Cuvîntul Libertății, septembrie 2000 (Anul 12, nr. 3239-3269)

2000-09-01 / nr. 3239

Pag. 4 Programul TV pentru perioada 1-7 septembrie Pag. 6-7 Marius Sava: “Mă întorc la Universitatea”Pag. 12 De astăzi, Energia termică și gazele naturale sunt mai scumpe Prețurile la energia termică și la gaze naturale se majorează de astăzi, după ce, la sfârșitul săptămînii trecute crescuseră tarifele de transport pe calea ferată. Guvernul a aprobat creșterea prețului național de referință pentru energia termică furnizată populației, la 350.000 de lei/ gigacalorie, cu TVA, de la 280.000 de lei, inclusiv TVA. Și prețul gazelor naturale crește cu 16 la sută, la 1.272 de lei/metru cub, de la 1.100 de lei, potrivit unui ordin semnat de ministrul Industriei și Comerțului, Radu Berceanu. Acesta este stabilit la un curs al dolarului de 20.500 de lei și nu include TVA. Prețul din contractele cu consumatorii direcți va fi negociabil. Ultima majorare a tarifului la gaze naturale a avut loc la 1 iunie. Cartel Alfa propune indexarea cu 18% a salariului minim pe economie Patru copii s-au aflat, ieri, în grevă în fața Primăriei ’ Pag. 3 De astăzi, cetățenii nu mai au acces la medicamente gratuite și compensate Astăzi începe noul an școlar în toate unitățile de învățămînt au loc astăzi festivitățile prilejuite de deschiderea noului an școlar 2000-2001. Deși, în majoritatea școlilor, din lipsa banilor nu au fost efectuate lucrări de igienizare nefiind obținut, astfel, nici avizul de funcționare de la Inspectoratul de Sănătate Publică, elevii vor începe cursurile de luni. IflIKIMMn BIM Pag. 4 -------------( IMPACT ) Prima zi de școală și la Penitenciarul de Minori și Tineri Craiova 1 353 dintre cei peste 600 de deținuți de la Penitenciarul de Minori și Tineri Craiova vor căpăta sau recăpăta statutul de elevi, o dată cu începerea noului an de învățămînt. Unitatea are, în această toamnă, două clase de alfabetizare, 11 de gimnaziu și 11 pentru absolvenții de gimnaziu. în paralel cu pregătirea teoretică, penitenciarul le oferă posibilitatea calificării în următoarele meserii: lăcătuș construcții industriale, strungar, vopsitor industrial, zidar-zugrav, tîmplar, sudor electric, mecanic auto, electrician, legumicultor, croitor. După cum ne-a declarat Mircea Nistor, director adjunct cu probleme socio-educative al P.M.T., reparațiile capitale la localul școlii, care au costat peste 300 de milioane de lei, sunt aproape finalizate, iar manualele și rechizitele necesare elevilor asigurate. MIHAELA CALCIU tot mai mulți restanțieri la plata întreținerii ■ chemați’ în instanță > i Deși foarte multe asociații de locatari nu dispun de fonduri necesare pentru acționarea în instanță a rău-platnicilor, există, la această oră, sute de dosare întocmite, la nivelul municipiului Craiova. Cu toate acestea, rămîne, în continuare, dificil de recuperat sumele restante către furnizorii de utilități, avînd în vedere că și executarea silită este destul de anevoioasă. întrun top al asociațiilor cu cele mai multe dosare întocmite conduce nr.28 Craiovița Nouă (120), unde s-au făcut 190 de somații, în două tranșe numai în acest an. MARIAN BĂDÎRCI Cea mai slabă producție de zahăr Potrivit estimărilor făcute de Ministerul Agriculturii și Alimentației, cantitatea de zahăr care va fi obținută nu va asigura decît 15% din consumul intern. Principala cauză a scăderii dramatice a producției de zahăr este seceta, care a distrus peste 15 000 de hectare cultivate cu sfeclă. Astfel, se estimează că vor fi recoltate aproximativ 500 000 de tone de sfeclă, din care se vor putea obține în jur de 65 000 de tone de zahăr. Pentru acoperirea consumului intern au fost importate pînă acum peste 170 000 de tone de zahăr brut și rafinat. ------------( IMPACT )------ O bătrînă a fost omorîtă de un cal speriat Victoria Șovăilă (77 de ani), din Țînțăreni - Gorj, a murit ieri dimineața, în Spitalul Clinic nr. 1 Craiova, după ce miercuri seara un cal a zdrobit-o cu copitele. în jurul orei 22, bătrîna stătea de vorbă la poartă cu două consătence, timp în care pe drum trecea călare Marian Clenciu (24 de ani), din localitate, în acel moment, calul s-a speriat de lumina farurilor unui autoturism și a început să sară, victimă căzîndu-i Victoria Șovăiă. Clenciu a