr. 2202

La Tîrgu-Mureș ar urma să aibă loc debarcarea lui Markó Bela... La Congresul UDMR care se va ține la sfîrșitul acestei săptămîni la Tîrgu-Mureș va avea loc o “tentativă de puci” împotriva președintelui Markó Bela, avertizează un document trimis cotidianului Népújság. Autorul documentului - asupra identității căruia se păstrează o deplină discreție - atrage atenția că, deși pe ordinea de zi a congresului nu figurează problema funcțiilor, se pregătește demiterea lui Marko Bela prin șantaj. Scenariul puciului, care nu duce lipsă de fantezie, este demn de luat în seamă fie chiar și pentru simplul motiv că dă o idee despre luptele intestine care au loc în “partidul unic al maghiarimii din România”. Astfel, la inițiativa delegației din județul Mureș, președintele UDMR ar urma să fie obligat să facă o “profesiune de credință”, este de partea președintelui de onoare Tőkés László sau de cea a “grupării de la Neptun”, adică a ministrului Tokay György și a senatorului Frunda György. Dacă Markó se va declara alături de aceștia din urmă, consecința ar putea fi dezmembrarea UDMR. Dacă președintele nu dorește să ia DORIN ’ SUCIU (Continuare în pag. a 5-a) ) Aseară, în Cupa TJJS/FjA - turul I, manșa 3 Steaua s-a calificat în turul următor, învingînd cu 2-1 pe Fenerbahce, la Istanbul (amănunte în pag. 2). Celelalte rezultate: Anorthosis (Cipru) - Karlsruhe (Germania) 1-1 Dinamo Tbilisi (Georgia) - MPKC Mozir (Be’árus) Vladikavkaz (Rusia) - MTK Budapesta (Ungaria) Hajdúk Split (Croația) - Schalke 04 (Germania) Hapoel Petah-Tivka (Israel) - Rapid Viena (Austria) Lillestrom (Norvegia) - Twente Enschede (Olanda) 1860 München (Germania) - Jazz Pori 'Finlanda) Udinese (Italia) - Widzew Lodz (Poloma) Spartak Moscova (Rusia) - Sion (Elveția) Oerebro (Suedia) - Rotor Volgograd (Rusia) Sporting Braga (Portugalia) - Vitesse (Olanda) Grasshoppers (Elveția) - Croația Zagreb (Croația) Metz (Franța) - Excelsior Mouscror. (Belgia) FC Bruges (Belgia) - Beitar Ierusa’im (Israel) Brondby (Danemarca) - Olympiqre Lyon (Franța) 1-1-6-3- 2- 1- 2- 0-4- (în tur 1-2) 1-0 (1-1) 1- 1 (0-3) 2- 1 (0-1) 3 (0-2) 2 (1-0) 1 (1-0) 0 (0-1) 2 (1-0) ■4 (0-2) 0 (1-2) 5 (4-4) 1 (2-0) 3- 0 (1-2) 2-3 (1-4) Nantes (Franța) - Aarhus (Danemarca) 0-1 (2-2) VfL Bochum (Germania) - Trabzonspor (Turcia) 5-3 (1-2) Ferencváros (Ungaria) - OFI Creta (Grecia) 2-1 (0-3) Auxerre (Franța) - Deportivo La Coruna (Spania) 0-0 (2-1) Anderlecht (Belgia) - Casino Salzburg (Austria) 4-2 (3-4) Ajax Amsterdam (Olanda) - Maribor (Slovenia) 9-1 (1-1) Skonto Riga (Letonia) - Real Valladolid (Spania) 1-0 (0-2) Athletic Bilbao (Spania) - Sampdoria (Italia) 2-0 (2-1) Aston Villa (Anglia) - Girondins Bordeaux (Franța) 1-0 (0-0) Lazio (Italia) - Vitoria Guimaraes (Portugalia) 2-1 (4-0) Glasgow Rangers (Scoția) - Strasbourg (Franța) 1-2 (1-2) Neuchâtel Xamax (Elveția) - Inter Milano (Italia) 0-2 (0-2) Leicester City (Anglia) - Atletico Madrid (Spania) 0-2 (1-2) Liverpool (Anglia) - Celtic Glasgow (Scoția) 0-0 (2-2) Arsenal Londra (Anglia) - PAOK Salonic (Grecia) 1-1 (0-1) * Echipele subliniate s-au calificat în turul 2. Tragerea la sorți va avea loc vineri, 3 octombrie. COTIDIAN REGIONAL INDEPENDENT Astăzi, ministrul de Externe al României, dl. ADRIAN SEVERIN, ar urma să sosească din SUA Vom asista, oare, la dezvăluiri senzaționale , întoarcerea în țară a d-lui Adrian Severin, ministrul de Externe al României, anunțată pentru astăzi, este așteptată, neîndoielnic, cu maximă febrilitate de gazetarii români, pentru a primi... explicațiile de rigoare. Reamintim că dl. Severin a declarat, chiar înaintea deplasării la sesiunea ONU, că doi sau trei directori ai unor cotidiane de mare tiraj