Cuvântul Libertății, iunie 2001 (Anul 13, nr. 3503-3533)

2001-06-25 / nr. 3527

ANUL XII, NR. 3527 Ștrandul de la Preajba redat sezonului estival în urmă cu câțiva ani, craiovenii dornici de o ieșire la plajă, în împrejurimile orașului, aveau de ales între Germane și Preajba, unde decorul natural le oferea ceea ce la ștrandurile din municipiu nu găseau. Dacă în primul loc totul a rămas ca la început, la Preajba s-a profitat de apa lacurilor din zonă, amenajându-se o bază de agrement. După o vreme în care a fost lăsată în paragină, aceasta pare că poate oferi, din nou, amatorilor de soare și plajă, confortul necesar. Aproape de Craiova, la numai cinci - șase km depărtare. Preajba a fost mereu locul spre care se îndreptau pașii celor care doreau să petreacă, în zilele toride, câteva ore la soare. La început, malurile lacurilor din zonă erau singurele locuri unde se putea sta la plajă. Cu timpul, prin captarea apelor naturale, s-a amenajat o bază de agrement cu tot ceea ce presupune aceasta: dușuri, bazin de înot, terase etc. Aflată în custodia primăriei Craiova, a intrat, înainte de 1990, în administrarea fostei IJTL, actuala Regie Autonomă de Transport Craiova. O vreme, totul a decurs normal. Lipsa fondurilor alocate pentru întreținerea sa, coroborată cu alți factori mai mult sau mai puțin obiectivi, au condus în timp la degradarea ștrandului și a spațiilor adiacente. Ierburile năpădiseră întreaga plajă, din dușuri nu mai rămăseseră decât țevile, iar bazinul arăta scorojit, ca o ruină a unui bombardament devastator. Singura speranță rămânea concesionarea bazei. După mai multe tergiversări, în 1999 se face pasul cel mare, o societate comercială cu capital privat preluând întreaga suprafață. Dacă în primul an nu s-au putut realiza prea multe lucruri, dată fiind perioada prea scurtă de timp de la adjudecarea patrimoniului până la deschiderea sezonului (cca. două luni), în 2000 au apărut primele semne de revigorare, în acest an, însă, totul arată mult schimbat în bine, comparativ cu anii trecuți. Bazinul de înot este refăcut în totalitate, împărțit în două zone - pentru copii și adulți -, plaja a rămas cu iarbă, însă îngrijită, pe care au fost amplasate șezlonguri din lemn, iar în apropiere, pe nisip, a fost amenajat un teren de sport. Pentru cei care doresc să-și petreacă mai multe zile acolo au fost puse în funcțiune nouă căbănuțe, seara fiind program de discotecă. Grupurile sanitare și dușurile au fost refăcute și s-a renunțat la aducțiunea apei din lacuri, forându-se două puțuri. După cum a afirmat Marin Nica, administratorul bazei, “sâmbătă, 30 iunie, intenționăm să inaugurăm oficial sezonul 2001”, pentru a se reintra în circuitul zonelor de agrement căutate de craioveni. CRISTIAN PETRU CRISTIAN VASILCOIU LUNI, 25 IUNIE 2001 Peste 30% dintre candidați au fost declarați respinși în județul Dolj, dintre cei 9.267 de elevi înscriși s-au prezentat la examenul de Capacitate de săptămâna trecută 9.112 absolvenți de gimnaziu, restul fiind absenți. în urma centralizării rezultatelor provizorii, au promovat examenul 6.324 de candidați (69,4%), un număr de 2.788 de elevi fiind declarați respinși. în dimineața zilei de sâmbătă, 23 iunie a.c., la centrele de examen din județ au fost afișate rezultatele obținute de candidații înscriși la examenul de capacitate de săptămâna trecută, pentru ca, în dupăamiaza aceleiași zile, să fie primite eventualele contestații. Lucrările contestate au fost verificate de profesoriicorectori, ieri dimineață, de față fiind candidații, împreună cu părinții lor, iar cei care au solicitat o reverificare ce se va efectua astăzi, la sediul Inspectoratului Școlar