Cuvântul Libertății, martie 2001 (Anul 13, nr. 3413-3444)

2001-03-01 / nr. 3413

4 Ai avara Izvoare adânci, curate și cișmele domnești s-au deschis în lemnul bun al copacilor din miezul de parfum al parcurilor craiovene. Fiecare tei sau castan are capul plin de gânduri verzi, iar cerul prevestește vremea întoarcerii cocorilor. Ca să fii om întreg, spunea Geo Bogza, atâtea sunt necesare. Să ai ochi și priviri de care să nu se sperie cocorii. Vântul acesta de anunțată primăvară,,,născut într-o gușă de barză astupă nările și răzvrătește plămânii. Fiind și ziua Mărțișorului, tradiționalul dar al primăverii făcut femeii, nu putem decât lăsa pana poetului să scrie: „Fără frumusețea ta, frumusețea lumii e scrum și cenușă/ e Fără brațele tale, brațul oricui pentru mine laț de spânzurătoare/ Fără ochii tăi, ochii mei nu văd decât întuneric/ Fără numele tău, numele meu vestește neantul”. Contrapunct Petre Roman a ridicat mănușa Pentru Petre Roman, actualul lider al PD, zilele ca președinte al partidului se pare că sunt numărate. Colegiul Director al PD a decis, ieri, convocarea Convenției Naționale Extraordinare pentru 18 - 19 mai și stabilirea termenului limită de 31 martie pentru depunerea moțiunilor candidaților la președinția partidului. Puține lucruri noi ar mai putea surveni în perioada care a mai rămas până la Convenția Națională Extraordinară a PD. Traian Băsescu, primar general al Capitalei și vicepreședinte al partidului, se află de pe acum în poll-position. Lângă el au venit majoritatea liderilor acestui partid și tot lângă Băsescu se află staffurile organizațiilor din teritoriu. Cu toate acestea, președintele PD a declarat după ședința Colegiului că numărul delegaților la Convenție a fost stabilit la 1100, dintre care 576 sunt membri ai Consiliului de Coordonare Națională, la care se vor adăuga membrii comisiilor de etică și control financiar, delegați din partea filialelor, personalități ale partidului.Numărul delegaților din partea filialelor a rămas să fie stabilit pe baza rezultatelor obținute la alegerile generale din toamna trecută. Ca o noutate după ședința Colegiului Director de ieri apare faptul că, în privința susținerii moțiunilor, o filială are dreptul să sprijine chiar și toate moțiunile prezentate la Convenție. Liderul PD a mai adăugat că moțiunea prezentată de el la convenția precedentă va constitui baza documentelor pe care le va prezenta în zilele de 18-19 mai, și alături de această moțiune va mai anexa un document politic privitor la strategia PD în viitor. Aceasta ar putea fi numită „Moțiunea Roman”. Bătălia Roman - Băsescu a intrat, așadar, pe ultima „lungime”. După o prietenie trainică, nedisimulată, cei doi oameni politici au decis că drumurile lor se despart. Nu este exclus ca anunțata Convenție Națională Extraordinară să fie precedată de intensificarea atacurilor reciproce. Deja, Dumitru Moinescu, purtătorul de cuvânt al PD, a fost nevoit să demisioneze din funcție, pentru declarațiile „neconforme” cu statutul său la adresa lui Petre Roman. Dar, Dumitru Moinescu face parte din grupul de susținători ai lui Traian Băsescu. Singur împotriva celor mulți, Petre Roman a devenit, deja, un obstacol în calea PD și acest lucru se așteaptă să fie legitimat la Convenția Națională Extraordinară. Nu este deloc exclus ca până atunci filialele din țară să-și clarifice opțiunile și Petre Roman să fie învins înainte de a se trece la vot. Vai de cei învinși... AURELIA SÎRBU BANCA TRANSILVANIA Oferă clienților persoane fizice: DOBÂNZI SIGURE LA DEPOZITE 1 lună 3 luni 6 luni 9 luni 12 luni LEI 36% 37% 37% 38% 38% USD 5% 5,25% 5,50% 5,75% DEM - 3,25% 3,50% 3,75% 