Cuvântul Libertății, iunie 2001 (Anul 13, nr. 3503-3533)

2001-06-01 / nr. 3503

>. Internet - http://www.cuvantullibertatii.go.ro ANUL XII, NR. 3503 - Mileniul - începe azi Ziua Copilului și secolul al cui e? Prințul Planetei Albastre este cel chemat, azi și mereu, să conducă prin joc și zâmbet lumea. Mileniul cu el începe. Singurul care poate spune, aici, Eu vă iubesc pe toți, unicul chemat la sânul blândeții și al bunătății, îngerul somat, până și de părinți, cu domesticul nu se așază cu înțelegere zi după zi pe umărul fiecăruia dintre noi. Suntem copii ai copiilor noștri, și cine dintre noi n-a simțit niciodată că tatăl lui e fiul lui? Munții cei mai înalți ai Olandei sunt nori i - a spus-o un copil poet. Același care, cu zâmbetul pe buze, ridică marea de un colț al ei - descoperind ceea ce nici un adult nu are curajul să vadă. Când nu mai suntem copii, am murit de mult. Păcat că o aflăm prea târziu. NICOLAE BOANGIU Contrapunct Zâmbetul amăgitor al Emmei Nicholson Intenția Uniunii Europene de a suspenda negocierile privind aderarea României, dacă aceasta nu va rezolva problema copiilor instituționalizați, a stârnit oarece emoții în mediile oficiale, mai puțin în rândul populației, obișnuită cu răsturnări de situații și mai spectaculoase. Ca țară europeană, măcar din punct de vedere ideografic, de nu și geopolitic,România figurează printre puținele în destinul cărora contradictoriul a jucat un rol esențial. Contradictoriul și iraționalul, mai ales. Aflată mai mereu într-un punct de fugă, țara noastră se numără printre puținele reorientate spre valorile democrației după ce a suferit câteva dictaturi succesive, printre cele foarte puține care s-au „întors” spre capitalism după ce marșaseră aproape 50 de ani în socialism. Un dinamism și o energie prost canalizate de succesive regimuri politice au condus-o mai mereu în zona gri, când nu de-a dreptul într-o fundătură. Acuzația, amicală ce-i drept, lansată acum câțiva ani de cunoscutul ziarist și disident polonez Adam Michnik, potrivit căreia România a cunoscut doar regimuri nedemocratice, chiar și atunci când dovedea că avea un Parlament rezultat în urma unor alegeri mai mult sau mai puțin corecte, trebuie cântărită cu toată atenția. Cosmetizarea situației interne nu poate înșela ochiul versat al instituțiilor europene la care vrem să accedem. Un orgoliu prost mascat, precum și o atitudine refractar - zeflemistă, gen Cațavencu, nu duc la nimic coerent în planul strategiei de integrare europeană. Nimeni nu ne dă note cu un aer profesoral, doar de dragul de a ne dăscăli ori, mai rău, dădăci. Nu există dădaca - Europa, după cum nu trebuie să existe România infantilă, retardată. Probăm, uneori, un complex de inferioritate derivat din înseși complexele noastre de „țară mică”. Ce-ar fi să ne debarasăm de el? Să convenim că, mai degrabă, suntem o țară cu ieșire nu numai la mare, ci și pe piața de valori europene general acceptate. Că suntem chiar producători de valori universale, că oameni ca Titulescu, Brâncuși, Eliade, George Emil Palade nu sunt simple accidente genetice. Suntem conectați la sistemul inteligenței fără frontiere și ne putem aduce o contribuție esențială în susținerea acestuia: în numărul său de seri, prestigiosul cotidian „Le Monde” chiar se întreba cum este posibil ca o țară, cu probleme specifice zonei balcanice, să scoată la rampă artiști de o asemenea anvergură, aluzie la extraordinarul pianist Radu Lupu. Dorința noastră de integrare trebuie înțeleasă nu doar ca plecăciune în fața unor severe instanțe, ci, așa cum am spus, ca aport specific la edificarea unei noi ordini europene. Baremul trebuie și poate fi atins, condițiile ce ni se pun nu sunt extraterestre, trebuie