Cuvîntul Libertății, octombrie 1999 (Anul 11, nr. 2911-2939)

1999-10-14 / nr. 2924

Disocieri Spre UE, fara “copiii străzii” Invitarea României la summit-ul din 10-11 decembrie, de la Helsinki, în vederea începerii negocierilor de aderare la UE, a devenit o certitudine, din momentul în care președintele Comisiei Europene, Romano Prodi, a anunțat decizia în fața membrilor Parlamentului European. Procesul de negocieri privind extinderea UE ar urma să cuprindă 12 țări, adică dublu decît era preconizat, grație unei decizii, în primul rînd politice. Malta, Letonia, Lituania, Slovacia, Bulgaria și România se vor alătura Ungariei, Poloniei, Cehiei, Sloveniei, Estoniei și Ciprului, desemnate încă de acum un an. Comisia Europeană a propus, de asemenea, adoptarea unei noi strategii față de Turcia, vizînd să apropie concret această țară de obiectivul său de aderare, fără ca Ankara să fie invitată, totuși, să se apropie procesului de negocieri. Deși experții de la Bruxelles sunt de acord că nu vom întruni criteriile ferme de aderare decît peste mulți ani, tot ei consideră că începerea negocierilor de aderare va conferi un foarte necesar impuls strădaniilor de adaptare la standardele UE, România și Bulgaria fiind răsplătite pentru poziția lor din timpul războiului din Iugoslavia. Negocierile vor fi diferențiate, în funcție de situația în care se află fiecare candidat, iar rapoartele referitoare la țările din primul eșalon ar urma să fie foarte critice, România și Bulgaria fiind considerate drept codașe, deși eforturile Sofiei par încurajatoare. Ciprul este considerat cel mai bun elev din clasă, dar statutul său de insulă divizată constituie o piedică, deloc ușor surmontabilă, în vederea aderării. Malta nu pune probleme, iar în cazul Slovaciei schimbarea guvernului și democratizarea politică au ridicat calificativul. In ceea ce privește țările baltice, Letonia și Lituania, situația lor economică s-a apropiat de cea a Estoniei, inclusă în prima grupă de candidați. Comisia urmează să insiste, însă, pe soarta minorității romilor din mai multe țări. Cît privește România, lucrurile rămîn destul de confuze. Fiindcă, anul trecut, raportul Comisiei Europene privind evaluarea situației țărilor candidate la aderare arăta că România s-a îndepărtat de Europa, prin evoluția catastrofală a economiei. Mai nou, fără ca situația economică să se fi îmbunătățit, a apărut pe tapet problema celor 150.000 de copii ai străzii, aurolaci și boschetari, chestiune asupra căreia Romano Prodi a stăruit în mod special: în demersul său, țara noastră speră, însă pe susținerea Franței, care dorește, cum afirma recent președintele Jacques Chirac, din tot sufletul, aderarea României la UE. Este o rază de speranță ce ar putea substitui culoarea gri, în care, cu largul concurs al demagogiei politicienilor dîmbovițeni, am fost abandonați. Nu este puțin lucru să ai ca avocat o țară precum Franța, care, alături de Germania, constituie nucleul dur al Europei. Iar interesul Franței pentru România este unul pragmatic. Dacă la NATO cuvîntul hotărîtor îl au SUA, în privința UE, Parisul deține un cuvînt mult mai greu de spus. Așa cum arată raportul Comisiei Europene, România nu îndeplinește, momentan, criteriile economice pentru a începe negocierile de aderare, dar Bucureștiul contează pe sprijinul ferm al Franței și Marii Britanii, în valorificarea opțiunii sale, în decembrie, la Helsinki. Autorii unei fraude financiare de 500.000.000 lei sunt cercetați în stare de libertate La începutul lunii august 1998, la S.C. BIOSIN S.A. din Calafat s-au prezentat soții Daniela și Marian Pădure, domiciliați în orașul Giurgiu. Din documentele pe care le dețineau a reieșit că soții Pădure erau administratori ai S.C. RURMITI S.R.L., cu sediul în orașul Giurgiu. Cei doi au solicitat achiziționarea a 18.000 litri alcool alimentar, pe care l-au achitat cu CEC-uri în valoare de 500 milioane de lei. în momentul în care conducerea BIOSIN a încercat să încaseze CEC-urile, banca a comunicat că acestea sînt false. Porniți pe urmele alcoolului, ofițeri ai Poliției municipiului Calafat au constatat că nici un grad de alcoolemie nu și-a lăsat amprenta în contabilitatea SCAURMITS, acesta “evaporîndu-se”, cu documente false, undeva, în atmosferă. Banii