Cuvântul Libertății, aprilie 2001 (Anul 13, nr. 3445-3472)

2001-04-02 / nr. 3445

+ V f £ i Internet - http://www.cuvantullibertatii.go.ro ANUL XII, NR. 3445 LUNI, 2 APRILIE 2001 CRAIOVA 12 PAGINI 3000 LEI SLOBODAN MILOȘEVICI sau «Regele Lear» cu final balcanic Din octombrie anul trecut, când Slobodan Miloșevici a fost obligat să abandoneze puterea sub presiunea demonstrațiilor de stradă, nimeni nu s-a încumetat să anticipeze finalul unei partide ce începuse cu peste un deceniu și jumătate mai înainte. Strânsă între două exigențe, la fel de perverse, cea a nevoii de a elibera societatea iugoslavă de balastul urii și de consecințele războaielor și cea a Occidentului nerăbdător să-l vadă pe ex-președintele iugoslav în boxa Tribunalului internațional de la Haga, noua Putere de la Belgrad a acuzat, mult timp, indecizia adoptării unei soluții. Observatorii scenei iugoslave consideră că indecizia actualilor guvernanți iugoslavi a fost spulberată de ultimatumul dat de Administrația lui George Bush, care condiționa acordarea, pentru început, a o sută de milioane de dolari autorităților belgrădene de arestarea lui Miloșevici până la 31 martie a.c. Stăpân pe sine, abil, versat în jocuri de culise și, în plus, apărat de o “armată” de fideli, mizând și pe imunitatea pe care i-ar fi conferit-o statutul de lider al celui mai puternic partid de opoziție, Partidul Socialist, Slobo a părut, până ieri dimineață, un jucător de mare calibru, păstrând asul în mânecă. Noaptea de vineri spre sâmbătă a fost scena unor confruntări, inclusiv cu arme de foc, între forțele de poliție și membrii unui grup paramilitar ce n-au încetat să apere vila luxoasă din cartierul Dedinje, de pe o colină de la periferia Belgradului. Printre ei, s-au aflat: Sinija Vucinici, considerat simbolul forței paramilitare a fostului dictator, Branislav Ivkovici, ex-secretar al Partidului Socialist pe Capitală, emblemă a forței politice rămase fidele lui Slobo și, în sfârșit, Centa Milenkovici, supranumit Polițistul, “gorila’’sau body-gard-ul de corp al fostului Președinte, care nu l-a abandonat nici o clipă, timp de 12 ani, nici măcar la Dayton, unde i-a stat alături la semnarea faimosului tratat de pace. Ca orice dictatură din spațiul balcanic, cea a lui Miloșevici a fost sortită să sfârșească în deriziune și în circ. După ce a anunțat ritos că nu-l vor putea prinde decât mort, Miloșevici s-a predat duminică dimineață forțelor de poliție speciale ce aveau asupra lor un mandat de arestare. Asta nu înseamnă însă și sfârșitul partidei. Comedia poate continua. Chiar dacă ea etalează deja accente dramatice. Cât despre resorturile ei mai profunde, n-ar trebui să uităm - și din păcate majoritatea comentatorilor se întrec în a uita că, dincolo de aceste episoade parcă împrumutate dintr-o regie de film policier, se consumă totuși o tragedie adevărată: cea a unui brav popor, cel sârb, atras în jocul meschin și insidios al unei “reprezentații” ai căror regizori sunt, ca de fiecare dată în istorie, în umbră. Și oricum, mai departe. O morală se poate detecta însă și din această epopee, cu trimitere la o altă farsă, cea românească, a lui Ceaușescu, cu care Milu a fost deseori comparat, mai bine judecat decât împușcat deocamdată. P Contrapunct Spre NATO, cu brațele deschise P roiectul Declarației Apel pentru susținerea eforturilor României de integrare în NATO, discutat sâmbătă la Snagov, de președintele Ion Iliescu cu reprezentanții partidelor politice, sindicatelor, patronatelor, societății civile, Bisericii și cultelor din România, precum și ai minorităților naționale, constituie, până la urmă, un nou mesaj transmis Vestului. Forumul NATO 2002 dovedește că problema integrării a devenit una a întregii națiuni, Trerora fiecărui cetățean în parte, căruia i se cere să-și asume partea de răspundere pentru reușita îndeplinirii condițiilor de aderare. Inițiativa președintelui Ion Iliescu ar putea fi considerată ca salutară, mai ales că l-a invitat și pe predecesorul său, Emil Constantinescu, și a sugerat ca toate obiecțiile formulate să fie avute în vedere. Ceea ce se știe cu exactitate deocamdată este că dezbaterea asupra extinderii NATO a fost relansată și, în context, se vehiculează idei, scenarii, se fac planuri și curând vor intra în acțiune robuștii. România