Cuvîntul Libertății, decembrie 1997 (Anul 9, nr. 2263-2290)

1997-12-01 / nr. 2263-2264

In urmă cu 79 de ani, la Alba- Iulia, în cetate, se rotunjea visul de veacuri al tuturor fiilor acestei patrii, România Mare. Decembrie 1918 cobora din ceruri, cu fulgi mari de nea, nu doar ca un început purificator de calendare, ci și de mari și înaripate rosturi în însăși lucrarea de peste timp a poporului român. “Fericiți voi, care ați pecetluit pe veci Unirea cu țara mamă - citim în marea epopee deschisă evenimentului de atunci. O viață întreagă veți mărturisi cu mîndrie. Și eu am fost la Alba-Iulia!...” De 79 de ani, chiar și atunci cînd în locul clopoțelului de școală au răsunat clopote, ora de dirigenție a poporului român se ține pe orizontul de suflet al Albei Iulii. După o mie de ani de încorsetare și frustrări, neamul nostru câștigase, fără vărsare de sînge, dreptul cel mai de preț: libertatea. “Poporul român - spune Nicolae Iorga - este un popor născut în libertate, trăit în libertate și căruia această condiție de libertate îi este elementul primordial și absolut pentru viață”. Să nu-i uităm pe cei care, cu vocație și știință de carte în mersul vremii, au trudit pentru ca România să-și aibă locul ei în uriașa familie europeană: Ion I.C. Brătianu, Take Ionescu, Iuliu Maniu, Nicolae Titulescu, G.G. Mironescu, Grigore Gafencu. Toți au fost atunci la Alba- Iulia. Nu a lipsit, firește, nici Mihai întregitorul, nici celălalt Mihai, Eminescu, poetul nepereche, căruia, acum, cîrtitorii îi refuză pașaportul pentru Europa. Te poți considera însă liber cîtă vreme chingile sărăciei, ale bolilor și mizeriei, înăbușă ca o menghină existența umană, dincolo de cifra Visul de veacuri lustruită (știu ei cum) a celor 38.000 de miliardari neaoși? Tabloul actual al pauperizării poporului român conține, dramatic, infinit mai multe elemente decît cel al lui Mendeleev. Inflația, șomajul, lipsa de orizont macină, inclusiv moral, generația de “pierzanie” aflată la discreția unor politicieni care au tot vrut să se sacrifice ei și nu au reușit. Corupția, minciuna și birocrația, mai ceva ca în vremurile de tristă amintire, dictează peste tot. Știința de manual, pentru mulți, a ajuns o povară materială, în spitale intri cu o boală și ieși de-acolo cu două. înseși cancelariile lumii suferă de o proastă circulație a sîngelui și se iluzionează pînă la ceruri de circulația gîlgîindă a dolarilor, pulsați în interese suprastatale. Stăm cu mîna întinsă către Europa ca niște ciumați. 1 Decembrie 1997 nu va fi lipsit de steagul național, de imnul național, de armia națională chemată să mărșăluiască înspre nicăieri. Noi, în civil, aproape că nu ne mai zărim și nu ne mai înțelegem unii cu alții. La Alba- Iulia, se va striga din nou catalogul. Ca de fiecare dată după 1918. Vom fi acolo cu toții, lăcrimând mai mult la chemarea drapelului tricolor și mai puțin, poate, la discursurile politicianiste, indiferent de spectrul acestora. De mai întinsă vreme sau mai de curînd, la noi una se spune, îndeosebi în preajma urnelor electorale, și vorba lui Arghezi, alta se fumează. Vom fi prezenți cu întreaga ființă la Alba-Iulia. In subtext, retoric, neîncetînd să ne mai întrebăm unii pe alții la cît a mai ajuns kilogramul de ceapă în piață. Libertățile țin, încă, de fum și speranță. Visul de veacuri al poporului român nu s-a sfârșit. Visul de veacuri al poporului român continuă. VIRGIL DUMITRESCU Fotografie de arhivă. 