4,25% Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr.16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. PDSR este de acord cu revizuirea Constituției Premierul Adrian Năstase a declarat, ieri, înainte de întâlnirea cu liderii PNL, că PDSR este de acord cu revizuirea Constituției și că aceasta trebuie să se facă în prima parte a mandatului Guvernului. Problema revizuirii Constituției este prevăzută în toate documentele PDSR, încă de acum un an, și consideră că, la zece ani de la adoptarea legii fundamentale, conținutul ei trebuie adaptat la noile realități. Adrian Năstase a spus că s-ar putea ca PDSR să aibă viziuni diferite față de PNL în legătură cu unele puncte din Constituție care trebuie modificate și cu procedura sau soluțiile de revizuire, însă nu și în privința necesității modificării acesteia. “Nu suntem în aceeași echipă guvernamentală pentru ca să mergem până la formule consensuale în toate problemele”, a adăugat Năstase. Prefectul Monolea întrevede însănătoșirea agriculturii Zăpada a venit la timp Precipitațiile mixte care au căzut pe teritoriul județului Dolj în ultimele zile au cumulat 18,5 1/mp la Craiova, 23 1/mp la Băilești, 22 1/mp la Calafat și 32,6 l/ mp la Bechet; în aceste condiții, deficitul de apă din sol (până la adâncimea de un metru) a înregistrat prima scădere substanțială, având în prezent valori între 80-100 l/mp pe solurile zonale, respectiv doar 20-301/mp pe solurile nisipoase (în marea lor majoritate, irigate în cursul anului trecut). “Efectele acestor precipitații - a precizat ing. Gheorghe Marinică, directorul general al Direcției Generale pentru Agricultură și Industrie Alimentară Dolj - au fost deosebit de favorabile, atât asupra cerealelor păioase care au fost fertilizate înainte de căderea zăpezii, cât și asupra celor care urmează a fi fertilizate de acum încolo (pe zăpadă), permițând pătrunderea substanței active în sol, dar și o protecție a culturilor față de repercusiunile temperaturilor scăzute. Aceleași efecte benefice au fost înregistrate și asupra plantațiilor de vițăde vie și pomi fructiferi, prin creșterea rezervei de apă a solului și protecția ramurilorși a coardelor.” “Avem nevoie de fertilizanti” 9 Vorbind despre fertilizare, Marinică a prezentat în fața prefectului Cornel Mondea și a subprefectului Elena Șerbănoiu o situație privind stadiul acestei lucrări. Astfel, din suprafața totală de 193.000 ha, cultivată cu cereale păioase de toamnă, au fost fertilizate 47.500 ha, restul de 145.500 ha urmând a fi fertilizate în următoarele două săptămâni, în contextul opririi instalațiilor Doljchim, care produceau azotat de amoniu, s-a ridicat problema procurării fertilizantului necesar pentru ogoarele județului. “Avem nevoie urgent de 22.000 tone de azotat de amoniu sau, eventual, de 15.000 tone de uree, ce poate fi aplicată în condițiile oferite de zăpadă” - a spus Marinică. Conducerea Prefecturii și-a manifestat sprijinul pentru DGAIA Dolj, în demersurile pentru găsirea, într-o perioadă cât mai scurtă de timp, a fertilizanților necesari, ce pot fi procurați doar de la Tg. Mureș sau Tr. Măgurele, pentru a nu se pierde momentul propice administrării acestora. ADRIAN DINU în plenul Consiliului Județean al Agriculturii, desfășurat marți, 27 februarie a.c., la sediul Prefecturii Dolj, s-au discutat cele mai stringente probleme ale acestui domeniu, începând cu efectele ultimelor precipitații și terminând cu stadiul fertilizării culturilor. în cazul subofițerului acuzat de viol de fiica sa vitregă, s-a dovedit că nu iese fum fără foc Aurel Enache a fost trimis în judecată pentru corupție sexuală în urmă cu circa o lună de zile, o plângere depusă la poliție de o mamă distrusă de faptul