Cuvîntul Libertății, martie 1998 (Anul 10, nr. 2347-2376)

1998-03-02 / nr. 2347

Pag. 2~, Ultima achiziție a oltenilor - norocul F "ELECTRO" - "nema problema" Prezentul învins de viitor JBi “Ca foarte multi tineri intelectuali, inițial am fost atras de liberali...” CANCORIX BANCA PENTRU MILENIUL TREI Treceți-i pragul cu noi! LA ANUL IX NR. 2347 LUNI, 2 MARTIE 1998 8 PAGINI 900 LEI COTIDIAN REGIONAL INDEPENDENT Doamne, ce ti e si cu martisoarele astea "simbolice". Fel 9 si îi si fel de bazaconii. Cica s tradiționale. D-aia o fi lume butuc in jurul tarabelor. Da' la caratul sacoșelor cu hrana, de ce nu s-or înghesui așa? Te pomeni ca nu-i ceva... traditional. Refulare la nivel inait In urmă cu aproape trei luni, scriam despre “Dreptul de a dezamăgi poporul român”, comentînd ușurința cu care ies la rampă unele personaje politice, mai ales de profesie miniștri, cu declarații incendiare. Obstinația cu care continuă să apară în fața națiunii te duce cu gîndul la o adevărată competiție. Din păcate, nu este vorba despre un concurs între cele mai bune metode de aplicare a reformei, de conducere a ministerului sau de evoluție decentă, pentru binele țării și al poporului. Nu. Din păcate, aceste personaje de tragi-comedie vin în fața alegătorilor ce i-au propulsat în fruntea bucatelor cu afirmații de genul “Mi-e scîrbă de ce se întîmplă acum în România” (Emil Constantinescu) și “Nu sunt suficient de șmecher ca să particip la împărțirea cașcavalului” (Victor Ciorbea). Chiar dacă președintele și-a cerut scuze pentru hai să-i spunem gafa sa, a dat tonul. Așa s-a ajuns la aceea că miniștrii se înghesuie în fața camerelor de luat vederi sau în coloanele principalelor cotidiane centrale, avizi de publicitate gratuită, contracarată numai de volumul demisiilor. Dacă pînă în 1996 nu prea se știa ce înseamnă o demisie ministerială, consemnîndu-se doar plecarea lui Ioan Aurel Stoica, de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale, după o grevă a feroviarilor, și a lui Petre Sălcudeanu, de la Ministerul Culturii, după un scandal cu tentă sexuală, în coaliția CDR-PD-UDMR demisiile se oferă și se retrag cu o rapiditate și o ritmicitate demne de o cauză mai bună. Dar să recapitulăm puțin, întîi miniștrii UDMR, supărați pe Legea învățămîntului, apoi Ion Caramitru, ministrul Culturii, nemulțumit de nepromulgarea legii prin care se limitau drepturile revoluționarilor, iar pe Ulm Spineanu (Refomă) remanierea l-a surprins tot cu demisia pe masă. După ce a acceptat surprinzător să schimbe tabăra comentatorilor cu cea a comentaților, Ilie Șerbănescu (Reformă) a urmat aceeași cale, motivînd neînțelegeri politice, precum și informația că PNȚCD ar ceda postul către PD, pentru a se pune capăt crizei politice. Alții doar au vorbit despre demisie: Victor Babiuc (Apărare), Daniel Dăianu (Finanțe), Gavril Dejeu (Interne) și chiar Victor Ciorbea care, mai nou, pretinde că s-a pus la dispoziția președintelui. Despre Adrian Severin (Externe) și Traian Băsescu (Transporturi) s-a vorbit la timpul potrivit. Am comenta doar rapiditatea cu care premierul i-a acceptat demisia celui din urmă, deși acesta n-o anunțase decît verbal, promptitudine de care Victor Ciorbea n-a mai dat dovadă în alte cazuri: îmbulzeala spre ușa de ieșire a Guvernului face să se clatine ideea că instituția demisiei funcționează ca act de onoare, îmbulzeala în fața camerelor de luat vederi subliniază setea de publicitate a unor oameni despre care, înainte de a ajunge în Guvern, abia se auzise sau nici măcar atît, însă, cu un premier ce ne oferă doar reformă pe pîine, cramponîndu-se de amețitoarea sa funcție, și vorbește despre țară ca despre un cașcaval de împărțit, raportînd evenimentele la propria-i persoană și oferind presei dulcegăriile corespondenței sale, cum să te mai miri că membrii cabinetului Ciorbea înțeleg să-și scrie pagina din cartea de istorie jucîndu-se de-a