Cuvîntul Libertății, august 1999 (Anul 11, nr. 2851-2880)

1999-08-02 / nr. 2851

Jocuri periculoase Mănușa aruncată de Radu Vasile rămîne, deocamdată, jos Ne grăbisem, cu doar trei zile în urmă, să salutăm decizia lui Radu Vasile, șeful executivului, de a pretinde, în perspectiva alegerilor viitoare, șefia propriului partid. Am anticipat, totuși, scandalul care urma să se declanșeze. Nici nu era prea dificil, avînd în vedere nu numai orgoliile “talibanilor” din PNȚCD, cît mai ales jocurile de interese. Aprecierea spre a relua pe scurt argumentele noastre din ziarul de vineri — nu viza vreun partis-pris cu formațiunea politică respectivă, ci doar nevoia de primenire a clasei politice autohtone și, îndeosebi, disponibilitatea de dialog a actualului premier. Ei bine, n-a fost să fie. Sîmbătă chiar, pe litoral, Radu Vasile s-a întîlnit cu șeful său pe linie de partid, Ion Diaconescu, și împreună au decis că nu se va schimba nimic pînă în anul ...2001. Nici mai mult, nici mai puțin. Știrea este alarmantă, nu numai pentru partidul în speță, cît pentru toată lumea: cu alte cuvinte, totul se încheie mai înainte de a începe. Fiindcă, ni s-ar putea reproșa că, la urma urmei, e treaba PNȚCD să-și dorească imaginea, așa cum dorește, nu va mai ...reuși, după cum se pare, “împreună”, ci va pierde, cum se spune, manu propria. Așa dorește însă gerontocrația țărănistă, gata să sacrifice șansele electorale ale partidului pentru a rămîne la conducere, însă problema e că Țara are nevoie de fomațiuni politice puternice, indiferent de disputele de doctrine sau de interese politicianiste. Clasa politică în ansamblul ei trebuie să se modifice calitativ, să se primenească, spre a putea spera la o schimbare a societății în ansamblul ei. Cum se știe, Radu Vasile anunțase că nu exclude chiar o cooperare cu forțele de stînga, fără să le numească, ceea ce a născut două feluri de reacții: pozitive din partea PDSR-ului, prin chiar vocea președintelui său, Ion Iliescu, a RPR, prin întîmpinarea făcută de Teodor Meleșcanu, dar și extrem de negative, prin chiar reprezentanții propriului partid al premierului, vicepreședintele Vasile Lupu lansîndu-se cu aplomb în afirmații de partizanat istoric. Or, disputa în sine s-a transformat repede într-un ireductibil conflict, o nouă dovadă că politicienii sînt total străini de propriul electorat și foarte departe de interesele majore ale societății românești. La urma urmei, propunerea lui Radu Vasile ni s-a pămt o șansă, una printre altele, de modelare a pentru acesta, cît pentru ceea ce ne doare pe toți.Fiindcă, se aud deja voci nostalgice și ultimele sondaje de opinie sînt sugestive în această privință. Dar încă o dată s-a dovedit că, la noi, cum observa cîndva Mircea Eliade, pasiunea și orgoliul în politică sînt disproporționat de mari. Și, am adăuga noi, de cele mai multe ori catastrofale. MIRCEA CANTĂR Cursurile de vară “Constantin Brâncuși”, ediția a IV-a In Europa, prin educație Universitatea din Craiova, în colaborare cu Primăria Craiova, Consiliul Județean Gorj, Inspectoratul pentru Cultură Gorj și Universitatea “Constantin Brâncuși” Tg. Jiu, organizează, în perioada 2-25 august a.c., a IV-a ediție a Cursurilor internaționale de vară de limbă, cultură și civilizație românească “Constantin Brâncuși”. Aceste cursuri se adresează romaniștilor (profesori, cercetători, studenți), precum și tuturor celor care sunt interesați de cunoașterea spiritualității românești. Sînt deschise și străinilor preocupați de învățarea și perfecționarea cunoștințelor de limbă română sau de cultura și civilizația românească. Organizarea cursurilor se va face pe trei niveluri (începători, mediu și avansat), cursanții avînd prilejul de a audia, în fiecare zi, prelegeri de istorie literară, istoria artei, etnografie și folclor, de profesori ai Universității din Craiova sau de