lucrează pentru servicii străine, iar vreo doi șefi de partid, celebri și chiar prețuiți, sînt și ei agenți străini, bine stipendiați din afară, afirmațiile respective, de maximă gravitate, bizuindu-se pe probe indubitabile, la care șeful diplomației române a declarat că a avut acces. Cît timp a lipsit dl. Adrian Severin din țară, afirmațiile respective au fost rostogolite, în presa românească, pe toate fețele, dar puțini dintre cei care și-au dat cu părerea au făcut-o la modul tranșant, disociați de orice paraipris, invocîndu-se chiar unele perle anterioare ale aceluiași personaj, pentru a se dizolva în derizoriu tot tapajul. Pentru unii... o inflație de fleacuri. Elucidarea se așteaptă a veni, acum, din partea d-lui Severin, în stare de agitație aflîndu-se, inclusiv, conducerea partidului său, după cum s-a pronunțat dl. Petre Roman. Oarecum interesant apare faptul că, la nivelul conducerii PD, nici un lider marcant, potrivit declarațiilor făcute, n-a fost înștiințat, în prealabil, de conținutul interviului acordat de Adrian Severin cotidianului “Azi”, al cărui președinte, dl. Octavian Știreanu, senator, baricadat într-o incomodă postură, pendulînd între deznădejde și excesul prudenței, opinează că nici domnia sa n-a avut habar de conținutul interviului incriminat și, mai mult, pentru a elimina suspiciunile confecționate, intenționează să publice fragmente din alocuțiunile d-lor Severin și Roman la Convenția Națională a PD, de la Iași, tocmai pentru a se observa, pe text, consonanța de idei și convergența de opinii între respectivele intervenții în forul partidului. Cu alte cuvinte, nici vorbă de disensiuni acute între Adrian Severin și Petre Roman ! Pentru cei care nu-l cunosc pe senatorul Octavian Știreanu mă hazardez în a depune mărturie că este un om instruit, valoros gazetar, chiar de o acceptabilă ținută morală. Mi-e teamă, însă, că, intrând în politică, a fost, de această dată, obligat să facă lucruri împotriva voinței sale. Răspunzînd în trepte la insinuările presei, dl. Știreanu ajunge pînă acolo cu timiditatea reacției încît consideră că este solidar, în totalitate, cu ceea ce apare în cotidianul “Azi”, dar, restrîngîndu-și activitatea profesională, nu-l interesează ce se publică, nu cenzurează articolele. Deci, este clar: liderii PD n-au știut nimic de incendiara declarație a d-lui Severin și sosirea acestuia urmează a... decela faptele. Cum dl. Severin nu va putea face eschive diplomatice, fiindcă presa va dori numele celor la care a făcut referire, ziua de astăzi se anunță interesantă. Nu puțini oameni politici merg pe mîna lui Adrian Severin, și inclusiv senatorul de Dolj, dl. Cornel Boiangiu, s-a arătat, într-o declarație făcută presei, convins că actualul ministru de Externe știe... pe ce se bazează, Irațională sau nu, anunțata dezvăluire a lui Severin, mai exact așteptata decorticare a confuziei, întreține viața publică. E înduioșător și ridicol. MIRCEA CANTAR ___________^ “Chicago Hope” între 29 septembrie și 4 octombrie, prefectul de Dolj, Marian-Jean Marinescu, întreprinde o vizită de lucru în orașul american Chicago. Era de așteptat ca, după cîteva capitale europene, pe agenda de lucru a reprezentantului Guvernului în teritoriu să apară și un oraș important de peste ocean. De dacă acesta e cunoscut lumii întregi, în primul rînd ca patrie a celebrului mafiot Al Capone? Bine instruit, pe baza notițelor luate conștiincios de colegii PD-iști, la conferința de presă pe tema corupției și crimei organizate a președintelui Emil Constantinescu, dl. Jean a reușit să se strecoare printre membrii delegației românești “pentru Chicago”, condusă de ministrul Reformei, Ulm Spineanu. Și, ca să nu ducă