Cuvîntul Libertății, noiembrie 1999 (Anul 11, nr. 2942-2971)

1999-11-01 / nr. 2942

Cheltuielile de întreținere ii aruncă pe români în disperare Conform calculelor făcute, vom plăti în această iarnă, pentru căldură și apă caldă, cu 60 la sută mai mult ca anul trecut Prețul național de referință pentru energia termică destinată încălzirii locuințelor, stabilit, printr-o hotărîre adoptată de Guvern, la 235.000 lei/Gcal, se va aplica începînd de astăzi. Directorul general al Regiei Autonome de Distribuție a Energiei Termice (RADET), Gheorghe Dabela, a declarat, ieri, că, în București, prețul pentru energie termică ar trebui să fie 320.000 lei/Gcal, avînd în vedere ultima scumpire a energiei electrice, dar această propunere pe care a făcut-o autorităților a fost respinsă. Ministrul Industriei și Comerțului, Radu Berceanu, afirmă că stabilirea prețului de 320.000 lei/Gcal permite reglarea unui mecanism de sprijin al cetățeanului. Berceanu precizează că diferențele dintre prețul local mai mare, generat de combustibili mai scumpi, și prețul național de referință vor fi suportate, în continuare, din surse bugetare, efortul ajutoarelor, în perioada 1 noiembrie - 30 martie 2000, estimîndu-se la 1000 miliarde lei, iar pentru acoperirea diferențelor dintre prețul local și cel de referință la 1800 miliarde lei. Mai exact, buzunarele românilor se vor goli de tot. Două persoane care locuiesc în două camere vor plăti pentru întreținerea lunară 900.000 lei. Românii vor cheltui în această iarnă, pentru căldură și apă caldă, cu 60 la sută mai mult ca anul trecut. Această năpastă e generată de creșterea prețului la scal, cu mai mult de jumătate din prețul actual. O familie de trei persoane care dispune de trei camere va plăti întreținerea în jur de 1.300.000 lei lunar. Sigur că oamenii n-au plătit și nu vor plăti, majoritatea dintre ei, sumele exorbitante pe care le cer reguile de profil și nu le vor plăti acolo unde statul nu are cum să separe, tehnic vorbind, pe cel care plătește de cel care nu plătește. Se vor deconta telefonul, gazul și lumina, spre a nu risca să rămînă fără ele. Există o limită, pînă dincolo de care injustiția socială poate căpăta forme imposibil de stăpînit. Această limită s-a dovedit, în nenumărate rînduri, extrem de fragilă. Frigul, foamea, blocajele financiare constituie în această iarnă o telenovelă cu final îndelung amînat. ■ Contrapunct Complicitate la umor deosebit de grav N-am reușit, recunosc, decît să răsfoiesc ceea ce nu poate înlocui, firește, lectura r creionul în mînă, indicată a cazul unei lucrări cu alură monografică - “Personalități din Oltenia”, editată, recent, de Editura Sitech - Craiova, sub îndrumarea Comisiei de Cultură a Consiliului Local Municipal. Mărturisesc că ispita aplecării asupra acestui dicționar mi-a fost indusă, în primul rînd, de faptul că apariția sa a fost finanțată de Consiliul Local Municipal, lîngă care mai apar ca sponsori SC Automobile Daewoo și CONNEX GSM. Cu o introducere-argument, semnată de senatorul de Dolj Ilie Ștefan și avînd consultanți științifici pe Nicolae Andrei, Alexandru Firescu, Florea Miu, Ion Pătrașcu și Mircea Ursei, dicționarul se vrea un veritabil act de cultură. De masă. De vreme ce, pe copertă apare, deasupra autorilor, CASA I». CULTURA A MUNICIPIULUI CRAIOVA PAUL ALEXANDRU ALINA LAURA CUTU STUPARU EN’ACHE PERSONALITĂȚI DIN OLTENIA DICȚIONAR DICȚIONAR DICȚIONAR WOTIOVVR PN.TIOVUI Casa de Cultură Municipiului Craiova. Cum a continut, totuși, cu încăpățînare, să