Cuvântul Libertății, septembrie 2001 (Anul 13, nr. 3595-3624)

2001-09-15 / nr. 3609-3610

ANUL XII, NR. 3609/3610 SÂMBĂTĂ 15, DUMINICĂ 16 SEPTEMBRIE 2001 V DOLIU PESTE LUMEA CIVILIZATA Contrapunct * America, pe picior de război Tragedia americană continuă, în New York, echipele de intervenție fac eforturi uriașe pentru a căuta posibili supraviețuitori sub miile de tone de dărâmături de la World Trade Center. “Spiritul american” fierbe. Sute de mii de drapele s-au vândut zilnic, fiind arborate pretutindeni, inclusiv în locul mărfurilor din vitrinele magazinelor. Furia oamenilor nu are o țintă precisă. S-a tras deja asupra unei moschei din Texas și s-a aruncat cu pietre într-un librar islamist din statul Virginia, iar situația ar putea să se agraveze, cu toate sfaturile președintelui Bush - adresate populației - de a nu îi transforma pe musulmani și arabi în țapi ispășitori. “Aceste represalii sunt în contradicție directă cu principiile și legile fundamentale pe care le apără SUA”, a declarat ministrul Justiției, John Ashcroft; în același timp, America se pregătește de război. Potrivit declarației secretarului adjunct al Apărării, Paul Wolfowitz, SUA vor răspunde cu o “acțiune militară susținută”, care se va desfășura mai mult timp, fiind vorba de “o campanie, nu o singură acțiune”. Secretarul american al Apărării, Donald Rumsfeld, i-a trimis președintelui un proiect privind mobilizarea a 50.000 de rezerviști. Legea îi permite președintelui SUA să convoace până la 1 milion de rezerviști sau membri ai Gărzii naționale, pentru o perioadă de cel mult 24 de luni. Totodată, reprezentanți ai Pentagonului au precizat că Washington-ul intenționează să desfășoare o campanie militară antiteroristă ce vizează nu doar organizațiile teroriste, ci și statele care le adăpostesc. George W.Bush a cerut Congresului să deblocheze un ajutor de urgență de 20 miliarde dolari, suma totală ce urmează a fi alocată pentru combaterea terorismului și sprijinirea eforturilor de reconstrucție ridicându-se la 40 miliarde dolari. în privința acordării prerogativelor de război extinse președintelui Bush, în Congres au loc negocieri pentru găsirea unei formulări juridice adecvate. Se pare că va fi vorba despre o rezoluție asemănătoare celei votate înaintea războiului din Golf, dar e posibil să reflecte prerogative mai largi. Congresul (singurul împuternicit să declare beligeranță, dar care nu a mai făcut acest lucru de la cel de-al ll-lea război mondial) a adoptat, în 1973, o lege privind prerogativele de război (War Power Act), însă aceasta nu a fost respectată de nici un președinte, până la ora actuală. Cu toate că nu există încă probe concludente în vederea stabilirii vinovăției, este foarte posibil ca riposta SUA să înceapă curând. Talibanii au afirmat că se așteaptă la un atac masiv și au anunțat, încă deacum, că se vor răzbuna. Poziția adoptată de țara noastră este clară, premierul Adrian Năstase declarând, ieri, că România va fi alături de țările membre NATO și de SUA în orice tip de acțiune s-ar hotărî pentru combaterea terorismului, decizia în acest sens fiind luată de CSAT. Ce va însemna “acțiunea militară susținută", unde începe și unde se termină “războiul", dacă se poate vorbi despre război, care vor fi mijloacele de luptă și urmările sunt doar câteva întrebări ce apar, în acest moment. LUMINIȚA RISTEA \ Europenii au păstrat trei minute de reculegere De la Dublin la Praga, circa 800 de milioane de europeni au ținut, ieri, la ora 10.00 GMT, trei minute de reculegere în memoria victimelor atacurilor teroriste din Statele Unite, exprimându-și simpatia și solidaritatea cu rudele lor și cu