Cuvîntul Libertății, iunie 1999 (Anul 11, nr. 2789-2818)

1999-06-11 / nr. 2799

INDEPENDENT SENZAȚIONAL ! Publicați-vă anunțurile în cotidianul nostru și 19 9 puteți cîștiga, la sfîrșitul lunii, un premiu de Singura condiție e să prezentați la biroul de publicitate al “CuVÎNTULUI LIBERTĂȚII” talonul de pe verso, completat. Toate taloanele vor participa la o tragere la sorți. Mai multe taloane, mai multe șanse de cîștig! Informații suplimentare la telefon 41.25.52 ( IMPACT ) După trei ani de ceartă continuă, avem c a să fie mai convingător, în susținerea Legii restituirii terenurilor și pădurilor, deputatul Vasile Lupu s-a deghizat în răzeș. El acuză PD că a jucat rolul calului troian în CDR. Actuala coaliție politică, heteroclită prin structură, aflată la putere de trei ani, nu mai poate, deja, pune stavilă disensiunilor funciare de care e bîntuită. în tot acest răstimp, de la alegerile generale, în afara certurilor nesfîrșite și incendiare, dintre protagoniștii partidelor aflate în arcul guvernamental, nu se poate contabiliza altceva decît o deteriorare fără margini a nivelului de trai, o lehamite a tuturor categoriilor sociale și o lipsă acută de speranță, pe fondul unei economii vlăguite, aproape imposibil de revigorat. Orice încercare de cosmetizare a unei coabitări dificile s-a dovedit zadarnică. Am fi fost tentați să credem, acum, că recentele convulsii sociale de anvergură, cu greu calmate, pentru scurt timp, au avut menirea să atenueze din surplusul de vigoare politicianistă, căutîndu-se, în context, soluții oportune la starea deprimantă de criză a țării. Dar nici vorbă de așa ceva. Cu toate că Ultimul barometru de opinie publică, realizat în perioada 7-19 mai, privind posibilele opțiuni electorale, în cazul unor alegeri parlamentare, sugerează pregnant o basculare de situație. Dar, se pare, cei vizați n-au timp de reflecții. Fiindcă, după neînțelegerile dintre PNL și PNȚCD de săptămîna trecută, a venit timpul să intre pe rol o nouă rundă, cine mai știe a cîta, a disensiunilor dintre PD și PNȚCD, care au atins alt prag critici de data aceasta pe marginea dezbaterii Legii fondului funciar. De fapt, țărăniștii au două obsesii: retrocedarea pămînturilor și terenurilor agricole, în varianta Vasile Lupu, vicepreședinte al partidului, și privatizarea IAS-urilor, în varianta Ioan Mureșan, actualul ministru al Agriculturii. Spectacolul, de acum banal, se dizolvă în derizoriu, mai ales că Vasile Lupu nu s-a sfiit să atace, în termeni duri, Partidul Democrat, motiv pentru care vicepreședintele acestuia, Bogdan Niculescu Duvăz, l-a acuzat că dorește să destrame coaliția guvernamentală pentru a scăpa de efectele legii privind accesul la dosarele fostei securități. Ușor nuanțat, sperînd într-o prelungire a agoniei, Duvăz a mai declarat că partidul său nu consideră relația cu PNȚCD a fi echivalentă cu cea pe care o are cu vicepreședintele acestui partid. La rîndul său, Triță Făniță a turnat și el gaz pe foc și a declarat, dar în nume personal, că PD n-are rost să mai rămînă în coaliție atîta vreme cît nu se ține seama de “armonizarea convenită”. După trei ani, în care nimeni nu mai știe exact numărul scandalurilor din interiorul coaliției guvernamentale, ne aflăm în același punct, în fața aceluiași scenariu și cu aceiași protagoniști. Această piesă tristă, în patru acte, greu de suportat, s-ar putea să aibă, totuși, un deznodămînt, înainte de termen, deși, pînă acum, de fiecare