reforma și demisia? AURELIA SIRBU CCIA/NISTCIL nostru i  Cred că prietenii sunt dați de Dumnezeu. N-ai cum să ți-i alegi. Așa, eu poate aș opta pentru un prototip. Acel prototip, în schimb, nu mă alege pe mine prototipul prieteniei. Și atunci, sunt obligat să mă orientez la ceea ce-mi dă Dumnezeu și să-mi aleg din acea masă pe cel care ar corespunde dorințelor mele. - Ce vă supără cel mai mult la subalterni? Ați fost vreodată pus în situația să luați măsuri radicale împotriva unui om care v-a mințit, despre care ați aflat și ați avut probe clare, palpabile, că v-a mințit? - Din păcate, am fost obligat să iau măsuri, nu radicale, fiindcă mi-a plăcut să respect toate etapele necesare luării unei măsuri și n-am dat sancțiune sub primul impuls. V ROMULUS TURBATU (Continuare in pag. 4) “Cartea - un “microb” de care nu vreau să scap Interviul cm dl. ec. VASILE BARBZIȚI, director nostru general al S.C. JVOVLTS S.A. Craiova Lacrimi de bucurie, lacrimi de tristețe Sîmbătă, în Casa Studenților dinraiova, a avut loc cea de-a șasea ediție a Festivalului de frumusețe “Miss Craiova Mărțișor”. E drept că sarcina juriului nu a fost deloc ușoară, în condițiile în care cel puțin jumătate din concurente merita un loc pe podium. Dovadă că, aducerea la cunoștință a numelor primelor trei clasate a reușit să provoace, pe de o parte lacrimi de bucurie cîștigătoarelor, dar și lacrimi de tristețe pentru cele care nu au obținut unul din primele trei locuri. Și poate nu neapărat pentru miza pusă în joc: locul 1-1,5 milioane lei PAULINA URUCII (Continuare in pag. 4) Cinci răspunsuri la întrebarea zilei: In anotimpul rece al anului, cînd ninge, sîntem, cu toții, dintr-un anumit punct de vedere, mai fericiți, angajații Serviciului de salubritate - pentru că nu mai sînt nevoiți să măture kilometri întregi de străzi; noi,cetățenii - pentru că zăpada acoperă, măcar pentru o perioadă, ceea ce ochilor noștri le repugnă, fără să vrem. De cele mai multe ori, să recunoaștem, răspunderea, în parte, ne aparține, dacă orașul e plin de gunoaie. A mai traversat o iarnă peste Craiova și intrăm într-o nouă primăvară. Anul trecut, edilii au inițiat o acțiune gen “Luna curățeniei”, la finalul căreia, prin eforturile cetățenilor și ale serviciului specializat al Primăriei, orașul nostru a mai ieșit la lumină, cu o față mai primenită. Dacă, în această primăvară vom “recidiva”, rămîne de văzut. Ceea ce trebuie, însă, să învățăm, odată pentru totdeauna, este că nu se face primăvară doar cu o singură floare. Pentru ca Bănia să aibă un aspect civilizat, trebuie să dăm dovadă, cu toții, de educație civică. Și nu doar într-o singură lună, dintr-un an întreg. Este Craiova un oraș curat? Am solicitat răspunsul câtorva cetățeni. Poate fi Craiova un oraș mai curat? Parafrazînd genericul unei cunoscute emisiuni TV, credem că, dumneavoastră decideți! * Violeta Ion, 25 ani: “Nu prea. Vina este și a cetățenilor, dar și a Serviciului de Salubritate, ale cărui servicii ar trebui MIHAELA CALCIU Foto: MIHAI VILĂU (Continuare în pag. 8) Craiova - un oraș curat ? IRESICU VALE I, CAZAtU TM Postul cel Mare (Postul Paștilor) Incepînd de astăzi și pînă în noaptea învierii (19 aprilie), creștinătatea ortodoxă se află în Postul cel Mare, care precede sărbătoarea Sfintelor Paști. în mod obișnuit, în această perioadă nu se mănîncă alimente “de dulce” (carne, lapte, ouă) și sînt oprite nunțile și petrecerile, căci postul este o perioadă de sobrietate și pocăință. în general, postul este considerat un mod de progres în virtute, o dorință de a ne apropia de modul de viață îngeresc, ca și de Dumnezeu, de a-i plăcea și a ne asemăna cu El. Postul a fost recomandat și practicat de însuși Mîntuitorul Hristos și de toți sfinții Săi. Prin slujbele și imnele sale, Biserica ne îndeamnă și ea: “Vremrea postului să o începem MARCEL GLĂVAN Societatea Comercială OLPO-ULUI SA PODARI, DOLJ Str. Fabricilor, nr. 