Cuvîntul Libertății, noiembrie 1997 (Anul 9, nr. 2233-2262)

1997-11-01 / nr. 2233-2234

Premierul Victor Ciorbea ne-a dat de veste, ieri, în cadrul seminarului organizat de grupul parlamentar PNȚCD și de grupul Creștin Democrat din Parlamentul Europei, că “au fost îndepărtate din structurile administrației centrale și locale persoanele care acționau vădit împotriva programului de guvernare”. Cu alte cuvinte, peste tot, au rămas, sîntem asigurați, doar competențele de reală ținută morală și profesională, iar, prin înnobilările de ținută, la care a purces noua putere, sînt create toate premisele succesului reformei. Despre care premierul Victor Ciorbea a prezentat un expozeu rotund și tonic, plin de remarcabile și fermecătoare afăptuiri, decupat, parcă, dintr-o cuvîntare desuetă, pregătită pentru momentele festiviste de vîrf ale fostului partid comunist. Ne-a asigurat premierul Victor Ciorbea că, pe un fond de “fericire generală”, pînă și mișcările sindicale de protest au fost anemice și sporadice și, în general, asistăm la o macrostabilitate economică ce va genera, curînd, un avînt greu de strunit. Au fost invocate și meritele partidului majoritar, din cadrul coaliției guvernamentale, care-l are în rîndurile sale pe premier, evocîndu-se figurile luminoase ale acestuia. Alocuțiunea premierului Victor Ciorbea, fiind transmisă, în direct, și la radio, s-a bucurat, nu ne îndoim, de pioșenia ascultătorilor. Mai ales că denota o realitate sumbră: dacă ar trebui schimbat ceva, atunci ar trebui schimbat... poporul. Cum cu o zi înainte avusese loc mitingul BNS, la care luaseră parte circa 5.000 de persoane și 2.000 de mașini, organizat, evident, împotriva Guvernului, cam altceva a declarat Matei Brătianu: Asocieri “Guvernul trebuie trezit în pumni, din complexul de superioritate și din aroganța cu care ne tratează”. El a mai arătat că BNS are dreptul să pretindă schimbarea celor care au fost numiți de partide în Executiv, pentru că nimeni nu i-a ales în ’96, ca miniștri. S-a spus răspicat că motivele nemulțumirii sindicaliștilor, prezentate într-un manifest, derivă din proasta gestionare a reformei: Guvernul Ciorbea lasă țara fără banii proveniți din privatizare, fără modernizare, retehnologizare, fără industrie și agricultură, fără speranțe, plină de șomeri și datorii. Reforma și restructurarea ar trebui făcute pentru redresarea și ameliorarea industriei românești, și nu pentru distrugerea ei. De fapt, aberanta Ordonanță de urgență nr. 59/1997, privind destinația sumelor încasate de FPS, în cadrul procesului de privatizare a societăților, în care statul este acționar majoritar (conform căreia 70 la sută se varsă la bugetul de stat, 15 la sută se utilizează pentru constituirea fondului special pentru dezvoltare, aflat la dispoziția Guvernului și 15 la sută rămîne la dispoziția FPS) a constituit “materialul” de inspirație pentru acide slogane la adresa Guvernului. Dilema în care stăruim este una extrem de gingașă: dacă sindicaliștii BNS au cerut cu vehemență o remaniere guvernamentală de proporții, premierul Victor Ciorbea ne-a redat speranța unei vieți decente și încrederea în ziua de mîine. Oricine se poate îndoi de promisiunile premierului, convins că protecția socială cea mai bună nu poate apărea decît într-o economie structurată pe criteriile eficienței. Iar aceasta va apărea după “punerea pe butuci” a industriei și agriculturii. MIRCEA CANTĂR Să rămînă premierul și să schimbăm... poporul! D 1 ENERGETICA, de la realitate la utopie Deciziile politice bine fundamentate pot propulsa o țară. Deciziile politice pripite, eronate îi pot provoca prăbușirea