Cuvântul Libertății, februarie 2001 (Anul 13, nr. 3385-3412)

2001-02-01 / nr. 3385

f Ü ANUL XII, NR. 3385 JOI, 1 FEBRUARIE 2001 Pe fondul unei căderi psihice o femeie s-a aruncat, în toiul de la etajul patru O craioveancă în vârstă de 40 de ani, mamă a doi copii minori, a încercat să se sinucidă, ieri dimineață, în jurul orei 3,30, aruncându-se de la etajul patru al blocului în care locuia. Suferind de psihoză schizofrenică, Iuliana Burtea a comis tragicul gest pe fondul unor conflicte familiale generate de divorțul părinților săi (separați de aproape 14 ani) care fusese pronunțat cu o zi înainte, în timp ce mama victimei susține că o soră a Iulianei, Camelia (21 de ani), a ales să-și pună capăt zilelor din același motiv, în 1989, tatăl neagă acest lucru, afirmând că tentativa de ieri nu are legătură cu ceea ce se întâmplă între el și fosta sa soție. Momentan, Iuliana este internată în Clinica de Terapie Intensivă a Spitalului nr. 1 Craiova, în comă de gradul doi, iar medicii spun că este prematur să se pronunțe în legătură cu viitorul său. Conflicte familiale cu o vechime considerabilă Soții Elena și Titus Viorel Preda, în vârstă de 58, respectiv 67 de ani, au avut o căsnicie fericită până în 1987, pe parcursul căreia au dat naștere la trei fete: Iuliana, Georgeta și Camelia. în acel an, bărbatul s-a decis să-și părăsească soția, el strângându-și toate lucrurile într-o noapte, în timp ce nevasta sa dormea, și mutându-se la domiciliul mamei sale, din satul Cârcea, comuna Coșoveni. Acesta avea să fie doar începutul tragediei familiei Preda, ce nu s-a sfârșit nici în ziua de astăzi. “Cu toate rugămințile mele și ale copiilor de a se întoarce acasă, n-a fost chip să-l convingem. I-am spus să o facă de dragul fetițelor, că le vom distruge viața, dar n-a vrut”, povestește Elena. CRISTIAN VASILCOIU CRISTIAN PĂTRU Continuare în pag. 3 Contrapunct Vine FMI, vine sindromul... Cu o săptămână în urmă, o importantă oficialitate a UE declara că a devenit preocupantă pentru el problema recuperării României și a așezării ei pe drumul drept ce duce în structurile euro-atlantice. Dincolo de ambiguitatea limbajului diplomatic, afirmația divulga o doză de exasperare indusă în conștiința unor lideri occidentali față de condiția de blocaj predeterminat, dar și auto-asumat, pe care Țara noastră o întruchipează de mai bine de unsprezece ani. „Copilul pierdut” al Europei a fost o sintagmă uzată de unii analiști acuzând tocmai această stare de noncombat a României în relațiile cu partenerii din Apus. „Copil pierdut” conotează, evident, și sensul unei profunde frustrări, a noastre și deopotrivă a unora din ei, dar și pe acela, spre a spune astfel, mai medical și care antrenează culpabilizarea pentru ...îmbolnăvirea forțată. Am scris, la instalarea actualului Cabinet Năstase, că este condamnat să reușească. Altă cale nu există. Startul său pare bun, sprintul amintește de elanurile tactice ale Gabrielei Szabó, de prin ferestrele largi ale unor ministere iese fum de țigară și abur de transpirație, semne că se trudește pentru împingerea garniturii înțepenite într-o haltă fără nume și aproape fără memorie. Chiar și cu pocniturile de bici, pe lângă doi focșeneni, ale d-lui Ion Iliescu (ce să-i faci, dacă murgii sunt tineri și viguroși, vizitiul a rămas același!), speranța e mai vie decât oricând. Fie și măcar că, pentru întâia oară, dacă nu ne înșelăm noi, Adrian Năstase, de-acum în calitate de premier, s-a disociat, cu neașteptată vigoare, de fostul său mentor de partid, într-un interviu publicat prin provincie. Toate bune și la locul lor, așadar. Numai că, iată, ne anunță ministrul Finanțelor, Mihai Tănăsescu, că săptămâna viitoare iar vine FMI la București. Și iar încep convorbirile și iar se aprind spiritele și iar și ... Dincolo de aparența ei hâdă, informația aceasta ne dă sentimentul că poate deveni premonitorie pentru destinul guvernării actuale, întâi, fiindcă, se știe, relația cu FMI și cu Banca Mondială este decisivă și irefutabilă. Nici un program, oricât de socialdemocrat sau de liberal pursânge ar fi, nu rezistă, nu trece adică de starea de embrion,în absența unei susțineri financiare masive și imediate, în al doilea rând, o dată depășită campania electorală, chiar și memoria