Cuvîntul Libertății, ianuarie 1999 (Anul 11, nr. 2643-2670)

1999-01-04 / nr. 2643

ft AURELIA SÜRBU Euromoneda -probă de baraj Adoptarea monedei unice europene va supune foarte curînd România unui examen pe care ar trebui, spre binele ei (și al nostru!), să-l și ia, însă traseul parcurs din 1990 încoace nu este deloc încurajator. După ce a încheiat anul 1998 cu bilanțul binecunoscut de toată lumea. Guvernul are de răspuns mai multor provocări, prima constituind-o însăși credibilitatea lui, subminată de atitudinea ezitantă a propriilor membri, care, deși în discursuri ne asigură că știu ce au de făcut, cînd vine vorba de pus în practică teorii, nu prea mai sunt capabili să acționeze. Așa am ajuns să ne pricopsim cu o reformă “handicapată” din toate punctele de vedere: nici rapidă, nici transparentă și nici coerentă, ce nu va duce în nici un caz la vreo relansare economică. Fără aceasta, nu poate fi vorba despre CUVINTUL nostru ,i alinierea la solicitările organismelor internaționale, necesară pentru obținerea de noi împrumuturi, care, la rîndul ei, ar trece drept un semnal către investitorii străini. Bugetul acestui an reprezintă o veritabilă capcană, avînd de suportat, pe lîngă multe alte neajunsuri, greutatea scadențelor la datoriile contractate din 1989 pînă acum și acoperirea dobînzilor la datoria publică, sume depășind o treime din cheltuielile prevăzute în proiectul de lege și obligatoriu de rambursat majoritar în primele șase luni. Dacă ne consolează cu ceva, nu numai România va fi afectată de introducerea euromonedei, ci toate statele esteuropene. Cele 11 țări partenere vor deveni un bloc politic, social și comercial unitar, mult mai preocupat de consolidarea propriei monede, la concurență cu dolarul american, yenul japonez și lira sterlină britanica. De asemenea, Statele Unite, Japonia și Marea Britanie au de luptat prea mult cu propriile inerții și orgolii pentru reechilibrarea balanței, ca să mai aibă disponibilitate la favoritisme financiare câtre țările excomuniste, ceea ce este valabil și pentru statele europartenere. România “se bucură” de una dintre cele mai critice situații tocmai din cauza scăderii credibilității pe toate planurile. Organismele internaționale nu-i vor mai acorda prea ușor împrumuturi, văzînd eficiența redusă a celor precedente, utilizate mai mult pentru consum -decît pentru relansarea economiei naționale. Cu un buget extrem de sărac în continuare, bazat la capitolul venituri pe taxele și impozitele percepute de la contribuabili, cu o balanță comercială deficitară, pericolul intrării în incapacitate de plată se poate materializa oricînd: Integrarea României în Uniunea Europeană devine lipsită de orice urmă de suport real, în contextul introducerii euromonedei. Mai mult, ne putem aștepta la un impact foarte dur asupra sistemului economic, și așa dezechilibrat, dacă Executivul va continua să acționeze cu aceeași lipsă de fermitate. Parafrazînd un banc de pe vremea împușcatului, pesimiștii ar spune că mai rău de atît nu se poate. Sperăm să nu ajungă să ne contrazică “optimiștii” lui “Ba da”! WWWMTN Incendiu devastator, în centrul Băniei . Iresponsabilitatea poate duce la pierderi de vieți omenești Ziua de 2 ianuarie 1999 este de neuitat pentru mulți cetățeni ai municipiului Craiova. La sediul P.N.L.C.D., aflat pe strada “Lipscani”, a fost semnalat un incendiu de proporții, ce risca să afecteze foarte serios și clădirile învecinate! Anunțați de un cetățean de pe stradă, Detașamentul de pompieri militari nr. 1 Craiova a intervenit cu patru mașini, la ora 7:43, incendiul fiind stins complet la ora 10:20. S-a cerut ajutorul Stației de luptă 3 Craiova și al secției Craiova 2, dar mașinile de la aceste stații nu au putut fi folosite din pricina poziției clădirii. Cauza S-a născut o noua stea - moneda unică europeană în atenția agenților economici incendiului este o sobă de teracotă supraîncălzită, uitată aprinsă. Astfel, au mai luat foc holul de acces (32 mp cu planșeu), holul care ducea de aici (50 mp) și cele două birouri aflate de o parte și de alta a acestuia (20 mp fiecare). în această clădire au fost afectate birourile P.N.T.C.D.