a învățat însă, la Madrid, în 1997, că decizia finală asupra admiterii sau respingerii va fi luată numai de SUA. Iar actuala administrație de la Casa Albă pare să fie interesată și de un nou val al extinderii NATO. Acest lucru rezidă și de poziția glacială a Washingtonului față de Moscova. Pentru noi, esențial rămâne capitolul extindere și pentru prima dată s-a vorbit de faptul că există un preț al aderării pe care trebuie să-l plătim cu condiția ca el să fie rațional și suportabil economic, social, politic și militar. Strategii americani s-au aplecat asupra regiunii de sudest a Europei. Rușii se află deja pe granița de Est și de Nord a României. Putin salută prin Internet eventuala opțiune a Republicii Moldova pentru Uniunea Rusia-Belarus. Despre vocația occidentală a Ucrainei, Vestul s-a convins. în Balcani, situația rămâne complicată, prin ultimele evoluții din Macedonia. După ce în urmă cu doi ani Iugoslavia era bombardată, sârbii fiind considerați singurii vinovați în conflictul din Kosovo, acum NATO a autorizat armata sârbă să lupte împotriva teroriștilor albanezi ce au atacat Macedonia. Situația nu se va ameliora în perioada imediat următoare, Kosovo rămâne un butoi de pulbere, Macedonia trebuie să facă față acțiunii combinate, interne și externe, extremiștilor albanezi, iar a Muntenegru dorește desprindere de Serbia. Așadar, cu Rusia în ofensivă și Balcanii mereu inflamați, administrația republicană s-ar putea gândi la său de Sud. România, în NATO, ar stabiliza regiunea, devenind un tampon, dar se pot întâmpla și alte lucruri, cum ar fi admiterea Sloveniei și a Slovaciei, pentru întărirea zonei central-europene, sau pot fi cooptate state baltice pentru o sfidare reală a Rusiei. România speră să intre în NATO, în anul 2002, ceea ce ar facilita și procesul de aderare la Uniunea Europeană. Cu toate acestea, Ion Iliescu a declarat că “nu va fi o tragedie dacă Alianța Nord-Atlantică nu va invita România la summit-ul de la Praga din 2002”. Este nerealist să credem că până atunci criteriile extrem de exigente pe care Alianța lea propus ar putea fi îndeplinite. Multe lucruri nu s-au făcut la timp, iar acum nu mai sunt bani pentru a se face pe toate. Un examen riguros al candidatelor nu ar putea fi trecut de România. Chiar cu o creștere economică de 4-6 la sută pe an, distanța dintre România și ceilalți candidați rămâne mare. Cât despre armată, ea a primit un miliard de dolari alocație bugetară, dar o bună parte din această sumă se va duce pe pensii și solde. Reducerea efectivelor și reconversia profesională a militarilor se răzbună acum, în preajma noii extinderi. O singură certitudine ne stă la îndemână: integrarea noastră în NATO nu are alternativă, într-o zonă geografică în care orice este posibil, “umbrela” NATO e unica șansă și premisa oricărei alte dezvoltări ulterioare a țării. MIRCEA CANTĂR După ce a accidentat o persoană pe care, apoi, a transportat-o la spital. Un șofer iresponsabil le-a spus medicilor că victima... a căzut de pe o scară Conducătorul auto s-a făcut ulterior nevăzut în încercarea de a se sustrage pedepsei, un tânăr șofer craiovean a pus la cale, în numai câteva minute, o poveste de-a dreptul inedită. După ce a lovit un bătrân cu mașina, Cosmin Marcel Tulbă (23 de ani) l-a transportat pe acesta la Spitalul CFR și le-a spus medicilor că victima... a căzut de pe o scară. El a fost ulterior identificat de polițiști și riscă să petreacă între doi și șapte ani în spatele gratiilor, pentru comiterea infracțiunilor de vătămare corporală gravă și părăsirea locului faptei. Un pensionar craiovean în vârstă de 80 de ani, Alexandru Comșa, a fost victima unui grav accident rutier petrecut vineri dimineața (30 martie a.c.), în jurul orei 6,30, la intersecția dintre str. Petre Ispirescu și Calea București. Bătrânul s-a angajat neregulamentar în traversarea drumului și a fost puternic izbit de un autoturism Oltcit, cu numărul de înmatriculare DJ-Ol-NM, la volanul căruia se afla Cosmin Marcel Tulbă, 23 de ani, din municipiu. Nimic ieșit din comun până aici, însă ce s-a întâmplat ulterior dovedește lipsa de responsabilitate a vinovatului de accident. Tânărul șofer a urcat victima în propria-i mașină și a transportat-o la Spitalul CFR, unde le-a spus medicilor o poveste inventată