Cuvântul Libertății, iulie 2001 (Anul 13, nr. 3534-3563)

2001-07-02 / nr. 3534

V A Internet - http://www.cuvantullibertatii.go.ro ANUL XII, NR. 3534 Ștrandurile craiovene au fost luate, ieri, cu asalt Deși vremea de ieri dimineață nu promitea o zi de ieșire la ștrandurile din Craiova, în jurul prânzului, odată cu apariția soarelui, lumea s-a încumetat să iasă pe plajă. La “Hanul Doctorului”, zeci de persoane s-au bucurat de câteva ore de relaxare, de o gustare și o bere rece la iarbă verde. Așteptările administratorilor ștrandului erau mai mari pentru orele serii, când tinerii vor veni să petreacă la discoteca în aer liber, special amenajată. După cum spunea Iulia Covâci, unul dintre administratori, oamenii preferă zona respectivă și pentru că intrarea este liberă. CRISTIAN PATRU La Mârșani, o femeie a fost trăsnită mortal Doi copii, în vârstă de nouă, respectiv, șapte ani, au rămas orfani de mamă în urma dezlănțuirii stihiilor naturii asupra unor localități doljene, sâmbătă după-amiaza. Dis-de-dimineață, Elena Ileana (30 ani) și Florian Cărbune (34 ani), din Daneți, au plecat să se îngrijească de o tarla pe care plantaseră pepeni verzi, situată pe raza comunei Mârșani. Treaba a mers ca pe roate până în jurul orei 15, când o furtună s-a abătut asupra zonei. Cei doi s-au adăpostit sub căruța cu care veniseră, așteptând ca aversa să se oprească. Din păcate, după aproximativ o jumătate de oră, un trăsnet a lovit în plin vehiculul. Ileana Cărbune a fost carbonizată instantaneu, iar Florian - rănit. Potrivit celor declarate de pit. Marius Stancu, ajutor al șefului Postului de Poliție Daneți, trupul neînsuflețit al Elenei Cărbune a fost transportat la morgă în vederea efectuării necropsiei și stabilirii, cu exactitate, a cauzelor morții, pentru a se elimina orice suspiciune. CRISTIAN VASILCOIU Contrapunct Până când vom fi “invitați speciali”? Deși au multe probleme de rezolvat pe acasă, prin țară, ba chiar prin partid, sfârșitul acestui week-end i-a găsit prin Europa, fiecare pe rute diferite, pe Adrian Năstase și pe Ion Iliescu. Dacă premierul a descins la Lisabona cu ocazia aniversării a 50 de ani de la înființarea Internaționalei Socialiste, președintele a participat în fruntea unei numeroase delegații la cea dea 12-a ediție a Formului Crans Montana Adrian Năstase a fost prezent pentru prima oară la o întrunire la vârf a partidelor afiliate Internaționalei Socialiste și a obținut promisiunea că la următorul congres al IS se va lua o hotărâre privind acordarea statutului de membru pentru PSD. Și la forumul economic din Elveția, România s-a aflat în aceeași postură care, pentru un ochi neavizat, ar constitui un statut privilegiat. Și cum să nu fie așa, când în mentalul nostru de marginali expresia „invitat special” are conotații de tot pozitive, nu veneau în România până acum tot felul de „invitați speciali” cărora li se acordau onoruri de stat, li se intona imnul național și li se asigurau condiții de sejur impecabile, în buna tradiție a faimoasei ospitalități naționale? De unde să știe bietul român că „invitat special” are în Europa, cel puțin, un cu totul alt înțeles, acela de observator de pe margine, neimplicat și neîntrebat de cei care ocupă masa selectă a deciziilor politice sau economice? Este adevărat că politețea occidentalilor nu se dezminte și că președintele Forumului Crans- Montana l- a felicitat pe Ion Iliescu pentru realegerea sa, fapt considerat unic în țările Europei Centrale și de Est și care demonstrează că sunt cuvintele lui Jean Paul Carteron - „democrația românească funcționează perfect”. Dar este tot atât de adevărat că delegațiile