Cuvîntul Libertății, octombrie 1997 (Anul 9, nr. 2202-2232)

1997-10-24 / nr. 2225

Zilele Craiovei si Oalele Horion Confesiuni, poezie, premii în cadrul “Zilelor Craiovei”, ieri, după-amiază, la Liceul “Marin Sorescu”, din Bănie, a avut loc întîlnirea “Scriitorii și orașul”, condusă de Gabriel Chifu, redactorul șef al revistei “Ramuri”. Viceprimarul Octavian Podeanu i-a salutat pe invitați, din partea organizatorilor, referindu-se, în context, și la importanța amplelor manifestări culturale din inima Olteniei. Studenți ai clasei de teatru au prezentat un reușit moment liric, recitind din Nicolae Labiș, Marin Sorescu, Romulus Vulpescu, Mircea Dinescu, Daniela Crăsnaru, Petrel Berceanu, Gabriel Chifu, Geo Bogza, Mircea Micu, Ana Blandiana, Gheorghe Tomozei, Radu Gyr și I.D. Sîrbu (monolog din “Arca bunei speranțe”). întîlnirea propriu-zisă l-a adus mai întîi la microfon pe Laurențiu Ulici, președintele Uniunii Scriitorilor din România. “La Craiova a spus domnia sa, se practică perfectul simplu absolut, care înseamnă abolirea discontinuității timpului. Ce vă povestii eu este valabil pentru ieri, pentru azi și pentru mîine”. Au luat cuvîntul, în continuare, confesîndu-se, într-un fel sau altul, ori citind din creațiile proprii, Dan Cristea, Constantin Barbu, Nicoale Marinescu, Petrel Berceanu, Gabriel Dimisianu, Ionel Ciucureanu, Nicolae Coande, Lina Dănciulescu, Bogdan Ghiu, Irina Mavrodin, Florea Firan, Toma Grigorie, Ioan Lascu, Adrian Popescu, Florea Miu, Constantin Voiculescu, Nicolae Petre Vrînceanu, Nicolae Prelipceanu, Marius Tupan, Alex. Ștefănescu ș.a. Redutabilul critic de la “România literară” a mărturisit un fapt incontestabil: “La noi, toată lumea face literatură, lucru pentru care mă simt în siguranță” și a povestit, savuros, întîmplări trecute în amintire cu milițieni autori de versuri. Practic, nu mai era de demonstrat nimic, fiindcă și așa, în sală, s-au aflat permanent mai mulți creatori decît auditori, în partea a doua a reuniunii literare de la Liceul de Artă “Marin Sorescu”, s-au anunțat rezultatele concursurilor “Poeții orașului Craiova”, deschis membrilor Filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor, VIRGIL DUMITRESCU (Continuare in pag. a IV-a) Revoluționarii - în a treia zi de grevă a foamei Ieri, dl. Velu Urziceanu, vicepreședintele Asociației Umanitare 22 Decembrie, ne-a declarat că principala cerință a revoluționarilor aflați în greva foamei, lîngă Prefectură, rămîne aflarea adevărului despre Revoluția din ’89, așa cum le-au promis actualii guvernanți. “Acum amețesc opinia publică. Cu aceste modificări ale Legii 42, prin eliminarea unei categorii pe care mulți (din invidie) n-o văd bine, și restricționarea revoluției în perioada 16-22". De asemenea, în cazul în care guvernul va ajunge la o înțelegere în legătură cu protocolul semnat, pe care, unilateral, l-a declarat nul, aceștia vor ieși din greva foamei. Crucea Roșie a venit în fiecare zi, de la intrarea în grevă, ieri, aducîndu-le acestora vitamine, apă minerală și “urări de bine”. Dimineața se fac, mereu, analize, joi, s-a constatat că glicemia era scăzută. Printre solicitările pe care revoluționarii le-au adresat factorilor de decizie a fost și aceea de a sta, în permanența, lîngă ei o patrulă de polițe, care să-i păzească de cetățenii mai recalcitranți, și de a însoți un cadru al poliției analizele la centru. Comandantul Poliției Craiova ne-a declarat