în numai câteva minute, atât cât a durat „călătoria” până la această unitate sanitară Tulbă a susținut în fața doctorilor că pensionarul a ajuns în starea respectivă deoarece... a căzut de pe o scară. După ce s-a asigurat că a fost crezut, iresponsabilul conducător auto a plecat, frumușel, acasă, în timp ce accidentatului i-a fost stabilit diagnosticul „traumatism cranio-cerebral acut deschis, fractură amețială tibială și peronieră stângă”. Numai că, fiica lui Comșa, venită în grabă la unitatea sanitară mai sus menționată, a aflat de la bătrân ceea ce se întâmplase în realitate și a mers direct la Biroul de Poliție Rutieră Craiova; în urma cercetărilor efectuate, oamenii legii au reușit să-l descopere, în aceeași zi, pe Tulbă, care, până la urmă, a recunoscut totul. Conform celor declarate de ltcol. Marin Grigore, lui Marcel Cosmin Tulbă i-a fost întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunilor de vătămare corporală gravă și părăsirea locului faptei. Iresponsabilul conducător auto riscă să petreacă între doi și șapte ani în spatele gratiilor. CRISTIAN VASILCOIU Taximetrist din Slatina - sechestrat și tâlhărit la Bechet Alineicu își câștigă pâinea de zi cu zi practicând taximetria în cadrul unei firme din Slatina în seara de 29 martie, a fost solicitat de Petre Stoiculescu (33 de ani), țigan din Drăgănești-Olt, cunoscut cu antecedente penale, pentru a-l transporta la Caracal. Pe drum, clientul a “uitat” de destinația inițială și, sub amenințarea unui cuțit, l-a forțat pe șofer să schimbe ruta, comuna doljeană Bechet fiind punctul terminus al călătoriei. De frică, Dicu s-a conformat, astfel că, în aceeași seară, a ajuns acolo unde i-a cerut țiganul. Văzându-se “împărat”, Stoiculescu nu s-a mulțumit doar cu atât și, uzând de același “argument” (cuțitul), l-a obligat pe automobilist să parcheze într-o curte, unde, după ce i-a “rechiziționat” cheile mașinii, i-a luat ca “suvenir” și casetofonul auto. Au urmat câteva ore de groază pentru taximetrist, până când, spre dimineață, a reușit să plece, fiind ajutat de o rudă a agresorului. Reținut de polițiști, “Tarzan” din Drăgănești-Olt a fost predat Parchetului de pe lângă Tribunalul Olt, urmând a fi cercetat pentru săvârșirea infracțiunilor de lipsire de libertate în mod ilegal și tâlhărie. Din păcate, nu am putut afla alte detalii, nici cu privire la numele celui care l-a salvat pe slătinean, nici despre identitatea proprietarului gospodăriei unde șoferul a fost somat să gareze. La Biroul de Poliție Bechet domnea, ieri, o liniște de mormânt, ofițerul de serviciu, al cărui nume nu l-am putut afla, motivând că “nu știu, fiindcă nu eram în tură, iar șeful nu e aici și nu îl puteți găsi”. Nu ne-a spus, însă, dacă s-a făcut vreun proces verbal de predareprimire a serviciului și ce conține acesta. Cu toată bunăvoința manifestată de primarul Bechetului, Alexandru Glăvan, nici acesta nu a avut mai mulți sorți de izbândă, primind același răspuns de la oamenii legii din localitate: “nu cunoaștem”. Probabil, la Bechet, oamenii se pot tăia între ei și polițiștii nu știu pentru că “nu am fost de serviciu”. CRISTI PATRU Independent de voința sa, un taximetrist din Slatina a ajuns, în noaptea de 29/30 martie, la Bechet, fiind, pentru câteva ore, sechestrat și tâlhărit. Răpitorul, după ce i-a “confiscat” casetofonul auto și, bineînțeles, a “uitat” să achite costul călătoriei, l-a lăsat să plece, însă doar după intervenția unei rude a sa. Curios este că, la Bechet, polițiștii nu aveau habar de incident, ofițerul de serviciu, aflat, ieri, la post, motivând că nu are cunoștință de caz, în ziua respectivă nefiind în tură. Nu am reușit, totuși, să aflăm dacă se face vreun proces verbal de predare-primire a serviciului și ce conține acesta. Probabil că la Bechet astfel de fapte nu se raportează. BANCA TRANSILVANIA Oferă clienților săi: ___________________________________________ DEPOZITUL LA 45 ZILE (fără prelungire automată și fără capitalizarea dobânzii) DOBÂNDA: 40% BANCA TRANSILVANIA ȚINE CONT DE INVESTIȚIILE DUMNEAVOASTRĂ" 9 Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr.16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. ÍBLIONFí) * 1 < IMPACT : Mr. Marian Cioroianu - șef al Biroului Poliției Rutiere începând de astăzi, interimatul