vremelnică sau definitivă. Importanța și impactul acestor decizii sînt cu atît mai mari, mai pline de neprevăzut, în consecințele lor, și, evident, de riscuri, cu cît ele se referă la domenii strategice ale vieții economice. Cu un aer triumfalist, premierul Victor Ciorbea a anunțat că, săptămîna viitoare, va fi declanșată restructurarea Sistemului Energetic național. Se va trece la privatizarea contracronometru a celor mai rentabile (?!) centrale electrice. Se va trece, tot în timp record, la desprinderea unor verigi de extremă însemnătate din SEN, pentru a se ajunge, finalmente, la dezintegrarea sistemului - elemente pe care doctul nostru prim ministru, cu voce de motan dezabuzat (tocmai l-a prins furtuna pe acoperișuri: “Nene Thompson, eu mai mut 5 minute și plec!”...), a uitat să le facă publice. Așadar, după operația pe creier (extirparea circumvoluțiunilor vitale ale economiei naționale, mineritul și industria petrolului), se trece în trombă la una pe cord deschis: ENERGETICA. E vorba de domenii vitale pentru suveranitatea și siguranța națională. Dacă în Franța, Anglia, Italia au fost abordate cu extremă precauție intervențiile “novatoare” în ramurile respective, la noi se joacă totul pe cartea confuziei iresponsabile între conceptul de sistem integrat și monopol. Este invocat imperativul “spargerii monopolului” - nu se știe de cine și de ce impus cu atîta ardoare! - , fără a se rosti nici o silabă despre realitatea că această “spargere” este neavenită, cel puțin deocamdată, în situația concretă din România, fiind vorba de ramuri strategice, de interes național, pentru care Guvernul trebuie să-și asume responsabilitatea exercite suveranitatea, și să-și Experții în domeniu demonstreaza, cu argumente irefutabile, că programul de așa-zisă restructurare al Energeticii - pe care Guvernul Ciorbea este pe punctul să-l lanseze - nu are nici un pic de coerență, suferă de “nebulozitate” în definirea și evaluarea etapelor de aplicare, ignoră fundamentarea, absolut obligatorie, a consecințelor asupra economiei naționale. In plus, frizînd absurdul sau incredibilul - dacă nu cumva, în culise, jocuri murdare și interese oculte își fac mendrele -, privatizarea NU vizează centralele termoelectrice (cele mai greu de rentabilizat), statul urmînd să se descurce cu acestea cum va putea și, mai ales, dacă va mai putea, în schimb, se oferă, pe tavă, investitorilor străini hidrocentralele și CNE Cernavodă care, pe lîngă faptul că,au un regim de funcționare special, sînt și cele mai viabile, implicînd costuri de producție minime, profituri maxime. DAN LUPESCU (Continuare în pag. a 4-a) *^ ANUL VIII NR. 2233/2234 w . SIMBATA 1, DUMINICĂ 2 NOIEMBRIE 1997 8 PAGINI 700 LEI MOMEȘTI POLITIC Colegiul Național “Frații Buzești” a preluat ștafeta Ieri, la Teatrul Național, din Craiova, a avut loc festivitatea omagială prilejuită de împlinirea a 115 ani de existență a Liceului “Frații Buzești”, de azi Colegiu Național. Manifestarea, începută în acordurile imnului propriu al acestei prestigioase instituții de învățămînt din țară, a fost deschisă de dl. Gheorghe Drăgolici, directorul colegiului. Domnia sa a salutat prezența la festivitate a unor remarcabile personalități ale vieții științifice, culturale și politice din România, evocînd, apoi, “spiritul buzeștean” și întîmpinînd cu emoție cel de-al “doilea botez” al școlii. A urmat la cuvînt dl. Octavian Podeanu, viceprimar, absolvent al colegiului, care a înmînat instituției sărbătorite Diploma de Onoare a Municipiului Craiova. Prefectul de Dolj, dl. Marian-Jean Marinescu, de asemenea absolvent al “Fraților Buzești”, a rostit un bine