1 Decembrie 1918 - aspect de la Marea Adunare de la Alba-Iulia COTIDIAN REGIONAL IN DEPEND “I'ISRAIL-SILT” prefațează Ziua Națională I Concordie, sub semnul Responsabilitatii Aseară. Postul local de televiziune TERRA-SAT nu l-a adus în prim-plan pe prefectul județului Dolj, domnul Marian-Jean Marinescu, sub tirul întrebărilor adresate de redactorul-sef al Ziarului “CUVÎNTUL LIBERTĂȚII”, DAN LUPESCU, vicepreședinte al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, TIBERIU PATRU, redactor șef al Ziarului “ORA”, MIRCEA PRODAN, redactor la Radio “HORION”, și ION MIHAI, redactor șef adjunct la TERRA-SAT Craiova. Am urmărit un dialog deopotrivă interesant, constructiv și incitant, privind viața cetății, integrarea ei în evoluția țării, printre “meandrele” controversatei tranziții. Incisivi, în postura de exponenți ai opiniei publice, jurnaliștii l-au solicitat pe Prefect să răspundă la întrebări privind aplicarea Legii nr. 18 (cu privire la Fondul Funciar), controlul legalității actelor emise de organele administrative locale, încurajarea investitorilor străini, oferta de locuințe pentru tineret, acordarea de ajutoare pentru categoriile de cetățeni defavorizate... ■ Răspunsurile la toate aceste întrebări se veți afla dintr-un serial ce va fi publicat, în ziarul nostru, FLORIN STAMA "Remanierea fara Ciorbea ar duce la convulsii sociale a Susține președintele PS, Tudor Mohora Referindu-se la remanierea Guvernului, președintele PS, Tudor Mohora, a declarat sîmbătă, la Rm.Vîlcea, la o conferință de presă, că, “dacă va rămîne același prim-ministru, vor avea loc convulsii sociale”. Prin măsurile pe care le iau guvernanții - consideră președintele Partidului Socialist - ne îndepărtăm de țările dezvoltate, “iar societatea noastră devine una nu de consum, ci de sub consum”, întrebat dacă ar putea da un nume, ca succesor al actualului prim-ministru, Tudor Mohora l-a nominalizat pe RADU VASILE, care este economist și “a făcut o radiografie a guvernării actuale, pe un ton foarte tăios și riguros”. Președintele PL apreciază că se poate găsi și o altă persoană. Decizia se află la președintele Constantinescu...” Totodată, Tudor Mohoranu exclude posibilitatea că, “în 1998, ar urma unele convulsii sociale, care să ducă la destrămarea coaliției și la alegeri anticipate”. I. LOVIȘTEANU Pînă cînd proprietarii unui apartament și asociația de locatari vor rezolva neînțelegerile La plata cheltuielilor de întreținere este trecut... un mort! Cu 27 de ani în urmă, familia Angela și Marin Colcea, din Craiova, cumpăra - pe baza contractului nr. 163/1970, încheiat cu DCLPP Craiova - un apartament cu două camere, situat în Piața Gării, bl. L 1, sc.I, et.II, în 1985, Angela Coicea a decedat. Certificatul nr.1380/19 august 1985 îl desemna, ca unic moștenitor al cotei de 1/2 din apartament și, implicit, al întregii locuințe, pe Marin Colcea. La 81 ani, în 1993, acesta - considerând că are absolută nevoie de un ajutor, dată fiind vîrsta sa înaintată și nedorind să apeleze la rude - a preferat varianta unui contract de întreținere (nr. 1846/27 ianuarie 1993), semnat cu o vecină a sa - d-ra Elena Luminița Dîlganu, ce locuia în același bloc, la ap. 3: “Dau în deplină proprietate lui Dîlganu Elena Luminița apartamentul proprietatea mea (...), în schimbul apartamentului oblig pe dobînditoare să mă îngrijească și să mă întrețină cu toate cele necesare