existent la nivelul conducerii Biroului Poliției Rutiere Craiova, asigurat de la începutul lunii trecute de lt. col. Marin Grigore, a încetat prin numirea în funcție a maiorului Marian Cioroianu. Până vineri, 30 martie a.c., Marian Cioroianu a fost ofițer de presă în cadrul inspectoratului. Aflat la început de drum într-un sector extrem de important, cel al circulației rutiere, maiorul Cioroianu ne-a declarat că își propune ca, în primul rând, să încerce să schimbe mentalitatea subordonaților săi, pentru ca aceștia să înțeleagă că activează într-un serviciu public, la dispoziția cetățeanului. IULIAN GEORGE BORA S.C. Avioane S.A. are un nou director începând de astăzi, noul director general al S.C. Avioane S.A. este Nicolae Deneanu. în vârstă de 50 de ani, acesta a absolvit, în 1974, Academia Tehnică Militară (specialitatea avioane și motoare de avion), în 1993 a urmat un curs postuniversitar de Management. A mai ocupat, în perioada 1994-1996, funcția cu care a fost învestit acum. Adunarea Generală a Acționarilor, care s-a desfășurat sâmbătă, a fost condusă de Eugen Georgescu - șeful de cabinet al prefectului de Dolj, Cornel Mandea - în calitate de mandatar al APAPS. Director general la „Avioane” Craiova a fost, până în prezent, Tudor Bistreanu. Victor Peța, președintele filialei Dolj a Blocului Național Sindical și liderul Sindicatului Liber de la Avioane, ne-a declarat că se așteaptă la o colaborare bună cu noua conducere, în condițiile în care oamenii vor avea de lucru și nu va fi necesară o restructurare în domeniu. Din Consiliul de Administrație al fabricii fac parte: senator Radu Constantin, deputat Virgil Popescu, comandorul Paul Păun și Dan Gozia, reprezentantul APAPS București. LUMINIȚA TUDOR De ieri, unitățile școlare doljene au fost dotate ștampile noi Toate instituțiile de învățământ din județ au obligația să folosească, începând cu data de 1 aprilie 2001, noile ștampile puse la dispoziție de Inspectoratul Școlar Județean Dolj. Este vorba despre ștampile care, pe lângă denumirea unității școlare, vor purta inscripția Ministerul Educației și Cercetării, alături de stema României. “Orice document eliberat, de acum încolo, de școlile generale, licee, școlile postliceale sau profesionale, trebuie să aibă aplicată noua ștampilă, sub sancțiunea nulității actelor respective” - a precizat Aurelia Popa, șef serviciu în cadrul ISJ Dolj. ADRIAN DINU la Craiova - cartier al veteranilor de război Mai mulți veterani, văduve ale veteranilor sau invalizi de război au fost puși în posesie, în ultimii ani, în zona învecinată Hipodromului, conform prevederilor Legii nr. 44/1994. Municipalitatea a decis ca nou înființata zonă de locuințe să poarte numele de Cartierul veteranilor de război. Totodată, administrația locală a înaintat Consiliului Județean Dolj propunerea ca celor zece străzi din cartier să le fie atribuite denumiri ca: Infanteriei, Artileriei, Cavaleriei etc. MARIAN BĂDÎRCI Admiterea în colegiile universitare nu va fi prea ușoară Odată cu admiterea în învățământul superior craiovean, în sesiunea iulie-septembrie 2001, se va organiza concurs și pentru admiterea la colegiile care funcționează în cadrul facultăților. Astfel, la Colegiul Facultății de Litere, concursul va avea loc în luna septembrie, după cum urmează: * Administrație-Secretariat, 3 ani-zi, secția Birotică - teză scrisă de două ore la Limba română (pondere 80%), media la bacalaureat (20%); * Sociopsihopedagogie, 3 ani-zi, 3 ani-IDD, 2 ani-IDD, specializarea Institutori - O limbă străină (franceză, engleză) - etapa I, eliminatorie (Limba străină - oral), etapa a II-a (teză scrisă de două ore la Limba română - 80%, media la bacalaureat - 20%); * Administrație-Secretariat, 3 ani -zi , secția Administrație publică locală - se intră numai pe baza mediei obținute la bacalaureat. SIMONA LICA IMPACT ) Cursă dramatică la Interlagos Pe o vreme invariabilă, care a provocat abandonul mai multor piloți, printre care M. Häkkinen, R. Barrichelo, J. Montoya și H.Frentzen, Marele Premiu al Braziliei a fost câștigat de David Coulthard. Campionul mondial en-titre, M. Schumacher, s-a clasat pe locul secund, păstrându-și, astfel, poziția de lider al Clasamentului general al piloților. RADU CANTĂR -----------------------------------------------~T~7]