profesori invitați, axate, în principal, pe tema Valori universale ale spiritualității românești din spațiul oltenesc (Tudor Arghezi, Theodor Aman, Constantin Brâncuși, I.D.Sîrbu, Marin Sorescu, Nicolae Titulescu). O parte dintre cursuri și prelegerile despre arta lui Brâncuși se vor desfășura la Tg. Jiu, orașul în care se află cunoscutul complex brâncușian. Astăzi, 2 august, ora 10, la Universitatea din Craiova va avea loc festivitatea de deschidere a Cursurilor de vară, la care vor lua cuvîntul: prof. univ. dr. Mihai Mangra, prorectorul Universității Craiova, ing. Vasie Bulucea, primarul orașului, conf. univ. dr. Vladimir Osiac, decanul Facultății de Litere și Istorie, conf. dr. Mihaela Albu, directorul Cursurilor de vară. SIMONA LICAI/ SENZAȚIONAL ! Publicați-vă anunțurile în cotidianul nostru și puteți cîștiga, la sfîrșitul lunii, un premiu de 20.000.000 LEI Singura condiție e să prezentați la biroul de publicitate al “CUVÎNTULUI LIBERTATE” talonul de pe verso, completat. Toate taloanele vor participa la o tragere la sorți. Mai multe taloane, mai multe șanse de cîștig! Informații suplimentare la telefon 41.25.52 IMPACT Rromii din localitate au cîntat și chefuit, bucuroși că, în curînd, vor putea bîrfi la “digitale” Anual, la Predești (comună doljeană însumînd nu mai puțin de șapte sate mari și sate), în prima duminică a lunii lui Gustar, bîlciul din localitate adună lumea ca la o sărbătoare de povestit și altora. Ediția de ieri a tradiționalului bîlci de la Predești, care a rezistat cu brio cîtorva rafale de ploaie, a cuprins, supervizată fiind de primarul Stancu Sărăcir și de consilierii locali, adevărate puncte de atracție. Ziua a debutat cu întîlnirea fiilor satului, din rîndurile cărora am reținut și noi cîteva nume: Ionel Miulescu, colonel în corpul de control al Ministerului de Interne, Ion Albăstroiu, directorul Policlinicii din Tîrgu-Jiu, Constantin Marinescu, jurist, Marian Ionescu, director în Ministerul de Justiție și (coincidență) de două ori Marin Bică, decani, unul la Facultatea de Mecanică din Craiova și celălalt la Academia Militară. S-a ținut o slujbă la biserica din satul de centru. Pe terenul de fotbal, situat vizavi de primărie (unde s-a improvizat un “burduf” de scenă, din remorci auto), s-a cîntat și jucat ca de mama focului. Au fost aplaudați la scenă deschisă cunoscuții soliști de muzică populară Ilie Dîrvăreanu, Marcu Nicolici, Filuța și Ilie Bogdan. Sub genericul “De la viagra la vale”, apreciata interpretă de umor Jeni Nicolau a făcut astfel încît asistența să se țină cu mîinile de burtă și nu din cauză de pînte căraie, ci de rîs cu gura pînă la urechi. Elevii Școlii din Predești, instruiți de profesoara Maria Sărăcin, apoi vestiții călușari, în formă, au prezentat și ei ce era de prezentat. Un moment cu totul aparte l-a constituit premierea publică a echipei de fotbal “Victoria”, proaspăt promovată în Elită, în care evoluează, ca fundaș, veteranul de 44 de ani Mihai Nițu. S-au conferit diplome de onoare și s-a pus la bătaie, din partea primarului, o ladă de bere “Golden Brau”, cu urările de rigoare adresate de oficiali și iubitori ai soccesului autohton: “Să fie sănătoși!”, “Să le primească ăl de sus!” și “Dă-te, dă, la o parte!” (aici, foto-reporterul nostru s-a ales cu un loc în față). Inutil să mai precizăm că întinsa cîmpie verde s-a înnobilat cu o ceață albăstruie și miros de mititei, impregnat chiar și în albiturile etalate spre vînzare de comercianții ambulanți. între mai noile realizări ale comunei, primarul Stancu Sărăcin așază la loc de cinste prelungirea pînă în inima așezării a liniei de autobuz 22 și, în perspectiva apropiată, introducerea de aparate telefonice digitale. Poate și datorită celor 50 de familii înstărite de rromi care au muncit pe luptele în patria lui Goethe și s-au întors acasă de “n-au treabă!”