că soțul abuzase de copila sa, din prima căsătorie, avea să pună pe jar autoritățile statului. Cazul, preluat de Parchetul Militar Teritorial Craiova - dată fiind calitatea de militar a celui acuzat -, a făcut multă vâlvă și a stârnit diverse polemici, părerile în privința vinovăției subofițerului Aurel Enache, în vârstă de 44 de ani, gestionarul depozitului de armament al Comandamentului III Operațional “Mihai Viteazul”, fiind împărțite. Deși, la un moment dat cazul era aproape rezolvat, Aurel Enache părând nevinovat, în urmă cu câteva zile s-a produs o răsturnare spectaculoasă a situației, subofițerul fiind trimis în judecată pentru comiterea infracțiunii de corupție sexuală. în ziua de 11 ianuarie a.c., Mihaela Enache, salariat civil la U.M. 02035 Craiova, a depus o plângere împotriva soțului său, Aurel, acuzându-l de faptul că întreține relații sexuale cu fiica ei din prima căsătorie, Ionica Simona Ureche, în vârstă de 15 ani. Mihaela Enache susținea că în urma acestei relații Simona a rămas gravidă, în momentul formulării plângerii sarcina aflându-se în luna a șasea. Deși, la început, de frică sau rușine, Simona a negat faptul că este însărcinată, pusă în fața evidențelor i-a dezvăluit mamei că a fost nevoită să întrețină relații sexuale cu tatăl său vitreg, Aurel Enache. Acesta a fost, imediat, suspendat din funcție de către conducerea unității militare de care aparține și pus la dispoziția comandamentului. Primele cercetări au stabilit că povestea fetei nu prea ar sta în picioare, din cauza comportamentului cam dubios, după cum susțin unele surse din anturajul său. Totuși, ancheta a fost extinsă, ajungându-se până într-un punct în care artificiul construit de magistrații militari părea a se ruina. Provocare ilegală de avort în timpul derulării anchetei, Simona a avut o primă tentativă de întrerupere a sarcinii, zădărnicită de procurori. Ea contactase un medic ginecolog, a cărui identitate a rămas sub tăcere, acesta refuzând, în cele din urmă, să facă intervenția solicitată. Deși avertizată de procurori să nu facă acel gest necugetat, în după-amiaza de 26 ianuarie Simona a încercat provocarea ilegală a avortului. Deoarece a suferit o hemoragie foarte puternică, ea a fost nevoită să se prezinte la spital, unde, puși în fața faptului împlinit, medicii a trebuit să practice chiuretajul. Totuși, produsul de concepție a fost păstrat la morga Spitalului Clinic nr. 1, la solicitarea anchetatorilor. După întreruperea sarcinii au apărut noi speculații. Se vorbea despre faptul că, în disperare de cauză, pentru că nu-și putea proba acuzele aduse tatălui vitreg, ea și-a provocat avortul, în speranța că nu se va mai putea stabili paternitatea copilului. La cererea P.M.T. Craiova, Institutul de Medicină Legală, în colaborare cu Laboratorul de identificare genetică prin tipizarea ADN din cadrul Universității de Medicină și Farmacie Craiova, au prelevat probe de țesut, atât de la produsul de concepție, cât și de la cei doi suspecți reținuți de anchetatori ca fiind potențialii autori ai fătului: Aurel Enache și unul dintre prietenii puștoaicei, Laurențiu Constantin Enache, în vârstă de 17 ani, acesta recunoscând că a întreținut relații sexuale cu Simona. Rezultatele testului de paternitate, efectuat în data de 12 februarie a.c., au fost extrem de concludente, indicând, cu o probabilitate de 99,99%, că Laurențiu era tatăl fătului, însă nu s-a terminat aici, pentru că, în câteva zile, avea să se producă lovitura de teatru. Pe baza probatoriului existent la dosar, magistrații militari au constatat că, în ceea ce-l privește pe Aurel Enache, se întrunesc elementele constitutive ale comiterii infracțiunii de corupție