Cuvîntul Libertății, mai 1999 (Anul 11, nr. 2758-2788)

1999-05-01 / nr. 2758-2759

Un grănicer român, dotat cu pistol mitralieră, a dezertat Soldatul în termen Ceaușu Herbert, în vîrstă de 21 ani, din Strehaia, ce-și efectua stagiul militar la unitatea de grăniceri, de pe clisura Dunăreni - Svinița - a fost declarat dezertor, în seara zilei de 29 aprilie a.c., împotriva sa declanșîndu-se urmărirea de rigoare. Herbert Ceaușu, în vîrstă de mitralieră și 60 de cartușe, numai 21 ani, din Strehaia, fusese putut fi găsit. I-a spus unui coleg transferat, la Svinița, de la o că se duce să-și facă nevoile și să unitate de grăniceri din Giurgiu, bea apă, dar nu s-a mai întors. Nu a avut, vreodată, manifestări La ora 24, s-au anunțat exaltate, care să pună pe gînduri superiorii săi, Ceaușu Herbert superiorii săi. In seara zilei de 29 find declarat dezertor. S-au făcut aprilie a.c., la ieșirea din post, baraje pe drumurile publice și undeva pe malul Dunării, în s-au alertat inspectoratele de vecinătatea localității de pe poliție din județele limitrofe, clisură, Șvinița, dotat cu un pistol Caraș-Severin și Dolj. Colonelul Ion Iovănescu - purtător de cuvînt al Brigăzii de grăniceri Drobeta Tr. Severin, a declarat că nu se cunosc circumstanțele în care acest militar a dispărut. “Era apt pentru pază și nu avem date concludente, care să ne conducă la ipoteze că pe fond de consum de alcool sau datorită altor motive personale, ar fi săvîrșit o astfel de faptă”, a declarat colonelul Iovănescu. Superiorii lui Ceaușu au îndepărtat, din start, presupunerea că grănicerul român, evident la curent cu derularea evenimentelor din Iugoslavia, ar fi plecat să se înroleze în armata sîrbă, așa cum îi spusese unui coleg de cameră, manifestînduși și simpatia față de cauza vecinilor. In cursul zilei de ieri, o echipă specială, condusă de locțiitorul Comandamentului trupelor maritime, contraamiralul Zemsa, s-a deplasat în zonă. Alerta la granița cu sîrbii, și așa maximă, a căpătat noi accente de precauție. OANA VASILESCU ION MIHAI Negru a promis că-și va face cadou pentru ziua lui cel puțin un gol Pag. 4 Datoria fata de public trebuie onorată Astra Ploiești - Farul Constanța 4-0 (1-0) Au marcat: Beraru 28’, 73’ din 11 m, Ilieș 78’, Dăscălescu 84’. între “valori occidentale”  și “pagube colaterale” Ultimul pod de peste Dunăre - Podul Pancevo - a fost făcut praf. Seară de seară, sîrbii privesc cerul, ascultînd huruitul escadrilelor. Oameni nevinovați sunt uciși “din greșeală”. Pagube “colaterale”... Capitala Muntenegrului, Podgorița, a devenit o țintă importantă a bombardamentelor, pe motiv că avioanele armatei iugoslave ar fi fost regrupate aici. NATO seamănă, din ce în ce mai mult, cu o fiară dezlănțuită. O lume î ntreagă încearcă să priceapă de ce. Presa occidentală începe să spună lucrurilor pe nume, în ciuda propagandei NATO, ziariștii își dau seama că lucrurile au scăpat de sub control. Iată cîteva fragmente din comentariile apărute, în această săptămî C CJVISTUL nostru nă, în publicații prestigioase: “Ca să cîștige opinia publică și să ascundăm evenimentele tragice, NATO s-a implicat intr-un cerc vicios al minciunilor și manipulărilor din care este foarte greu să mai scape. Cea mai mare problemă este aceea că NATO începe să creadă în propriile-i minciuni și în propria-i propagandă” (“The Sunday Telegraph”). “Pentru birocrația politico-militară a NATO, cea mai importantă chestiune este aceea a păstrării privilegiilor și a mașinăriei în care s-a pompat atîta, și nu aceea a rezolvării problemei Kosomet-ului și a destinului provinciilor Kosovo și Metohia. Aflat într-o atare confuzie, NATO nu este în stare să-și sincronizeze pașii” (“The Independent”). “Este cît se poate de clar acum ca agresiunea NATO în Iugoslavia este în primul rînd un război americano-britanic