cred că există în această lume a Olteniei și talent fără pizmă, forță fără mitocănie, finețe fără lașitate, cultură fără ură, îndrăznesc atunci să afirm, în temeiul utilizării banului public, la editarea respectivului dicționar, că lucrarea suferă de o superficialitate aproape desăvîrșită. Și multe “personalități” despre care s-a scris n-au nici un strop de posteritate. Ceea ce înseamnă că speranța scuturării de cîrcăiecii reci și alunecoși ai trecutului se stinge și vechi năravuri, revopsite la iuțeală, ne năpădesc în valuri. Admit ideea unui efort notabil de documentare și a unei dificultăți reale în găsirea unei grile corecte de interpretare a gesturilor multora, care sînt enumerați, dar și omiși cu premeditare. Și, într-o clipă, am sinceritatea să nu văd altă soluție decît aceea a “odiosului Franco”, la sfîrșitul vieții sale, ridicînd, lîngă Madrid, la Vale de Los Caidos, un imens monument, în care sînt depuse urnele tuturor celor care s-au dușmănit, comuniști și fasciști, anarhiști și sindicaliști, toți sub această inscripție: “Fiecare a murit pentru Spania și idealul său”. Cum este posibil atunci, întreb, nedumerit, ca genialului poet și dramaturg Marin Sorescu să i se rezerve un spațiu ridicol, de 20 de rînduri, iar profesorului de sport Anghel Dănuț, 40 de rînduri? Cum poate absenta din dicționar prof. univ.dr. Alexandru Piru, fost decan al Facultății de Filologie din Craiova și redactor-șef al revistei “Ramuri”, într-o fastă perioadă a acesteia? Indiferent de “păcatele” profesorului Piru, sosirea acestuia în lumea universitară a Băniei a marcat aerisirea sălilor de curs de o îmbîcseală dogmatică, vecină cu tembelismul. Surprinde omiterea premeditată a fostului rector al Universității, Tiberiu Nicola, al cărui destin se confundă cu înființarea acestui lăcaș universitar, în Bănie. în fine, sunt eludați supărător de mulți dascăli universitari de calibru, dar și profesori magnifici de gimnaziu, care nu era obligatoriu să fie enumerați, dacă se mai renunța, însă, și la noianul de “personalități”, de care dispune, aflăm, Facultatea de Științe Economice din Craiova, toți cu biografii rașchetate din mers. Complicitatea autorilor la un umor deosebit de grav se revarsă atunci cînd descoperim numele scriitorilor Burada Cristian și Gheorghe Geafir, despre care, spre rușinea noastră, n-am auzit. Ne resemnăm și punem dicționarul deoparte, întrucît îl considerăm lipsit, cel puțin, de o inteligență suplă și cinstită. Intr-o așa companie, cu destule personaje reziduale, Ilie Purcaru, Grigore Traian Pop, Claudiu Moldovan și multă lume bună a Craiovei de mai ieri ar fi refuzat să stea. MIRCEA CANTĂR Edituri SITECH Craiova, IW Deoarece era atît de beată, încît a speriat calul, Ana Brînzan a dormit o noapte întreagă în sânt Ana Brînzan (63 de ani), pensionară din Reșița, a trăit în noaptea de 28/29 octombrie un adevărat coșmar în comuna Poiana Mare. După o zi “pe cinste”, în care băuse la tot felul de cunoștințe atît de mult alcool încît nu se mai ținea pe picioare, a rugat-o pe Sabina Boce, din Ciupercenii Noi, să o ducă și pe ea cu căruța în satul vecin. Bucuroasă că-și va odihni picioarele, Ana Brînzan a dat curs euforiei de care era cuprinsă, reușind să sperie calul, care nu a mai putut fi stăpînit. Încercînd să-l oprească, Sabina a condus căruța spre marginea drumului, calul a trecut peste șanțul de aici, moment în care căruța a început să se dezmembreze, iar Ana Brînzan a fost aruncată la pămînt. Furia calului nu s-a liniștit