primit omagiu. Mesajul ministrului Educației Naționale, Virgil Petrescu, a fost adus de dl. George Corbu, consilier al ministrului. Dl. Dorin Popovici, inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Dolj, a felicitat elevii și cadrele didactice, cărora, de la tribuna festivă, le-a transmis mesajul ce i s-a încredințat, în același scop, mai de departe, de conducerea Liceului “Victor Hugo”, din Marsilia. Principalul beneficiar al rezultatelor cu totul aparte, obținute sub patronajul Fraților Buzești, Universitatea din Craiova, a avut în argumentația d-lui prof. univ. dr. Marin Besteliu, prorector, un “laudatio’’ la adresa numeroșilor absolvenți de liceu, admiși în învățământul superior. D-na Lucreția Băluță, secretar comisie UNESCO, a adus, la rîndu-i, mesajul acestei organizații. în continuare, au rostit alocuțiuni prof. univ. dr. Marin Tudor, președinte executiv al Fundației “Frații Buzești” (înființată în 1992), dr. Ilie Ștefan, președinte de onoare al aceleiași fundații, senator. Cea mai suculentă luare de cuvînt a aparținut d-lui Iancu Bunoiu, directorul Colegiului Național “Traian”, din Drobeta- Tr. Severin. Am mai reținut, în context, salutul d-lui deputat Alexandru Brezniceanu, din partea comisiei de învățămînt a Camerei Deputaților. O veritabilă dizertație “pro domo”, subliniată în dese rînduri de aplauzele sălii - cadre didactice și elevi -, a ținut dl. prof. univ. dr. doc. Ion Zamfirescu. Aflat sub impresia cărții, abia lecturate, Liceul “Frații Buzești” Craiova - 115 ani, de Alexandru F. Dinu și Marian Barbu, apărută, în aceste zile, la Editura “Aius”, domnia sa a atras atenția celor prezenți, chiar și de aniversare, că “la catedră, nu ai voie să greșești!”. S-au făcut referiri la școala românească, în genere, căreia îi refuză, moral, “ieșirea în stradă”, cu “elevi aflați în frondă și cu pancarte revendicative”. Pe de altă parte, distinsul dascăl al unor întregi generații de elevi și studenți a avertizat, pe un ton amar, că “școlii nu i se mai dă respectul cuvenit”, că “omul de școală este ținut la marginea societății”; în concluzie, trebuie făcut front comun pentru apărarea valorilor culturii și adevărului, plecîndu-se de la ceea ce se știe că este cea dinții carte a unei națiuni, istoria sa. Prof. univ. dr. Marius Guran, fost elev al colegiului, a prezentat mesajul Universității București, referindu-se, ca om de specialitate, și la perspectiva informaticii în țara noastră. A luat cuvîntul, în încheiere, reprezentanta elevilor, Oana Gherghinescu, din clasa XI-a, prima promoție, deci, care a va absolvi cursurile celui mai tînăr colegiu craiovean, “Frații Buzești”. Au mai transmis mesaje (fără a putea fi prezenți) acad. Mihnea Gheorghiu, acad. Ștefan Ștefănescu, prof. univ.dr. Ion’ Berceanu, prof. univ. dr. doc. Dănilă Dincă ș.a. La reușita părții artistice și-au adus contribuția corul dirijat de prof. Iuliana Pășcălău și actorul-baladist Tîidor Gheorghe. VIRGIL DUMITRESCU SALONUL EDITORIAL CRAIOVEAN, EDIȚIA A VI-A "Nu ți voi lăsa drept bunuri după moarte/ Decît un nume adunat pe-o carte..." (Tudor Arghezi) Astăzi, ora 11, la sediul Bibliotecii Județene “Alexandru și Aristia Aman”, are loc deschiderea celei de-a VI-a ediții a Salonului Editorial Craiovean. Manifestarea a intrat în tradiția Bibliotecii Județene cuprinzînd expoziții de carte, întîlniri cu autori și editori, lansări și prezentări de cărți. Neîndoielnic, Salonul Editorial Craiovean reprezintă, în primul rînd, un eveniment cultural semnificativ, ce oferă o imagine coerentă asupra fenomenului editorial din Bănie. Sunt prezente, la această ediție, 42 edituri craiovene, care