că patrula care deservește zona Prefecturii se ocupă și de revoluționari, iar însoțirea mașinii Crucii Roșii nu este de competența poliției și, oricum, domnia sa nu fusese informat în legătură cu această doleanță. Revoluționarii mai erau supărați și pe d-na subprefect Paulina Suceveanu, datorită afirmațiilor făcute într-un cotidian județean, și anume că în Craiova, în 22 decembrie 1989, nu s-a tras nici măcar un glonț. După ce i-au fost înmînate documentele de la Parchet și Procuratură, d-na subprefect ne-a spus că va da o dezmințire. OANA VASILESCU “Pitutei ad'O o sticla de Ieri, în jurul orei 13, ne-au vizitat la redacție Emil Pițul și Daniela Dedu pentru a ne relata o întîmplare cu totul ieșită din comun. Valentin (George) Dobrică s-a urcat în vîrful unuia dintre stîlpii instalației de nocturnă a stadionului “Ion Oblemenco” și refuză să coboare. Am pornit spre locul cu pricina, încercînd să aflăm care a fost motivul acestui gest temerar. “De dimineață, am fost la poliție, împreună, pentru a da, eu, niște declarații și pentru a primi citațiile (cu nr. 1310,2311, 2312) pe numele Paul Dumitru, Romeo Constantinescu și Emil înțeles cu el, cînd mi-a spus ce vrea să facă pentru a scăpa de acest tratament” (Emil Pițul). La cîteva minute după noi, sosește un echipaj al poliției. Omul e culcat exact în zona unde ar trebui să fie becurile și nu mișcă. Ofițerul și subofițerii întreabă dacă respectivul a suferit de afecțiuni psihice. “E înregistrat la L&M”- vine răspunsul femeii, care are trei copii cu el, Daniela Dedu. “L-am scos din spital pe Pițul. La camera 43, am fost în răspunderea mea, dar polițiștii nu jurați de d-nii Teodorescu, Nițoi, trebuia să se comporte așa cum Cojocaru. Amenda de 1 milion au făcut-o”, în timp ce“soția” de lei, de acum cîtva timp, am primit-o degeaba. Nu m-am alăptează copilul, George se ridică în capul oaselor și strigă: “Pitule, bă Pițule, adu o sticlă de vini” Ciudată “revendicare”. A venit și maiorul Marinescu, care-l cunoaște foarte bine pe Pitul. “Ai antecedente penale?”. “Da. In 1990 - tentativă de omor.” “Si altceva?” “Nimic.” “Ești sigur?” Se aud, în fața redactorului TERRA SAT, declarațiile privind motivul. Maiorul intervine: dacă are de făcut o reclamație, putem merge împreună la sediu, punem cazul în discuție și luăm măsurile ce se impun. Sie încearcă, în zadar, determinarea protestatarului de a renunța la această insolită formă de manifestare a unei nemulțumiri. între timp, cînd apelurile și rugămințile celor de jos ü erau strigate, V.3.D. s-a dezbrăcat la piele (!). “Nu m interesează nimic... Bă, Pitule! Adu, bă, o sticlă cu vin!”. Zîmbete pe chipul celor din jur. Poate că nu ar trebui. Cele trei fete, de 8,5 și, respectiv, 1 an și două luni, își așteaptă tatăl să coboare cu p’scoarele pe pămînt. Și la propriu, și la figurat LAURENȚIU MITRE Montaj foto. MIHAI VILAU P.S.. Am fost nevoiți să plecăm pentru ca stingherul personal, aflat la înălțime, să nu mai considere că e tratat cu importanță și să coboare. Din informațiile primite de la Poliția Municipală, acest lucru s-a și întâmplat.