contra Serbiei (...). Președintele SUA, Bill Clinton, și premierul britanic Tony Blair conduc agresiunea ca si cum ar conduce o campanie pre-electorală” (“The Guardian”); “Clinton privește criza din Balcani ca pe ceva mult mai amplu, ca pe momentul decisiv al carierei sale” (“The Washington Post”). Chiar și occidentalii au înțeles că nu bombardamentele reprezintă soluția, că nu poți cere viață aducînd moarte. Oamenii au început să-și dea seama și de minciunile oficialilor NATO, și de greșelile acestora. Și fiecare, în sinea lui, simte că este responsabil pentru ceea ce se întîmplă acolo, undeva, departe, în Iugoslavia. LUMINIȚA RISTER 9 (Continuare în pag. 5) * Specialiștii MLPAT spun că din 3000 de clădiri expertizate, 524 sînt încadrate în clasa întîi de risc seismic Cutremurul care s-a produs zilele trecute a alarmat, pentru încă o bună perioadă de acum încolo, populația. Specialiștii Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului spun că, în România, 524 de clădiri din cele peste 3000 expertizate au fost încadrate în clasa întîi de risc seismic. Cu alte cuvinte, la următorul cutremur de mare intensitate, acestea s-ar prăbuși. Adrian Ciumancă, directorul Inspecției de Stat în Construcții, a declarat că într-un asemenea caz nefericit 70 la sută din clădirile din Craiova nu sunt rezistente la cutremur. Știut fiind că nu sunt bani pentru consolidări, nu se ridică imobile, iar situația de la cîteva blocuri din Valea Roșie, unde s-au instalat abuziv o mare parte din locatari, nu s-a rezolvat, evacuarea acestora amînîndu-se de doi ani încoace, de la un termen la altul, nu ne rămîne decît să sperăm că nu vom mai avea parte de cutremure mari, pentru că dacă un imobil se poate reconstri, o viață de om, nu. LUMINIȚA TUDOR 1X» Guvernanții au termen încă o săptămînă să rezolve problemele salariale ale angajaților SNCFR. Cei mai nemulțumiți de modul în care s-au făcut indexările după restructurarea societății, de anul trecut, sunt mecanicii de locomotivă. Aceștia au amenințat, săptămînă trecută, că vor declanșa greva dacă nu li se majorează salariile. La întîlnirea care s-a desfășurat zilele acestea la București cu cei din conducerea SNCFR-ului, liderii sindicali au obținut promisiuni în ceea ce privește încheierea contractului colectiv de muncă pentru acest an. Săptămînă viitoare, la Ministerul Transporturilor, va avea loc o nouă rundă de negocieri care va viza și modificarea articolului 29 din Legea bugetului de stat. Pînă atunci, nu vom avea, în acest domeniu, mișcări sindicale. După... nu se știe. Liderii doljeni ai celor cinci ramuri SNCFR spun că mai au încă răbdare și speră că vor rezolva problema la masa tratativelor. LUMINIȚA TUDOR ii “au uitat” de grevă . Promisiunile obținute au liniștit salariații SNCFR pentru cel puțin o săptămînă Peste o săptămînă, în "Parlamentul Județean" Președintele Consiliului Județean și prefectul județului –așteptat “la rampă”" Nu lipsite de interes au fost aspectele relevate, ieri, în cadrul conferinței de presă organizată de purtătorul de cuvînt al Consiliului Județean, dr. Gheorghe Barbărașă, secretar. Astfel, numai în luna aprilie au fost emise 17 hotărîri ale C.J., 4 decizii ale Delegației permanente și 9 dispoziții ale președintelui C.J. Mare spectacol va avea loc pe 9 mai, în Piața “Mihai Viteazul”, cînd se va aniversa cu fast - “Ziua Europei”, în 6 mai, în plenul Consiliului Județean, prefectul de Dolj, Marian Jean Marinescu, va prezenta o informare asupra activității instituțiilor descentralizate desfășurate anul trecut, iar președintele “Parlamentului Județean”, Ion Voiculescu, va prezenta un raport de activitate în fața celor ce l-au ales. Tot atunci, trei obiective de investiții - de larg interes cetățenesc - vor fi transferate Consiliului Local Municipal. Este vorba