. VIRGIL DUMITRESCU Primirea ajutorului social - condiționată Plata drepturilor de ajutor social pentru luna februarie a acestui an s-a efectuat la sfârșitul lunii iunie. Următoarea plată se va efectua în luna septembrie, însă cei care nu vor presta o zi de muncă publică în folosul comunității nu își vor primi ajutorul social. Din această cauză, luna trecută, nu și-au luat acești bani 340 de persoane din totalul de 1151. Ileana Trifu, șeful Serviciului de Ajutor Social, spune că va continua acțiunea de excludere a celor care nu vor să presteze ziua de muncă, conform Dispoziției nr. 3739/ 12.05.1999. O persoană care beneficiază de ajutor social primește lunar suma de 151.000 lei, iar două persoane 272.000 lei. MĂDĂLINA BĂLAN Din toamnă, școlile trebuie să găsească bani pentru dotare, prin oferta de servicii către agenții economici. Școlile sunt autorizate să închirieze pentru diverse activități spații și dotări ale școlii, spațiile de cantină, terenuri sau săli de sport. Ministerul Educației Naționale permite închirierea căminelor pe timpul vacanței, precum și cazarea, valorificarea sau închirierea unor utilaje disponibile. Școlile cu profil tehnic pot cîștiga din activități specifice, prin prestarea de servicii către agenții economici interesați. OANA VASILESCU Jurămîntul de credință Sîmbătă dimineața, la sediul Comandamentului de Jandarmi Teritorial Craiova (comandant, general de brigadă George Velicu), peste 150 de militari în termen de la jandarmi și pompieri, au depus jurămîntul de credință față de patrie și popor. Ceremonialul militar a fost onorat de prezența domnilor Liviu Popescu, secretar de stat în MI. Marian Jean Marinescu, prefect de Dolj, Ion Voiculescu, președintele Consiliului Județean, Vasile Bulucea, primarul Craiovei, parlamentari de Dolj, conducători de instituții și întreprinderi, ofițeri în rezervă etc. Părinți, rude și prieteni ai militarilor au urmărit cu atenție această festivitate. Au rostit alocuțiuni dl. secretar de stat Liviu Popescu, precum și soldații Jidov Vasile, Vasile Viorel și caporalul Lupu Aurelian Cătălin. Aceeași festivitate s-a desfășurat și la trupele de uscat din garnizoana Craiova. MARIN DUMITRU ■EfTn (»1 | 11 ț:Tt) msmwmsms * i mm :j| © MOOD QMfl 0 ® ® Ofl§ÎI De azi, amenzile de circulație se plătesc la Serviciul de Impozite și Taxe Convenția nr. 747/1999, încheiată între Sucursala Dolj a CEC și Primăria Municipiului Craiova, privind încasarea unor impozite și taxe cuvenite bugetului local, prin intermediul unităților CEC de pe raza municipiului nostru, și-a încetat activitatea. Ca urmare, începînd de azi, toate amenzile, penalitățile și alte taxe ce se plăteau pînă acum la CEC se vor încasa numai de către Serviciul de Impozite și Taxe din Craiova, cu sediul în Piața Centrală, și anume: amenzile de circulație, taxele de examinare a conducătorilor jmte, eliberarea permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare, veniturile din recuperarea cheltuielilor de judecată, imputații, despăgubiri, amenzi date de Primărie, de gardienii publici, de Inspectoratul pentru Calitatea Construcțiilor, taxele de timbru, taxa atestat, toate încasările din valorificarea bunurilor confiscate, taxa pentru autorizația sanitară. Florea Moraru, directorul Serviciului amintit, a precizat că: “Avînd o frecvență mai mare, amenzile de circulație ce se achită în timp de 48 de ore pot fi încasate zilnic, la sediul din Piața Centrală, programul fiind între orele 8-19, cu o pauză de două ore, 13-15”. SABINA DUMITRU Locuitorii din comuna Turburea, județul Gorj, au trăit sîmbătă seara o adevărată dramă. De mai bine de două luni, în această localitate a ieșit din pămînt un izvor de gazolină. Deși li s-a interzis, atît localnicii, cît și cei din satele vecine se aprovizionează pe timpul nopții. Pentru că era o singură groapă din care țîșnea combustibilul respectiv, oamenii