___________________ Aseară, în Cupa Cupelor, turul 2, prma manșa Germinal Ekeren - VfB Stuttgart 0-4 Tromsoe - Chelsea 3-2 Lokomotiv Moscova - Kocaelispor 2-1 Șahtior Donețk - Vicenza 1-3 Betis Sevilla - FC Copenhaga 2-0 AEK Atena - Sturm Graz 2-0 Nice - Slavia Praga 2-2 Primorje - Roda Kerkrade 0-2 . Returul este programat pe 6 noiembrie. ANUL VIII NR. 2225 VINERI, 24 OCTOMBRIE 1997 l f 8 PAGINI - 1 700 LEI J Oricît ne-am strădui noi, românii, se pare că nu putem, “originali” cum sîntem, să accedem definitiv și fără regrete pe făgașul normal al democrației și al statului de drept. Un exemplu ilustrativ și îndeajuns de peremptoriu l-a constituit și mitingul de miercuri din Capitală, organizat de cele patru partide din Opoziție (PDSR, PRM, PSM și Partidul Pensionarilor). O analiză lucidă și responsabilă a evenimentului, fără resentimente, indică fără putință de tăgadă stadiul încă fragil al maturizării vieții noastre politice. O să pară paradoxal ce susțin aici, însă ecoul redus, audiența neconvingătoare și, în general, lipsa de impact, eșecul chiar al manifestației ca atare ar trebui efectiv, în sine, să ne pună pe gînduri. Contra-performanța vădită în organizarea mitingului de protest alarmează și asta cel puțin din două motive: așa cum Puterea dă evidente semne de incapacitate în a gestiona reforma economică și, prin ea, țara, Opoziția este nepermis de departe în a fi capabilă și pregătită să răspundă unor eventuale comandamente urgente de guvernare; în al doilea rînd, problemele denunțate, firav și neconvingător, la miting, sîunt dureros de reale și presante, iar eșecul audienței lor devine încă și mai grav și mai condamnabil pe termen scurt, dar mai ales pe termen mediu și lung. Care ar fi explicația acestei stări de lucruri? Din perspectiva Opoziției s-au văzut limpede profunde carențe de organizare, mai ales în pregătirea protestului. Pentru un ochi atent n-ar putea scăpa din vedere faptul că o anumită precipitare spre desfășurarea acțiunii a fost dictată și de nevoia de valorificare ad-hoc a stării tensionale oferite pe gratis de către protestul maraton radicalizat al revoluționarilor prezenți în Piața Revoluției. în al doilea rînd, credibilitatea actualei opoziții este încă îndoielnică, poate și fiindcă sîntem destul de aproape de starea rDisocie ri de lehamite indusă în rîndul alegătorilor de propria ei guvernare, în al treilea rînd, oricît de experți în convingerea maselor s-ar crede unii lideri ai Opoziției, se pare că nu realizează încă faptul ca nu cu discursuri incendiare, retorice și superficiale, cu alte cuvinte nu cu lozinci scoase din panoplia mișcării muncitorești și revoluționare, poți astăzi convinge, atrage și, mai ales, motiva. Un lucru ne pare, însă, și mai îngrijorător: modul extrem de primitiv și de iresponsabil în care ambele părți aflate în cauză, Opoziția și Puterea, găsesc de cuviință sâ reacționeze, repet, la probleme stringente și alarmante pentru destinul țării. Unii, cei din opoziție, agită spectrul dictaturii, ceilalți, reprezentanții Puterii, denunță pericolul dictatului forței. Ambele părți probează un infantilism ușor amendabil în înțelegerea exercițiului democrației reale. Opozanții ele astăzi au uitat prea ușor politica de refuz a dialogului practicată pe cînd se aflau la putere, cei de la Putere ignoră condamnabil jocul firesc al democrației, riscînd să nu ia act de criza profundă prin care trece societatea, confundînd realitatea informației cu... chipul poștașului care i-o aduce în prag. Unii din opoziție acuză dictatura Puterii, amenințând, aproape în aceeași frază, cu represalii pe reprezentanții presei libere. Alții, de la Putere,furioși că sunt deranjați din timpul ședințelor interminabile de Guvern, sunt pe punctul de a prelua