Cuvîntul Libertății, mai 1998 (Anul 10, nr. 2405-2435)

1998-05-01 / nr. 2405-2407

I a/e OMtcnw^î | Ion Popescu-Voitești - unul dintre pionierii geologiei românești poartă acum numele scriitorului, istoricului și revoluționarului Nicolae Bălcescu - cîțiva din marii geologi: Ludovic Mrazec, Sabba Ștefănescu, Nicolae Petrulian. Și, nu în ultimul rînd, Ion Popescu- Voitești. Fiu al Olteniei, viitorul profesor universitar și om de știință s-a născut într-o noapte tîrzie de toamnă a anului 1876, în familia unor oameni nevoiași, Ian al Voitescului și Ana Băluță, din comuna gorjeană Radoși. Și-a petrecut copilăria o copilărie marcată de eforturi ce s-au situat, adesea, peste puterile lui - în sătucul natal, în mijlocul naturii, «îmbătat de soare, verdeață și cîntecul păsărilor». Cantă - cum era el numit de părinți și de copiii de seama lui - a avut parte de două mame: mama care l-a adus pe lume și care, bolnavă apoi, s-a văzut nevoită, tînără fiind, să-l părăsească pentru a pleca, tristă, pe celălalt tărîm, și mama “de-a doua”, care are meritul de a fi strîns, în juru-i, copii din “două case” și de-ai fi crescut, laolaltă, fără să facă vreo deosebire între ei. Din anii copilăriei datează și chemarea pentru geologie - știința pe care o va îmbrățișa și ilustra, în mod strălucit, mai tîrziu. Plecat să pască vitele, intra, desculț, în albia Pîrîului Mare, pentru a aduna bucăți de mamă, pe care le modela, cu ajutorul nelipsitului briceag, le aducea, apoi, acasă și le oferea mamei, care acoperea, cu eli, oalele cu smîntînă. J Prof. NICOLAE A. ANDREI (Continuare în pag. 3) Craiova se poate mîndri cu faptul că a dat țării - și umanității - din rîndul absolvenților unuia din liceele sale - cel mai vechi, mai prestigios, care Reuniunea extraordinară a celor 15 Astăzi, la Bruxelles, se deschid lucrările Reuniunii extraordinare a șefilor de stat și de guvern din țările membre ale Uniunii Europene. Pînă pe 3 mai, ei vor trebui să se pronunțe asupra monedei comune euro. Summit-ul are menirea de a stabili de manieră definitivă ce țări vor fi admise în ultima fază a Uniunii Monetare și Economice, programată pentru 1 ianuarie 1999. Euro va circula din 2002. Reuniunea trebuie să decidă și asupra președinției viitoarei Bănci centrale europene, să fixeze paritățile bilaterale între monedele tranziției (1999-2001) și să BRUXELLES redefinească “Pactul stabilității”. Summit-ul de la Bruxelles se deschide cu ședința Consiliului EcoFin, miniștrilor economiei și finanțelor, ce va propune lista țărilor participante la moneda unică (11 Toți oamenii președintelui COTIDIAN REGIONAL INDEPENDENT candidați). Mîine dimineață va fi o sesiune extraordinară a Europarlamentului, care va vota lista propusă de EcoFin. Decizia finală asupra celor admiși se va lua spre seară. Pînă duminică, cei 15 trebuie să se hotărască și asupra președintelui Băncii europene, dar, în principiu, nominalizarea poate fi amînată pînă la 1 iulie. AURELIA SÎRBU (Continuare în pag. 5) ANCOREX BANCA PENTRU MILENIUL TREI Treceți-i pragul cu noi ANUL IX NR. 2405/ 2406/2407 VINERI 1, SÎMBĂTĂ 2, DUMINICĂ 3 MAI 1998 "ă pagînî~ 900 LEI Corupție pe plin. Fostul premier, Victor Ciorbea, promitea națiunii, într-un moment de exuberanță, “reformă pe pîine” - sintagmă care, la vremea respectivă, a stîrnit comentarii și zîmbete de circumstanță, mai ales că pîinea se scumpea și perspectiva nu era prea liniștitoare. N-am apucat să trăim dezmorțirea reformei, în