reușit cu greu să-și stăpînească animalul, insă prea tîrziu. Femeia a intrat în comă și, în ciuda eforturilor depuse de medicii craioveni, a decedat ieri, în jurul orei 9. Cadavrul ei a fost depus la morga spitalului, la autopsie medicii legiști constatînd că bătrîna suferise multiple traumatisme craniene, toracice și faciale. _________ANDREEA IORDĂCHESCTJ Organizatorii se gîndesc, deja, la ediția a X-a Premiilo “ELECTROUTIL 2000 în perioada 29 - 31 august, tîrgul a primit peste 8.000 de vizitatori. Au avut loc 850 de negocieri și s-au încheiat 350 de contracte. Volumul vînzărilor s-a ridicat la 17 miliarde de lei, din care 11 miliarde în domeniul producerii și comercializării autoturismelor și componentelor auto. La Casa Tineretului a avut loc, aseară, festivitatea de premiere a firmelor prezente la Tîrgul Național cu participare internațională “Electroutil 2000”, Ediția a IX-a. Premiul pentru organizarea standului a revenit Romtelecom-ului, iar cel pentru produse reprezentînd o noutate tehnică - S.C.Idaco Industries S.R.L. Craiova. Premiul pentru standul cel mai eficient a fost atribuit S.C. Redac S.R.L. Craiova. Firma Euromagnum Trade S.R.L. Craiova s-a situat pe primul loc la diversitatea produselor prezentate. Cornel Alexandru Firuța a obținut premiul pentru colecția personală de autoturisme la scară redusă. Alături de alte firme, publicații și posturi de radio sau televiziune, cotidianului “Cuvîntul Libertății” i-a fost atribuit un premiu de fidelitate, pentru modul cum a reflectat desfășurarea acestei importante manifestări.V MARIN DUMITRU Gheorghe Roșoga și-a lansat un nou CD Aseară, la Cercul Militar din Craiova, în prezența unui numeros public, cunoscutul interpret de muzică populară Gheorghe Roșoga și-a lansat ultimul compact disc, intitulat “Marine, Mutică Marine”. Acesta reunește 13 melodii, reprezentînd o selecție din succesele de scenă, mai vechi și mai noi, ale artistului. Imprimarea pieselor a fost realizată în studiourile “Zoom” , “Ionescu”, din Rm. Vîlcea, cu Orchestra condusă de maestrul Dorel Manea. MAGDA BRATI £/ BANCA TRANSILVANIA oferă clienților persoane fizice: ■ credite ipotecare: termen maxim 10 ani; ■ credite pe termen mediu pentru autoturisme; ■ credite pe termen mediu pentru locuințe; ■ credite pentru bunuri de folosință îndelungată; ■ credite pe salar pe bază de convenție; ■ credite turistice: 500-1.500 echivalent USD. SERVICII DE CALITATE LA PR Adresa: Craiova, str. tele— nsi/41.97. Á. Disocieri Marea călătorie De astăzi începe un nou an școlar, care se va termina în mileniul următor. Evenimentul constituie un moment de referință în viața unor adolescenți și a părinților acestora, copleșiți de emoție, dar mai ales de incertitudine, fiindcă trăim, din păcate, într-o țară în care, dacă “ai carte, n-ai și parte”, începe un nou an școlar sub semnul unor vicisitudini îndeobște cunoscute, care ne fac să reflectăm la călătoria lui Nicolae Moromete cu tatăl său, la vîrsta de 12 ani, spre Cîmpulung, în dorința lui de a evada din familie și din sat. Bucurie nețărmurită pentru unii, tristețe irepresibilă pentru foarte mulți, noul an școlar nu înseamnă altceva decît continuarea unei reforme a învățămîntului greu de deslușit, inițiată de ministrul Andrei Marga, el însuși nedumirit de idealul educațional urmărit, în funcție de care să fie apoi structurată strategia macro și micro-pedagogică, aptă spre a-l realiza. Firește, este nevoie de școală. Iar o școală bună produce o medie umană cultivată, o masă intelectuală decentă, care nu ia cu asalt Academia Regală din Suedia, dar nici nu te face de rîs. O școală normală, cu învățători și profesori de elită, program de învățămînt bine dozat, garantează o bună împlinire a oricărui proces formativ. Tuturor micuților școlari, care astăzi pășesc pentru prima dată pragul clasei, “Cuvîntul Libertății” se adresează doar atît: Succes! Și să devină autentici intelectuali ai României de mîine. SC CEREALCOM SAD vinde din stoc Făină albă tip 650 - 5.000 lei/kg + TVA Tărîțe - 2.400 lei/kg + TVA Pentru cantități mari asigurăm transport. Aceste produse se pot vinde și pe schimb de marfă (grîu) și se găsesc la silozurile-bază: BANU MĂRĂCINE - tel. 051/14.73.93 JIUL CRAIOVA - tel. 051/14.46.22 PREDESTI - tel. 092/52.72.80. 3