proveniți din vînzarea alcoolului au fost folosiți în interese proprii de către soții Pădure. Aceștia au fost “agățați”, luni, de către Poliția Calafat și prezentați, marți, Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, care a dispus ca soții Pădure să fie cercetați, în actuala fază de urmărire penală, în stare de libertate. GEORGE IULIAN IUSTINIAN CRĂITOIU la Sopot pentru a renova clădirea dispensarului comunal Pentru al treilea an consecutiv, în comuna doljeană Sopot a venit un grup de francezi din localitatea Lamanon. Relația dintre membrii celor două comunități a devenit posibilă datorită faptului că primarul Dan Iacov ajută, în numele sătenilor, cu diverse alimente, Centrul de Plasament nr. 5 din Craiova - la vremea aceea, Leagănul de Copii - instituție unde francezii din Lamanon vin de mai mulți ani. Aceștia din urmă au hotărît că, dacă sopotenii ajută copiii instituționalizați, merită sprijin din străinătate. Anul trecut, au cerut de la Primăria Sopot o listă cu necesarul de mobilier și aparatură pentru dispensarul comunal; în acest an, ei au hotărît ca, înainte de a le aduce, să renoveze clădirea. Se află de cîteva zile în Craiova, au vizitat comuna și au promis că, în cel mai scurt timp, se vor întoarce cu materialele necesare și cu oamenii care se vor ocupa de lucrări. Pentru școlile din Sopot vor dona, de asemenea, șase calculatoare și șapte imprimante. La actuala stare economică a comunei Sopot, nu este exclus ca în curînd francez să vină cu utilaje agricole și să demareze lucrările agricole, mult întîrziate în această comună încercată de greutăți. MIHAELA CALCIU Simpozionul “Independența puterii judecătorești”, o manifestare de tinută, în organizarea Curții de Apel Craiova Mîine, începînd cu ora 11, în Sala Oglinzilor a Muzeului de Artă din Craiova, se va desfășura simpozionul cu tema “Independența puterii judecătorești”. Curtea de Apel Craiova, organizatoarea simpozionului, a propus o tematică pe cît de vastă, pe atît de generoasă, ale cărei principale ancoraje sînt: “Independența puterii judecătorești Perspectivă sociologică”; “Răspunderea disciplinară a magistraților”; “Etica judiciară” și “Asociația europeană a magistraților”. Sunt invitați la simpozion domnii Paul Mitroi, avocatul poporului, Valeriu Dornean - președintele Consiliului Legislativ, Mihai Acsinte - directorul general al Direcției Organizare Instanțe și Resurse Umane din Ministerul Justiției, Iosif Gavril Chiuzbaian - președintele Uniunii Juriștilor din România, Dănuț Cornoiu - președintele Curții de Apel Pitești, Horia Diaconescu - procurorul general al Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Craiova, maior Dumitru Cojocaru - prim procuror al Parchetului Militar Teritorial Craiova, colonelul Anton Lăpădat - comandantul Penitenciarului de Maximă Siguranță Craiova, Ion Lepădat - comandantul Penitenciarului pentru Minori Craiova, colonelul Ion Mladin - comandantul IPJ Dolj, precum și reprezentanți ai Curții Constituționale, Direcției Judiciare a Ministerului Justiției, parlamentari de Dolj, președinți ai judecătoriilor și tribunalelor din raza Curții de Apel Craiova. GEORGE IULIAN yJ Lovitură de stat în Pakistan * Generalul Pervaiz Musharraf a preluat puterea * Statele Unite, Moscova, Marea Britanie, Franța, Germania, Japonia au făcut apel la pace * Canada a anunțat sancțiuni economice f amîne inevitabilul. Demolarea coaliției Președintele PD, Petre Roman, a declarat, ieri, după întîlnirea cu grupul PD din Camera Deputaților, că “demolarea coaliției acum este opera PNȚCD și PNL” și a acuzat aceste partide că au inițiat o “vendetă” împotriva Partidului Democrat. Roman a spus că este “foarte necăjit” de “atacurile politice” ale PNL și PNȚCD și a arătat că, deși se abține de la orice comentarii, parlamentarii și liderii locali ai PD “nu înțeleg” aceste atacuri. Liderul PD a explicat că Partidul Democrat a inițiat cercetarea activității unor ministere pentru a arăta Uniunii Europene că România dorește să “îmbunătățească” activitatea sectoarelor criticate în documentele de evaluare ale Uniunii. El a susținut că, “din păcate, Guvernul nu face treaba asta” și a apreciat că nu trebuie permis ca numai opoziția să dețină inițiativa, avînd în vedere că “nu are legitimitatea morală” să