schimb ne-am dat seama, fără vreun efort deosebit, că avem “contrabandă pe pîine”. Fiindcă nu cazul în sine al contrabandei cu țigări pe Aeroportul Otopeni a stîrnit acest tornado autentic ce amenință multe “capete mari”, ci implicarea efectivă a unor reprezentanți ai SPP, serviciu aflat, prin lege, în directa subordonare a Președinției. De aici și analogia cu afacerea WATERGATE de la începutul anilor ’70, care a avut drept punct final demisia președintelui Richard Nixon. Spuneam că nu “cazul în sine” al contrabandei cu țigări - descoperite în noaptea de 16/ 17 aprilie a.c., pe Aeroportul Militar Otopeni - a declanșat scandalul de proporții la care asistăm, întrucît el reprezintă doar un episod în șirul de astfel de infracțiuni grave, din ultimii ani. După depistarea operațiunilor de trafic realizate de Zaher Iskandarani și Musa Marcelini, au urmat alte și alte capturi importante, una dintre ele avînd loc la 17 aprilie anul trecut, la Punctul de Trecere a Frontierei Calafat, cînd s-au confiscat, după cum se știe, 200.000 baxuri de țigări. Revenind în contextul actual, este greu de deslușit ce s-a urmărit, în esență, mai ales că președintele Emil Constantinescu s-a arătat de fiecare dată ferm și necruțător în relansarea ofensivei împotriva corupției, deși, de la alegerile din 1996 și pînă în prezent, rezultatele se lasă așteptate. Cu alte cuvinte, “corupția” și-a văzut de treburile ei... Se acreditează ideea că nu sunt excluse fie o compromitere, fie un șantaj al președintelui, prin fuga colonelului SPP Gheorghe Truțulescu, protagonist principal al afacerii cu țigări și în opinia lui Dumitru Popescu, patronul firmei Quick Aeroservice - “cheia” operațiunilor ilicite. Un șantaj în sensul în care denunțul implicării unor politicieni din sfera Puterii - fapt declarat de Gheorghe Truțulescu -ar provoca un seism cu consecințe greu de evaluat. Nimeni nu se îndoiește de faptul că Truțulescu, chiar prevalîndu-se de prerogativele funcției sale, nu lucra de capul lui, deși nu puțini ofițeri SPP sunt implicați în operațiuni comerciale de anvergură. Intr-un asemenea context, demisia tardivă a directorului SPP, Nicu Anghel, este lipsită de orice relevanță, prietenia lui cu Truțulescu fiind îndelung comentată în presă. S-a bătut monedă și pe rivalitatea dintre serviciile speciale de informații, care își plătesc, din cînd în cînd, “polițe”, colonelul Truțulescu fiind “în obiectiv” de mai multă vreme. Orice ipoteză stă în picioare aidoma popicelor, întrucît apar noi și noi elemente care o doboară. Un Truțulescu fugit, “dispărut”, poate constitui momentan o soluție într-un scenariu aproape apocaliptic... Dorindu-se compromiterea campaniei anticorupție promisă națiunii și declanșată de președintele țării, s-a reușit, deocamdată, acreditarea sloganului că e mai preferabilă cooperarea cu lumea corupției decît stîrpirea ei. Și, iată, avem un boom al corupției, mai exact “corupție pe pîine”, prin participarea unor reprezentanți ai structurilor statului de drept. Așteptăm cu interes finalul acestei afaceri. Pînă atunci însă, nu ne-ar mira să aterizeze pe pămîntul patriei și vreun OZN încărcat cu baxuri de țigări, ceea ce ar îngreuna substanțial ancheta, deoarece ne-am înțelege cam greu cu extratereștrii... LUMINIȚA RISTEA CAASIT VECIE nostru “Naționalismul ” nu înseamnă xenofobie sau antisemitism99 Interviu cu prof- dr- VASILE GIOMEA, președinte PNȚ, vicepreședinte tarwau al ASociației