Cuvîntul Libertății, septembrie 1999 (Anul 11, nr. 2881-2910)

1999-09-15 / nr. 2895

Contrapunct Biserica Ortodoxa Romana,o Biserică națională Dar spovedania va începe în Parlament Biserica Ortodoxă cîștigat mica sa cruciadă a împotriva Guvernului, legată de nelegitimarea inițială a sintagmei de “Biserică națională”. Săptămîna trecută, Guvernul adoptase proiectul Legii privind regimul general al cultelor religioase, omițînd să acorde acest statut firesc Bisericii Ortodoxe. Imediat, Prea Fericitul Părinte Teoctist a protestat vehement, făcînd referire la practicile regimului comunist, refuzînd să sfințească, duminică, în județul Argeș, biserica din Boțești, satul natal al președintelui Ion Diaconescu. Ieri, escaladînd nervozitățile create, premierul Radu Vasile s-a folosit de prerogativele funcției sale de prim-ministru, operînd modificările solicitate, în proiectul Legii cultelor, care a ajuns în Parlament într-o formă diferită față de cea adoptată în ședința de guvern, conform propunerii Secretariatului de Stat pentru Culte. Purtătorul de cuvînt al Sinodului Bisericii Ortodoxe, episcopul Teohan Sinaitul, acceptă o singură titulatură: Biserică Ortodoxă Română Națională. Si o numește Ortodoxă fiindcă face parte din ortodoxia universală și națională, pentru că se simte legată de această națiune, mai mult decât celelalte confesiuni religioase, cel puțin datorită dimensiunii istorice. în plus, majoritatea românilor se declară că sînt membri ai acestei biserici. Pretenția Bisericii Ortodoxe Române la titulatura de Națională a stîrnit criticile reprezentanților altor culte, care nu pot accepta situația privilegiată, ca Biserica Ortodoxă să devină oficial Națională, ele urmînd să fie confundate cu niște biserici regionale sau biserici despre ai cărei membri s-ar putea spune că nu aparțin națiunii. Preotul greco-catolic Tertulian Langa afirmă că ar putea accepta ca Biserica Ortodoxă să fie numită Națională, dar sintagmă respectivă să se extindă și asupra altor culte. Biserica Greco-Catolică din Transilvania este îndreptățită să se numească așa, fiindcă, prin Constituția din 1923, i s-au recunoscut meritele pe care le-a avut în lupta pentru emanciparea poporului român din Transilvania și în realizarea Statului Național Român Unitar. De fapt, disputa ascunde o confruntare între două concepții asupra societății: pe de o parte ideea că statul și biserica sunt legate organic, și concepția modernă a statului laic, garant al libertății religioase, în toată această dinamică, reclamarea unei relații privilegiate între Biserica Ortodoxă și națiunea română, nu numai de ordin istoric, dar și în devenire, a fost asumată drept ceva normal de partidele din opoziție, dar și de PNL, care și-a exprimat susținerea ca Biserica Ortodoxă să fie definită ca Biserică Națională. Azi este ultima zi, cînd atît populația, cit și agenții economici mai pot achita a treia tranșă din impozitele datorate bugetului local pentru deținerea de clădiri, terenuri și mijloace de transport. După această dată, urmează a se calcula majorări de întîrziere de trei la sută pe lună sau fracțiune de lună. Conform datelor deținute de dl. Florea Moraru, director al Serviciului de Impozite și Taxe Craiova, din totalul de 136.000 persoane fizice plătitoare de astfel de impozite, 60.300 și-au achitat în întregime sumele datorate, restul (aproximativ 76.000 persoane) plătind parțial ori neplătind deloc. în ceea ce privește agenții economici, dintr-un număr de 4322 plătitori de impozite pe clădiri, terenuri și mijloace de transport, 1472 au achitat datoriile, în timp ce 2850 societăți comerciale au restanțe. Florea Moraru a mai precizat că pînă la 10 septembrie a.c., la veniturile proprii ale bugetului local, din 119 miliarde lei s-au încasat 98 miliarde. Referindu-se la veniturile aceluiași buget, provenite din impozitul pe salarii datorat de agenții economici, din 91,4 miliarde lei au fost încasate 68,6 miliarde lei. Per total, Serviciul de Impozite și Taxe din Craiova mai are de colectat pentru bugetul local circa 44 miliarde lei. SABINA DUMITRU scumpeș^ Ministerul Industriei și Comerțului va prezenta Guvernului, în ședința de joi, propunerile privind noile prețuri