doar să ne organizăm cu metodă și voință pentru a dovedi că merităm să fim primiți în rândul țărilor civilizate ale Europei. Să ne asumăm trecutul și, gospodărind eficient prezentul, să programăm viitorul. Generații remarcabile de copii s-au pierdut, poate, și pentru că statul român nu s-a întrebuințat serios pentru a imagina viitoril, mărginindu-se doar la a conserva un prezent căldicel. Actualul guvern se află în fața unui examen major. A-l pierde echivalează, după atâtea corigențe, cu repetenția. Președintele Iliescu, premierul Năstase, chiar ministrul de externe Geoană se văd somați să ia atitudine, să contracareze, nu numai prin discursuri politice, imaginea defavorabilă a țării în cazul acut al copiilor instituționalizați. Câinii pot fi lăsați în plata primarului Băsescu. Viitorul României se judecă azi. Baroana Emma Nicholson de Winterbourne, raportorul special al Parlamentului European pentru România a recomandat Parlamentului să propună Comisiei Europene suspendarea negocierilor de aderare a țării noastre. La împlinirea a 100 de zile ale Cabinetului Adrian Năstase, Emma Nicholson, prezentă la București, ne acorda un certificat pozitiv, printr-un zâmbet care s-a dovedit amăgitor. Cartușul ei de avertizare a intrigat Bucureștiul și, ieri, atât președintele țării, Ion Iliescu, cât și premierul Adrian Năstase au circumstanțiat gestul baronesei Emma Nicholson. Suntem, deja, în tunelul de acces spre un stadion european, unde avem de dat un examen important. Partida, începută de ceva timp, trebuie jucată până la capăt și, bineînțeles, câștigată. Chiar și în prelungiri. NICOLAE BOANGIU VINERI, 1 IUNIE 2001 Accident ecologic la Goiești Circa zece tone de țiței amestecat cu apă s-au scurs accidental în sol a conductă a canalului colector din cadrul magistralei de transport a țițeiului Slemnești - Ghercești, ce aparține Sucursalei de Extracție Dolj a PETROM, s-a fisurat, în seara de 30 mai 2001, pe raza satului de reședință al comunei Goiești, în sol infiltrându-se circa zece tone de țiței amestecat cu apă. în jurul orei 20,30, în localitate a început să se răspândească un puternic miros de țiței, care a alertat locuitorii. Intervenția rapidă a lucrătorilor Postului de Poliție Golești, ce au asigurat paza arealului poluat până la sosirea echipelor de intervenție, a preîntâmpinat producerea unui dezastru cauzat de o țigară aruncată la întâmplare de unul dintre zecile de locuitori ce au ținut să vadă cu ochii lor cum țâșnește țițeiul din culturile de porumb și cartofi. Miercuri, 30 mai a.c., la căderea serii, în timp ce se întorceau de pe câmp sau își mai făceau de lucru prin ogradă, locuitorii satului Golești au simțit un puternic miros de țiței. Alertați, au început să se strângă în fața porților pentru a afla de unde provine acesta. Sursa era o porțiune de teren, de circa 2000 de m.p., din mijlocul căreia țâșnea aurul negru, ca dintre arteziană. Deși s-au format grupuri de cetățeni care începuseră să-și dea cu părerea, nici unuia dintre aceștia nu i-a trecut prin cap să anunțe autoritățe. Numai întâmplarea a făcut ca cel care a alertat polițiștii din comună să fie tocmai copilul unuia dintre ei, Cosmin Băluță, în vârstă de 11 ani. Aceștia s-au deplasat imediat în zona cu pricina și au luat primele măsuri de îndepărtare a sătenilor la o distanță ce îi situa în afară de orice pericol, în cazul în care ar fi izbucnit un incendiu accidental. A fost anunțată conducerea Schelei de Extracție Craiova din cadrul Sucursalei de Extracție Dolj a Petrom și conducerea I.P.J. Dolj, care au deplasat în comună o echipă de intervenție, respectiv una operativă, întrucât inițial s-a crezut că este vorba de unul dintre deja celebrele atacuri la