decît după aproape trei kilometri de alergătură. S.B. s-a întors apoi în locul în care pierduse “pasagera”, dar, negăsind-o, a plecat acasă. Ana Brînzan a dormit în șanț de seara, de la ora 18, pînă a doua zi dimineața, cînd a fost găsită de cîțiva săteni, care au transportat-o de urgență la spital, înghețată, mahmură și incoerentă, femeia și-a revenit cu greu, intervenția medicilor fiind decisivă în a o salva. ION MIHAI 19 Abdel Nabul Khalil a înșelat statul român și mai multe persoane fizice și juridice din România cu peste șapte miliarde de lei Un cetățean palestinian, administratorul unor societăți comerciale din Craiova, a înșelat statul român, mai multe firme din localitate, Banca Română de Dezvoltare, Banca Internațională a Religiilor și mai multe persoane de la care a împrumutat diferite sume de bani, pagubele produse fiind estimate de polițiști la peste șapte miliarde de lei. Biroul român Interpol l-a dat în urmărire pe Abdel Nabul Khalil, care, din cauza datoriilor mari pe care le avea, la sfîrșitul lunii septembrie a părăsit România. Cele cinci firme ale lui Abdel, care au ca obiect de activitate comercializarea produselor din carne și preparate din carne, au adus statului român prejudicii de aproape 550 de milioane de lei, prin neplata impozitelor și taxelor. Khalil a obținut, pentru două dintre societățile sale, credite de la sucursalele din Craiova ale BRD și BIR. El mai are de rambursat la BRD aproape 541,76 milioane de lei, iar la BIR 197,9 milioane de lei, în ultimele luni, palestinianul a cumpărat diferite mărfuri de peste trei miliarde de lei, de la mai multe firme din Dolj, plătind cu file CEC și bilete la ordin fără acoperire în bancă. Khalil a înșelat mai mulți cetățeni arabi și români din Craiova de la care a împrumutat diverse sume de bani, totalizînd 100.000 de dolari și 150.000 de mărci germane, pe care nu i-a mai restituit. înainte de a părăsi România, el l-a desemnat pe conaționalul său Ebrahim El Hang să se ocupe de administrarea celor cinci firme. în ultima lună, El Hang a închis toate societățile comerciale, pentru că Abdel Nabul Khalil îi datorează 25.000 de dolari. Pentru această sumă El Hang a primit drept garanție o fermă de pui, situată în comuna Bucovăț, și zece tone de carne. Prospera agricultura lui Mureșan Doljul se pregătește, în aceste zile, să devină o zonă agricolă potentă a viitorului “lider regional în producția de cereale”, care este, în opinia ministrului agriculturii, Ioan Mureșan, România. Țările vestice din Piața Comună au îndreptățite motive de îngrijorare, fiindcă anul viitor producția de grîu a României va deranja prețurile de bursă stabilite. Dacă nu ninge repede, s-ar putea ca în Dolj să se însămînțeze, real, circa 50 la sută din suprafața preconizată. Vrednicia sătenilor din satul Sîrsca, comuna Sopot, surprinși ieri în plină activitate, legitimează speranțele ministrului Ioan Mureșan. Cea mai mare tragedie aviatică a anului! Un avion Boeing 767, al companiei Egypt Air, care efectua cursa New York-Cairo, a dispărut de pe ecranele radarelor și a explodat în aer, prăbușindu-se în largul coastelor SUA Un avion Boeing 767, al companiei Egypt Air, can efectua cursa regulată New York-Cairo, a dispărut de pe ecranele radarelor Aeroportului JFK din New York la ceva timp după decolare. Paza de coastă din statul New York a început operațiunile de căutare a aparatului cu 214 persoane( dintre care 197 pasageri) la bord. B-767 este un avion lung curier, folosit cu precădere