noastre, chiar la nivel suprem, au nevoie de „viză” specială pentru a fi admise acolo unde se decide viitorul economic și politic al lumii. A sosit vremea dar au trecut 12 ani de când tot încercăm ca România să demonstreze că este egala celor care o tratează ca pe o Cenușăreasă a Europei. Tot așteptând ca vreun prinț să găsească pantofiorul de cleștar pe care l-am pierdut la balul de anul trecut, riscăm să ni se îngroașe laba piciorului de atâta cale bătută pentru a fi recunoscuți. Fosta Iugoslavie, de departe cea mai înfloritoare țară din sistemul comunist, a fost, între timp, „încălțată cu bocanci de război” și cu greu își va mai putea reveni, indiferent de suma care se va plăti pe capul fostului președinte Miloșevici. Dacă România este, așa cum afirma, în Elveția, chiar președintele Iliescu, „oază de stabilitate”, de ce nu reușim să scăpăm de stigmatul incertitudinii? Glisăm apatici sau vioi, după caz, între măsuri economice radicale și o corupție care ne plasează printre „fruntașele” pe ramură în lume. Cum să convingi mediile de afaceri străine că România este o oază de stabilitate? în Iugoslavia, pe care suntem siliți să o tot luăm ca punct de reper, măcar a fost război, dar la noi economia arată ca și când am fi fost pe front toți acești 12 ani, deși am beneficiat de ani de pace. Europa ne tot acordă, secvențial, șanse, însă a venit vremea să ne acordăm și noi o șansă. îi revine președintelui, cât și guvernului actual misiunea de a ridica România din praful la care, alături de alții, au contribuit și ei. Țara s-a săturat să fie o Cenușăreasă „invitată special” să ciugulească firimiturile de la banchetul Europei reunite. NICOLAE BOANGIU , w LUNI, 2 IULIE 2001 CRAIOVA 12 PAGINI 3500 LEI . IMPACT Astăzi încep probele scrise de la examenul de Bacalaureat Absolvenții de liceu susțin, începînd de azi, probele scrise de la examenul de Bacalaureat, prima fiind cea la limba și literatura română. Mâine, cei aproximativ 180.000 de elevi vor susține proba la limba și literatura modernă, pe 4 iulie pe cea de profil, pe 5 - o probă la alegere din aria curriculară corespunzătoare specializării, în scris sau practic. Pe 8 iulie vor fi afișate rezultatele, în ziua următoare pot fi depuse contestațiile și pe 12 iulie vor fi afișate rezultatele finale. Candidații care nu vor promova prima sesiune vor putea participa la cea de-a doua, care se va desfășura în perioada 13 — 24 august și pentru care înscrierea are loc între 23 și 27 iulie. (MEDIAFAX) Fiindcă municipalitatea trage din subvenție ca din sacul fără fund, Craiova a scăpat de cheia franceză a S.C. Termoelectrica Regia Autonomă de Termoficare și-a achitat și datoria pe luna iunie - 26 miliarde lei - către Sucursala Electrocentrale Craiova a S.C. Termoelectrica, conform angajamentului încheiat în aprilie a.c., pentru stingerea debitului populației la agentul termic, îngrijorător este însă faptul că, pentru onorarea înțelegerii, municipalitatea înfundă tot mai adânc “mâna” în banii constând în subvenția de la stat, în vreme ce mai sunt patru luni până la iarnă și tot atâtea până la finalul eșalonării restanțelor către Termoelectrica. Craiova nu se numără printre municipiile care, de ieri, nu mai primesc agent termic de la sucursalele S.C. Termoelectrica din teritoriu. Aceasta se datorează faptului că Regia Autonomă de Termoficare șia onorat și datoria pe luna iunie, conform eșalonării debitului total, consfințită în aprilie a.c. Reamintim că, în luna mai, Primăria a fost nevoită să susțină financiar Termoficarea, cu peste 20 miliarde lei, pentru achitarea sumei de 31 miliarde lei, potrivit aceluiași angajament, în