internaționale de Istoria Dreptului și Instituțiilor - Paris - Care sînt caracteristicile care definesc PNȚ ca partid de centru stînga? ’ Elementele sînt tocmai acestea. Dacă n-am fi de centru, ar trebui să fim de extremă, sau de dreapta, sau de stînga. Deci nu sîntem nici comuniști, din pro-comuniști, nu sîntem nici naționaliști exacerbați. Prin urmare, sîntem un partid național, naționalismul fiind o caracteristică a partidului nostru. Dar asta nu înseamnă xenofobie, ură împotriva străinilor, nu înseamnă antisemitism, ci, dimpotrivă, o activitate moderată, naționalistă, dar nu șovinistă. Considerați că sînteți creatorul unui partid tînăr, modern sau al unui partid care poartă pecetea istoriei? Noi sîntem descendenții partidului și sîntem singurii și adevărații descendenți ai PNȚ, însă și partidele, ca tot ce e în lumea aceasta, se învechesc și ele. Și ele trebuie să evolueze în funcție de starea social-economică, politică și culturală a țării. Prin urmare, noi avem la bază doctrina naționalțărănistă, dar trebuie să ținem seama că nu mai sîntem în anii 1920 sau ’30, ci că sîntem la sfîrșitul celui de-al doilea mileniu. Prin urmare, trebuie să fim de acord cu actualul stadiu al dezvoltării, și economice, și sociale, și culturale a țării noastre. Sîntem un partid, o formațiune cu caracter istoric, dar care se înnoiește pe parcurs, în funcție de timp. - Dacă ar avea loc alegeri anticipate în acest an și pragul electoral ar fi de 5 la sută, ce sanse acordați PNȚ de a accede in Parlament? - Sînt un om realist și nu-mi place să mă laud, cum nu-mi place să fac promisiuni pe care știu că nu pot să le realizez ca om politic. Nu cred că aș putea intra singur, ci numai în combinație cu alte partide. (Va urma __________PAULINA URUCU) Pfteni*'Premii în valoare de peste 2.000.000 lei acordate, ieri, de cotidianul **C7I/W £_1FMW7E, JL ##//#/#■ #__'"' _______________________________________________________________________________________________________ * Stimată doamnă DUMITRAȘCU ANGELA, sînteți învățătoare pensionară. Cînd ați terminat Școala normală. * în anul 1947, la Turnu Severin. * Și ați fost repartizată unde? ’* In Rărboi, comuna Grecești. * Cu ați lucrat acolo? * Șapte ani. £ După care am venit la Secu. Și de atunci, pînă am ieșit la pensie, am stat aici. * La Secu, deci nu în Sumandra. * Era școală și aicea, dar soțul meu era cu postul acolo. El a fost profesor de matematică. Și m-a cerut să fiu și eu cu el pe un loc. * De loc sînteți de aicea? * Nu, din Gogoșu. * Prin căsătorie ați venit aici, după soț? * Da. Ne-am cunoscut în Bărboi. * Casa în care ne aflăm este făcută împreună cu soțul? * împreună. * Dînsul mai trăiește? * Nu. A murit acum cinci ani. * Ce v-a determinat să îmbrățișați această minunată, dar cumplit de grea profesie? * Totuși, mi-a plăcut așa, din familie. 4 ROMULUS TURBATU (Continuare în pag. 4) GALERIA COPITEMEORANILOR NOȘTRI ANGELA PPMITEAȘCU: “Eu trăiesc cu speranța că oamenii vor reveni la ceea ce au fost” Sărbătorile Calafatului I Premieră în istoria de aproape 575 de ani de atestare documentară a Calafatului istoric și legendar, pe platoul “Monumentul Independenței”. Mîine, 2 mai, debutează - după îndelungi, obositoare și costisitoare eforturi - un mănunchi de manifestări științifice și cultural artistice prilejuite de două mari și semnificative momente, unul mai înălțător decît altul. Este vorba despre sărbătorirea - în premieră pe aceste străvechi meleaguri - orașului Calafat ca MUNICIPIU, urbea doljeană de la Dunăre fiind unul dintre cele mai tinere municipii înființate din România. Totodată, se aniversează - pentru al 7-lea an consecutiv - INDEPENDENȚA DE STAT a țării noastre, Calafatul fiind, așa cum se știe, locul de unde a pornit cel dintîi obuz al “Neatîrnării neamului” și a căzut, la datorie, primul erou al Războiului de Independență, sergentul Constantin Popescu. v w „ ____________________Nicolae băbalau; D-na prof. univ. dr. doc. CABIRIA ANDREIAN CAZACU, DOCTOR HONORIS CAUSA al Universității din Craiova: 4A Este o mare dorință a mea să colaborez cu Specialiștii craioveni f Ieri, într-un cadru festiv, d-na prof. univ. dr. doc. Cabiria Andreian Cazacu, reprezentant de seamă al școlii românești de matematică, a primit titlul științific de DOCTOR HONORIS CAUSA al Universității din Craiova, ca o recunoaștere a contribuției domniei sale la dezvoltarea unor domenii de cercetare deosebite. Sărbătorita, care a împlinit, recent, șapte decenii de viață, cu o modestie rar întîlnită, a ținut să vorbească, în disertația sa, despre altcineva, profesorul și îndrumătorul său, Simion Stoilow, mare matematician român, ce și-a petrecut copilăria și adolescența în Craiova, fiind absolvent al Colegiului “CAROL I”. A urmat apoi cursurile universitare la Sorbona, fiind succesorul - la Universitatea din București - unui alt matematician craiovean de excepție, Gheorghe Țițeica. la LUMINIȚA RISTEA (Continuare în pag. 4) Consiliul Municipal “tutelează”, de astăzi, patru instituții culturale: Purtătorul de cuvînt al Consiliului Județean și secretarul județului - în persoana juristului Gheorghe Barbărasă - a mobilizat, ieri... un puternic “batalion” (format din directori ai unor Direcții din C.J. și consilieri județeni) care să “dea piept” cu reprezentanții mass-media. S-au spus lucruri interesante, de larg interes cetățenesc, în baza hotărîrii luate în ultima ședință a Consiliului Județean, începînd de astăzi, 1 Mai, Teatrul de Operă și Operetă, Teatrul pentru Copii și Tineret’ “Colibri”, Filarmonica Oltenia și Ansamblul artistic “Maria Tănase” trec, din subordinea C.J. în cea a Consiliului Local Municipal Craiova. * După R.A.D.P., Sectorul de Servicii Publice al C.J. și Regia “Aeroportul” Craiova sunt în fază finală de a deveni - începînd cu luna iunie cr., - societăți comerciale. * La telefon 41.71.13 - Direcția Județeană pentru Protecția Drepturilor Copilului - puteți afla detalii în legătură cu documentele și actele necesare pentru cei care doresc să devină asistenți maternali profesioniști, o meserie nouă, exersată cu carnet de muncă, dar cu mari pretenții. * La comisia nr.3 (secretar, dl. Marin Preda) a Consiliului Județean se pot adresa meseriașii care doresc să se constituie în societăți familiale. * Membrii comisiei nr. 2 - prin dl. Teclu Codre și - s-au angajat să continue “zbaterile” pentru protecția mediului și să pregătească, așa cum se cuvine, sărbătorirea “Zilei Mediului”. . NICOLAE BÁBÁLÁUY > ULTRASCURTE < Complex Balnear, la Gighera?Astăzi, 1 mai 1998, cu începere de la ora 10,00, la Căminul cultural din comuna Gighera se va desfășura un simpozion în cadrul căruia vor fi tratate aspecte legate de oportunitatea realizării investiției la obiectivul “Complex Balnear Gighera”. Printre invitați, factori din conducerea județului, numeroși specialiști în domeniu, ziariști ș.a. aM “Petrecere la români” - Aseară, ia Studioul Teritorial