sloganelor și a zicerilor plăcute urechilor bieților alegători trebuie ștearsă din orizontul reprezentanților la vârf ai PDSR. Ne referim la afirmații cu miză asumat populistă de genul unui acord cu FMI și cu BM de extracție autohtonă. De parcă finanțele ar fi programate să răspundă cererilor, interne, de patriotism comandat. Sau autocomandat. Acum, la masa tratativelor, domnii Năstase, Tănăsescu, Geană, Mitrea și câți se vor mai găsi pe-acolo vor fi chestionați ca la piață: vrei asta, costă atât, n-ai bani, îți dau pe încredere, dar trebuie să faci asta și asta. Tocmai fiindcă încrederea în promisiuni s-a epuizat de mult, reprezentanții organismelor financiare internaționale vor fi mai exigenți ca oricând. Indiferent că ei sunt alții. Ele, organismele au rămas aceleași. Ca și exigențele lor de altfel, politica salarială, politica arieratelor, cea a cursului de schimb și de finanțare a deficitului bugetar, înșiruite astfel, aceste puține cuvinte sunt seci, precum tecile de fasole crescute la umbră. Supuse unei analize, nu neapărat de doctor în economie, divulgă, cu o brutalitate care te-ngheață, chiar sindromul cancerigen de care suferă Țara. Sindromul, deci, de „vacă nebună” - „țară nebună”. Fiindcă, vaci nu prea mai avem. Da’ avem nebunie cât pentru un continent. Cât despre biata noastră țărișoară, nici ea nu e săraca vinovată. Nebunia nu-i a ei, ci a noastră. Fie că ne aflăm în fotolii, fie pe stradă. GEORGE POPESCU BANCA TRANSILVANIA în sprijinul clienților săi: ■ program flexibil de lucru cu publicul, zilnic 8-18, sâmbăta 9,30-12,30; ■ depozite cu dobândă fermă pe perioada constituirii; ■ facilități de credit pentru societăți și salariații acestora; ■ depuneri de numerar lei și valută fără comision; ■ încasări în cont valută fără comision. SERVICII DE CALITATE LA PRETURI COMPETITIVE ! Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr.16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. 12 PAGINI 3000 LEI Eschive Viața nefiind lipsită de surprize, se poate întâmpla oricui ca, deși culcat seara pe partea dreapta, să se trezească a doua zi dimineața fix pe partea stângă. Această frază, care nici măcar n-are pretenția unei parabole, pusă în capul unui editorial, nu este totuși lipsită de necesar semnificat politic. Și, cel puțin în situația mai sus descrisă, omul nostru n-a fost întors de pe o parte pe alta nici cu arcanul, nici cu vreun sistem mai sofisticat de scripeți. Există însă cazuri în care omul e întors când pe stânga, când pe dreapta politicii de către alte persoane, fără argumente și fără a fi și el consultat. „Ai auzit de Popescu? Degeaba se dă el echidistant, că e omul partidului (cutare) ”! Așa află și bietul Popescu din gura tărgului că e năimit de nu știu ce partid de rămâne perplex ca, la o ședință de stomatologie. Degeaba și-a făcut omul o filosofie întreagă din dreptul de a rămâne în afara vieții de partid, de a judeca evenimentele doar după consultarea cu forul său interior. E greu de crezut, mai ales în ziua de azi, dar mai există persoane care, deși nu le-ar sta rău în vreun partid, se păstrează totuși în afara acestor structuri politice. La fel se întâmplă și când subiectul este un ziar sau un post de televiziune. Această politizare excesivă cu mijloace specific machiavellice e încă un semn al felului nostru de a înțelege realitatea, nu examinând-o cu atenție și obiectivitate, ci aducănd-o cu forța dincoace de lentila rece a microscopului, băgând-o direct sub nas, ca și cum realitatea psihologică a unei ființe e o biată bucată de brânză care poate fi cunoscută nemijlocit cu simțurile. ■ Am mai scris acum câțiva ani despre această manie de a explica atitudinea unui semen, specialist îndeosebi, într-o situație de viață, prin înregimentarea lui politică. Dacă vom continua pe drumul acesta, vom ajunge să credem că a respira ține de politica de dreapta, iar simplul act al hrănirii vine de la apartenență ocultă la politica de stânga ș.a.m.d. Nu e normal, nu e moral și nici nu e util, socialmente vorbind, să lipești etichete politice pe toate frunțile aflate la treabă. Altminteri, vom ajunge să ne întrebăm precum un nepot (autentic) al lui Nea Mărin („ Miliardarul ”) de la Băilești. Păi, dacă toată lumea face politică, atunci cine mai muncește prin tara asta? PATREL BERCEANU Eticheta de partid Cazul subofițerului Aurel Enache, acuzat de incest, revine în actualitate Fiica vitregă a avortat Plutonierul major Aurel Enache. 