dorul plaiurilor oltenești, să facă față cu brio la dialogurile pe teme economice cu reprezentanți ai unor importante firme americane și, în măsura posibilităților, să atragă simpatia unor investitori, a pus o vorbă bună și pentru delegatul Societății de Investiții Financiare Oltenia. “Chicago Hope” (Chicago Speranță) un refren pe care-l îngînă cei rămași acasă, pe cap cu problemele legate de stadiul muncilor cîmpului, probleme în rezolvarea cărora se părea, la un moment dat, că dl. prefect se va implica temerar. (D.N.) AVICOLA, scoasă la mezat Societățile specializate în întocmirea documentelor de lichidare a societăților “Avicola” și “Craser” au declarat că procesul de evaluare a celor două societăți se va încheia în maximum șase luni. “Lichidatorii speră să recupereze o valoare mai mare decît datoriile pe care le au societățile. Va urma vînzarea acestora. Preferabilă ar fi vînzarea în bloc, ceea ce este puțin probabil. Deja, pentru SC “Avicola” s-au înregistrat 14 cereri de intenție de cumpărare a activelor, însă, numărul acestora va crește o dată cu scoaterea societăților la licitație”, ne-a declarat, ieri, dl. Ion Jianu, directorul FPS Dolj. PAULINA URUCU ANUL VIII NR. 2202 MIERCURI, 1 OCTOMBRIE 1997 8 PAGINI - 700 LEI Mrt tt É fie «s t m t* a- m cr- - - Azi, se deschid amfiteatrele universităților! Nopțile de vară de la Costinești sunt, deja, amintite. Vacanța a tecut, parcă prea repede, și în amfiteatrele universităților răsună, din nou, imnul academic “GAUDEAMUS IGITUR”. Facultățile își deschid, astăzi, porțile, marcînd prima zi a anului universitar. Primul pas al unui drum lung, cu bucurii, necazuri și, mai ales, emoții. La fiecare început de octombrie, speranțele prind contur. Pentru “boboci” este o zi cu totul specială, pe care nu o vor uita niciodată... Mai ales lor, proaspeților studenți, le urăm, încă de pe acum, multă baftă! Ar fi multe de spus despre ce reprezintă, la ora actuală, Universitatea din Craiova, în peisajul învățământului superior românesc. Există o tendință de completare a profilurilor și specializărilor, astfel încît universitatea să răspundă tuturor cerințelor de formare a specialiștilor zonei Olteniei. S-au creat facultăți și specializări noi, în anul universitar trecut, au fost supuse analizei Comisiei Naționale de Evaluare Academică și Acreditare 39 de specializări înființate după 1990, iar 34 dintre acestea au primit autorizație de funcționare provizorie. Actualele cifre de școlarizare adaugă alte 15 noi propuneri de specializări. S-au diversificat cursurile intensive patronate de Facultatea de Medicină, iar Facultatea de Științe Economice a instituționalizat cursuri postuniversitare prin relații de cooperare cu instituții academice europene. Există, desigur, multe probleme ce nu și-au găsit, încă, rezolvarea, cum ar fi, spre exemplu, cea legată de spațiile de învățămînt. Activitatea universitară s-a desfășurat pe aceeași arie, deși numărul studenților a crescut sensibil în ultimii ani. Ministerul Învățămîntului nu a acceptat pe lista de investiții nici propunerea mai veche de construire a unui sediu pentru Facultatea de Mecanică, nici pe cea mai nouă privind Biblioteca Universitară. Singura clădire în construcție este Facultatea de Electrotehnică, începută din 1990, la care s-a finalizat primul corp de-abia în 1995. Astfel, s-a ajuns la situația de a se căuta orice colț liber, amenajîndu-se spații de învățămînt din subsol și pînă în pod... S-a apelat și la închirierea unor săli la cîteva licee din Craiova, dar acțiunea, “din motive încă necunoscute” - după cum a precizat rectorul Universității craiovene, prof. univ. dr. MIRCEA IVĂNESCU -, nu a fost bine primită de Inspectoratul