conductele de carburanți. IULIAN GEORGE BORA CRISTIAN PĂTRU Continuare în pag. 3 în sânul administrației craiovene domnește lipsa acută de comunicare Deciziile care administrează orașul se iau in pauza Pentru a recupera parcă ce au ocolit cu tot dinadinsul când a fost vorba de grija pentru buna gestionare a bugetului local - discuțiile constructive, chiar până la limita de decență a disputei consilierii municipali s-au depășit ieri, în ședința ordinară, mergând până la a propune la vot și susține proiecte respinse de comisiile de specialitate și primite chiar în timpul întrunirii. Mai mult, ca într-o peliculă jalnică în care intriga e susținută de scene de intimidare a adversarului, s-a cerut votul nominal. Iar un președinte de comisie a declarat, culmea, că a revenit asupra propriei decizii într-o... pauză. Este imposibil de știut câte proiecte de hotărâre s-au aflat în discuție în ședința ordinară de ieri a Consiliului Local Municipal, de vreme ce hârțogăriile lipsesc sau câte un consilier susține idei numai de el cunoscute. Cert este că pe ordinea de zi existau 25, dintre care trei au fost retrase înainte de trecerea la votul punctual. Discuții aprinse au izbucnit mai ales vizavi de amplasarea unui service auto pe Calea București, în Lăpuș, str. Țuculescu. Fără a zăbovi asupra considerentelor de ordin tehnic care i-au determinat pe mai mulți consilieri municipali să se opună adoptării proiectului cu pricina, vom spune doar că o parte dintre aceștia au primit documentația ieri, în timpul ședinței, dar nicidecum din cauza compartimentului care se ocupă de simpla multiplicare. Alternativa e ușor de dedus: cineva dorește neapărat să se voteze îndărătnicilor, acuzați vehement de o parte din grupul PDSR că “se opun creării de locuri de muncă”, li se comunicase inițial că nu se vor mai zăngăni surse în preajma acestui punct, dat fiind că, oricum, primise aviz nefavorabil de la comisiile de buget-finanțe, servicii publice și comisia pentru administrație publică locală, în replică la interpelările consilierului Ion Lupulescu, reprezentanții PD au cerut doar să nu fie mințiți. Domniile lor nu dețin pesemne capacitățile unui președinte de comisie din PRM, de pildă, Ion Sandu, care a intervenit spunând că și-a modificat opinia referitor la subiectul încleștării într-o pauză, după ce a consultat materialul, convenind că ideea merită promulgată. Iată, așadar, cum se iau hotărârile care administrează Craiova. Nu a fost cazul celei de ieri, votată nominal și respinsă cu o deficiență de trei voturi (18 pentru, față de necesarul de 21). MARIAN BĂDÎRCI Ericsson A2628s ■ 25 $* Ericsson A310s 49 $* Prietenii mi-au dat o idee geniala' Conecteaza-te la calitatea CONNEX prin Expert Center Lotus GSM’ Numai pana la 24 iunie experții nostTM «ti vor prescrie un nou abonament de 5 L/luna cu un tarif unic de 20 centi/min, precum si abonamentul CONNEX CENT singurul abonament de pe piata cu care poți vorbi 500 de min/luna in rețea cu doar 1 cent/min #mn weekend Mai beneficiezi de 30 de minute gratuite pe luna in rețea in primele 2 luni si taxare la secunda f dppa primul minut pentru orice tip de abonament CONNEX Expert Center. Un magazin de notat 10 Mamis EXPERT ISH COMMUNICATION ja ^ CtNTBM Str Theodor Aman nr 4. Tel 092-211452 sam 092-5312^4 Un limita stocului disponibil. Prețul nu include TVA. Numai cu conectare la CONNEX pentru orice tip de abonament. Detalii de magazin. ***** CRAIOVA 12 PAGINI 3000 LEI ---------------------( IMPACT ) La facultățile Universității craiovene - Zilele porților deschise Prin Centrul de Consiliere și Orientare Profesională, Universitatea din Craiova organizează, în perioada 1- 9 iunie, sub genericul “Zilele Porților Deschise”, acțiuni