despre alimentările cu apă din sursele Izvarna și Marica, precum și de Stația de epurare de la Făcăi. S-au făcut referiri și cu privire la problemele existente în cadrul Direcției pentru Drepturile Copilului (unde sînt în supraveghere peste 1400 de copii), a Direcțiilor Tehnice și Economice ale Consiliului Județean. NICOLAE BĂBĂLĂU CICA 50 DE COPII ORFANI DIN DOLJ VOR FI AJUTAȚI în întreaga lume este declanșată, astăzi, Campania “Millennium”, la inițiativa Federației Internaționale a Societăților Naționale de Cruce Roșie și Semilună Roșie și Comitetului Internațional de Cruce Roșie. Sloganul sub care se va desfășura: “Puterea umanității”, în România, prima mare acțiune din cadrul acestei campanii este o colectă de fonduri, în beneficiul a 2000 de copii orfani, care nu sunt instituționalizați. Sub genericul “Să ajutăm 2000 de copii orfani!”, în săptămînă 1- 8 mai, în Craiova și întreg județul vor fi distribuite, de către 100 de voluntari ai organizației, însemne ale Crucii Roșii celor care vor face donații, personalităților politice, artistice și sportive, oamenilor de presă, cu rugămintea să le poarte în ziua de 8 mai Ziua Mondială a Crucii Roșii. Rezultatele pe plan local ale acestei colecte de fonduri vor fi cunoscute pe 1 iunie, cînd 50 de copii orfani din Craiova și din Dolj vor primi cadouri. Cît de substanțiale vor fi acestea, depinde de generozitatea fiecăruia dintre noi. MIHAELA CALCIU PRIETENI FRANCEZI, DIN NOU, LA CRAIOVA Săptămînă aceasta, Primăria Craiova a primit vizita doamnelor Annik Petitjean, vicepreședinte, și Francoise Merre, secretar general al Asociației “Education Sans Frontières” din orașul Nanterre (Franța). Reprezentantele asociației umanitare au fost primite de Vasile Bulucea, primarul Craiovei, care a mulțumit pentru numeroasele misiuni caritabile începute din 1990 de Asociația “Education Sans Frontières”. în cadrul primei misiuni din acest an, asociația franceză a adus ajutoare pentru Centrul de Plasament nr.3 din Craiova, care au constat în: haine, material școlar, ghiozdane, aspirator, produse de uz casnic. Vor mai fi cumpărate: un frigider, un cîntar de bucătărie, încălțăminte, alimente. în luna noiembrie 1998, asociația a adus un copiator pentru Căminul-Spital pentru minori cu deficiențe din Bariera Vîlcii și jocuri pentru copiii cu handicap motor de aici. De asemenea, Liceul “Marie Laurancin” din Nanterre a trimis materiale școlare și materiale pentru croitorie Grupului Școlar nr.10 din Craiova. între cele două licee înfrățite are loc și un schimb de experiență între elevi. Pentru luna noiembrie a acestui an, prietenii francezi intenționează să aducă aparate electronice pentru Grupul Școlar “Spiru Haret”, haine de iarnă, biciclete și produse de uz casnic pentru copiii din Centrul de Plasament nr.3. .......... .........1 SIMONA LICA Ministrul Educației Nationale a vizitat, ieri, Craiova Așteptat la Colegiul Ștefan Velovan la ora 16 ministrul Andrei Marga a sosit în junil orei 19.30. Organizatorii i-au făcut o primire cu flori și cîntece de “Bine ați venit!’ ministrul le-a vorbit cadrelor didactice și elevilor prezenți despre stadiul aplicării reformei învățămîntului în România și a răspuns la întrebări. Precizăm că Andrei Marga se află în Dolj deoarece astăzi la Dăbuleni se desfășoară Simpozionul Național “Invățămîntul rural - tradiții, actualitate și perspective” la care participă cadre didactice din 15 județe, unde ministrul va prezenta “Programul de relansare a învățămîntului la sate”. în ceea ce privește o eventuală schimbare a conducerii Inspectoratului Școlar Dolj ministrul a precizat că o comisie de anchetă se află, în aceste zile, în Craiova și va da, în scurt timp, un raport. Nu s-au făcut afirmații din care să rezulte că, la această dată, se impun schimbări la I.S.J. Dolj. ION MIHAI