44 de ani, gestionarul depozitului de armament al Comandamentului 3 Operațional “Mihai Viteazul”, a fost acuzat, în urmă cu două săptămâni, de către soția sa, Mihaela, că a întreținut relații sexuale cu fiica sa vitregă, Simona, în vârstă de 15 ani. IÚinora - însărcinată în luna a șaptea și care pretinde că Aurel Enache este tatăl copilului - provine din prima căsătorie a Mihaelei, dar a fost crescută de subofițer de la vârsta de trei ani. La sfârșitul săptămânii trecute, Simona și-a provocat avortul, după ce mai avusese o tentativă de acest gen atunci când scandalul a devenit public; în seara de 11 ianuarie a.c., Mihaela Enache s-a prezentat la Postul de Poliție Craiovița Nouă, unde a depus o plângere împotriva soțului său, Aurel, acuzându-l că întreține relații sexuale, de mai multă vreme, cu fiica sa, Simona, aceasta rămânând însărcinată. Mihaela susține că nu a știut de acest lucru, totul ieșind la iveală în după-amiaza acelei zile, când și-a surprins fata în timp ce se îmbrăca și a constatat că aceasta era însărcinată. Minora i-a declarat mamei că întreține, forțată, de mai multă timp relații sexuale cu subofițerul, dar de frică nu a mărturisit până atunci. Poliția și-a declinat competența în favoarea Parchetului Militar Teritorial Craiova, întrucât suspectul este un militar. Cercetările au demarat în dimineața de 12 ianuarie, în cauză fiind audiați atât Simona, cât și Aurel Enache. Acesta a negat cu vehemență cele afirmate de mamă și fiică, afirmând că, din contră, deși nu este tatăl natural al Simonei, a crescut-o ca pe propria fiică, ocupându-se îndeaproape de educația ei. Din momentul în care întreaga poveste a devenit publică, fata a început să se teamă de faptul că acuzațiile sale nu vor putea fi probate și a luat legătura cu un medic de la un cabinet privat, solicitând întreruperea sarcinii, în ciuda faptului că era foarte avansată și, legal, acest lucru nu este posibil decât în cazuri speciale. Pentru că nu existau probe suficiente ca Aurel Enache să fie pus sub acuzare, conducerea Parchetului Militar Teritorial Craiova, care a continuat ancheta, a decis ca aceasta să fie finalizată abia după ce sarcina va fi dusă până la capăt, când devenea posibilă efectuarea testului de paternitate. Rezultatele puteau confirma sau infirma acuzele aduse lui Aurel Enache, mai ales că, potrivit unor surse din anturajul Simonei, aceasta nu ar avea o reputație grozavă, fiind zărită adeseori în companii dubioase. Spre surprinderea colonelului magistrat Emil Văduva, care conduce ancheta, luni, 29 ianuarie, Simona - chemată pentru noi audieri - nu s-a mai prezentat la sediul parchetului. Contactat telefonic, avocatul ei a declarat că minora a avortat. Deși împrejurările în care s-a produs evenimentul nu sunt încă elucidate, se pare că vineri, 26 ianuarie, Simona Enache a încercat să-și provoace singură avortul. Confruntată cu o hemoragie foarte puternică, ea a fost transportată la Spitalul Clinic nr. 1 Craiova. Sub asistență medicală, sarcina a fost întreruptă, fătul nemaiavând nici o șansă de a se naște viu. Cadavrul a fost reținut la morga spitalului până în ziua de luni, când specialiști din cadrul Institutului de Medicină Legală Craiova au recoltat probe necesare pentru efectuarea testului ADN, la solicitarea parchetului. Mai mult ca sigur, în zilele următoare, atât Simonei, cât și lui Aurel Enache, precum și altor eventuali suspecți, le vor fi recoltate probe biologice pentru confirmarea paternității. In cel mult 14 zile, se va putea ști cu exactitate cine este tatăl fătului mort. Prim-procurorul adjunct al Parchetului Militar Teritorial Craiova, lt. col. magistrat Ion Alexandru, ne-a declarat că cercetările privind stabilirea împrejurărilor producerii avortului au fost demarate, iar în cazul în care se va stabili că Simona Enache se face vinovată de comiterea unei infracțiuni, P.M.T. Craiova își va declina competența în favoarea Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, minora riscând să stea ani buni după gratii. IULIAN GEORGE BORA Oficiul Concurenței susține creșterea prețului