de Radio Oltenia Craiova, a avut loc lansarea casetei de muzică populară a solistei Neta Soare - “Petrecere la români”. Au fost alături de ea , Marin Ghiocel, directorul Ansamblului “Doina Gorjului”, producătorul Gruia Streinu și etnomuzicologul Paula Dogăroiu. ■ Armindeni - Azi, circa 80 de membri PD Dolj sînt prezenți în București cu prilejul manifestării organizate de Ziua de 1 Mai. Din program, ora 11 - discursul președintelui Petre Roman, la Sala Palatului, concert de 1 Mai, prezentat de soliști de muzică ușoară și populară, iar la ora 12,45 - marșul participanților pînă la Parcul Herăstrău, manifestarea fiind încheiată cu serbarea populară ce va avea loc în același parc, începînd cu ora 13,45. B 1 Mai sărbătoresc - Azi, începînd cu ora 11, în Parcul Romanescu, Comitetul Municipal Craiova al PSM ne invită la... Sărbătoarea internațională a oamenilor muncii. 0* Sub cupola Ateneului Român -Prestigiosul cor academic al Filarmonicii “Oltenia” va susține duminică, 3 mai, ora 11, în colaborare cu Orchestra Simfonică a Tineretului Bucureștean, sub cupola Ateneului Român, un concert vocal-simfonic, în cadrul stagiunii Filarmonicii “George Enescu”, dirijor Nicoale Racu, în program - Mozart. 1Âk Conferință județeană - Cercul Militar găzduiește mîine, ora 10, Conferința Județeană a Uniunii “Vatra Românească” - organizație socialculturală și apolitică, ce militează pentru împlinirea idealurilor Revoluției din Decembrie 1989. ■ întreruperi în furnizarea energiei electrice - în perioada 1-3 mai 1998 întreruperile accidentale de energie electrică pot fi anunțate de consumatorii casnici, la următoarele telefoane: Craiova - municipiu 929, Craiova - exterior 18.69.98, Calafat 23.09.93, Băilești 31.13.83, Segarcea 21.06.43, Filiași 36.14.74, Bechet 27.43.41, Plenita 36.83.08, Goicea 21.62.76, Celaru 13.26.91 și F.T.D.E.E. Craiova 41.71.85. ■ Programul centrelor de pîine -în ziua de 1 Mai - toate sînt deschise între orele 6-18, pe 2 și 3 mai - program normal. Magazinul Fabricii de Pîine, de pe strada Păltiniș, precum și magazinul de pe peronul de autobuze din Piața Gării, are program permanent. IM “Dănilă Prepeleac”-Duminică 3 mai, orele 10,30 și 12, Teatrul de Păpuși Craiova prezintă spectacolul cu piesa “Dănilă Prepeleac”, după Ion Creangă. ■ Năravul din fire - pe 29.04.199s a fost prins în flagrant Neta Octavian Romeo, 34 ani, din Craiova, paznic, cu atribuțiuni de gestionar la Administrația Piețelor, care a primit foloase materiale necuvenite, în sumă de 20.000 lei. Prin extinderea cercetărilor s-a stabilit că acesta, în perioada februarie - aprilie 1998, și-a însușit din gestiune suma de 250.000 lei. După întocmirea actelor de cercetare și plecarea din secția de Poliție, acesta a fost prins din nou în flagrant în timp ce sustrăgea din autoturismul DJ-17-KWX o geaca din piele în valoare de 500.000 lei. A fost reținut, iar cercetările continuă. ■ Soția minorilor Mitică Grigore (16 ani), elev la Grupul Școlar de Arte și Meserii “Constantin Brâncuși” Craiova și Dumitru Constantin (16 ani), fără ocupație, ambii din satul Cornet, comuna Șimnicu de Sus, au pătruns, în noaptea de 27/28 aprilie 1998, prin forțarea unei ferestre în locuința Măriei Constantin (77 ani), din aceeași localitate, de unde au furat suma de 4 milioane lei. Cei doi sînt cercetați penal. Grupaj realizat de PRUMA URUCU > ULTRASCURTE . Următorul număr al cotidianului -ciTiMTI inunim• va apărea pe date de 4 mai 1998B