pentru zboruri transatlantice. Boeingul venise la New York de la Los Angeles, dar, la puțin timp după decolarea din California, a făcut o escală pe baza militară Edwards din cauza unor “condiții atmosferice proaste”. Surse oficiale au spus că nu au fost lansate semnale de urgență de la bordul avionului, înainte ca acesta să dispară de pe radare. Conform canalului Fox TV, avionul Egypt Air a explodat în zbor și s-a prăbușit în ocean. Epava a fost descoperită, ieri dimineață, în largul Statelor Unite, în sudul insulei Nantucket, a anunțat cartierul general al pazei de coastă americane. Viceamiralul Richard Larrabee a declarat că a fost descoperit, de asemenea, corpul uneia dintre victime, care plutea deasupra apei. Poliția americană a transporturilor a precizat că nu a fost înregistrată nici o amenințare privitoare la zborul 990 al companiei Egypt Air. Paza de coastă a trimis ambarcațiuni și mai multe echipe de salvare în zona unde a fost reperată epava. Potrivit unui înalt oficial de la Casa Albă, președintele american Bill Clinton a cerut administrației americane să coopereze cu oficialitățile egiptene în cadrul anchetei vizînd elucidarea cauzelor accidentului. “în acest stadiu, nimeni nu poate trage concluzii în legătură cu ce s-a întîmplat”, a precizat același oficial american. “Am dezmințit deja informațiile false potrivit cărora avionul ar fi aterizat la baza militară Edwards”, din California, a adăugat el. Rudele pasagerilor, aflate pe aeroportul din New York, au fost conduse la hotelul Ramada Inn, aflat în apropierea terminalului. Aceste persoane au fost informate în legătură cu descoperirea epavei. O echipă din care fac parte un preot și mai mulți psihologi au oferit sprijin moral familiilor celor dispăruți. Concernul Boeing, producătorul aparatului prăbușit, dorește să colaboreze la anchetă Concernul american Boeing, producătorul aparatelor de tipul celui care s-a prăbușit duminică în Atlantic, s-a declarat gata să colaboreze la anchetă. Constructorul va trimite o echipă de experți în teren. Avionul implicat în accident este un Boeing 767/300 ER , un lung curier livrat companiei Egypt Air în septembrie 1989, care acumulase peste 30.000 ore de zbor și efectuase peste 6.900 curse. 129 de americani și 62 de egipteni se numărau printre cele 214 persoane aflate la bordul aparatului companiei Egypt Air, prăbușit în largul Statelor Unite, a declarat ministrul egiptean al Transporturilor, Ibrahim el-Dumeiri. La bordul aparatului se aflau, de asemenea, trei sirieni, doi sudanezi, un chilian, precum și alte persoane de diferite naționalități. Ministrul egiptean a exclus posibilitatea ca printre cauzele catastrofei să se numere un act terorist. Directorul general al companiei naționale Egypt Air, Mohamed Fahim Ryyan, a declarat că intenționează să determine legătura dintre această catastrofă și accidentele în care au fost implicate un avion al companiei TWA și cel pilotat de John F. Kennedy Jr., deoarece “este bizar” că toate aparatele menționate s-au prăbușit în aceeași zonă. “Cred că trebuie să aflăm motivul pentru care avionul companiei Egypt Air a căzut exact în același loc”, a spus el. Egypt Air și concernul Boeing doresc să afle cu exactitate ce s-a petrecut. Un Boeing 747 al companiei TWA, care efectua cursa New York - Paris, a explodat în zbor, în iulie 1996, în aceeași regiune.Toate cele 230 de persoane aflate la bord și-au pierdut viața. Accidentul nu a fost explicat, dar concernul Boeing a fost, mult timp, acuzat. John