traiului zilnic, iar la deces să mă înmormânteze potrivit datinilor creștinești. Transmiterea de drept a proprietății apartamentului se face de către dobînditor cu începere de azi, data autentificării actului, iar în fapt, la decesul meu, înțelegînd să-mi rezerv dreptul de uzufruct pe tot timpul vieții mele”. Respectîndu-și obligațiile, L. Dîlganu, împreună cu părinții, cu care locuia, îi asigurau d-lui M.Colcea un trai decent și liniștit, în ultimii ani de viață și o înmormîntare creștinească, în luna mai 1997. După decesul acestuia, L.Dîlganu devenea, pe deplin, proprietara locuinței. In baza acestui drept, Dîlganu Elena Luminița vindea apartamentul părinților săi (contract nr. 1660/4 iulie 1997): “Declar că vînd părinților mei, Dîlganu Ion și Dîlganu Maria, apartamentul proprietatea mea, situat în Piața Gării, bl. L 1, ap.8. Stăpînesc acest apartament în baza contractului de întreținere autentificat sub nr. 1846, la data de 27 ianuarie 1993 de fostul Notariat de Stat Jud.Dolj, Craiova”. Maria și Ion Dîlganu erau, deci, proprietarii a două locuințe, în același bloc. Pentru a pune lucrurile la punct și în ceea ce privește plata cheltuielilor de întreținere, au depus la Asociația de locatari nr. 2 Piața Gării o copie a certificatului de deces al bătrînului Marin Colcea, solicitînd retragerea Luminiței Dîlganu de la ap. 3 și MIHAELA CALCIU (Continuare în pag. 7) rs X ANUL VIII NR. 2263/2264 LUNI 1, MARTI 2 DECEMBRIE 1997 8 PAGINI - 700 LEI închinare la Catedrala întregirii Neamului Inegalabil rapsod, Tudor Gheorghe reușește să creeze, cum nimeni altul, prin muzica sa de inspirație folclorică sau preluată din inestimabilul filon al creației populare, o coeziune spirituală între toți românii de aici și chiar de dincolo de hotare, amintindu-ne rădăcinile și onorînd o responsabilitate, o datorie de sine asumată, precum un ambasador de romanitate. O ilustrează pe de-a-ntregul doar o secvență decupată din programul său de spectacole: 27 noiembrie - Băicoi, 28 noiembrie - Bistrița Năsăud, 29 noiembrie - Sf. Gheorghe, 30 noiembrie - 2 decembrie - Alba-Iulia. Incercînd să aflăm ce motivații lăuntrice l-au îndemnat către o asemenea dăruire, domnia sa ne-a răspuns: * La Băicoi, un LILIANA LĂZĂRICĂ (Continuare în pag. 4) Următorul număr al ziarului nostru va apărea miercuri, 3 decembrie 1997 IN LINIȘTEA AMURGULUI a ‘2 -5 $ 1 3s £ * I*? î 1 100 ■1 >« s I 1111 *,s I 1 11 2 11 ts- § 5 «V Sfi Si ^ Ä £ 5 ^ ^ ^ KARBULITCHI ROMAN - Craiova ■ De mîine, în “SANEPID”, nu se mai fumează! - cu prilejul unei recente dezbateri pe tema “Promovarea unei societăți libere fără fumat”, dr. Marian Voinescu - un fumător... pătimaș - șeful Inspectoratului de Sănătate Publică Dolj, a luat o hotărîre îndrăzneață și “sănătoasă”, începînd cu data de 2 decembrie a.c., în această instituție ESTE INTERZIS FUMATUL! Cît o ține “minunea”? ■ Studii urbanistice mult așteptate - Aflăm de la Dumitru Cernătescu, arhitectul șef al județului, că se află în curs de execuție “Planul de amenajare a teritoriului județului Dolj” și “Studiul privind amenajarea teritoriului preurban din zona Craiovei”. Pe “filieră” ■ și planurile urbanistice ale orașului Filiași, dar și ale unui număr de 24 comune. Numai că la această dată toate acestea trebuiau terminate. ■ Serioase motive de îngrijorare în Dolj,în anul 1995, au apărut 213 noi cazuri de îmbolnăviri de cancer bronhopulmonar, iar anul trecut - alte 