energiei electrice și termice Indicele de ajustare a prețului energiei electrice și termice ar trebui să fie de aproximativ 25%, cu perspective de creștere dacă întîrzie decizia de majorare a prețului energiei, a declarat Nicolae Tănase, directorul Oficiului Concurenței. “Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei lucrează de cîteva luni la ajustarea prețului energiei electrice și termice. Ultima ajustare, din noiembrie 2000, s-a realizat la cursul de schimb leu/dolar valabil pentru luna iulie 2000 pentru energia termică, iar pentru energia electrică prețurile s-au ajustat la cursul de schimb valabil în luna iunie a anului trecut”. în același timp, ministrul Finanțelor, Mihai Tănăsescu, a declarat că pentru acest an cota unică de TVA se va menține la 19%. “Nu cred că reducerea TVA ar fi principala cale pentru a menține prețul la energie”, a afirmat Tănăsescu. Campania agricolă de primăvară stă bine pe hârtie Din cele 266.961 ha de teren agricol pe care urmează a fi înființate culturile de primăvară în județul Dolj,doar 119.400 ha au fost arate, fiind gata să primească sămânța sub brazdă. Specialiștii din cadrul Direcției Generale pentru Agricultură și Industrie Alimentară Dolj apreciază că, în varianta cea mai optimistă, diferența de 147.561 ha poate fi arată în doar 11 zile, dacă toate cele 4.530 de tractoare funcționale își vor îndeplini norma zilnică de 3 ha. Conform aceleiași planificări, pregătirea terenului pe suprafețele ce urmează a fi însămânțate ar mai dura încă 27 de zile, dacă cele 1.785 de utilaje existente vor fi folosite la întreaga capacitate. Menționăm că aceste calcule sunt doar pe hârtie, și nu se potrivesc mai niciodată cu situația din teren. ADRIAN DINU în ianuarie, peste 600 de infracțiuni în județul Olt în prima lună a acestui an, lucrătorii din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului Olt au constatat 659 de infracțiuni, dintre care 165 de natură economico-financiară. Au fost, de asemenea, prinși în flagrant 81 de autori ai unor infracțiuni, 52 de persoane fiind cercetate în stare de reținere sau arest preventiv. Polițiștii au soluționat, în aceeași perioadă de timp, 196 de furturi - peste o sută dintre ele comise la S.C. “Suin Prod” Caracal - prin identificarea autorilor. CRISTIAN PĂTRU RAT-ul eliberează abonamente pe 7 și 15 zile Regia Autonomă de Transport Craiova a luat hotărârea de a elibera abonamente pentru transportul în comun pe 7 și 15 zile, decizie agreată de Consiliul Local Municipal. Astfel, costul abonamentului pentru un traseu se ridică la 40.000 lei - 7 zile, și 70.000 lei - 15 zile, dar numai în cazul tramvaielor și autobuzelor. în cazul midibuzelor, tariful se majorează cu 5000 lei, respectiv 10.000 lei. Prețurile abonamentului pe două trasee se situează între 55.000 lei și 65.000 lei - 7 zile, respectiv între 100.000 lei și 115.000 lei - 15 zile. Se vor mai emite abonamente pe toate traseele interioare și abonamente nenominalizate. Tarifele intră în vigoare la data acordării avizului de legalitate de către Prefectura Județului Dolj, adică cel mai probabil peste câteva zile. MARIAN BĂDÎRCI Cauzele incendiului de pe str.Caracal - deocamdată, necunoscute Incendiul în care a ars localul “Ristorante italiano”, proprietatea cetățeanului Mauro Bartoloni, este încă învăluit în mister. Potrivit unui comunicat al Inspectoratului de Poliție al Județului Dolj, “din primele verificări, s-a concluzionat drept cauză a incendiului un scurt-circuit prelungit în timp de la priza unui televizor aflat pe terasa localului”. Afirmațiile polițiștilor sunt, însă, contrazise de declarațiile col. Gheorghe Omeag, comandantul Grupului de Pompieri “Oltenia“ Dolj. “Deocamdată, nu putem afirma cu certitudine cauza izbucnirii incendiului, de aceea am și evitat să facem vreo precizare oficială, în acest sens. Ce putem spune, însă, clar este faptul că focarul a fost acolo, în colțul unde era priza respectivă. Totuși, pentru a putea avea loc un scurt-circuit, trebuia să existe și un consumator, adică televizorul să fi funcționat, ceea ce nu se cunoaște cu exactitate. Oricum, investigațiile vor continua, iar dacă jocul a fost pus în mod intenționat, ceea ce nu excludem, urmează să decidă organele de cercetare penală”. CRISTIAN PĂTRU