Școlar Județean. Fără îndoială, cel mai important lucru este pregătirea studenților. La acest capitol, învățămîntul superior craiovean a demonstrat, de-a lungul anilor, că aici “se face carte”. Tinerii specialiști sînt apreciați în toate colțurile lumii, ceea ce înseamnă că, împotriva tuturor dificultăților, mai cu seamă de ordin financiar, o diplomă românească de licență reprezintă un adevărat certificat de pregătire. Este evident că astăzi Universitatea din Craiova se situează în primele cinci instituții de învățămînt superior din țară... în noul an universitar, tuturor profesorilor și studenților le dorim numai bine! LUMINIȚA RISTEA, (> FLA>H <) ■ TNC - în Scoția și Irlanda! - Trupa Naționalului craiovean s-a întors, în urmă cu cîteva zile, de la Festivalul Teatrului Națiunilor, ce s-a desfășurat la Seul. Aseară, actorii noștri au plecat într-un un nou turneu, de aproape trei săptămîni, în Scoția și Irlanda, cu spectacolele “Phaedra” și “Titus Andronicus”. ■ Ziua Mondială a Profesorilor - Mîine, începînd cu ora 10, în sala de spectacole a Colegiului “Nicolae Bălcescu” din Craiova, se vor desfășura festivitățile prilejuite de Ziua Mondială a Profesorilor - ne-a informat Biroul Executiv al Sindicatului Învățămîntului Preuniversitar Dolj. ■ “Voievodul țiganilor” - Astăzi, la ora 18, Teatrul de Operă și Operetă Craiova prezintă spectacolul “Voievodul țiganilor”, operetă de Johann Strauss. Regia artistică - Migry Avram Nicolau. Scenografia - arh. Cătălin Arbore. Dirijor - Alexandru Iosub. Coregrafia - loan Kelemen. ■ Deschiderea stagiunii, cu Iosif Sava - Filarmonica “Oltenia” și Editura “AIUS” Craiova organizează, vineri, 3 octombrie a.c., ora 18, cu ocazia deschiderii stagiunii 1997-1998, lansarea lucrării “Mică enciclopedie muzicală", de Iosif Sava și Luminița Vartolomei, fiind prezenți și autorii! ■ Calafatul - municipiu ! După ce Senatul României a votat declararea orașului Calafat - municipiu, ieri, Camera Deputaților a fost de acord cu această propunere. Se așteaptă acum doar promulgarea de către președintele României a hotărîrii respective. Propunerea ca orașul Calafat să devină municipiu aparține unui grup de parlamentari PDSR de Dolj. ■ împotriva corupției - Comisia județeană de acțiune împotriva corupției și crimei organizate și-a reluat activitatea, racordată la sugestiile șefului statului, subliniate repetat, în ultima vreme, in ședința de ieri, au fost reevaluate unele cazuri aflate în diverse stadii de cercetare și s-a făcut un fertil schimb de păreri asupra strategiei de acțiune în perioada imediat următoare. ■ “Boișoara - inima țării Loviștei” -Mîine, 2 octombrie, 1997, ora 11,30, la galeriile Radio Arts, de la Studioul Teritorial de Radio Craiova, are loc o interesantă manifestare culturală sub genericul “Boișoara - inima țării Loviștei”, cuprinzînd: lansarea monografiei "Boișoara”, de Petre Popescu și Valerian Popa; prezentarea antologiei "Fîntîna Dorului”, realizată de folcloristul Constantin Mohanu; lansarea casetei audio a interpretei de muzică populară Nineta Popa - “Sînt fată din Boișoara”. Manifestarea va fi transmisă în direct pe lungimea de undă a Postului de Radio Craiova. ■ Topul firmelor doljene - Azi, ora 11, la sediul Camerei de Comerț și Industrie “Oltenia” se va anunța "Topul firmelor doljene”. Alcătuit pe domenii de activitate, topul cuprinde primele trei firme clasate în domeniul respectiv. Clasamentul menționează, în total, 118 societăți comerciale. Sponsori - Coca Cola, Alfa Dolj, Bere Craiova, Top Way Industries, Jiul SA, Morărit-Panificație Dolj. ■ Un copil strivit sub roți... - Luni, 29 septembrie a.c., în jurul orei 17, Tănea Nicolae (38 ani), din comuna