dată cînd s-au aflat la ananghie, în fața moțiunilor de cenzură, beligeranții și-au dat mîna. Mi se va spune că nu putem spera la performanțe politice mai consistente din partea unei coaliții deja nevrotice. Dar atunci s-ar cuveni să deslușim în discursurile liderilor politici, scoși în față, ceva mai multă umilință, să-i vedem mai puțin zgomotoși, mai grijulii cu răbdarea noastră, a tuturor. MIRCEA CANTĂR continua și azi ieri, aproximativ 300 de profesori universitari și cadre auxiliare au participat la un miting de protest, neautorizat, în fața Universității. Revendicările protestatarilor au fost aceleași din momentul declanșării grevei generale: salariile mici și neprimite la timp, degradarea bazei materiale, neputința de a plăti furnizorii. După miting a avut loc o întîlnire între liderii sindicali din învățămîntul superior, conducerea Universității (rector Mircea Ivănescu, prorectori) și reprezentanții puterii locale: prefectul Marian Jean Marinescu, președintele Consiliului Județean Ion Voiculescu, viceprimarul Octavian Podeanu. Discuțiile au fost furtunoase, deși, inițial, tema propusă a fost implicarea cadrelor universitare în programul de dezvoltare regională. Și cadrele didactice din învățămîntul preuniversitar s-au aflat ieri în cea de-a patra zi de grevă generală, acțiunea lor avînd loc la sfîrșitul anului școlar, într-o perioadă în care trebuie rezolvate contestațiile la examenul de Capacitate și încheiată situația școlară a elevilor din clasa a XH-a care trebuie să susțină examenul de Bacalaureat. Ministerul Educației Naționale a cerut profesorilor, prin intermediul unui comunicat semnat de secretarul de stat Mircea Fronescu, să asigure încheierea situației elevilor din clasa a XH-a, admiterea în licee și școli profesionale, examenul de bacalaureat și supravegherea orelor de școală. Comunicat de care profesorii au luat la cunoștință și atît. Ieri, la București, a avut loc o întîlnire a premierului Radu Vasile și a miniștrilor Andrei Marga și Decebal Traian Remeș cu liderii de sindicate în urma căreia s-a semnat un protocol. Președintele SIP Dolj, Dumitru Chiram, a declarat că, oricum, azi profesorii se vor afla în grevă, deoarece pînă sîmbătă, cînd are loc o întrunire a sindicaliștilor din învățămînt, pentru a se lua o decizie, conflictul de muncă nu va înceta. OANA VASILESCU SIMONA LICA ASOCIAȚIA DIFUZORILOR DE PRESA selecționează un număr de 10 tineri pentru vînzarea de presă (ziarul Cuvîntul Libertății). Vîrsta între 18 și 25 de ani. Condiții de plată: Relații, zilnic, între orele 17.00 și 19,00 la sediul difuzării din strada "M. Viteazul" nr. 4 (lingă discoteca din Gin) și la Biroul de publicitate lîngă magazinul "Mercur"). "*"■ °,;ed "’a Ce s-a discutat mai mult. extraordinară a Consiliului Județean: 9 O situație fără precedent! Un număr de 19 consilieri și cu prefectul de Dolj, dl. Marian Jean Marinescu (ce și-a prezentat ieri tradiționala INFORMARE anuală în plenul C.J.) - 20, au luat cuvîntul, ieri, în ședința extraordinară a “Parlamentului Județean” pentru a încerca să deslușească și să descîlcească ce se ascunde “în rîndurile și printre rîndurile” unui proiect de hotărîre care, în esență, vrea să stabilească soarta Laboratorului zonal de restaurare, aflat, pînă acum, în structura Muzeului de Artă. Arțăgos, dl. Paul Rezeanu a spus spre stupefacția celor prezenți, inclusiv a prefectului, care și-a manifestat indignarea, că “acest laborator, cu 4 