sexuală, prevăzută și pedepsită de art. 202 cod penal. O dată cu întocmirea rechizitoriului, Parchetul Militar Teritorial Craiova a înaintat dosarul, spre soluționare, Tribunalului Militar Timișoara. în cazul în care va fi găsit vinovat, Aurel Enache riscă o pedeapsă cu închisoarea între trei luni și doi ani, sau o amendă. Ca unii care la un moment dat am crezut în nevinovăția subofițerului, testul ADN determinându-ne să îmbrățișăm această opinie, mărturisim că această răsturnare de situație ne-a pus în cumpănă. Este, cu adevărat, Aurel Enache un monstru? Așteptăm cu nerăbdare soluția instanței militare! IULIAN GEORGE BORA CRISTI PĂTRU (A Rețele de apă și drumuri noi în cartierul Hipodrom Municipalitatea a aprobat un studiu de fezabilitate care determină condițiile de realizare a unei investiții de peste 269 miliarde lei - rețele de alimentare cu apă și rețele de canalizare, străzi și trotuare - în cartierul Hipodrom, în doi ani. Se intenționează amenajarea a 9 km străzi, cu o suprafață de carosabil de peste 67.000 mp, 42.000 mp trotuare, parcări în suprafață de circa 300 mp. Lungimea rețelelor de apă este estimată la aproape 19 km, dintre care 9,5 km - alimentarea și peste 9 km - canalizarea. MARIAN BĂDÎRCI Policlinica Helios va avea un serviciu propriu de ambulanță Prin programul SOS International, derulat de Uniunea Europeană, în perioada imediat următoare, pacienții Policlinicii „Helios” din orașul nostru vor beneficia de un serviciu propriu de ambulanță, onorând, așadar, și urgențele medicale. Dr. Angela Cameniță, directoarea unității sanitare, care are două sedii în Craiova-în cartierul Rovine, Bl. EG și, respectiv, în centrul orașului (vizavi de Banca Țiriac) - ne-a declarat că, de asemenea, policlinica pe care o conduce face parte, încă din vara anului trecut, dintr-o rețea la nivel național astfel încât „bolnavii care nu pot fi tratați în orașul nostru au prioritate, în baza unor înțelegeri, să ajungă să fie examinați în unități similare din București, Constanța, Timișoara, Târgu- Mureș sau Sfântu Gheorghe”. LUMINIȚA TUDOR Cardiacii au „înroșit” telefonul de la Salvare La Serviciul de Ambulanță Dolj, numărul apelurilor s-a triplat, față de săptămâna trecută. Personalul sanitar susține că cele mai multe au venit din partea cardiacilor. Ieri, la Salvare sau primit peste 100 de solicitări pentru persoane care au suferit accidente vasculare, majoritatea dintre acestea fiind găsite căzute pe stradă. Personalul de specialitate recomandă bolnavilor de inimă să-și respecte cu strictețe atât tratamentul medicamentos, cât și pe cel alimentar și să evite, în această perioadă deosebit de friguroasă, să-și părăsească domiciliul. LUMINIȚA TUDOR „Bulzești, tărâm spiritual” Astăzi, ora 11, la Galeriile Radio-Arts din Craiova, se desfășoară o amplă manifestare culturală intitulată „Marin Sorescu - 65 de ani”. Participă membrii familiei Sorescu, istorici și critici literari craioveni. Cu acest prilej, elevii Liceului de Artă „Marin Sorescu” din Craiova vor expune lucrări de pictură cu tema „ Bulzești, tărâm spiritual ”și vor susține un program muzical. SIMONA LIGA La Miercurea Ciuc s-au înregistrat -28 grade Celsius în noaptea de marți spre miercuri, la Miercurea Ciuc a fost înregistrată cea mai scăzută temperatură din această iarnă, de -28 grade Celsius. Specialiștii spun că, de regulă, temperaturile negative foarte scăzute erau înregistrate în luna ianuarie a anilor trecuți, în a doua jumătate a lunii ianuarie 2000 fiind înregistrată o temperatură de -33 grade Celsius. Gerul i-a luat prin surprindere pe conducătorii autoturismelor, care, miercuri dimineața, au reușit cu greutate să-și pornească mașinile.