necenzurat, gata dichisite, mai vechile discursuri despre destabilizare și lovituri de forță. Situația pare comică, dacă n-ar fi... tragică. Căci, dacă Opoziția pare atît de neajutorată, fărâmițată, asta înseamnă că șansa alternativei la guvernare este, în acest moment, aproape nulă. Iar dacă opoziția așa este, atunci se explică mai bine de ce Puterea este atît de slabă, suficientă și infantilă, călcînd cu voioșie și entuziasm spre compromitere și catastrofă. Una fără alta nu exista. Iată de ce, după părerea mea, miercuri la prînz, în Piața Revoluției din Capitală, a avut loc o reprezentație îndoielnică a unei comedii în registrul tragic. Ceva între democratură și... dictatul democrației. Cu o asemenea Putere și o asemenea opoziție nu putem decît să ne afundam, împreună, în continuare. ______________________________ De ce ne afundăm— în continuare ? MIRCEA CANTAR O știre “zvăpăiată”, menită să provoace disconfort și deteriorare de imagine celui vizat, aruncată ieri pe piață de A.M. PRESS, fără nici un discernămînt, ne înștiințează că omul de afaceri craiovean GEORGE ILINCA, patronul firmei TOPWAY INDUSTRIES, ar putea fi arestat, pentru o afacere cu grîu, care s-ar circumscrie cazuisticii “dosarului ROMCEREAL”. Cum, potrivit afirmațiilor unui domn procuror din conducerea Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, nici măcar nu s-au demarat cercetările pentru un asemenea dosar, fiind vorba de o mai veche verificare de rutină, evident că ne aflăm în fața unei mostre de prostie, rotundă și jenantă. Că o posibilă “informație”, despre anumite dorințe abjecte ale unor troglodiți, în derapaj psihic, și divorț evident cu cartea și mai ales cu legislația în vigoare, a scăpat, evident din laboratorul Poliției Județene, este absolut regretabil, mai ales că răspîndacii ar trebui să resimtă frisoanele sezonului rece. Dar nu de gugumani de calibru duce lipsă urbea noastră și rămîne de precizat doar că ILINCA GEORGE nu este nici măcar posibil de a deveni inculpat, într-o posibilă extensie a “dosarului ROMCEREAL” și mm așa destul de vulnerabil. Confecționată la comandă și livrată, premeditat, pe piață, ca o marfă de oribilă calitate, știrea R.M. PRESS lasă doar un gust amar, de real neprofesionalism și vădită apetență pentru objecte can-canuri locale. Și dacă știrea ca atare nu valorează doi lei, chiar și valorificată, imaginea publică a celui vizat, dl. GEORGE ILINCA, are, din păcate, de suferit. Autorului infamului gest i se pare, desigur, firesc. (M.C.) ••• în legătură cu speculațiile apărute într-un cotidian local, privind o pretinsă arestare a d-lui George Ilinca, director general al S.C. Topway S.R.L. Craiova, ne-am adresat d-lui col. Gheorghe Popa, șeful Inspectoratului Județean de Poliție Dolj, cu următoarea întrebare: “Bluf sau șicanare rău-voitoare a acestuia?” (Continuare în pag. a 4-a) A.M. PRESS intoxică mass-media cu “marfă” de oribilă calitate! > FLA3H < ...... ■ JLa Desa și Urzicuța - cinstire Eroilor! ■ Mime, 25 octombrie,în zona centrală a comunelor Desa și Urzicuța, din inițiativa consiliilor locale, vor avea loc manifestări festive prilejuite de dezvelirea Monumentelor Eroilor Neamului, care și-au dat suprema jertfă în cel de-al doilea război mondial. ■ Salon anual de pictură - zilele trecute s-a deschis la Galeria “Cromatic" - cel de-al 5-lea salon anual de pictură al neprofesioniștilor. Expun 14 artiști ce semnează peste 40 de tablouri. ■ La Segarcea va fi cald la iarnă -Ing. Nicolae Popa, primarul orașului, ne-a informat că, începînd de duminică, 26 octombrie, cele 150 de apartamente și instituțiile racordate la cele două centrale termice vor primi căldură. Stocul de păcurină este deocamdată cam “subțire”. 