secții, nu este de folos Muzeului de Artă”. La rîndu-i, dl. Nicolae Marinescu, consilier județean și inspector-șef al Inspectoratului pentru Cultură Dolj, a cerut, pe bună dreptate, ca acest laborator să treacă în administrarea Muzeului Olteniei și a rugat reprezentanții presei aflați în sală să sesizeze... Procuratura în legătură cu prezența unui document fals în dosarul existent în instanță, cu privire la imobilul din Calea Unirii nr. 10, care adăpostește și Laboratorul de restaurareconservare. Președintele Consiliului Județean, dl. Ion Voiculescu, a stabilit, pe baza liberei inițiative, un colectiv care să analizeze în detaliu problemele ridicate de consilieri și a propus amînarea - după aproape două ore de dezbateri - aprobării acestui punct de pe ordinea de zi. Aceeași soartă a avut-o și proiectul de hotărîre privind înființarea Serviciului Public pentru Protecția Plantelor, instituție nou creată printr-o ordonanță a Guvernului - în subordinea Consiliului Județean. Vii dispute - dar logic susținute - au suscitat hotărîrea ce stabilește tarifele pentru cazare și închiriere la imobilele din str. Mihai Viteazul nr. 16 (Vila Jianu) și str. Bujorului nr. 12 (Vila Bujor). “Pîrtia” discuțiilor aprinse a fost deschisă,în cunoștință de cauză, de consilierul Constantin Grigorașcu care, printre altele, a aruncat o nouă petardă în focul, și așa încins, al disputelor pe seama acestor imobile. “Să preluăm aceste vile cu același patrimoniu de inventar - mobilier și teren cu cel existent în 1989, inventar care, cum am constatat nu a trecut lai pe baza inventarului inițial, în posesia căruia mă aflu, este mai subțirel..., mai multe obiecte de mobilier fiind transferate prin alte unități hoteliere”. Cei prezenți au subscris, prin vot, acestei observații evidente. Consilierii au aprobat - la intervenția d-lor Corneliu Sabetay , Alexandru Iliescu și jr. Gheorghe Barbărașă, secretarul C.J. - tarife unice de cazare, pentru români și străini: 900.000 lei/cameră dublă și 690.000 lei/camere (Vila Jianu); 1.400.000 lei pentru cele două apartamente și 800.000 lei pentru un apartament (Vila Bujorului). Aici se pot organiza numai mese de protocol, iar tariful de închiriere salon și sufragerie (Vila Jianu), de 175.000 lei/ oră, s-a propus să fie majorat. NICOLAE BĂBĂLĂU Datornicii către bugetul statului pot de majorările de întîrziere Apariția O.U.G. nr. 68/1999, ce se referă la stimularea obligațiilor de plată ale agenților economici față de bugetul statului, precum și cunoscuta O.G. nr. 50/1998, au fost principalele subiecte abordate, ieri, în conferința de presă ce a avut loc la Direcția Generală a Finanțelor Publice Dolj. Potrivit O.G. nr. 68, agenților economici, care aveau la data de 30 aprilie a.c. datorii către bugetul de stat, li se oferă posibilitatea de a fi scutiți de la plata majorărilor de întîrziere aferente dacă își plătesc toate obligațiile pînă la 31 august 1999. De asemenea, cuantumul acestor majorări poate fi diminuat cu 80 la sută dacă datoriile se achită pînă la 30 septembrie a.c., cu 60 la sută dacă se achită pînă la 31 octombrie a.c. și cu 40 la sută dacă se achită pînă la 30 noiembrie a.c. Petre Gongu, director general al D.G.F.P.C.F.S. Dolj, a menționat că: “Pentru a beneficia de aceste facilități, agenții economici, care consideră că pot plăti debitele restante la unul din termenele amintite, au obligația ca, pînă la 20 iunie, inclusiv, să depună la Administrația Financiară