F. Kennedy jr., fiul fostului președinte american, John F.Kennedy, soția lui, Carolyn, și sora acesteia, Lauren Bessette, și-au pierdut viața în urma prăbușirii avionului pilotat de John F. Kennedy Jr. Avionul a căzut în mare, lîngă insula Martha’s Vineyard, aflată în apropierea insulei Nantucket. Cronologia celor mai importante accidente aviatice din 1999 Prăbușirea avionului companiei Egypt Air este cea mai mare catastrofă aviatică a anului. Iată o cronologie a celor mai importante accidente aviatice produse în anul 1999: 2 ianuarie. ANGOLA - Un aparat C-130 Hercules al ONU s-a prăbușit în Angola, provocînd moartea a nouă persoane. Armata acuză rebelii din Angola că ar fi doborît avionul, acuzație respinsă de rebeli. 24 februarie, CHINA - Explozia unui aparat TU 154 al companiei chineze Southwest Airways a produs moartea a 61 de persoane. Nu a fost găsit nici un supraviețuitor. 15 aprilie, CHINA - Un avion MD- 11, varianta cargo, al Korean Air s-a prăbușit pe un șantier la puțin timp după decolarea de pe aeroportul din Shanghai. Opt morți, dintre care doi la sol, și 36 de răniți este bilanțul catastrofei. 2 iunie, SUA - Nouă morți și 75 de răniți intr-un accident al unui avion tip MD al American Airlines. Avionul a ieșit de pe pistă în procedura de aterizare, efectuată în condiții de furtună, pe aeroportul din Little Rock. 17 iunie, PAPUA - NOUA GUINEE - Un aparat tip Bandeirante al companiei locale, Airline, s-a prăbușit în provincia Eastern Highlands. Bilanțul accidentului a fost de 17 răniți. 2 iulie, BIRMANIA - Opt morți intr-un accident al companiei Myanmar Airways, avionul prăbușindu-se în Golful Bengal, lîngă Sittwe. 20 iulie, NICARAGUA - Un avion care lega aeroportul internațional de la Managua de Bluefields, pe coasta atlantică a țării, s-a prăbușit, provocînd moartea a 14 pasageri și membri ai echipajului. 24 iulie. INSULELE FIDJI - Un avion al Air Fidji s-a lovit de un deal la zece minute după decolare. Toate cele 17 persoane aflate la bord au murit. 7 august, INSULELE CAPULUI VERDE - Un aparat tip Dornier al pazei de coastă locale s-a prăbușit, iar 18 persoane și-au pierdut viața. 22 august: HONG KONG - Un avion al companiei taiwaneze China Airlines s-a prăbușit la aterizare. Bilanțul a fost de doi morți și 211 răniți. 1 septembrie, ARGENTINA - Optzeci de persoane au murit și 23 au fost rănite în accidentul unui Boeing 737/200 al companiei argentiniene Lapa. T IMPACT I Prima candidatură la funcția de primar și al Craiovei________________ Federația Ecologistă din România - Filiala Dolj a lansat, sîmbătă, candidatura reprezentantului său, în persoana d-nei Vanda Ceaușui, la funcția de primar al municipiului Craiova. De specialitate biolog, activînd în cadrul unei societăți particulare de colectare și comercializare a plantelor medicinale, Vanda Ceaușu conștientizează atît importanța propunerii F.E.R., cît și responsabilitățile care-i revin. “Aș vrea să restabilim echilibrul general al naturii în care trăim, dar și cel dintre oameni, care a fost foarte degradat în ultimul timp”. LILIANA LĂZĂRICĂ r "Parteneriat Organizații Neguvernamentale - Administrația Publică Locală" La inițiativa Centrului de Asistență pentru Organizații Neguvernamentale CENTRAL, Prefectura și Consiliul Județean Dolj organizează, pe 5 noiembrie a.c., cu sprijinul Asociației Pro- Democrația și al “LEO Club”, masa rotundă “Parteneriat Organizații Neguvernamentale - Administrația Publică Locală”. Și-au anunțat participarea reprezentanți de