270 de bolnavi. M Invitație - Miercuri, 3 decembrie, ora 10, la sediul Asociației de Handicapați Neuro-Psihic Dolj (str. “N. Titulescu” nr. 32] va avea loc o dezbatere pe tema “Persoana cu handicap și comunitatea internațională”. Printre invitații așteptați ■ reprezentanții Prefecturii și Primăriei Craiova. ■ Avansări în grad cu prilejul zilei de 1 Decembrie, dl. col. Nicolae Văduva, adjunctul șefului Inspectoratului de Poliție T.F. Craiova, a anunțat avansările în grad, înaintea expirării stagiului minim. Astfel, pit. Cristian Iuga și sg. maj. Valerian Dobra au fost avansați la gradul imediat următor. Au fost premiați și peste 150 polițiști. ■ Scade producția fizică -Conform Buletinului statistic, în Dolj, luna octombrie a.c. a fost mult mai slabă din punct de vedere industrial, comparativ cu aceeași lună a anului trecut. Scăderi însemnate s-au înregistrat la gaze naturale extrase, îngrășăminte chimice, prefabricate din beton armat, motoare electrice, fire din bumbac, carne tăiată în abatoare, lapte de consum, unt, brînzeturi etc. ■ A fost prins hoțul din stația Piatra Olt - Polițiștiii feroviari l-au depistat pe Petre Nicolescu, de 34 ani, din comuna Corbu, județul Olt, care, în ziua de 28 noiembrie, a furat mai multe lucruri din stația Piatra Olt. I s-a întocmit dosar de cercetare penală. ■ Termenul limită de folosire a cupoanelor agricole. 10 decembrie - Dacă termenul de ridicare a cupoanelor cu valoare pentru agricultori a expirat la 28 noiembrie, acestea pot fi folosite pentru procurarea de îngrășăminte, motorină, semințe, pesticide pînă pe 10 decembrie. ■ Execuție bugetară bună - Pe 11 luni din acest an, execuția bugetară a Consiliului Județean poate fi considerată drept bună. Dovadă că veniturile sînt realizate în proporție de 101 la sută, iar cheltuielile - 88,06 la sută. > ULCWCU^le < Pe fondul unei grabnice plecări în week-ent Pîna unde poate ajunge stupiditatea ?! Vineri, 28 noiembrie a.c., undeva, în raza comunei Pielești, o echipă de muncitori ai întreprinderii Instalații Speciale Petroliere Ploiești executa lucrări de excavare pentru introducerea unui tronson de conductă magistrală de gaz. La ora 15,30, lama excavatorului a rupt două cabluri de alimentare cu electricitate. Cum ora era înaintată, programul de lucru spre sfârșit, graba de a pleca mai repede în week-end, muncitorii n-au dat prea mare importanță evenimentului. Numai că cele două cabluri alimentau cu electricitate radiofarul de rută, aparținînd Direcției de Servicii Navigație Aeriană, din cadrul Aeroportului Craiova. Să spunem că a fost un noroc că despre eveniment a aflat la timp dl. col. Nicolae Văduva, adjunct al Inspectoratului de Poliție TF Craiova. Muncitorii au rămas pe loc pînă la remedierea defecțiunii, alertîndu-se, în același timp, Filiala de Transport și Distribuție Electricitate Craiova, care a trimis la fața locului o echipă de intervenție. Colaborarea dintre cele două echipe a fost fmctuoasă, în dimineața zilei de sîmbătă, cablurile au fost conectate și protejate cu grijă. Spre informarea celor ce citesc aceste rînduri, să spunem că radiofarul are menirea să dirijeze prin semnale acustice (în caz de timp nefavorabil) distanța pe care o are de parcurs o aeronavă din momentul primirii semnalului, pînă la aterizarea propriu-zisă. Concluzionînd, o intervenție promptă și responsabilă a îndepărtat eventualitatea unor evenimente dramatice. ION DOBRESCU