destinate informării elevilor de liceu din clasele terminale în privința ofertei educaționale a mai multor facultăți: 1 iunie, ora 11 - Facultatea de Fizică; 3 iunie, ora 10 - Facultatea de Litere; 5 iunie, ora 10 - Facultatea de Chimie; 6 iunie, ora 10 - Facultatea de Drept; 8 iunie, ora 10 - Facultatea de Istorie - Filozofie - Geografie, 9 iunie, ora 10 - Facultatea de Matematică. Cu excepția manifestării de la Facultatea de Chimie, care se va desfășura pe Calea București nr.165, toate celelalte sunt găzduite de clădirea centrală a Universității. MIHAELA CALCIU O femeie de 102 ani se operează de... fractură la șold Astăzi, medicii de la Clinica de Ortopedie-Traumatologie a Spitalului Județean nr. 1 din Craiova vor opera o pacientă în etate de 102 ani. Elisabeta Petreanu este cea mai în vârstă persoană care, din afirmațiile cadrelor medicale, se va afla pe masa de operație a clinicii. Fiica pacientei, Maria Mertoiu (71 de ani), ne-a declarat că femeia, de altfel perfect sănătoasă, a alunecat pe gresia din baie și a căzut, fracturându-și șoldul. Aceasta este cea de-a doua intervenție chirurgicală pe care bătrâna o suportă în decursul vieții sale, prima de cataractă având loc în urmă cu doi ani. Elisabeta Petreanu este din Republica Moldova și s-a refugiat, cu peste opt decenii în urmă, pe meleagurile oltenești. Ea a dat naștere la trei copii (un băiat și două fete), pe care i-a crescut singură după ce soțul său, preot de profesie, a murit la vârsta de 34 de ani. LUMINIȚA TUDOR Studenții și tinerii medici din toate centrele universitare din țară se întrec la Craiova . Societatea Studenților în Medicină și Stomatologie organizează, cu sprijinul Universității de Medicină și Farmacie, în perioada 1-3 iunie a.c., o sesiune de comunicări științifice. Deschiderea festivă a acțiunii are loc, astăzi, la ora 9, în Aula Magna a UMF (clădirea nouă).. La manifestare participă 123 de studenți din toate centrele universitare de profil din țară. Președintele de onoare al Sesiunii de Comunicări Științifice pentru Studenți și Tineri Medici este prof. univ. dr. Tudorel Ciurea. LUMINIȚA TUDOR Se ridică plafonul de acordare a subvențiilor la transportul în comun începând de luna viitoare, pensionarii care primesc lunar până la 1,4 milioane lei inclusiv vor beneficia de o reducere de 75 la sută din prețul abonamentelor de călătorie cu mijloacele în comun, pe o singură linie. Conform unei hotărâri recente a autorității publice locale, craiovenii ale căror pensii depășesc 1,4 milioane lei pot achita doar 50 la sută din tariful abonamentelor menționate, de asemenea, tot pentru semestrul II al acestui an. Diferențele sunt suportate de bugetul local. Reamintim că actualul plafon se situează la cota un milion lei. MARIAN BĂDÎRCI Spațiile comerciale proprietate de stat scoase la vânzare Ieri, Senatul României a aprobat proiectul de lege privind vânzarea spațiilor comerciale aflate în proprietatea statului și administrarea unităților administrativ-teritoriale, în procedură de urgență, proiectul de lege va fi trimis și Camerei Deputaților. Vânzarea prin negociere directă se va face cu cei ce dețin spații în temeiul unui titlu de folosință (concesionare, închiriere, asociere) și prin licitație directă cu strigare pentru ceilalți solicitanți. La proiectul de lege, Comisia juridică a elaborat numeroase amendamente - ne-a menționat raportorul acestui proiect, senatorul de Dolj Ion Predescu, toate de natură să asigure legalitatea și corectitudinea vânzării și să garanteze drepturile tuturor persoanelor interesate, instituind în acest scop norme riguroase, inclusiv proceduri judiciar-administrative și accesul la instanțele judecătorești. MARIAN BĂDÎRCI IMPACT