la energie electrică, care prevăd o creștere cu 2,2% a prețului pentru consumatorii industriali și cu 8,1% la consumatorii casnici, prețul mediu majorîndu-se cu 3,5%, informează Ministerul Industriei și Comerțului. în cazul consumatorilor casnici se menține tariful social, pentru un consum de pînă la 70 kwh/lună, unde prețul crește de la 553 lei/kWh la 572 lei/kWh, și un tarif standard, unde creșterea este de la 797 lei/kWh la 870 lei/ kWh, în dolari prețul la consumatorii casnici scade de la 51,02 dolari/MWh la 50 dolari/MWh. Odată cu această modificare se elimină și subvenția încrucișată între consumatorii industriali și cei casnici. Secretarul de stat în Ministerul Industriei și Comerțului Nicolae Stăiculescu apreciază că eliminarea subvenției încrucișate este benefică pentru toată lumea și se repară astfel o eroare comisă anterior. Consumatorii industriali vor plăti, în medie, 602.970 lei/MWh față de 590.1,72 lei/MWh în prezent; în dolari, consumatorii industriali vor plăti 37.69 dolari/MWh față de 40.70 dolari/MWh. Prețurile propuse sunt calculate la un Curs al dolarului de 16.000 lei, în timp ce actualele prețuri au fost calculate la 14.500 lei/dolar. Ministerul Industriei și Comerțului și Guvernul nu vor mai interveni în modificările ulterioare ale prețului la energia electrică, acestea urmînd a fi realizate de Autoritatea Națională pentru Reglementare în domeniul Energiei Electrice și de Oficiul Concurenței. Viitoarele ajustări ale prețurilor vor avea amploare mult mai mică și vor fi determinate de evoluția prețurilor mondiale la țiței și gaze, de evoluția cursului monedei naționale, precum și de structura producției și a consumului de energie electrică în România. începînd cu data de 6 sept. 1999, ABATORUL MOFLEN și-a reluat activitatea de sacrificare animale, bovine, atît pentru activitatea proprie, cît și pentru persoane particulare, asigurînd condiții igienico-sanitare deosebite. Plata se face imediat după sacrificarea animalelor, în funcție de starea de îngrășare. Pentru sacrificare BOVINE se percepe o taxă de 80.000 lei/cap; pentru sacrificare PORCINE, se percepe o taxă Cei interesați pot obține informații la telefon 051/13.21.36. SIF Oltenia întrunește condițiile pentru cotarea acțiunilor la bVB Conform OG 309/1999, SIF Oltenia și celelalte societăți de investiții financiare trebuiau puse pînă ieri în posesia tuturor acțiunilor deținute la unele societăți comerciale, care le-au fost furate cu cîtva timp în urmă. Săptămîna trecută, SIF Oltenia a obținut de la CNVM și Oficiul de Evidență a Valorilor Mobiliare autorizația definitivă de funcționare și certificatul de valori mobiliare, singurele piese care mai erau necesare pentru ca dosarul SIF Oltenia să fie complet în vederea tranzacționării acțiunilor la Bursa de Valori București. “în cursul acestei săptămîni, a precizat Cătălina Cîsu, director al Departamentului Relații cu mass-media din cadrul SIF Oltenia, se va întruni Comitetul de înscriere la cota bursei și noi întrunim toate condițiile, astfel încît pînă la finele lunii septembrie a.c. acțiunile SIF Oltenia să poată fi tranzacționate pe piața bursieră”. Prețul unei acțiuni se va stabili în funcție de cerere și ofertă. Precizăm că, în funcție de valoarea unitară a activului net, se stabilește valoarea unei acțiuni SIF, astfel încît la finele primului semestru din acest an, un certificat SIF Oltenia valora 2.000.000 lei, respectiv 2.000 lei/acțiune. SABINA DUMITRU ! Primul tronson al lucrării va fi definitivat în circa o lună și o săptămînă, a afirmat, ieri, primarul Vasile Bulucea, în timpul unui control de rutină la fața locului. Detalii în Școala lu’ Epingeac, ’ din Tunarii Vechi Gheorghe Epingeac, din Tunarii Vechi, este învățător. Și nu unul oarecare, ci ăl mai prima, fiind acum singurul din sat. Acu’ vro’ doi ani, cînd se făceau înscrierile la școala din sat, la clasa lu’ Epingeac era mare “înghesuială”. Astfel că, toamna cînd să facă inventarul, învățătorul se trezi că are doi elevi. Cum s-au rătăcit cei doi în clasa lui Epingeac, nu se știe. Pentru că părinții copiilor își făceau un calcul precis și atunci cînd știau că Epingeac e la rînd să preia clasa, ba dădeau copiii la școală