iulie, RATI trebuie să vizeze alte 20 miliarde lei Sucursalei Electrocentrale Craiova. Menționăm că, la cifrele înscrise în documentele bilateral acceptate, de producătorul de agent termic și distribuitorul local, nu se adaugă debitele curente și este cunoscut faptul că RATI are de încasat, în acest moment, peste ÎO0 miliarde lei de la populație. Așa încât, este mai mult ca sigur că municipalitatea va fi obligată să apeleze din nou la sacul cu subvenții de la stat, în care au încăput, în acest an, l IO, 74 miliarde lei, adică un pic mai bine decât restanțele craiovenilor, dar care a scăzut deja cu câteva zeci de miliarde. Or, în atare situație, când mai sunt patru luni de plată pentru “păcate” vechi, tot atâtea până la iarnă, s-au scumpit utilitățile, bugetul Craiovei este mai sărac decât cel de anul trecut, iar pentru obștea din Bănie se întrevede un sezon rece cu multă ... gheață. MARIAN BĂDÎRCI Nadia Comăneci a devenit cetățean american Fosta gimnastă româncă Nadia Comăneci, care a locuit 11 ani în Statele Unite, a primit, vineri, cetățenie americană. “Astăzi, lumea este deschisă, dar nu întotdeauna a fost așa”, a spus Nadia Comăneci, după ceremonia de la Oklahoma City în cadrul căreia a depus jurământul pentru a primi cetățenia americană. Nadia Comăneci a emigrat în Statele Unite în 1989, cu câteva luni înainte de revoluția care a dus la înlăturarea de la putere a lui Nicolae Ceaușescu. Fosta gimnastă l-a întâlnit în SUA pe Bart Conner, fost campion olimpic la gimnastică. Cei doi s-au căsătorit în 1996, în România. La vârsta de 14 ani, Nadia Comăneci a reușit să obțină șapte note de IO în cadrul Jocurilor Olimpice de la Montreal, din 1976, unde a devenit campioană la individual compus. Comăneci a declarat că în România, în timpul dictaturii lui Nicolae Ceaușescu, a avut o viață privilegiată, dar nu a avut libertate. “Vin dintr-o țară minunată, cu locuitori minunați. Dar am trăit într-un sistem care ne spunea ce trebuie să facem”, a menționat Comăneci. (MEDIAFAX) După ce a îmbrăcat-o, i-a dat mâncare și băutură. Un craiovean și-a dăruit prezumtiva parteneră de sex între șinele de tramvai Partidele de sex conjunctural au devenit un lucru aproape comun, încât nu mai surprinde pe nimeni faptul că o femeie, “agățată” într-un bar, acceptă aproape instantaneu invitația la iarba verde ce are ca scop domolirea simțurilor. Toropeala ce cuprinsese locuitorii blocurilor ce flanchează Calea Severinului, în dreptul sediului S.I.F. Oltenia, a fost brusc alungată de o scenă desprinsă parcă dintr-o comedie. Pe șinele de tramvai, un bărbat păruia de zor o femeie pe jumătate dezbrăcată, în timp ce încerca să o tragă către tufișurile din apropiere. Scena, ce a durat circa zece minute, a fost urmărită cu amuzament de oamenii aflați în balcoane. Pag. 2 1 IULIE 1991 -1 iULIE 2001 BANC POST ARE ÎN CONT 10 ANI! Cu ocazia împlinirii a 10 ani de la înființare, BANC POST va pune în vânzare în săptămâna 28 iulie 2001 CERTIFICATUL DE DEPOZIT ANIVERSAR cu termen de maturizare 30 zile și cu dobânda bonificată 37% pe an. e,<nufi..f în august - o nouă sesiune de Capacitate Ministerul Educației și Cercetării a aprobat - prin Ordinul nr.4047/26.06.2001 - organizarea celei de-a doua sesiuni a examenului de Capacitate. Astfel, înscrierea candidaților va avea loc în perioada 15-17 august a.c., iar probele scrise vor fi susținute după următorul program: 20 august - Limba și literatura română, 21 august - Limba și literatura maternă (nu este cazul în județul Dolj), 22 august - Matematică, 23 august - Istoria românilor sau Geografia României. Rezultatele vor fi afișate pe data de 