1, 1165, România Societate cu capital integral privat. Tel.: 051-26.43.33, 26.43.20,13.49.00; Fax: 051-13.35.32, 41.06.11 Ofertă responsabilă pentru soarta uleiului de floarea-soarelui din Oltenia! Societatea încheie contracte ferme și avantajoase cu producătorii agricoli din județele Dolj,Olt, Mehedinți, Vîlcea, Gorj pentru înființarea culturii de floarea-soarelui, recolta 1998. Oferă pentru înființarea culturii semințe din hibrizii Select Festin, Favorit, Turbo și erbicide pentru cultura respectivă. Prețul per tonă de semințe din recoltă se negociază la sediul societății din Podari. > ULTRASCURTE ȘI TV Seară de concert - în cadrul stagiunii de muzică de cameră, Filarmonica "Oltenia” prezintă, azi, ora 18,30, Integrala sonatelor pentru vioară și pian (VI), Mozart-Beethoven. își dau Concursul Daniel Podlovschi și Nicolae Licareț. . >■ Poveste CU cîntec - Pe scena Teatrului de Operă și Operetă are loc, mîine, ora 11, musicalul pentru copii "Cenușăreasa”, de Dumitru Capoianu. Libretul și regia artistică - Migry Avram-Nicolau. Coregrafia - Emilian Barteș. -há Invitație la National - o nouă reprezentație cu piesa “Ucigaș fără simbrie”, de Eugen Ionesco, este programată pentru mîine, ora 18, la Teatrul Național din Craiova, în rolul principal - Valentin Mihali.■ Elevi în competiție - Astăzi, pînă la orele prînzului, se încheie competiția “Cupa Mărțișorului” la șah, organizată de cercul de profil din cadrul Cercului Militar Craiova - după cum ne-a comunicat dl. col. rez. Ion Chiriac. întrecerile s-au bucurat de prezența a numeroși elevi, în vîrstă de pînă la 13 ani, de la liceele craiovene “Frații Buzești” și “Nicolae Bălcescu”. De pe acum, din partea “Cuvîntului Libertății”, felicitări cîștigătorilor, dar și... organizatorilor! ■ Adunare generală - Toți membrii PNL din Craiova sînt invitați, la sediul partidului, pentru a-și clarifica situația personală în acord cu statutul, pînă sîmbătă, 7 martie, cînd va avea loc adunarea generală pentru alegeri a membrilor Organizației Municipale. ■ Incendiu - din joacă - sîmbătă dupăamiază, jucîndu-se cu focul în preajma furajelor, nepoțelui familiei Matei Gheorghe din comuna Vîrtopu Daniel (5 ani) - a provocat un mare necaz bunicilor, dar mai ales vecinului Giurcă Petre. Dacă în prima gospodărie au ars numai 300 kg de coceni și o tonă de paie, în cea alăturată au fost mistuite 7 t lemne de foc, 6 t coceni și un padoc de porci. A fost binevenită intervenția pompierilor militari din Compania a V-a Craiova. ■ “Întîlniri duminicale” - Postul de televiziune Terra Sat a transmis, aseară, sub genericul “Întîlniri duminicale”, o incitantă emisiune, avîndu-l “la pupitru”, ca moderator, pe colegul nostru Ion Dobrescu, publicist-comentator. Invitați: Alexandru Iliescu și Radu Ion Savin, consilieri județeni. Amfitrion • Ion Mihai. I Salt în neant - Vineri, în jurul orei 16, Rîcu Mare Gabriela (24 ani), din Craiova, s-a aruncat de la unul dintre cele 10 etaje ale unui bloc din cartierul “Valea Roșie”. Tînăra avusese mai multe tentative de sinucidere și, din păcate, ultima i-a reușit, căci în drum spre spital a decedat. ■ Intrare frauduloasă - în noaptea de sîmbătă spre duminică, polițiștii din Calafat l-au controlat, la vamă, pe Segărceanu Marin, 47 ani, din localitate, care a intrat în țară cu autoturismul său Dacia, încărcat cu bunuri nedeclarate - 240 sticle de whisky, 28 de vodcă, alte 28 de gin și un televizor, în valoare totală de 20 milioane$ lei. Marfa i-a fost reținută în vederea stabilirii pedepsei. ■ Furt în plină zi Sîmbătă, eleva Gugu Monica (16 ani), din municipiu, a fost deposedată de o geacă, prin violență, de către o femeie necunoscută. Autoarea a fost depistată în scurt timp Anghel Amalia (21 de ani), fără ocupație, din Craiova, care acum este cercetată în arest preventiv pentru comiterea infracțiunii de tîlhărie. Grupaj realizat de ULIANA LĂZĂRICĂ > ULTRASCURTE <