expun volumele editate în perioada 1996-1997, cărți existente în colecțiile instituției organizatoare. D-na prof. Mariana Leferman, directorul Bibliotecii “Alexandru și Aristia Aman”, ne-a declarat: “Organizăm Salonul cu dorința de a ilustra activitatea editorială desfășurată de-a lungul unui an și de a evidenția valorile autohtone care există și, cu siguranță, vor exista în continuare. Totodată, urmărim promovarea noutăților editoriale în forme cît mai expresive, inedite, care să-i antreneze pe cititorii de toate vîrstele. Dintotdeauna, cartea a reprezentat principalul instrument al cunoașterii. Salonul este un prilej pentru o mai bună colaborare între instituția noastră - Biblioteca “Alexandru și Aristia Aman” și editurile craiovene, fiindcă toți sîntem în slujba comunității, slujim cartea și dorim ca ea să ajungă la cei care o apreciază”. Salonul Editorial Craiovean premerge unui alt eveniment remarcabil: “ZILELE BIBLIOTECII AMAN”, 13-14 noiembrie 1997. LUMINIȚA RISTEA Partidul România Mare se pregătește pentru al doilea Congres, care va avea loc între 8-9 noiembrie a.c., la Sala “Alexandru Ioan Cuza” de la Palatul Parlamentului, la care vor participa 1.200 de delegați, reprezentanți ai ambasadelor și ai unor partide politice din Europa și Statele Unite. Dl. Corneliu Vadim Tudor, președintele PRM, a avut amabilitatea de a acorda, în exclusivitate, un interviu cotidianului nostru. *** - Domnule Corneliu Vadim Tudor, ce noutăți vor apărea la cel de-al doilea Congres al PRM? - Am lucrat în strînsă legătură cu mai mulți colaboratori ai mei, cu generalul Valeriu Buzea, cu secretarul Camerei Deputaților, Corneliu Ciontu, cu deputatul Furo Iuliu și cu alții, la lista cu membrii Consiliului Național, la cea pentru Comitetul Director, dar, firește, acestea sunt chestiuni care vor fi votate în plenul Congresului. Deocamdată, am cîntărit activitatea tuturora, în raport cu ceea ce au făcut ei în cei patru ani care au trecut de la primul Congres, din 1993. Din punct de vedere al participării internaționale, am fi dorit să-l avem alături de noi și pe generalul Alexander Lebed, pentru a-i smulge o declarație publică la apartenența la România a Basarabiei și Bucovinei. Cred că nu i-ar fi fost greu pentru că însuși temutul Vladimir Jirinovski, într-un interviu acordat Evenimentului Zilei, a spus că Basarabia și Bucovina sunt ale României și, deci, se poate dialoga cu anumiți lideri de la Moscova. Din păcate, generalul Lebed ne-a transmis părerea de rău că nu poate veni, deoarece pe 7 noiembrie (după cum se știe) se aniversează Marea Revoluție Socialistă, așa că nu putea să fie prezent, concomitent, în două locuri. în schimb, avem informații sigure că va veni Jean Marie Le Pen, președintele Frontului Popular din Franța, partid votat de peste 15 la sută din populația franceză. Probabil, Jean Marie Le Pen va rosti un discurs, care să satisfacă setea de adevăr și dreptate a poporului român, în special, în legătură cu problemele naționale. Așadar, Congresul a intrat în linie dreaptă. Vom demonstra tuturor că sîntem un partid puternic, într-o continuă ascensiune, un partid care poate prelua oricînd guvernarea. - Aveți de gînd să întăriți, cu tineret, noile structuri ale partidului? - Eu am o părere deosebită în legătură cu ceea ce se numește tineret. Cred că tinerețea este o stare a spiritului. Eu însumi, deși în noiembrie voi face 48 de ani, ma simt extraordinar de tînăr, pentru că, așa cum spunea Lucian Blaga, “Copilăria trăiește în noi, la toate vîrstele. Este embrionul, este sămînța noastră”. Dar, din punct de vedere instrumental și administrativ, structurile