la peste 25 de ONG-uri din Craiova si din județ. MIHAELA CALCIU Ambasadorul Poloniei vizitează Craiova Excelența Sa Michael Klinger, ambasador al Poloniei, se află, astăzi, în prima sa vizită oficială la Craiova. Numit recent în această funcție, domnia sa continuă tradiția predecesorilor săi de a vizita, la fiecare 1 noiembrie, cimitirul catolic din municipiu. Demnitarul polonez se va întîlni, la sediul Prefecturii Dolj, la ora 10,30, cu prefectul județului, Marian Jean Marinescu, primarul Craiovei, Vasile Bulucea, și președintele Consiliului Județean Dolj, Ion Voiculescu. LILIANA LĂZĂRICĂ ( IMPACT ) R.A. ROMATSA va închiria spații aparținînd Aeroportului Craiova în clădirea aerogării din Craiova există turnul de control, unde își desfășoară activitatea și RA ROMATSA București, singura regie din România autorizată să controleze și să dirijeze traficul aerian. Analizînd cererea emisă de ROMATSA, în care se solicită închirierea actualelor spații ocupate în Aeroportul Craiova, pe o perioadă de 30 de ani, Consiliul de Administrație al RA Aeroportul Craiova a fost de acord cu închirierea spațiilor respective pe o durată de maximum 20 de ani, celelalte cauze contractuale putîndu-se renegocia anual, cu acordul părților. ROMATSA intenționează să modernizeze la nivelul standardelor internaționale incintele din turnul de dirijare, valoarea investițiilor fiind substanțială. SABINA DUMITRU Simpozion național în lumea informaticii Astăzi, Clubul Oamenilor de Afaceri “Atlantis”, din Craiova, găzduiește o conferință organizată de firma Compaq Romania - liderul pieței de calculatoare personale în ceea ce privește valoarea acestora. Evenimentul face parte dintr-o serie de simpozioane, desfășurate în orașele importante ale țării, în cadrul cărora sunt expuse soluțiile propuse de Compaq, în condițiile exploziei Internetului. Vor fi prezentate, de asemenea, produse și platforme de maximă noutate (stații de lucru, servere, portabile și calculatoare de mici dimensiuni - Palm Size PC), între participanți și-au anunțat prezența reprezentanți ai unor parteneri strategici, din țară și străinătate. LILIANA LĂZĂRICĂ Drumurile județene nu sunt pregătite pentru iarnă 450 milioane lei din cele 1,5 miliarde cît reprezintă suplimentarea bugetului Consiliului Județean Dolj sunt necesare pentru pregătirea utilajelor ce vor fi folosite la deszăpezirea drumurilor județene. în maximum două săptămîni, o dată cu alocarea fondurilor necesare, se speră ca această problemă să fie rezolvată, dar ,la ora actuală, pe lîngă faptul că majoritatea drumurilor județene necesită ample lucrări de reparații, nu există nisip și sare pentru deszăpezirea lor dacă va ninge”, a afirmat Alexandra Busuioc, consilier județean (PS) în ultima ședință a CJ Dolj. SABINA DUMITRU FPS Dolj mai are în portofoliu aproximativ 20 de societăți comerciale pentru care este finalizată și aprobată documentația necesară vînzării. In maximum 15 zile se vor organiza noi licitații pentru patru din cele cinci societăți comerciale pentru care nici săptămîna trecută nu s-au găsit cumpărători. Este vorba despre “Sura”, SUMA Băilești, “Hortus” și “Decebal” Băilești. Aflîndu-se la cea de-a patra licitație, potrivit normelor legale în vigoare, FPS va vinde acțiunile deținute la societățile amintite la jumătate de preț, valoarea actuală a unei acțiuni fiind de 25.000 lei. SC Bobuc Bucovăț este singura societate care a fost adjudecată la licitațiile organizate de FPS la finele lunii 0Combria C SABINA DUMITRU UD