Județean Dolj, de către o comisie desemnată chiar în această dimineață vor trebui să aștepte până deseară, spre a afla rezultatele definitive. Promovabilitate mai mare decât anul trecut Față de anul trecut, rezultatele, fie și provizorii, obținute de absolvenții clasei a VIII-a la examenul de Capacitate sunt ceva mai bune, după cum precizează prof. Constantin Bușoi, inspector școlar general al ISJ Dolj: “în urmă cu un an, procentul de promovabilitate a fost de circa 65%. Se poate constata, deci, o creștere procentuală a numărului de admiși la aproape 70%, în condițiile unei rigurozități mai mari la asistare și corectarea lucrărilor a ceea ce este îmbucurător”, în municipiul Craiova, proporția celor admiși variază foarte mult de la oșcoală la alta. Astfel, la Colegiul Național “Carol I” s-au prezentat 123 de candidați (față de 126 de înscriși), și au promovat 120 (adică 97,61%) - cei trei pirați fiind “doborâți” la matematică (doi) și limba română (unul). La Colegiul Național “Frații Buzești” situația este asemănătoare, din cei 139 de înscriși, toți prezenți, au promovat 135 (97,12%). Un “scor” ceva mai mic a obținut Colegiul Național “Elena Cuza”, unde au fost declarați reușiți 100 de candidați (81,30%) din cei 123 de înscriși. La Centrul de Examen - Școala nr.12 “Decebal” au susținut probele de capacitate elevii care au absolvit aici și cei de la Școala Specială “Sf. Mina”. Din cei 220 de înscriși s-au prezentat 218, din care au picat 48, ceea ce înseamnă un procent de promovabilitate de 78%. Printre cei admiși se află și Maria Răducu - fetița fără mâini, care a susținut examenul dictând rezolvarea însoțitoarei sale reușind cu media 6,06. La Școala nr.30 „Mihai Viteazul” din cartierul Craiovița Nouă au picat 93 de candidați din cei 259 prezenți, promovând, deci, 64,09% dintre elevii care au susținut aici examenul. în același cartier, la Școala nr.34 „Eugeniu Carada” au dat testele de Capacitate, pe lângă absolvenții proprii, elevii școlilor din Almăj, Ișalnița și Coțofeni. Din cei 230 de înscriși, s-au prezentat la examen 223, fiind declarați admiși doar 93 de elevi (41,70%).. —--------------------------- In județ și mai bune, și mai rele Diferențe notabile de promovabilitate se înregistrează și în județ. Astfel, la Centrul de Examen de la Grupul Școlar Agricol Băilești au susținut Capacitatea elevii școlilor nr. 1,4 și 6 din localitate, dar și cei din Balasan. S-au prezentat la examen 136 din cei 140 de înscriși, fiind declarați admiși 76 absolvenți de gimnaziu (55,88%). în Plenița, au susținut Capacitatea în propria unitate de învățământ absolvenții Școlii cu clasele I-VIII din Plenița, alături de colegii lor de la Vîrtop, Unirea, Călugărei, Orodel, Verbița, Corna, Castrele Traiane și Caraula, 130 de elevi (68,78%) fiind declarați admiși din cei 189 de candidați prezenți. Prof. Maria Mîndrilă, director al școlii sus-amintite, se declara deosebit de mulțumită de rezultatele propriilor absolvenți: „Din cei 51 de candidați au picat doar 12, promovând mai mult de 76%, ceea ce înseamnă un adevărat succes pentru școala noastră”. Mari diferențe s-au înregistrat chiar între cele două școli din Calafat. Astfel, elevii Școlii nr.1 de aici au susținut Capacitatea împreună cu absolvenții de gimnaziu de la Liceul „Independența”, Ciupercenii Vechi, Ciupercenii Noi și Basarabi, din cei 166 de înscriși fiind prezenți la examen 164, iar admiși 98 (59,75%). Prin comparație, la Școala nr.2 Calafat au fost declarați admiși 148 (77,48%) din cei 191 de candidați, ceea ce a facut-o pe directoarea prof. Elena Fudulii să se arate „teribil de mulțumită”. Până una alta, rezultatele definitive ale examenului