unui partid, care se pregătește pentru mileniul următor, trebuie să fie întinerite masiv. Și noi ne vom gîndi la asta. OANA VASILESCU (Continuare în pag. a 4-a) “Sîntem un partid puternic, într-o continuă ascensiune...” Interviul nostru cu dl. senator CORNELIU VĂDIM TUDOR _ > FLâ5H < ■ Viceprimarul Ioan Stănescu -luat la bani mărunți - La solicitarea unui număr de 11 consilieri municipali, în conformitate cu art 23 alin. 2 din Legea 69/1991 - republicată ■ privind administrația publică locală, modificată și completată prin Ordonanța de urgență nr. 22/ 1997, se convoacă ședința extraordinară a Consiliului Local al Municipiului Craiova, în ziua de 4 noiembrie 1997, ora 16, în Sala mică a Primăriei Craiova. Ședința are un singur punct pe ordinea de zi: Analiza activității d-lui Ioan Stănescu - viceprimar al Craiovei. ■ Azi, nu circulă tramvaiele!Din cauza executării unor lucrări de reparații la linia de tramvai în zona Stomatologiei, pe Calea București, tramvaiele nu vor circula astăzi. 1 noiembrie 1997. Transportul călătorilor se va asigura cu 12 autobuze articulate ne-a informat ing. Iulian Vîlceanu, de la R.A.T. Craiova. ■ Premieră, la T.N.C. - în curînd, la Teatrul Național din Craiova va avea loc premiera spectacolului “UCIGAȘ FĂRĂ SIMBRIE”, de Eugen Ionescu, în regia tînărului craiovean Cristian Theodor Popescu și scenografia lui Viorel Penișoară Stegaru, în rolul principal - Valentin Mihali. Totodată,vor începe repetițiile la piesa “Careul”, de Constantin Voiculescu, profesor universitar doctor la Facultatea de Medicină Craiova, reputat specialist și distins poet, regizor fiind Constantin Dicu, de la Televiziunea Română. ■ Bilete CFR pentru veterani -Președintele A.N.V.R. Filiala Dolj, col. (r) Pîrăianu Marcu, invită la sediul asociației veteranii, văduvele de război și văduvele urmașe de veterani de război, în ordine alfabetică, începînd cu ziua de 5 noiembrie a.c., pentru a primi biletele de călătorie CFR pentru anul 1998. Actele necesare: buletinul de identitate, legitimația de veteran, cupon de indemnizație, livret militar (adeverință), contribuția pentru anul următor. ■ Nici o masă fără pește... iarna se apropie și, o dată cu căderea brumei, fitofagul și crapul nu mai sar peste năvod, astfel încît în depozitul frigorific al S.C. Piscicola Dunăreni se află, la ora actuală, șase tone de pește ne-a informat dl. Nicolae Tulitu, directorul firmei. Magazinul societății, din Piața Centrală a Craiovei, complet renovat, oferă zilnic fire de pește, la prețuri accesibile! ■ “Vulpea” a fost prinsă... - pe 28 octombrie a.c., cu ocazia unui control de rutină în Stația C.F. Filiași, lucrătorii de poliție l-au depistat pe Vulpe Gheorghe (37 ani), din comuna Batoșani-Gorj, care este autorul unei tentative de viol, comise pe raza orașului Filiași, victimă fiind T.M., în vîrstă de 14 ani. Cel în cauză a fost predat lucrătorilor Poliției Orașului Filiași. ■ Spărgător de biserici - duram Nicolae, zis Titică, în vîrstă de 41 ani, din Lipov, recidivist, a spart mai multe biserici, în perioada ianuarie - septembrie 1997. El a furat tot ce putea să care cu mașina, din bisericile satelor întorsura, Mărăcine (comuna Radovan), Ciutura (comuna Vîrvor). Pînă la “judecata de apoi”, cel în cauză va primi pedeapsa pămînteană, fiind arestat zilele trecute. ■ Tîlhărie - Cantîru Paul, în vîrstă de 23 ani, din Segarcea, a sărit gardul în curtea lui Ciulică Marin, din localitate, furînd o curcă, în seara zilei de 29 octombrie a.c. Numai că hoțul a fost surprins de proprietar... Canțîru Paul i-a tras un pumn năpraznic în ochi lui Ciulică Marin, în urma căruia au fost necesare 18 