Cuvîntul Libertății, iunie 1999 (Anul 11, nr. 2789-2818)

1999-06-25 / nr. 2813

ANUL X, NR. 281 Cumpănă SH3F6 pentru Partidul Democrat Partidul d-lui Petre Roman are dureri mari de cap, nu de azi, de ieri, ci din momentul în care a crezut că poate coabita rezonabil, dacă nu fericit, cu CDR. Aflat, acum, într-un sesizabil și îngrijorător reflux de popularitate, după cum sugerează ultimele sondaje de opinie, PD-ul se vede confruntat și cu alte mari probleme, pe care le inventariază ca polițe plătite de partenerii de coaliție. Astfel, arestarea prefectului de Brașov, Ioan Nicolae Opriș, pus ieri în libertate, dar și valurile scandalului “SMOIL” au produs o iritare fără margini, la nivelul staffului PD-ist, motiv pentru care deputata Paula Ivănescu l-a atacat, ieri, dezlănțuit, într-o conferință de presă, pe președintele Emil Constantinescu, incriminînd că “acesta ar fi declanșat o campanie calomnioasă, atît" împotriva partidului, cît și a liderului Petre Roman, cu scopul de a-i elimina din preferințele electoratului”. Deputata a mai susținut că, la asemenea acțiuni, au mai recurs și alte partide din coaliție, care, în opinia sa, supun partidul unui atac mîrșav și mincinos, în fine, dacă deputații lui Petre Roman și-au dat seama la timp de nepotrivirea demersului lor politic cu cel al țărăniștilor, în principal, nu e mai puțin adevărat că rar au fost predispuși la concesii. Iar ultima dovadă o constituie faptul că au ținut coarda întinsă în negocierile privind Legea restituirii pădurilor și terenurilor agricole, disputa politico-legislativă dintre Triță Făniță și Vasile Lupu avînd, pe alocuri, accente de mineriadă. Deputata Paula Ivănescu n-a omis să adauge, în pledoaria domniei sale, că atitudinea președintelui Emil Constantinescu s-ar datora refuzului PD în a-i susține candidatura, pe încă un mandat, la președinție. Așa cum se întîmplă, n-a întîrziat replica purtătorului de cuvînt al președinției, acesta căutînd o abilă atenuare a tensiunilor ivite, afirmînd că PD-ul este un partid de bază al echilibrului politic din România etc. într-un asemenea context convulsiv, deloc fericit pentru imaginea PD, s-au simțit datori să iasă la atac și rebelii Adrian Vilău și Adrian Severin, care au, la rîndul lor, probleme personale cu liderul Petre Roman. Partidul Democrat nu i-a răspuns, deocamdată, lui Adrian Vilău, la valul de acuze, dar este clar că digeră cu dificultate momentul învolburat pe care-l traversează. E, neîndoielnic, un moment de cumpănă, iar o decizie definitivă și irevocabilă a democraților ar putea fie grăbi data alegerilor, generale, fie învinge toate reticențele și crea o apropiere de PDSR, în perspectiva consolidării unui pol socialdemocrat în România. Prea multe variante la îndemînă PD-ul nu mai are și, cu siguranță, nu va ierta, cu una, cu două, ceea ce Paula Ivănescu insinua drept atac premeditat la imaginea partidului său. MIRCEA CANTĂR La conferința de presă organizată, ieri, de Sindicatul Învățămînului Preuniversitar Dolj, președintele Dumitru Chilam a prezentat un set de materiale din care reiese că Guvernul intenționează să ceară desființarea Federației Sindicatelor Independente din Învățămînt “Spiru Haret”, la care a aderat și SIR “Acest lucru - a precizat Chilomi - se întîmplă deoarece am fost singurii sindicaliști care ne-am păstrat verticalitatea și nu am semnat acel rușinos acord cu Guvernul”. După poziția singulară și curajoasă pe care a avut-o, “Spiru Haret” este pe cale să-și piardă nu numai prestigiul, ci și să-i fie pusă în pericol existența. Printr-o comisie consultativă de Dialog Social, MEN îi contestă acum reprezentativitatea, deși acest lucru trebuia să-l facă numai Justiția, conform Legii 130/1996 republicată, iar “Spiru Haret” dispune de o hotărîre judecătorească prin care a fost recunoscută. Membrii federației nutresc convingerea că această inițiativă “aberantă’ de scoatere în afara legii îi aparține unui membru al Guvernului, lui Andrei Marga, și că se urmărește, cu orice preț, politizarea FSN “Spiru Haret”, precum și intimidarea sindicaliștilor care au anunțat că pot relua greva în orice moment. Din acest motiv, Corneliu