poporul american. Ziua de ieri a fost declarată zi de doliu în cele 43 de țări membre ale Consiliului Europei, iar drapelele au fost coborâte în bernă. Activitatea în întreprinderi, birouri și școli a fost întreruptă. în unele țări, printre care și în Franța, posturile de radio au difuzat muzică clasică, la ora 10.00 GMT, în semn de doliu. Canalele de televiziune europene au prezentat imagini ale exploziilor de la turnurile World Trade Center din New York, urmate de scene de panică în rândul mulțimii, de eforturile echipelor de salvare și de reuniunile a mii de persoane în diverse capitale ale lumii. La Bruxelles, șefii de stat și de guvern din cele 15 țări membre ale Uniunii Europene au dat publicității o declarație comună, pentru a exprima “solidaritatea ” Europei cu Statele Unite ale Americii. “Această agresiune împotriva umanității a lovit în inima unei națiuni prietene, alături de care Uniunea Europeană luptă pentru o lume mai bună’’, au declarat liderii UE, intr-un text difuzat de președinția belgiană a Uniunii. Tragedia americană în cifre . La 20 de milioane de dolari s-au ridicat despăgubirile plătite de companiile de asigurări în urma stricăciunilor provocate de uraganul Andrew, cea mai costisitoare catastrofă din istoria Statelor Unite. între zece și 25 de miliarde de dolari se estimează a fi plătite drept despăgubiri în urma atentatelor teroriste de marți, de la New York și Washington. * 23.000 de militari și civili lucrează în mod normal în clădirea Pentagonului. în jur de jumătate dintre ei se aflau la birou în ziua tragediei. * 4,1 miliarde de dolari este costul estimat al stricăciunilor produse complexului de clădiri World Trade Center. * La aproape cinci milioane de metri pătrați se ridică suprafața birourilor distruse de exploziile de la World Trade Center. Complexul se întindea pe o suprafață de 64.000 de metri pătrați. * 4.763 de oameni au fost dați dispăruți, potrivit autorităților locale din New York. *88.000 de steaguri americane au fost vândute marți, la nivel național, de magazinele din rețeaua Wal-Mart. Cu un an în urmă, un distribuitor a reușit să vândă 6.000 de steaguri într-o singură zi. * Zece milioane de dolari au fost donați de compania auto Daimler Crysler pentru ajutorarea copiilor rămași orfani în urma atacurilor teroriste de marți. * Un record de 431 de milioane de apeluri telefonice a fost înregistrat, marți, de principala companie de telefonie la distanță A.T. * 70.000 de dolari ar costa echiparea unui avion cu aparatură computerizată de detectare care să permită oficialilor de la sol să preia controlul asupra zborului. * 450.000 de tone de dărâmături trebuie curățate din zona complexului World Trade Center. * 30.000 de saci de plastic sunt disponibili în New York, pentru depozitarea victimelor și a rămășițelor lor pământești. * în 34 de țări se pare că funcționează rețeaua teroristă a lui Osama ben Laden. Numărul militarilor de care dispune s-ar ridica la aproximativ 3.000 * 5.000 de unități de sânge - de trei ori mai mult decât în mod normal - au fost colectate la centrul de hematologie din New York în doar 24 de ore. * 4.000 de agenți FBI sunt implicați în investigarea atacurilor de marți, împreună cu 3.000 de angajați auxiliari. * O sută de cetățeni britanici au murit în atentatele de marți, potrivit guvernului de la Londra. Alte țări au confirmat victime: Australia, Bangladesh, China, Columbia, Egipt, Elveția, Franța, Germania, Indonezia, Irlanda, Italia, Japonia, Malaezia, Mexic, Olanda, Filipine, Portugalia, Africa de Sud, Coreea de Sud, Suedia, Taiwan, Zimbabwe. * Șapte pagini cu detalii - mergînd până la dimensiunea verighetei - trebuie să completeze cei care vor să raporteze lipsa unei rude în New York. Ei sunt rugați, de asemenea, să aducă perii de păr, periuțe de dinți sau alte obiecte personale care conțin mostre de ADN ale celui dispărut. * 12 tone de lingouri de aur, în valoare de 106 milioane de dolari, se crede că sunt îngropate în ruinele WTC. Aurul era depozitat într-o magazie subterană aparținând companiei New York Mercantile Exchange, în apropiere de WTC. Cazul universitarului arestat pentru luare de mită se menține în atenție “Onorabilului” Galiceanu i-a fost suspendat dreptul de a examina Este deja arhicunoscut faptul că prof. univ. dr. Galiceanu Ion, din cadrul Facultății de Științe Economice a Universității din Craiova, a fost reținut în dimineața zilei de 6 septembrie a.c., pentru comiterea infracțiunii de luare de mită, în timpul unui flagrant organizat de specialiști ai Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj și ai Poliției Municipiului Craiova. In paralel cu derularea, conform legilor în vigoare, a procesului cu privire la fapta săvârșită de Galiceanu, conducerea și factorii responsabili, din instituția unde este angajat “onorabilul” cadru didactic, au luat o serie de măsuri. Astfel, conform celor declarate de prof. univ. dr. Dumitru Constantinescu, decanul Facultății de Științe Economice, “s-a suspendat dreptul de a examina al d-lui Galiceanu și, în același timp, Catedra și Decanatul au înaintat un referat către Biroul Senatului, pentru suspendarea dreptului de a mai profesa, pe o perioadă nedeterminată, al aceluiași domn Galiceanu Ion”. în plus, prof. univ. dr. Constantinescu se arată hotărât să meargă și mai departe în acest caz: “Suntem nevoiți să așteptăm 60 de zile, legal, pentru a-i putea desface contractul de muncă. Nu-i vom primi înapoi, indiferent de ce se va întâmpla. Pentru noi este foarte clar. Poate să ne acționeze în instanță. Este dreptul dumnealui, dar nu va mai fi acceptat să profeseze în această facultate.” Rămâne de văzut ce decizie va lua Biroul Senatului Universității din Craiova cu privire la prof. univ. dr. Galiceanu Ion, dar și ce va hotărî instanța în acest caz. Reamintim că în următoarele zile Curtea de Apel Craiova trebuie să se pronunțe dacă “onorabilul” universitar va fi judecat în stare de arest preventiv sau de libertate, întrucât Parchetul de pe lângă Tribunalul Dolj a atacat cu recurs soluția acestei instanțe. CRISTIAN VASILCOIU Decanul Facultății de Științe Economice a Universității din Craiova, prof. univ. dr. Dumitru Constantinescu declară că s-a luat decizia suspendării dreptului prof. univ. dr. Galiceanu Ion - arestat în urmă cu peste o săptămână pentru luare de mită - de a examina, în plus, s-a înaintat un referat către Biroul Senatului Universității cu propunerea de suspendare pe o perioadă nedeterminată a activității aceluiași cadru didactic, în instituția la care profesa, în situația că va fi pus în libertate de către Curtea de Apel Craiova. La comenzile excavatorului, Primarul Bulucea a inaugurat șantierul de construire a locuințelor sociale în prezența oficialităților municipiului și județului, ieri a fost inaugurat oficial șantierul de construire a locuințelor sociale din Craiova. Cele șase blocuri care vor fi ridicate pe platforma din cartierul Craiovița Nouă, în vecinătatea fântânii Obedeanu, urmează să adăpostească, din vara anului viitor, 120 de familii cu posibilități materiale reduse. IOT ................................................ 