Cuvîntul Libertății, noiembrie 1998 (Anul 10, nr. 2586-2614)

1998-11-02 / nr. 2586

INDAGRA *98 “AGRICULTURA - o cauză pierduta?~.99 Asociația Constructorilor de Tractoare și Mașini Agricole din România ne comunică printr-o corespondență semnată de ing. Ionel Catrinoiu, președinte ACTMAR, director general al M.A.T. SA Craiova - organizarea, azi, de la ora 13, a unei dezbateri cu tema "Agricultura - o cauză pierdută pentru industria constructoare de mașini agricole și tractoare?!", la care au fost invitate importante personalități din Guvernul României. Dezbaterea va avea ca "preludiu" deschiderea Tîrgului Internațional INDAGRA '98, în cursul acestei dimineți. Groapa Marianelor CUVIISTUL nostru 1999 va fi cu mult mai dur decit toți anii care au trecut din Decembrie ’89 încoace. Absurd și cinic ni s-a părut îndemnul de a strînge și mai tare cureaua, adresat românilor, cu aproximativ un an în urmă, de Mircea Ciumara, pe atunci ministru al Finanțelor, în loc să-i mulțumim pentru avertisment, am avut, cu toții, o reacție de revoltă lăuntrică. După o oarecare stopare a picajului economico-social în vremea guvernărilor Stolojan și Văcăroiu, în ’97 și ’98 a fost reluată căderea liberă. Comisia Națională de Statistică a comunicat că, la sfârșitul primelor nouă luni din acest an, comparativ cu perioada MTfff/T.fl fMWroWNBL corespunzătoare din 1997, producția industrială din a întregistrat o prăbușire cu 17,3%. Cea mai severă scădere a producției - minus 43,6% - s-a consemnat în domeniul bunurilor de folosință îndelungată. Una dintre cauze constă în diminuarea dramatică, de la o zi la alta, a puterii de cumpărare a populației. Catastrofale sunt și rezultatele din sfera zootehniei. Efectivele de ovine au scăzut cu 874.500 de capete, cele de porcine cu 102.200, iar cele de bovine cu 191.200 - rod al politicii de dictat a Guvernului Ciorbea, care a lichidat numeroase complexe de creștere și îngrășare a animalelor, în condițiile în care exporturile au cunoscut un recul constant (minus 19% în august curent față de luna anterioară, iulie acest an, ponderea deținînd-o produsele cu grad redus de prelucrare și preț mic pe piața mondială), deficitul comercial a depășit pragul de 2 miliarde dolari, ceea ce nu poate să ne dea decît frisoane. Despre raportul dintre datoria externă și nivelul exporturilor ce să mai spunem? Experți consacrați - pe care, la noi, nu-i mai ia nimeni în seama - știu foarte bine că un asemenea raport, pentru a fi suportabil, nu trebuie să depășească 20%. Cînd se ajunge la 30-35%, impactul asupra nivelului de trai este deja alarmant. Or, la finele anului 1998, se estimează că acest raport va sări peste bariera de... 100%. Cu alte cuvinte, ratele scadente la datoria externă - datorie care se cifrează la circa 9 miliarde dolari - vor fi mai mari decît totalul încasărilor din export. Și, atunci, de unde valută forte pentru a le achita? România va fi declarată ȚARĂ FALIMENTARĂ, iar Uniunea Europeană și’NATO ne vor întoarce, pentru multe decenii, statele.’ Statele Unite ale Americii și Rusia (față de care, după ’89, ne-am arătat tîfnoși și inflexibili, România fiind singurul stat din Centrul și Estul Europei care nu a încheiat încă Tratatul politic de bază cu Federația Rusă) vor proceda la fel, în plus, colosul din Răsărit se confruntă el însuși cu grave probleme economice - peste 58 miliarde dolari datorie externă, deficit comercial, de la începutul acestui an, de 3,4 miliarde dolari - și cu un fel de grave probleme politice. Marcat vizibil de boală, președintele Boris Elțîn i-a predat aproape toate pîrghiile puterii premierului Evgheni Primakov. Pe ton virulent, tot mai multe voci ale opoziției rusești cer demisia sau demiterea lui Elțîn. Năruirea concomitentă și înainte de vremea Țarului’ Boris și a președintelui american, Bill Clinton, ar complica extrem de mult lucrurile la scară planetară, plasîndu-le sub zodia imprevizibilului, între falii - situația ar putea deveni incendiară, scăpată de sub control. ’ PNTCD are nevoie de modernizare iolo Ciorbea a demisionat din funcția de primar general din respect