-ului, P.A.C.-ului și, foarte puțin, cele ale Asociației Experților Tehnici. De asemenea, în urma extinderii incendiului pînă la acoperiș și distrugerii totale a acestuia, a fost afectat și Restaurantul “Oltenia”, în același timp cu pompierii, a fost anunțată și Primăria, tot de un cetățean aflat în zonă. Cert este că acest incendiu a fost cauzat de neglijență. Colonelul inginer Gheorghe Omeag, prezent la fața locului, în urma discuției cu un vecin a aflat următoarele: “în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie, tinerii din P.N.L.C.D. au organizat aici Revelionul. (...)” Pînă la tragerea concluziilor și întocmirea raportului Poliției, în urma cercetărilor care se vor face, este evident că iresponsabilitatea poate duce la pierderi de vieți omenești. Vom reveni cu detalii. MONICA BAZAVAN PAG. CRIMA ODIOASA • Sfîrșit de an, sfîrșit de viață ... • * ». « Anul 1998 s-a încheiat tragic pentru familia Pădure, din Craiova, “Calea București”, dl.M 6. Gheorghe Pădure (47 de ani), inginer la U.F.E.T., nu a mai găsit altă soluție pentru fantasmele ce-l tulburau de mai multă vreme decît uciderea soției, după care s-a sinucis! A scăpat, ca prin minune, băiatul celor doi, Radu, în vîrstă de numai 15 ani. Iată ce am aflat de la Constantin Răducănoiu, unul dintre vecinii celor decedați, martor la cea mai mare parte a tragediei: “în noaptea de 30/31 decembrie, pe la ora 22,30, am auzit niște bătăi puternice la ușa apartamentului meu. Era vecinul Gheorghe Pădure, foarte agitat, cu răni pe față. Avea un cuțit mare în mînă și vorbea incoerent. Inițial, am crezut că este băut și, cum învîrtea cuțitul prin aer, m-am retras din pragul ușii. Cred că oricine ar fi reacționat la fel.” Gheorghe Pădure a început să țipe că la intrarea în bloc s-ar afla un grup conspirativ de țigani, care au o rețea de droguri unde sigur sunt implicați băiatul și nevasta lui: “Sări, vecine, fă ceva, că au să mă omoare. Dă telefoane pe unde știi, scapă-mă de ei, că eu nu mai ies viu din casă!” Dl.Răducănoiu, crezîndu-1 băut, a încercat să-l calmeze și, pe moment, a fost convins că a și reușit, după care l-a condus pe criminal pînă la ușa apartamentului acestuia, de unde Radu Pădure privise tot timpul consternat. “Către 8 dimineața” - și-a continuat dl.Răducănoiu relatarea - “alte bătăi în ușă. Era Răducu, îmbrăcat sumar, în stare de șoc. Am înțeles cu greutate că taicăsău o ucisese pe maică-sa, apoi se înjunghiase în abdomen. Am chemat Salvarea și Poliția, în casă erau toate lucrurile răvășite, frigiderul bloca intrarea, Gheorghe, căzut peste femeie, încă mai respira (A murit o oră mai tîrziu, n.r.). Ce să vă mai spun, o tragedie cumplită, mai ales că nu se prea auzea scandal din casa lor.” Cu toate acestea, de la Radu Pădure s-a aflat că, în ultimul timp, în familie era mai mult scandal decît liniște. Gheorghe Pădure era bolnav de ciroză și mai avea de trăit doar cîteva luni. în ciuda maladiei, obișnuia să bea, combinația de alcool și medicamente fiind, probabil, la originea halucinațiilor care au dus la moartea a doi oameni și la distrugerea vieții unui copil. AURELIA SÎRBU PAN GROUP CU OCAZIA SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ UREAZĂ TUTUROR CLIENȚILOR, COLABORATORILOR ȘI ANGAJAȚILOR f multi ani %