Caranica s-a adresat Confederației Mondiale a Profesorilor pentru “a întreprinde demersurile necesare încetării represaliilor”. OANA VASILESCU stă ediție conține PROGRAMUL COMPLET AL TURULUI ÎN DIVIZIA A LA FOTBAL Puterea nu-i consideră în legalitate decît pe cei umili Pentru că liderii FSN “Spiru Haret" nu au acceptat compromisul de a semna acordul cu Guvernul, acum sunt amenințați cu desființarea federației SENZAȚIONAL ! * Publicați-vă anunțurile în cotidianul nostru și 999 puteți cîștiga, la sfîrșitul lunii, un premiu de 20.000.000 LEI Singura condiție e să prezentați la biroul de publicitate al “CUVÎNTULUI LIBERTĂȚII” talonul de pe verso, completat. Toate taloanele vor participa la o tragere la sorți. Mai multe taloane, mai multe șanse de câștig! Informații suplimentare la telefon 41.25.52 ( IMPACT ) La 11 decembrie 1998, Adunarea Generală a Acționarilor SC ARVA SA Craiova a organizat alegeri pentru desemnarea noii structuri Consiliului de Administrație, deoarece, conform legii, acestea se fac la patru ani, iar președintele Stoican Adrian (63 de ani) se hotărîse, în sfârșit, să iasă la pensie. Ședința nu a fost anunțată în prealabil (cu 15 zile înainte de data stabilită, conform legii), nici în Monitorul Oficial, nici într-un ziar local important. A apărut în ziarul “Monitorul Olteniei”, al cărui tiraj este mai mult decît nesemnificativ, în cadrul ședinței, propunerile pentru Consiliul de Administrație s-au făcut total dezorganizat, “la grămadă”. De pildă, casiera Irina Iovănescu a propus 12 persoane. Fiecare acționar avea dreptul să voteze șapte persoane pentru Consiliul de Administrație, urmînd ca, dacă șapte dintre aceștia întrunesc majoritatea, să fie și validați. Proporția de 51 la sută nu au obținut-o decît Florescu Mircea, Buga Ioana și Ivănescu Irina, dar au fost validați (!?) și Marica Liviu, Stoican Adrian, Gherdoiu Ion și Dumitrescu Tudor. Pentru ca tacîmul să fie complet, nu s-a mai ales nici comisia de cenzori. Conform Legii 31/1990, rezultatele alegerilor ar fi trebuit anunțate, în termen de 15 zile, în Monitorul Oficial și la Registrul Comerțului, lucru ce nu s-a întîmplat. Consilierul juridic al societății a fost marginalizat și nu i s-a cerut părerea despre acest lucru. La o discuție avută cu dl. Mircea Florescu, acesta ne-a declarat că noul C. A. nu s-a publicat în Monitorul Oficial “dintr-o eroare a juristului”. Se pare, însă, că problemele juridice le rezolvă cu succes Irina Iovănescu, absolventă a unor cursuri de drept, care încearcă de ceva vreme să treacă și examenul de licență. ION MIHAI (Continuare în pagina 3) Dezastru ecologic în pădurile din sudul țării Ploile căzute în ultima vreme au cauzat un adevărat dezastru ecologic în zona Calafat-Ciuperceni-Piscu Vechi. După cum afirmă angajați ai Ocolului Silvic din Calafat, zeci de hectare de pădure au fost pur și simplu culcate la pămînt. De asemenea, o mare parte din malul împădurit al Dunării a fost erodat, acest lucru cauzînd prăbușirea copacilor în fluviu. Angajați ai Ocolului Silvic afirmă că inventarierea pagubelor cauzate fondului forestier este, deocamdată, foarte greu de făcut din cauza vremii neprielnice. Cert este că arborii prăbușiți erau foarte tineri, ei nefiind planificați pentru tăiere în anii imediat următori. Contestații la Capacitate I.G. BORA După examenul de capacitate, în Dolj, s-au înregistrat la Comisia Județeană 557 de contestații: 178 pentru proba de limba și literatura română, dintre care 79 soluționate favorabil; 93 la matematică - 40 soluționate favorabil; 286 la istorie-1 geografie, dintre care 121 soluționate. OANA VASILESCU O tînără s-a intoxicat cu monoxid de carbon Gabriela Oanță, în vîrstă de 16 ani, din Craiova, s-a intoxicat cu monoxid de carbon, în timp ce-și făcea baie. Tînăra a dat drumul la cazan pentru a-și încălzi apa și, fără să-și dea seama, s-a intoxicat cu monoxid de carbon. Aceasta a fost transportată în stare gravă la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova, fiind internată la Secția de Terapie Intensivă. In prezent, ea se află în afara oricărui pericol. MĂDĂLINA BĂLAN Autoritatea Rutieră Română comunică Ieri, la sediul