de șase ani, ba îi țineau acasă pînă făceau opt. Anii trecură și supărat de concurență, Epingeac rase un post de învățător din școală și rămase singur, însă nici o minune nu ține decît trei zile, astfel că visul lui Epingeac de a număra mai mult de doi elevi în clasă prinde a se transforma întrun coșmar. Pentru că, din sîntem informați, inspectorul general al I.S.J. Dolj, Constantin Bușoi, vrea să vadă cu ochii lui cum arată minunea de școală din Tunarii Vechi cu un fin învățător, dar fără elevi. GEORGE IULIAN SENZAȚIONAL ! Publicați-vă anunțurile în cotidianul nostru și puteți cîștiga, la sfirșitul lunii, un premiu de Singura condiție e să prezentați la biroul de publicitate al “CUVINTULUI LIBERTĂȚII” talonul de pe verso, completat. Toate taloanele vor participa la o tragere la sorți. Mai multe taloane, mai multe șanse de cîștig! ’ Informații suplimentare la telefon 41.25.52 Carlo Carpentieri, președintele societății Nuova Tessitura Calafat, și-a dorit foarte mult să facă parte din Consiliul de Administrație al Grupului Școlar Agricol Calafat, o unitate de învățămînt care arată ca o adevărată fermă texană. Cu o suprafață imensă (clădiri care se întind pe o suprafață de 20 de ha, 30 ha de teren arabil, 2 ha de vie plus o fermă cu aproape o sută de animale), GSA Calafat este la ora actuală, fără îndoială, una dintre cele mai arătoase unități de învățămînt doljean. Fără a mai sta cu mîna întinsă după fonduri și fără să se mai plîngă că nu îi vin, conducerea liceului a pus mîna pe sponsorul italian și a realizat din venituri extrabugetare lucruri la care alții nici măcar nu visează. Elevii sînt cazați într-un cămin care arată ca un hotel și mănîncă la o cantină ce se ridică la standardele unui restaurant (produsele alimentare sunt din ferma școlii) pentru numai 12.000 lei pe zi. Se pare că aici reforma a dat într-adevăr roade! lin gainer de zid tragea teapa după teapa Păgubașii l-au înșfăcat după doi ani, livrîndu-i polițiștilor Arestul Poliției găzduiește, de cîteva zile, un mic om de afaceri - Cosmin Firulescu (30 de ani), din Craiova. în lunile ianuariemai 1997, Cosmin a inventat două societăți: S.C. “Monamar” S.R.L. și S.C. “Corano” S.R.L. și a purces la cîteva firme după “aprovizionare”. în acea perioadă avea nevoie de alcool și s-a dus la S.C. “Tentația Impex” S.R.L., de unde a luat băuturi alcoolice de 8,13 milioane de lei, apoi s-a dus la S.C. Quinto Trading S.R.L., de unde a luat dulciuri de 2,18 milioane de lei, iar în final și-a luat băuturi răcoritoare de 3,83 milioane de lei de la S.C. “Silaco”. La toate aceste firme a lăsat o factură, neștampilată, din care reieșea că marfa a fost luată prin firmele mai sus amintite (MONAMAR și CORANO). Bineînțeles că nu a mai plătit, iar marfa a valorificat-o. După ce a încasat și banii, Cosmin Firulescu a plecat din localitate. La timp, pentru că cele trei firme sesizaseră că au fost păcălite și chiar puseseră de comun acord la cale un plan pentru prinderea celui care i-a înșelat. Și au avut noroc! Pe 7 septembrie a.c., Cosmin Firulescu a mers la firma S.C. “Pierre Distribution”, de unde a ridicat produse cosmetice, dar, două zile mai tîrziu, cei trei păgubași au reușit să-l prindă, blocîndu-i calea undeva în zona Plaiului Vulcănești. Ajuns la Poliție, acesta își așteaptă acum “dosarul” care-l va trimite la instanță. S-au recuperat bunuri în valoare de 12 milioane, luate de la S.C. “Pierre Distribution”. ION MIHAI - Nr.’Reg. CoM. J11/294/1991. Cod fiscal R 1062303 S.C. “C+C”S.A. REȘIȚA VINDE DIN DEPOZITUL DE LA ABATOR PODARI, EN GROS CARNE SI PREPARATE DIN CARNE DE CALITATE DEOSEBITĂ, LA PRETURI AICI VA RUGĂM, VIZITATI-NE! INFORMAȚII, TELEFON 002/72.14.55. Aseară, în Liga Campionilor, s-au desfășurat meciurile din primele patru grupe Bayer Leverkusen - Lazio 1-1 (1-1) Dinamo Kiev - NK Mariabor 0-1 (0-0) Fiorentina - Arsenal : 0-0 4 AIK - Barcelona 1-2 (0-0) Boavista - Rosenborg 0-3 (0-2) Feyenoord - Borussia Dortmund 1-1 (0-0) Grupa D Manchester United - Croația Zagreb 0-0 Olympique Marseille - Sturm Graz 2-0 (2-0) IMPACT~) precizează surse din Ministerul Finanțelor. Strategia ministerului pentru sporirea veniturilor bugetare se va concretiza prin comasarea