zile de îngrijiri medicale. Agresorul a fost arestat pentru tîlhărie, urmînd să plătească potrivit zicalei “După faptă și răsplată...” ■ Ce-și face omu’ cu mîna lui...Oprea Costel (46 ani), domiciliat în Craiova, str. Pașcani nr. 37, conducător auto la firma grecească LAZEROSTOURS-Atena, a condus în stare de ebrietate un autoturism Cielo, cu nr. DJ- 02-PVI, prin urbea noastră, pe 17 august 1996. La intersecția străzilor “Ștefan cel Mare” și Principatele Unite, fiind oprit de polițiști, Oprea Costel a refuzat să prezinte actele. Prin urmare a fost condus la sediul Poliției, pentru identificare și testare “la fiolă”, cel în cauză adresînd dezor injurii lucrătorilor de poliție. I s-a întocmit dosar penal pentru ultraj și conducere în stare de ebrietate și a fost arestat zilele trecute, cînd a revenit în țară. ■ Lupul - paznic la oi - în data de 30 octombrie a.c., lucrătorii Serviciului Transporturi Mehedinți au definitivat cercetările privind spargerea Depozitului de materiale al Șantierului 23 Construcții Căi Ferate DrobetaTurnu Severin, din 23 octombrie a.c., fiind sustrase baterii, roți de remorcă, carton gudronat, în valoare totală de aproximativ 3.400.000 lei. Autorii spargerii au fost identificați: Trandafir Adelin (23 ani), fost paznic la șantierul cu pricina; Ioniță Mihai Radu (24 ani), țigan, fără ocupație; Mangailie Dan (33 ani), mecanic agricol - toți din comuna Breznița de Ocol, județul Mehedinți. Pînă în prezent, s-a recuperat 80 la sută din prejudiciu, iar cercetările continuă cu învinuiții în stare de libertate. > FLA^H < Schimbarea directorului general, ing. Dan Lupu, la S.C. Industrial Conserv S.A. Calafat, precedată de suspendarea din funcție, inoportună, a stîrnit, în primăvară, nu puține comentarii, pro și contra, întrucît fusese impusa de un grup ostil de salariați, constituiți ad-hoc, într-un alt sindicat. După cum se știe, adversarii acestora au organizat acțiuni vehemente de protest, baricadînd în “moda momentului” principala arteră de circulație a Calafatului, gest de care s-a desolidarizat inclusiv ing. Dan Lupu. Cum orice schimbare managerială, la o societate cu capital de stat, este, în principal, la latitudinea FPS - acționarul majoritar - și nu constituie ceva nefiresc, ne-am fi așteptat la un reviriment economico-financiar la S.C. Industrial Conserv S.A. Calafat. Care, din nefericire, nu s-a produs. Și, la 31 august a.c., volumul creditelor, subvenționată, pentru executarea lucrărilor agricole și constituirea de stocuri de produse primite în perioada ’95-’96 nerambursate, la termenele prevăzute în graficele de rambursare, era de 4.423.894 mii lei. Ca urmare a nerespectării termenelor de rambursare, creditele au fost trecute la dobînda pieței, situație în care, conform dispozițiilor legale, S.C. Agroindustrial nu a solicitat și încasat subvenții pentru diferența de dobîndă. Firește, nu-i vom pune “în cîrcă” noului director general, ing. Dan Demetrescu, toate neîmplinirile, precum și actuala împotmolire financiară a societății, mai ales că inclusiv B.C.R., filiala Calafat, nu a urmărit cu prioritate rambursarea creditelor, acordate pentru constituirea stocului de produse, pe măsura diminuării garanției acestora. S-ar putea accepta faptul că, prin schimbarea ing. Dan Lupu, din funcția de director general, la S.C. Industrial Conserv Calafat, s-a dorit o revigorare a activității de producție și, implicit, economico-financiare, numai că la marginea unui an agricol “socotelile” nu ies, cum s-a sperat. (M.C.) fla S.C. INDUSTRIAL CONSERV SA. CALAFAT ] Schimbarea directorului n-a adus vreun reviriment, dar a bulversat activitatea!