critice aspectele referitoare la integrarea în UE. Președintele PNȚCD Ion Diaconescu a cerut, marți, să se pună capăt practicilor care destramă coaliția, referindu-se la anchetele inițiate de parlamentari ai PD împotriva ministerelor conduse de țărăniști, apreciind că acestea pun în discuție stabilitatea coaliției. Președintele PNL, Mircea Ionescu Quintus, a anunțat că liberalii se alătură țărăniștilor și dezaprobă public atît comportamentul PD în raport cu partenerii de coaliție, cît și asocierea cu PDSR în inițiative îndreptate împotriva unor colegi de guvern, apreciind că astfel de acțiuni afectează prestigiul Guvernului și pun în pericol negocierile în vederea aderării la Uniunea Europeană. Neconvingătoarele negocieri politice nu fac decît să Din cauza nivelului ridicat de trai, vîrsta medie a populației Doljului este de 38,5 ani Evoluția demografică a județului nostru în ultimii ani este, în ansamblu, negativă. Conform datelor Direcției Județene de Statistică Dolj, la 1 iulie 1998 populația Doljului a fost de 747.840 locuitori, cu 1471 persoane mai puțin decît la 1 iulie 1997. Creșterea ușoară a numărului de născuți-vii, în condițiile creșterii mai accentuate a numărului de decese, a făcut ca sporul natural să se mențină negativ, ajungînd de la 3303 persoane în 1997, la -2731 în 1998. Din totalul populației județului, 51,6 la sută au domiciliul stabil în municipii și orașe și 48,4 la sută în comune. Structura pe vîrste a populației Doljului consemnează mutații semnificative, ce reflectă un proces constant de îmbătrînire demografică, determinat de creșterea populației adulte și vîrstnice, concomitent cu scăderea celei tinere. Anul trecut, ponderea populației între 0-14 ani în total a fost de 17,8 la sută, cea între 15- 59 ani de 60,6 la sută și peste 60 de ani de 21,6 la sută. Imbătrînirea demografică este mai accentuată în mediul rural, unde aproape un sfert (22,3 la sută) din populație era formată, la mijlocul anului trecut, din persoane de peste 60 de ani. Cu toate că în ultimii ani a crescut, vîrsta medie a populației județului nostru a fost anul trecut de 38,5 ani, față de 38,3 ani în 1997. Populația rurală mai îmbătrînită are o vîrstă medie de 42,2 ani, cu peste șapte ani mai mare decît cea urbană (35 ani). Pe sexe, situația se prezintă în felul următor: pentru bărbați, vîrsta medie este 37,2 ani, iar pentru femei 39,7 ani, de unde deducem că femeile sînt mai longevive. SABINA DUMITRU Zilele acestea, cadre ale Biroului pentru Combaterea Criminalității Economico- Financiare, de la Inspectoratul de Poliție Transporturi Craiova au demarat urmărirea penală împotriva cpt. (r) Cristian Tecșilă, fost lucrător al Serviciului Economic al IJP Dolj și la Poliția de Frontieră Calafat. Ca asociat și director economic la SC “Lensuper” Cor SRL Calafat este cercetat de săvîrșirea infracțiunilor de fals intelectual, uz de fals și înșelăciune. C. Tecșilă - care avea antecedente penale - a valorificat cantitatea de 300.000 kg combustibil (de tip “M”), ca motorină și astfel a cauzat un prejudiciu de aproape 1,5 miliarde lei la două unități cu capital de stat (SC “TPSUT” SA Rovinari și SC “TPSUT” SA Motru). După cum ne-a declarat, ieri, domnul colonel Nicolae Văduva (șef al IPT Craiova), Cristian Tecșilă a întocmit, în fals, o factură procurată, în mod ilegal, de la o altă firmă. Atît Tecfilă, cît și asociata sa, Oprița Buzatu, din Calafat, se sustrag cercetărilor penale, chiar dacă de multe ori comisarii Gărzii Financiare și lucrătorii de poliție de la IPT Craiova le-au adus la cunoștință neregulile comise,. în atare situație, au fost dați în urmărire generală, și chiar la punctele de trecere a frontierei din țară, portretele lor sînt la “preț de cinste”. Să amintim că Tecfilă Cristian se vrea chiar primar al Craiovei, el candidînd la localele din 1996 din partea PDAR. Este autorul unui accident rutier mortal comis la Golenți, poseda un autoturism scump și ducea o viață extravagantă. MARIN DUMITRU Insolit Un ex-căpitan de poliție dat în urmărire generală Infractorul a candidat pentru funcția de primar al Craiovei ( IMPACT ) IMPACT ) Activitatea de producție a Doljchim Craiova a fost reluată, cum de altfel s-a mai anunțat în presă. Și primele rezultate economice sînt mai mult decît