legislației fiscale, adaptarea legilor în domeniu la cele occidentale, reorganizarea finanțelor locale pentru a putea colecta mai bine veniturile cuvenite bugetului. Sub incidența impozitării globale nu vor intra persoanele fizice ale căror venituri provin numai din salarii. SABINA DUMITRU mm R în urma concursului de admitere din perioada 3-4 septembrie a.c., la Facultatea de Științe, profilul Fizică, au rămas neocupate 26 locuri bugetare și 25 cu taxă, distribuite astfel: * specializarea Fizică - 9 locuri fără taxă și 15 locuri cu taxă; specializarea Fizica Materialelor - 17 locuri bugetare și 10 locuri cu taxă. Pentru ocuparea acestora, în perioada 23-24 septembrie, se va organiza un nou concurs de admitere. înscrierea candidaților se va face în zilele de 20-22 septembrie, la sediul Facultății de Științe din clădirea centrală a Universității, sala 312. Taxa de înscriere - 150.000 lei. Probe de concurs: 1. Fizică (Mecanică, Fenomene Termice) - scris: 2. Fizică II (Electricitate, Optică, Fizica atomului) sau Algebra și Elemente de analiză matematică. Nota probelor are pondere deG5 la sută fiecare, iar media de la bacalaureat se ia în considerare cu o pondere de 30 la sută. SIMONA LICA I ( IMPACT ) Un sobor de preoți, în frunte cu Mitropolitul Olteniei, IPS Nestor Vornicescu, a luat parte, ieri, în satul Leamna de Sus, la sfințirea locului unde urmează să fie clădită o biserică. La servicul religios au participat numeroși cetățeni credincioși ai satului: primarul comunei, Ilie Bălan, alți reprezentanți ai administrației locale. Lăcașul de cult, amplasat într-o mioritică poieniță, va fi ridicat în maximum doi ani, prin aportul conjugat al administrației comunale, dar și al unor personalități din lumea oamenilor de afaceri, în frunte cu dl. Aurică Solomon, directorul general al COMMECHIM Craiova. RAZVAN IONUȚ Pentru că asociațiile de locatari craiovene conectate la centralele termice pe gaze nu și-au plătit datoriile către Regia de Termoficare, aceasta are, la rîndul ei, de achitat către Regionala de Distribuție a Gazelor suma de aproximativ 5,5 miliarde de lei. în municipiul nostru funcționează 29 asemenea centrale termice, dintre care peste o treime în cartierul Craiovița Nouă. Listarea furnizării apei calde către blocurile conectate la acestea reprezintă singura modalitate prin care Regia de Termoficare și Regionala de Distribuție a Gazelor își pot recupera banii. Pînă la sfîrșitul lunii septembrie vor fi stabilite centralele rău platnice și, în funcție de sumele datorate, va începe închiderea lor. Măsura va fi menținută pînă cînd asociațiile de locatari își vor plăti datoriile. MIHAELA CALCIU Inflație de apometre la Calafat __:________________ ____________. .. , V.... în ultima vreme s-au înmulțit reclamațiile cu privire la calitatea apei potabile ce curge pe robinetele cetățenilor din Calafat. Ei afirmă că nici culoarea apei potabile, nici gustul nu sunt tocmai proprii consumului. O explicație ar putea consta în faptul că lucrările la stația de tratare a apei nu sînt finalizate pînă în prezent, din lipsă de fonduri, se pare. Bașca faptul că nu există nici un fel de autorizație sanitara pentru această stație, care funcționează pentru că nu există altă soluție. Numărul cetățenilor nemulțumiți de raportul preț-calitate al serviciilor furnizate de SCGCS s-a înmulțit în ultima vreme, astfel că beneficiarii au recurs în masă la soluția montării de apometre menite a contoriza cu exactitate rugina care lustruiește țevile de apă caldă. La început, apometrele au fost montate la fiecare scară dar, se pare, acest lucru a stîrnit nemulțumirea locatarilor care acuză faptul că unii dintre ei își udă grădinile de legume cu apa pe care o achită toți. Se mai adaugă faptul că, după cum afirmau surse din cadrul Primăriei, în unele apartamente locuiesc mult mai mulți cetățeni decît o reflectă cifra declarată la “întreținere”. Astfel că, în aceste zile, asistăm la o adevărată competiție a celor care își montează apometre individuale. Speranța lor constă în faptul că, în curînd, vor “falimenta” furnizorul de apă potabilă, întrucît acesta nu va mai putea să-și deconteze pierderile pe spinarea locuitorilor orașului. GEORGE IULIAN