au început să se certe, care să-și umple mai întîi canistrele. Astfel, mulți dintre ei s-au hotărît să-și sape propriile gropi de unde să se poată aproviziona. Sîmbătă seara, în jurul orei 23:00, s-au dus ca de obicei să ia gazolină. Așa a început un conflict între cele peste 20 de persoane care se aflau în acest loc. Motivul acestui scandal era legat de prioritatea pe care o revendica fiecare. Cum însă, n-au ajuns la o înțelegere, unul dintre ei a aprins un chibrit și l-a aruncat în groapă. O explozie puternică s-a produs în acel moment, sătenii intrînd în panică de zgomotul și flacăra imensă ce a urmat. Majoritatea persoanelor au luat foc, însă, pînă în prezent, nu se cunoaște numărul victimelor. După primele cercetări, se pare că aproximativ patru persoane au decedat, iar alte zece au arsuri de diferite grade. Localnicii care stăteau la casele din apropiere spun că au văzut persoane cuprinse de flăcări ce au sărit în rîul Gilort, aflat la mică distanță, însă, pînă în prezent nu au fost găsite trupurile acestora. în groapa cu gazolină a fost găsit doar scheletul unuia dintre ei, neidentificat, carbonizat în totalitate. La Spitalul Clinic nr. 1 din Craiova au fost aduse Maria Dumitrașcu (30 de ani), din comuna Aninoasa, și Maria Stanca (45 de ani), din comuna Turburea. Acestea prezintă arsuri de gradul II, III, IV pe 60 la sută din suprafața corpului. Ele se află internate în stare foarte gravă la secția de Terapie intensivă. Celelalte persoane au fost duse la alte spitale din județul Gorj, iar unele au avut arsuri ușoare. MĂDĂLINA BĂLAN Coșmar în localitatea Turburea Zeci de persoane au luat foc în urma unei explozii produse la o groapă de gazolină Pînă în prezent nu se cunoaște numărul victimelor. Ieri, în Turburea au bătut clopotele pentru cei care au trecut în neființă ( ___________________ION MIHAI IMPACT ~~) Firmele se vor dota cu noi case de marcat Potrivit O.G. 28/1999, privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, societățile comerciale sunt obligate să emită bonuri fiscale, pentru vînzarea cu amănuntul, și facturi fiscale, pentru vînzarea cu ridicata. Drept urmare, toate firmele care livrează bunuri sau prestează servicii către populație și realizează venituri anuale totale de peste 100 milioane lei trebuie să se doteze cu noi case de marcat cu memorie fiscală. Termenele pînă la care agenții economici sunt obligați să-și procure astfel de aparate sunt: 30 septembrie a.c., pentru firmele ale căror venituri au depășit 500 milioane lei în 1998, respectiv, 31 martie 2000, pentru firmele ale căror venituri sunt cuprinse între 100 și 500 milioane lei. SABINA DUMITRU Frigiderul ucigaș Copleșit fiind de căldura de afară, Ovidiu Botescu (24 de ani), fără ocupație din Băilești, s-a apucat să-și repare frigiderul care se stricase de puțină vreme. Crezînd că defecțiunea este minoră și că el îi va da ușor de cap, Ovidiu, s-a apucat să meșterească la frigider în timp ce acesta era sub tensiune. S-a electrocutat și a murit pe loc. Dacă pînă acum cele mai multe accidente mortale datorate electrocutărilor se produceau la cei care încercau să repare pompele de apă, iată că și la frigidere se întîmplă același lucru. Concluzia e una singură: defecțiunile trebuiesc remediate numai de specialiști. ION MIHAI Gelozia la olteni Ion Diaconescu (42 de ani), din comuna Valea Stanciului - Dolj, locuia de mai multă vreme cu concubina sa Constanța Tudor (de 34 de ani). De la o vreme, pe I. Diaconescu a început să-l roadă gelozia. Și cum îi mai plăcea și să bea de necaz, seara zilei de 31 iulie a fost nefastă pentru Constanța, care a fost bătută crîncen de agitatul concubin. Finalmente, victima s-a ales cu un traumatism abdominal și a beneficiat de îngrijirile medicilor, dar Diaconescu va avea probleme cu Poliția, dacă nu cumva, concubina sa îl va mai ierta încă o dată.