25 august, pentru ca în ziua următoare să fie depuse eventualele contestații; în urma analizării acestora, rezultatele finale vor fi făcute cunoscute pe 27 august. Programele de examen, precum și regulamentul de organizare și desfășurare rămân nemodificate față de sesiunea iunie 2001 a examenului de Capacitate. ADRIAN DINU „La porțile dorului” Astă-seară, pe scena Teatrului de Operă și Operetă din Craiova, la ora 18, are loc premiera spectacolului folcloric „La porțile dorului”, prezentat de Ansamblul Folcloric „Maria Tănase”. Directorul acestei instituții, prof. Ion Șerban, ne promitea, cu puțin timp în urmă, că vom avea ce vedea, ansamblul pregătind un spectacol deosebit. Sperăm să fie așa. SIMONA LICA 90 de locuri bugetare la Facultatea de Educație Fizică și Sport în sesiunea de admitere iulie-septembrie 2001. Facultatea de Educație Fizică și Sport (4 ani, zi) pune la dispoziția candidaților 90 de locuri bugetare, repartizate astfel: specializarea Educație fizică și sport - 50 locuri (etapa I, eliminatorie: probe de aptitudini motrice - 30%; etapa all-a: măiestrie sportivă, probă practică - 30%; Biologie, els. a XI- a - 30%, media de la bacalaureat - 10%); Educație fizică și management în sport - 20 de locuri (etapa I, eliminatorie: probe de aptitudini motrice - 30%; etapa a II-a: măiestrie sportivă, probă practica - 30%; Economie, cls. a XI-a - 30%, media de la bacalaureat - 10%); Kinetoterapie - 20 de locuri {etapa I, eliminatorie, probe de aptitudini motrice - 40%; etapa a II-a; Biologie, cls. a XI-a - 40%, media de la bacalaureat - 20%). SIMONA LICA Piscicultura Doljului la voia întâmplării De la un an la altul, producția de pește a Doljului a scăzut sensibil. Cauze ar fi multe, dar între ele se află absența unui program coerent de redresare a bazinelor piscicole din județ, care să prevadă popularea, an de an, a suprafețelor de luciu de apă, furajarea corespunzătoare, diminuarea braconajului și, mai ales, a păsărilor de baltă care consumă cantități mari de puiet. Deja, despre S.C. Năvodul Calafat se vorbește tot mai rar, când e vorba de producție de pește, iar la S.C. Piscicola S.A. Dunăreni se recoltează zilnic în medie o tonă de pește pe 2.200 ha luciu de apă. Revenit director (la cea de-a doua societate), ec. George Ceaușu crede că revigorarea activității pepinierei de la Bistreț va permite o populare corespunzătoare în anul următor. 70 ha de teren agricol au fost necultivate cu plante furajere de fosta conducere și, în aceste condiții, șeful de fermă Gheorghe Coșereanu întâmpină dificultăți în administrarea hranei. Cantitățile de pește recoltate sunt desfăcute pe piețele județului, însă eficiența economică este una departe de rentabilitate. DANIELA NEDELCU De o lună, slătinenii din 20 de asociații de proprietari nu au apă Demarată luna trecută la Slatina, întreruperea alimentării cu apă a fost pusă inițial în practică la nivelul a peste 33 de asociații de proprietari. Ulterior, o parte dintre acestea au început să-și achite din datorii, astfel că drastica măsură a rămas în aplicare la blocurile din 20 de asociații. “Aceti”, societatea furnizoare de apă și căldură în Slatina, a somat, însă, alte 17 asociații de proprietari, astfel că robinetele vor fi închise și aici începând cu Î0 iulie a.c. Directorul “Aceti”, Florea Iancu, declară că prin măsura luată situația plăților s-a îmbunătățit simțitor: “Numai în iunie, au fost onorate facturi în valoare de peste 2,9 miliarde de lei de către asociațiile datoare”. Societatea are de recuperat peste 50 miliarde de lei și înregistrează, la rândul ei, debite de peste 41 miliarde. COSTEL MIREA 4 IMPACT >