și dragoste pentru bucureșteni * Ulm Spineanu nu împărtășește ideea algoritmului politic la reorganizarea Executivului Iftoit Doua blocuri de pe Calea Bucuresti nu pot fi terminate Șase blocuri sînt în curs de finalizare, lucrările fiind efectuate cu fonduri de la bugetul statului și plătite de beneficiari, în termen de 15 ani. în acest an vor fi predate la cheie apartamentele din blocurile S 601 Mai și 201 A din Craiovița Nouă, iar la Băilești blocul A 3, urmînd ca, probabil anul viitor, să fie finalizate cîte un bloc în Filiași, Segarcea și Calafat; în acest an, pentru înaintarea lucrărilor și finalizarea lor s-au cheltuit 6,5 miliarde lei. “Pentru blocurile 21 A și 21 C de pe Calea București, situația este mai încurcată, fiind de natură juridică. Apartamentele au fost contractate în 1991, cînd prețul lor nu depășea un milion de lei. S-a plătit un avans, de către fiecare beneficiar, de 100.000 lei. Banii necesari pentru finalizarea blocurilor sunt puși la dispoziție de la Bugetul central de stat, urmînd ca banii să fie rambursați de proprietari în termen de 15 ani. Din cauza legislației care s-a perindat, banii nu au fost asigurați la necesar, nu s-a respectat nici prețul, nici termenul de predare. S-a ajuns în instanță, de cîteva ori a cîștigat fostul INVEST, de cîteva ori cetățenii, dar încă se judecă”, a declarat Tudor Rădulescu, vicepreședintele Consiliului Județean Dolj. Pînă la pronunțarea sentinței definitive, lucrările la aceste două blocuri nu pot avansa. PAULINA URUCU CORNEL BOIANGI - așteptat cu miei la Prefectură . Senatorul PNL nu stăpînește sau nu vrea să folosească corect numele desemnaților PUG- 2 Guvernului în teritoriu PAG. 1 “Povestea” Muzeului de Istoria Medicinii din Craiova R.A.T. Craiova face risipă de monede ULTRASCURTE .n Vernisaj Astăzi, ora 17, la Galeria “Arta” din Craiova, are loc vernisajul celei de-a 15-a expoziții personale de pictură a artistului Nicolae Predescu. Cea mai mare rețea de școli de limbi străine, LEXIS, organizata cu sprijinul unor prestigioase instituții de învățămînt din Europa, își deschide o filială și în Craiova (Calea București, bl. 10 E, et.1, ap.1). Se organizează, printre altele, cursuri intensive de limbă engleză generală și de limbaje de specialitate, după cele mai bune manuale, tipărite la Oxford University Press. Trupa Teatrului Național din Craiova s-a întors acasă, după uni turneu de excepție în Marea Britanie, cu superproducția “ORESTIA”. Joi, 5 noiembrie a.c., la ora 48, Naționalul craiovean prezintă spectacolul “Uteia Rex cu scene din Macbeth”, după Alfred Jarry și William Shakespeare. Regia și scenografia - Silviu Purcărete. ■ Recital extraordinar Astăzi, ora 18, la Filarmonica “Oltenia”, este programat recitalul extraordinar , cu lieduri și arii celebre din opere al sopranei Camelia Clavac-Bozgan. La pian - Corina Stănescu. ■ Cabinetul bionergeticianului ■ Lucrări de consolidare Iulian Urziceanu își reia activitatea astăzi, la cabinetul său din cartierul Comitoiu, bl.46. în această toamnă au început lucrările de consolidare și reparații la clădirea centrală a Bibliotecii Județene “Alexandru și Aristia Aman” și la depozitele de carte ale acesteia. Lucrarea a fost evaluată la suma de 1.895.835.000 lei, fiind alocate, pentru început, 600 milioane lei. Pentru a nu perturba activitatea cu publicul, s-a amenajat o sală de lectură în clădirea nouă a Bibliotecii Mobilierul și o parte din fondul de carte și discuri au fost depozitate la Liceul “Nicolae Titulescu”, prin amabilitatea conducerii acestui liceu și a Inspectoratului Școlar Județean. Teatrul pentru Copii și Tineret “COLIBRI” din Craiova a pregătit, pentru această săptămînă de vacanță, un program special: ■ Mîine, la ora 11 - spectacolul “Dănilă Prepeleac”; ■ Miercuri, 4 noiembrie a.c., ora 11 - “Mica Vrăjitoare”; ■ Joi, 5 noiembrie a., ora 11 - “Păcală în satul lui”; ■ Vineri, 6 noiembrie ax, ora 16 - “Țărăncii” (Sala “Marin Sorescu” a Teatrului Național din Craiova); ■ Duminică, 8 noiembrie ax., ora 11 -“Lecție de cor și zbor pentru puiul de cocor”. Grupaj realizat de LUMINIȚA RISTEA