din Craiova sau la circumscripțiile fiscale din județ de care aparțin, o cerere prin care să menționeze că doresc să beneficieze de prevederile O.G. nr. 68. Totodată, în cerere vor trebui să menționeze, pe propria răspundere, debitele de plată la 30 aprilie ’99, pe fiecare impozit și taxă în parte, și penalitățile corespunzătoare. Lipsa acestor precizări va duce la anularea acordării facilităților”. Referindu-se la O.G. nr. 50/1998 (privind obținerea de către agenții economici a autorizațiilor pentru comercializarea băuturilor alcoolice, tutunului și cafelei), Roland Căldărușe, director adjunct al D.G.F.P.C.F.S. Dolj, a precizat că: “Peste 1.500 agenți economici, din cei care și-au depus documentația pentru obținerea autorizațiilor, nu și-au achitat cea de-a doua tranșă din taxa aferentă și peste 350 nu au achitat nimic din aceeași taxă. în aceste condiții, dacă pînă miercuri, 16.06.1999, agenții economici ce au depus documentația prevăzută de lege nu-și vor ridica autorizațiile emise, vor fi sancționați cu amendă de 10 milioane lei și anularea dreptului de a obține astfel de autorizație. Totodată, le vor fi confiscate sumele încasate de la începutul anului, din vînzarea produselor alcoolice, a tutunului și cafelei.” SABINA DUMITRU IN STAȚIILE da cea mai bună CALITATE Ieri, cu prilejul unei acțiuni de control a Poliției Au fost însemnate cantități de furaje și de aditivi furajeri Veterinare Dolj importate din Belgia și Germania. Agenția Națională Veterinară va stabili dacă aceste produse conțin DIOXINĂ, produs cancerigen în exclusivitate pentru “CUVÎNTUL LIBERTĂȚII”, dl. DAN BUTARU, directorul Direcției Sanitar- Veterinare Dolj, ne-a precizat: “în cursul zilei de joi, 10 iunie, toți inspectorii de la Poliția Sanitar-Veterinară Dolj au inventariat produsele de origine animală, furajele și aditivii furajeri importați din Belgia, Olanda, Germania și Franța. Astfel, s-a constatat că, în intervalul 1 ianuarie -9 italie a.c., SC ARMAN SRL Craiova a importat din Belgia cantitatea de 120 tone concentrat proteic vitaminomineral, în urma controlului s-au mai găsit în stoc, în silozul Banu Mărăcine, 31 de tone din produsul respectiv, cantitate ce a fost sechestrată. De asemenea, firma “QUADRAT” a importat din Belgia 64 tone izolat proteic de soia, din care, în stoc, s-au mai depistat 4 tone. Aceeași firmă a mai importat din Germania 2,5 tone produse Rovita și Rovilac, din care au mai rămas nefolosite 800 kg, cantități ce au fost puse sub sechestru, în vederea stabilirii, de către Agenția Națională Veterinară București, dacă aceste produse sunt sau nu w contaminate cu DIOXINA, substanță cancerigenă”. NICOLAE BĂBĂLĂU Pe strada “Vasile Alecsandri” din Bănie. Traficul rutier a fost din nou Cele aproximativ 45 de persoane evacuate din imobilul cu nr. 44 de pe strada “Vasile Alecsandri” a Băniei (în apropierea Pieței Centrale) au blocat traficul rutier în semn de protest. Nedoritul fapt s-a repetat miercuri și joi. La fața locului s-au produs, iarăși, ambuteiaje de circulație și au avut loc altercații între foștii locatari ai imobilului cu pricina și trecători. FLORENTIN PAVELEA O fetiță abandonată pe scările Spitalului nr. 1 Pe scările Spitalului nr. 1 Craiova a fost abandonată S.R., o fetiță în vîrstă de un an și trei luni. Cea care i-a dat viață (și care, credem, nu-și merită numele de mamă), suflet “milos”, a lăsat și certificatul de naștere al copilului, precum și o adresă din