de Capacitate vor fi cunoscute în această seară, dar nu sunt așteptate modificări substanțiale. ADRIAN DINU . Contrapunct Leul “greu” și tranziția imposibilă fața noastră politică nu duce deloc lipsă de evenimente. Dacă nu există, ele sunt inventate, anume sau din prostie, de către politicienii noștri pe care, dacă vrei să-i testezi, e suficient să-i lași să vorbească și scandalul e ca și garantat. Aflat, sâmbătă, la Iași, într-unul din locurile dragi memoriei sale, președintele Ion Iliescu s-a întrecut pe sine, asaltat de gloate de simpatizanți, oameni sărmani, campioni ai unui electorat cu “căciula” trasă zdravăn peste urechi, și de contestatari, da păgubiți ai FN1, bataximetriști, îngroziți de ideea de a-și vopsi mașinile în galben. De parcă nu așa ar fi normal. Că tot vrem noi să intrăm în Europa într-o proporție de-i sperie pe occidentali. Numai că vrem să intrăm cu năravurile noastre, nu cu ale lor. Tot la Iași, președintele nostru cel iubit în sondaje l-a mai făcut odată pe Ion Antonescu “criminal de război”. Fără să i-o ceară nimeni. Și spunând că dacă nu-l tratăm așa pe mareșal ne stricăm imaginea, bat-o vina!, care și așa e la fel de șifonată. Un și mai mare bucluc a generat propunerea lui Mugur Isărescu de a face un “leu greu”. Ideea nu-i deloc rea. Chiar o așteptăm de mult. Lui Petre Roman nu i-a trecut nici acum supărarea că n-a fost lăsat s-o facă în 1991. El zice că minerii l-au împiedicat. O fi. La urma urmei, ei se învățaseră cu ...bani mulți. Chiar dacă fără valoare. Mde, obișnuiți mai ales să arunce cu ei pe mesele din club night-uri sau să lipească, aidoma “prințului” Miron, milionul de buricul stripteaselor de ocazie. Numai că, auzind tărășenia Guvernatorului Băncii Naționale, cei mai mulți, prin piețele de zarzavat și prin stațiile de tramvai, și-au amintit cu groază de anii de început ai comunismului și au zis că asta e stabilizare. Că o stabilizare nar strica deloc, dar absolut deloc, e o altă problemă. Dar oricum tare mă tem că ea s-ar face pentru proști, iar burghezia noastră de mucava ar fi avertizată din vreme, direct de la sursă, și și-ar căra fondurile, câte mai sunt pe aici, prin ele străinătăți, însă ceea ce ar vrea Isărescu ar fi numai o “denominare”. Al dracului termen! Adică o economie de ...hârtie. Pe scurt, o tăiere de trei zerouri. Tai, de la milion, trei zerouri, și-l transformi într-o sută de mii. Ar fi, cică, unica ocazie de ....scădere a prețurilor și la noi. Desigur, falsă. Fiindcă, primești o pensie de 60 de mii și cumperi carnea cu 6 mii. Tot un drac. Plus că ar urma o întreaga tărășenie cu înlocuirea hârtiilor. Ca să nu mai vorbim de cheltuieli. Tot în străinătate. Că leul s-ar face mai “greu”, treacă meargă, dar tranziția rămâne tot imposibilă. Și dacă tot veni vorba de evenimente, bine că guvernul, cu premierul Năstase în frunte, s-a trezit din letargie și a luat o poziție mai decisă în chestiunea legii maghiarilor din afara granițelor. Zice premierul că între UDMR și interesul național d-sa alege pe cel din urmă. Foarte bine. Dar cu protocolul secret cum rămâne? Și de ce reprezentanții Puterii de la București n-au strigat mai tare atunci când legea cu pricina era doar un proiect și era larg comentată și chiar atacată în opinia publică din Ungaria? Acum, uite că un ministru ungar, al culturii, vezi Doamne, declara că ei nu discută prin intermediul...presei. Cică n-ar fi avut nici o poziție oficială de la București. Păi dacă n-au avut-o, atunci să i-o oferim pe cea a d-lui Corneliu Vadim Tudor. La urma urmei, vom testa și noi terenul. Ce, strică? Oricum, prin luxoasele cabinete ale Europei, noi suntem “pârâții”. Vecinii noștri, cu