încurajatoare, ele datorndu-se, preponderent, exportului de metanol și uree, totalizînd 2 milioane de dolari. Pînă la finele lunii octombrie a.c. se vor mai exporta 11 tone de metanol și 15.000 tone uree, în valoare de 2,2 milioane dolari. Directorul general, Ion Gherghe, al SNP Petrom - Sucursala Doljchim Craiova, rămîne încredințat că peste 10 zile va începe și livrarea poliacetatului de vinil, iar numărul celor aproape 300 de angajați - rechemați din șomaj - va mai crește cu încă 100, salariul net calculat fiind 1800.000 lei. IONUȚ RĂZVAN Ieri, în sala bibliotecii Colegiului Național “Carol I”, din Craiova, reprezentanți din massmedia locală au avut satisfacția întîlnirii cu scriitorii chinezi Cheng Yongzhao, Jiang Jicheng și Yang Jiafu. S-au discutat aspecte ce țin de tradițiile literaturii chineze, dar și de spiritul său novator îndeosebi după 1980. Atunci s-a produs o largă deschidere către limbile străine, către literatura europeană (engleză, franceză); în context, oaspeții ne-au relatat cîteva lucruri extrem de interesante despre modul de receptare a culturii române în China. Dintre prozatorii noștri, destul de cunoscut este Mihail Sadoveanu, prin romanul “Baltagul”. La fel se știe despre Brâncuși, Enescu și Ciprian Porumbescu, după cum filmul care i-a impresionat a fost “Valurile Dunării”, în regia lui Liviu Ciulei. Au mai participat la întîlnire Eugenia Mihalea, din partea Uniunii Scriitorilor, Gabriel Chifu, președintele Filialei Craiova a Uniunii Scriitorilor, Romulus Diaconescu și Florin Miu - membri, Ileana Hogea-Velișcu - sinolog, apreciată traducătoare din limba chineză. VIRGIL DUMITRESCU Pe piața caselor de schimb valutar, leul românesc pierde teren în fața valutelor forte, iar fenomenul va continua și în perioada care urmează. Abdul Wahed Tabbah, dealer autorizat pe piața caselor de schimb valutar din Craiova, apreciază că pînă la finele lunii octombrie a.c. un dolar american va ajunge la 17.500 lei, în timp ce marca germană 9.500 lei. în prezent, cursurile medii practicate în Craiova la casele de schimb sunt 16.800 lei/dolar și 9150 lei/DM. SABINA DUMITRU Conducerea Penitenciarului de Maximă Siguranță din Craiova, în demersul său susținut, de racordare deplină a condițiilor de detenție la exigențele UE, a demarat, în urmă cu aproximativ patru luni, lucrările de modernizare a acestei instituții, care, conform proiectului, este prevăzut a se finaliza peste doi ani. Cei care contribuie în mod efectiv la lucrări sînt însuși deținuții, iar valoarea prestațiilor se ridică, pînă la ora actuală, la aproximativ trei miliarde de lei. Magistratul Antoniu Lăpădat, directorul Penitenciarului de Maximă Siguranță din Craiova, precizează că, prin reorganizarea penitenciarului din urbea noastră, deținuții vor fi cazați cîte trei în celulă, și nu șase - șapte, cît sînt în prezent. LUMINIȚA TUDOR Proiectele care vîzeaza îmbunătățirea procesării cărnii vor fi finanțate cu sume cuprinse între 10.000-250.000 Euro Adrian Mihăescu, directorul general al D.G.A.A. Dolj, ne-a declarat că a luat cunoștință de Programul pentru dezvoltare rurală în România, pentru care se vor aloca, anul viitor, 150 milioane de Euro. Cofinanțatorii proiectului sunt Uniunea Europeana (80 la sută) și Guvernul Rmâniei (20 la sută), în județul Dolj, vor primi sprijin financiar toți acei care vor prezenta proiecte viabile, ce vor fi depuse pînă la 12 noiembrie, la D.G.A.A. și vor fi trimise la Comitetul Tehnic National de Selecție. MARGA BOGDI Parlamentul a validat Consiliul de Administrație al Radiodifuziunii Parlamentul a validat, ieri, cu 315 voturi “pentru” și cinci “împotrivă”, noul Consiliu de Administrație al Societății de Radiodifuziune. Din Consiliu vor face parte: Nora Rebreanu și Dragoș Șeuleanu propuși de PDSR, Andrei Dimitriu și Elena Perdichi - PNȚCD, Ștefan Naciu - PD, Boros Zoltán - UDMR, Ducu Bertzi - PNL, Tudor Stanciu - PRM, Voicu Enăchescu - minorități, Alexandru Lăzescu - Președinție, Gabriela Stoica - Guvern, Răzvan P. Dumitrescu și Valentin Moise - propuși de Radiodifuziune. Președintele Consiliului va fi ales în termen de șapte zile de Parlament, în urma propunerilor făcute de grupurile parlamentare, a declarat președintele Comisiei de cultură din Camera Deputaților, Gabriel Țepelea.