județul Olt, la care, se presupune, locuiește. în termen de 15 zile se vor face verificările necesare, iar dacă domiciliul femeii se dovedește a fi în județul vecin, Comisia pentru protecția copilului Olt va hotărî măsura definitivă de protecție. Oricum, mama este pasibilă de a decade din drepturile părintești și de a răspunde, conform art. 305 din Codul Penal, pentru abandonarea micuței L.R. și punerea ei în pericol fizic. MIHAELA CALCIU La Craiova, un Palat al Justiției Ministerul Justiției a înaintat Tribunalului Dolj, care este ordonator de credite, tema de proiectare a obiectivului Palatul Justiției. Mihaela Cotora, președintele Tribunalului, a făcut cunoscut că, odată cu finalizarea construcției, procurorii, avocații și personalul auxiliar vor beneficia de spații corespunzătoare pentru desfășurarea activității. Construcția va demara în anul 2000, iar pentru aceasta a fost atribuit, în folosință gratuită, terenul de 7000 mp din strada “Brestei” nr. 14-16. Pînă la ora actuală, au fost obținute toate documentele necesare pentru întocmirea studiului de prefezabilitate, acum derulîndu-se cea de a doua fază - elaborarea studiului de fezabilitate. LUMINIȚA TUDOR Dom' Gică, prins cu ocaua mică ! Dumitrescu Gică (44 de ani), din Calafat, administrator la S.C. “Dugima” S.R.L. din localitate, a fost depistat de lucrătorii poliției că, la 1 mai 1998, falsificase trei balanțe de verificare și bilanțuri contabile ale societății. Tot dom’ Gică, prin înșelăciune, a reușit să obțină un împrumut de 4.300 $ de la Fondul Româno-American de Investiții din Craiova - Programul Kappa. Pînă la urmă, a fost prins de poliție și acum este cercetat în stare de arest preventiv. ION MIHAI Nedepunerea bilanțului contabil sancționată cu 25 de milioane lei Pînă la 15 aprilie a.c., 14.700 agenți economici doljeni au depus bilanț contabil pentru 1998 și 1.290 firme care nu desfășoară activitate au depus declarații. Petre Gongu, director general al Direcției Finanțelor Publice Dolj, a precizat că mai sunt aproximativ 3.100 firme care nu au depus pînă acum bilanț contabil sau declarații. Din acest motiv, vor fi amendate cu suma maximă prevăzută de lege - 25 milioane lei. SABINA DUMITRU Trei minori au dat un tun Căldăroiu Daniela, de 17 ani, Constantin Bogdan, de 10 ani, și Ulea Florin, de 11 ani, toți rromi fără ocupație, au spart, în noaptea de 8/9 iunie, chioșcul S.C. “ISALCOM” S.R.L. din Craiova, de unde au furat țigări și dulciuri în valoare de 2,5 milioane de lei. Cei trei minori au profitat de faptul că, la acea oră, zona nu era circulată și au rupt un placaj de la ușa de acces, strecurîndu-se apoi foarte ușor în interiorul chioșcului. Au fost indentificați de poliție, iar acum se află în cercetări. ION MIHAI De la scăldat, la spital Ion Geamănu (36 de ani), din comuna Oteșeu, județul Vîlcea, a plecat la scăldat pentru a se mai răcori puțin, însă, pînă a pleca, acesta a consumat băuturi alcoolice, ducîndu-se fericit spre groapa cu apă din care, în urmă cu cîtva timp, se extrăsese pietriș. Ajuns aici, Ion Geamănu a sărit în apă în cap, lovindu-se de un bolovan. In urma impactului, s-a ales cu traumatism toracic și fractură coloană cervicală, fiind transportat la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova și internat la Secția de terapie intensivă. Medicii spun că acesta se află într-o stare foarte gravă și că este posibil să îl trimită la București. ( __________MĂDĂLINA BĂLAN IMPACT )