toți Atilla lor, sunt acceptați cu năravuri, vechi și noi, cu tot. Potrivit principiului, ce mie nu-mi place, place altora! GEORGE POPESCU Inimă de țigancă. O adolescentă a băut otravă pentru că a părăsit-o iubitul Gabi Matei, în vârstă de 13 ani, din Catargiu, a încercat să-și pună capăt zilelor, deoarece a fost părăsită, chiar în noaptea nunții, de către alesul inimii sale. Aceasta se zbate, acum, între viață și moarte în Clinica de Terapie Intensivă a Spitalului Județean din Craiova, încununată cu o nuntă pe măsură pe 20 mai a.c. Totul a decurs firesc până când a venit, conform tradiției, momentul ca să se joace „cămașa miresei”. Adolescenta a fost părăsită imediat pe motiv că... nu era domnișoară. Degeaba le-a explicat ea tuturor că singurul cu care avusese relații intime era însuși soțul ei, care nu a mai avut răbdare și, sub motivul că o „încearcă”, o dezvirginase înainte de căsătorie. Tânărul susține, însă, că el nu i-a făcut nimic lui Gabi și că a renunțat la ea tocmai pentru că l-a înșelat. LUMINIȚA TUDOR Continuare în pag. 3 Dragoste cu năbădăi între tânăra de numai treisprezece ani și Robert (21 de ani), un chipeș țigan din vecini, părea a se fi înfiripat o frumoasă poveste de dragoste care, în mod normal, a fost Misiunea BĂNCII TRANSILVANIA: „Servicii de calitate la prețuri competitive”! Adresa: Craiova, str. Iancu Jianu nr.16, telefon 051/41.97.45. 41.97.46. website: www.bancatransilvania.ro 12 PAGINI 3500 LEI -------------------- IMPACT Astăzi începe examenul de Bacalaureat Absolvenții de liceu se află, de azi, în tensiunea examenului de Bacalaureat - Sesiunea iunie-iulie 2001, care începe cu susținerea probei orale de Limba și literatura română (25-26 iunie a.c.), căreia îi va urma proba orală la Limba modernă (29- 30 iunie). Primele zile ale lunii viitoare vor fi consacrate probelor scrise: Limba și literatura română (2 iulie), proba obligatorie a profilului (4 iulie), o probă la alegere din aria curriculară corespunzătoare specializării (5 iulie), respectiv o probă la alegere dintre disciplinele din celelalte arii curriculare (6 iulie). Rezultatele vor fi afișate pe data de 8 iulie, urmând ca pe 9 iulie să fie depuse spre analizare eventualele contestații, astfel că rezultatele finale vor fi cunoscute pe 12 iulie a.c. Candidații declarați respinși vor avea o nouă șansă de a susține examenul de Bacalaureat între 13-29 august a.c. ADRIAN DINU 17 asociații convocate la dialog pe tema restanțelor la apa rece Astăzi, de la ora 15, are loc întâlnirea între reprezentanții autorității publice locale craiovene și cei ai unor asociații de locatari cu debite mari la Regia de Apă. Cu acest prilej se va decide dacă cele 48 de blocuri de pe listele de preavize ale unității furnizoare vor rămâne fără apa rece. Precizăm că mai mulți administratori au “dojenit” Regia de Apă că a reconectat la rețea imobilele debranșate în cadrul măsurilor de sistare anterioare, fiindcă “așa, restanțierii tot nu vor înțelege că trebuie să plătească”. în plus, cele 17 asociații convocate azi nu sunt și debitori semnificativi, ci doar fac parte din avertizații celei dea treia etape de sistare, când Prefectura și Primăria au hotărât că e cazul să aibă loc discuții. MARIAN BĂDÎRCI Electroputere are o nouă pagină pe Internet De astăzi, pagina de pe Internet a SC Electroputere SA are o nouă înfățișare, cuprinzând informații detaliate despre companie, dar mai ales despre produsele acesteia - inclusiv caracteristici tehnice amănunțite. “Prin realizarea noii variante a paginilor de pe Internet ale firmei consider că se deschid noi posibilități de colaborare economică cu alte companii din lume interesate de