401. ■ Invitație la Radio Craiova! - Astăzi, la ora 16,45,în Foaierul Studioului Teritorial de Radio Craiova, este programată lansarea volumelor: “Portrete în oglinzi paralele”, de Gabriela Rusu Păsărin ; “Confesiuni în sinceritate”, de Lucian Zatui; “Alexandru Ioan Cuza”, de Gheorghe Bonciu. ■ Consultații medicale - Aflăm de la d-na Maria Moța, medic primar, șefa Secției Diabet, Nutriție și Boli Metabolice a Spitalului Clinic Județean, că, începînd cu luna noiembrie crt., la cabinetul de diabet al Spitalului Județean, se vor organiza consultații separate pentru obezitate și dislipidemii, importanți factori de risc în bolile cardiovasculare. ■ “Frații Buzești” - 115 ani! -Prestigiosul liceu craiovean “Frații Buzești” sărbătorește, peste puține zile, împlinirea a 115 ani de rodnică activitate! Cu acest prilej, profesorii Alexandru F. Dinu și Marian Barbu au alcătuit o cuprinzătoare monografie a școlii, de la origini și pînă în prezent, editată în condiții grafice apreciabile. ■ Conferință de presă - Organizația județeană a P.N.L programează, sîmbătă, 25 oct., ora 10,30, str. Mircea Vodă nr. 1, Craiova, o conferință de presă. ■ Peste 4.000 t cornidon - în pofida aberantei idei de a fi introdusă pe lista “unităților în lichidare”, S.C. CRASER S.A. Craiova continuă să realizeze însemnate cantități de produse agricole în culturi protejate. Printre altele, în această perioadă, a pus la dispoziția gospodinelor peste 4.000 castraveciori și se pregătesc alte culturi extratimpurii. ■ Lansare de carte - Astăzi, ora 12, la Liceul “Matei Basarab”, are loc lansarea cărții de debut, “Zugrav de icoane”, a lui Virgil Florin Ilie, apărută la Editura “Vlad Vlad”. ■ Papuc... a dat de bucluc - Haralambie Papuc, din Craiova, în timp ce consuma băuturi alcoolice în Piața Centrală, avînd și poftă de scandal, a refuzat să prezinte actele de identitate la control “Oamenilor de ordine”. Drept urmare, a "încasat” o amendă de 200.000 lei. ■ Justit time - Ieri, într-o atmosferă elevată, de înaltă ținută, la Facultatea de Studii Economice, dl. ION STANCU, director la S.C. Daewoo Automobile România SIL Craiova, și-a susținut teza de doctorat, atacînd, cu aplomb și distincție profesională, o tematică de largă ciculație internațională în lumea constructorilor de autoturisme, cu aplicabilitate în economiile dezvoltate: Just it time! ■ S.O.S. însămînțările de toamnă!Specialiștii afirmă că mîine, 25 octombrie, expiră perioada optimă de însămînțare a grîului. Orice zi întîrziere, după această dată, înseamnă o pierdere de producție de cca 200 kg/ha. Avertismentul este grav, dacă avem în vedere faptul că pînă acum nu s-a însămînțat decît 30 la sută, din cele 155.000 ha programate cu grîu. > LA3H Societatea Comercială “OLPO-ULEI” S.A. RODAlRI * Str. Fabricilor nr. 1 * JDOFT * ROMÂNIA. _____________Tel. Q51-264333 * Icuc: 051-133532 ________ Producători s flveți nevoie de bani ? SC 11OLPO-ULEI" S.A. asigură plata imediată la orice cantitate de semințe floarea-soarelui adusă la sediul unității sau depozitată în silozuri, în condiții STAS. Preluăm si importante cantități de soia în silozurile COMCEREAL și CEREALCOM.