Cernătești, la plecarea de pe loc cu o autobasculantă, a accidentat mortal un băiețel, în vîrstă de 1 an și ceva - Bobaiță Vivian Marius. Copilul, nefiind supravegheat, a intrat sub mașină, iar șoferul nu l-a observat... ■ Cu tractorul, la plimbare - Belu Ionel, din comuna Giubega, a fost prins de polițiști conducînd un tractor neînmatriculat, fără să posede permis de conducere, fiind și în stare de ebrietate. Pe deasupra, cel în cauză era condamnat la locul de muncă pentru aceleași fapte. Altfel spus, ce-și face omul cu mîna lui nu mai desface nimeni... ■ Tîlhărie, în miez de noapte - în noaptea de 28-29 septembrie a.c., Vulpe Daniel (26 ani), din comuna Pietrari-Vilcea, a fost lovit cu pumnii de două persoane necunoscute, în comuna Goicea, fiind deposedat de suma de 20.000 lei. în urma cercetărilor efectuate, subofițerii Postului de Poliție din localitate au identificat autorii faptei: Marin Adrian (22 ani) și Tîrziu Petre (16 ani), ambii din comuna Bîrca. Cei doi au fost reținuți pentru comiterea infracțiunii de tîlhărie. ■ Au furat 900 kg porumb! Acționînd pe linia prevenirii și combaterii furturilor, subofițerii Postului de Poliție Negoi i-au depistat pe Stoica Gheorghe (52 ani) și Cocîlnău Marcel (26 ani), din localitate, care sustrăseseră 900 kg porumb știuleți din cîmp. Celor doi li s-au întocmit dosare de cercetare penală, iar verificările continuă în vederea stabilirii întregii activități infracționale. FLA5H < > Simpozionul "Siguranța în funcționare Sistemului Energetic Ediția jubiliară a acestei manifestări de înaltă ținută științifică și-a ales ca desfășurare municipiul Craiova. Supervizată de RENEL, GTDEE, ISPE, SIER, GSCT și în organizarea FOTEE Craiova și SC Electroputere SA, manifestarea reunește personalități ale energeticii și cercetării energetice din România. De ce a fost aleasă Craiova ca gazdă a acestei manifestări de maximum interes național a fost întrebarea adresată d-lor Ion Meriu, manager general al FTDEE, și Cornel Manoea, manager general SC Electroputere SA, ambele din municipiul nostru. Dr. Ion Meriu: “Craiova este capitala Olteniei geografice, zonă unde se produce 30 la sută din energia electrică a țării, zonă unde există cele mai multe instalații de transport a acestei energii. Craiova înseamnă municipiul unde se află cel mai mare fabricant de echipamente energetice și, în sfîrșit, dar nu în ultimul rînd, municipiul nostru este și cel unde se află un puternic și complex centru universitar în pregătirea specialiștilor din electrotehnica românească”. Dl. Cornel Mandea: “Mi se pare firească această alegere de desfășurare al celui de-al XV-lea Simpozion Național. SC “Electroputere” va prezenta produse și echipamente care interesează Sistemul Energetic Național, iar în lucrările celor patru secțiuni ale simpozionului, specialiștii noștri sunt înscriși cu comunicări ce vor aduce în primplan problemele ce confruntă beneficiarul nostru principal, RENEL, privind echipamentele de transport și de distribuție. Societatea noastră nu va scăpa prilejul pentru a prezenta atît a specialiștilor din exploatare, cît și conducerii RENEL,, noile produse, noile tehnologii, care asigură o fiabilitate normală, decît soluțiile aflate in prezent”. Cu precizarea că lucrările Simpozionului acoperă perioada 1-3 octombrie 1997 și se vor desfășura concomitent la Casa Armatei din Craiova și la sediul SC Electroputere SA, să mai spunem că, în aceste zile, vor avea loc o serie de comunicări științifice importante, vizînd energetica românească. în paralel, se vernisează și expoziția de echipamente energetice, majoritatea cuceriri de vîrf ale cercetării științifice :n domeniul, energetic national ION DOBRESCU A '=U