Reprezentanței Dolj a Autorității Rutiere Române a fost organizată o conferință de presă. Cu acest prilej, Marin Ignat, șeful instituției amintite, a făcut cunoscute cîteva noi reglementări referitoare la obținerea permiselor de conducere, respectiv intrarea în legalitate a deținătorilor de remorci auto. Conform Hotărîrii de Guvern nr. 625/1998 și Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 146/1999, avizele de funcționare ale școlilor de șoferi « > » și instructorilor auto independenți nu vor mai fi eliberate, începînd cu 30 septembrie a.c., de Inspectoratul Județean de Poliție, ci de A.R.R. De asemenea, deținătorii români de remorci auto înmatriculate în alte țări nu se vor mai putea folosi la transportul de mărfuri pe teritoriul României. Cei interesați pot obține informații suplimentare la A.R.R. Dolj din Craiova, str. “Elena Teodorini” nr.5. FLORENTIN PAVELEA Fondul Național de Solidaritate Guvernul a adoptat o ordonanță de urgență prin care se înființează Fondul Național de Solidaritate, care se va alimenta financiar în principal din aplicarea unui “timbru” social asupra jocurilor de noroc, precum și din taxele pe achiziționarea de mașini din import avînd o capacitate cilindrică de peste 2000 cmc. Consiliul de Administrație al SC ARVA SA Craiova, condus de Mircea Florescu, funcționează ilegal de mai bine de jumătate de an filbrocan i-a căzut în mînă un cadru didactic universitar Ieri, în jurul orei 13,30, la ieșirea din magazinul “Mercur”. Gheorghe Tuță, cadru universitar la Facultatea de Științe Economice din Craiova, a fost “ușurat” de telefonul celular marca “Ericsson 628”, pe care-l purta în buzunarul de la piept al sacoului. Din nefericire pentru el, infractorul a fost prins în cca zece minute de la comiterea faptei, polițiștii fiind, și de această dată, “la locul potrivit, în momentul potrivit”. Hoțul se numește Laurențiu Trocan, are 18 ani și e client vechi al oamenilor legii, deja avînd antecedente penale. A opus rezistență arestării, mușcînd un polițist de braț. FLORENTIN PAVELEA Foto: MIHAIL YILAU xWlauo Ti! 3H î HSAT ___îN PROGRAMELE TV PE 0 SĂPTĂMÎNA Distracție la instructivul organizat de Comisia Centrală de Apărare împotriva Inundațiilor și Fenomenelor Meteorologice Periculoase cu membrii Comisiei Județene și reprezentanții comunelor doljene Autoritățile locale nu ignoră dezastrele naturale Comisia Centrală de Apărare împotriva Inundațiilor și Fenomenelor Meteorologice Periculoase a organizat, ieri, în sala mare de ședințe a Consiliului Județean, un instructaj cu membrii comisiei județene și reprezentanții celor 79 de comune doljene, în scopul întocmirii planurilor de apărare pe perioada 2000-2005. La întîlnire au fost prezenți: prefectul de Dolj, Marian Jean Marinescu, subprefectul Marcel Cornea, președintele Consiliului Județean, Ion Voiculescu, comandantul IJP, colonel Ion Mladin, precum și Nicolae Ghigiu, directorul Direcției Apele Române. Deoarece unii dintre primari nu s-au arătat prea interesați de subiectul întîlnirii, preferind să citească presa sau chiar să tragă un puișor de somn, prefectul Marian Jean Marinescu nu s-a sfiit să le atragă atenția: “Domnilor, ați fost aleși pentru a lucra și la bine, și la rău. Este păcat că pentru asemenea activitate, care vine după o zi tristă (n.r. calamitățile din estul țării, care au provocat moartea a cincisprezece oameni), să dormiți sau să citiți ziarele”. Prefectul de Dolj a precizat că primarii sunt obligați să cunoască și să aplice legislația în vigoare cu privire la protecția civilă și apărarea împotriva dezastrelor. “De la informare și pînă la acțiune, ca președinți ai Comisiilor Locale de Apărare împotriva Dezastrelor, trebuie să le faceți pe toate”, a spus prefectul. LUMINIȚA TUDOR Cresc taxele, cresc ! Taxa pe care agenții economici o vor plăti către fondul special destinat persoanelor cu handicap crește, începînd cu 1 iulie, de la unu la trei la sută, aceasta fiind una din sursele de finanțare a unităților de asistență socială speciale. ( IMPACT ) i“— IcL o OH CRAIOVA str. Romul, bl. ti - parta Tel/fax: 051/41.51.63 (Aleea Teatrului Național, lingă Lumea Copiilor) O