produsele noastre. Este o cale de globalizare a relațiilor și de găsire a unor noi parteneri de afaceri la nivelul celor mai înalte standarde pe plan mondial” - a precizat ing. Justin Dincă, șeful sistemului informatic al SC Electroputere SA. ADRIAN DINU Cursuri de formare și perfecționare la UGIR -1903, Filiala Dolj Uniunea Generală a Industriașilor din România (UGIR) - 1903 - Filiala Dolj - în colaborare cu RENAR București, intenționează deschiderea unor cursuri de formare și perfecționare în domenii de interes acut, la care sunt invitați să participe atât membri UGIR cât și reprezentanți ai administrațiilor publice locale și județene. Acțiunea are ca termen de finalizare decembrie 2001. Partenerul bucureștean este Organul Național de Acreditare pentru infrastructura de evaluare a conformității, fiind recunoscut de Guvernul României. Peste',70 de programe fac parte din pachetul oferit de inițiatori (audituri interne, trasabilitatea măsurării, analiza satisfacției clienților, sistemul de management al calității în cadrul Agențiilor de Turism ș.a.), durata seminariilor fiind diferită de la caz la caz. UGIR - 1903 - Filiala Dolj - a trimis scrisori de intenție la peste 20 de societăți economice din județ (Electroputere, MAT, Bere Craiova etc), precum și Prefecturii Dolj și Primăriei Craiova. Condițiile de participare sunt asigurarea unui număr minim de 25 de persoane/seminar și achitarea taxelor aferente. CRISTI PĂTRU Ministerul Agriculturii “a uitat să dea bani doljenilor Direcția Generală pentru Agricultură și Industrie Alimentară Dolj așteaptă de ceva vreme sume importante de bani pe care Ministerul Agriculturii, Alimentației și Pădurilor “uită” sistematic să i le vizeze. Este vorba de restanțe în cuantum de 103 miliarde lei, sumă care trebuie acordată producătorilor agricoli drept sprijin pentru fiecare hectar de teren cultivat (în baza OUG nr.30/2001) - bani de care țăranii au neapărată nevoie acum, când a început campania de recoltare a cerealelor păioase - dar și de alte 54,5 miliarde lei, ce reprezintă subvenția de 55% acordată cumpărătorilor de utilaje agricole din producția internă (conform Ordinului MAAP nr.97/2001), cuvenită celor peste 700 de beneficiari doljeni, din care nu a fost virat nici măcar un leu. Există și restanțe ale fostului Minister al Agriculturii și Alimentației neachitate până în prezent lucrătorilor pământului de aici, cum ar fi suma de 193.184.000 lei reprezentând alocația bugetară în cuantum de 25% din valoarea utilajelor cumpărate de beneficiarii Ordinului MAA nr.125/2000. Problema întârzierii virării acestor sume a fost prezentată de prefectul Cornel Mandea în teleconferința de vineri, 22 iunie a.c., premierului Adrian Năstase, dar reprezentantul Guvernului în județ a fost îndrumat să solicite ajutorul... tot la MAAP. ADRIAN DINU Primăria nevoită să cumpere spațiu pentru Termoficare Municipalitatea a comandat, săptămâna trecută, un raport de evaluare a spațiului din str. Frații Buzești, nr. 26, fost sediu al RA Termoficare, cu intenția de a finaliza negocierile cu actualul proprietar, Maria Predescu. Aceasta a revendicat și câștigat în instanță imobilul, în care-și desfășoară încă activitatea 100 de lucrători ai regiei craiovene. Reamintim că Primăria, deși avea calitate de pârât în proces, nu s-a îngrijit până acum de soarta unității. De asemenea, autoritățile nu intenționează să înainteze demersuri pentru recuperarea clădirii, cu toate că aceasta fusese preluată în baza unui protocol, în 1993, de către RAATC, din care s-a desprins și RA Termoficare, care, paradoxal, nu a fost citată ca pârât în fața instanțelor de judecată. IMPACT MARIAN BĂDÎRCI