12 PAGINI 3500 LEI 1 începe școala !. Astăzi are loc deschiderea oficială a noului an de învățământ 2001- 2002, cursurile urmând a începe luni, 17 septembrie, în județul Dolj, vor lua loc în bănci 36.157 elevi din ciclul primar - din care aproape 9.000 “boboci” de clasa I - și 41.110 din ciclul gimnazial. Alți 27.000 de elevi ce se vor întoarce în sălile de clasă sunt cuprinși în învățământul liceal, iar peste 6.000 de tineri urmează o formă de învățământ profesional. Tot de azi, circa 20.000 de preșcolari își vor relua programul în creșe și grădinițe. “în județ există 870 unități de învățământ de bază și secții, care vor demara fără probleme procesul educativ în noul an școlar”’ a menționat prof. Monalisa Găleteanu, inspector general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. ADRIAN DINU Pregătirile pentru iarnă în vizorul premierului Prim-ministrul Adrian Năstase a afirmat, ieri, că ritmul în care se desfășoară pregătirile pentru iarnă este foarte lent. El spune că, în prezent, furnizorii de servicii au facturi neîncasate care se ridică la aproximativ 4.500 de miliarde de lei. De aceea, premierul le-a solicitat tuturor reprezentanților administrației publice locale să ia toate măsurile care se impun pentru a recupera aceste debite de la populație. Prefectul de Dolj, Cornel Mandea, a stabilit ca săptămâna viitoare să aibă, împreună cu reprezentanții Primăriei Craiova, o nouă rundă de întâlniri cu președinții asociaților de proprietari și cu patronii doljeni. „Nu este posibil ca o familie să aibă datorii la întreținere care să însumeze câteva zeci de milioane de lei și să stea bine mersi în vreme ce alții, care sunt buni platnici, suferă din cauza sa pentru că se restricționează furnizarea serviciilor.” Prefectul de Dolj ne-a declarat că, în ceea ce privește stocurile de combustibil pentru perioada anotimpului rece, nu există nici unn motiv de îngrijorare. LUMINIȚA TUDOR Industria de apărare românească - moment de cotitură începând de anul viitor, salariații din industria de apărare nu vor mai beneficia de legile pentru acordarea șomajului tehnic. Adrian Năstase, prim-ministrul României, a declarat că Guvernul a decis prelungirea acestor acte normative (care expirau la data de 15 septembrie a.c.) până la 31 decembrie: „Am stat la masa tratativelor cu sindicaliștii din acest sector și cu reprezentanții ministerului de resort, dar nu s-au găsit soluții pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă de zece ani. Este inutil ca acum să înceapă acțiuni de protest deoarece nu au bază pentru așa ceva. De acum înainte, nu vom mai vorbi despre industria de apărare în mod general, ci despre fiecare fabrică în parte. Unele vor trece la o producție de tipul industriei civile, iar altele vor merge până la intrarea în procedură de faliment.” Năstase a apreciat că problema este destul de delicată atâta vreme cât reprezentanții MApN preferă să contracteze, în special, armament, din străinătate, iar numai 5 la sută din bugetul anual al acestui minister (care se ridică la peste 700 de milioane de dolari) destinat achiziționării de echipamente rămâne în țară. LUMINIȚA TUDOR La Muzeul de Artă cu o mână s-a dat, cu cealaltă s-a luat în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Județean Dolj de joi, 13 septembrie, au fost aprobate bugetele rectificate de venituri și cheltuieli pe anul 2001 ale Muzeului Olteniei, Muzeului de Artă și Școlii de Artă „Cornetti” din Craiova. Dacă celorlalte două instituții li s-a aprobat, la rectificare, câte o sumă nu tocmai de neglijat, Muzeul de Artă nu a primit nici un ban. De fapt, cu o mână i s-a dat, iar cu cealaltă i s-a luat. Suma alocată inițial instituției, de 814 milioane lei, pentru cheltuieli materiale, a fost suplimentată cu 157 milioane lei pentru realizarea albumului muzeului, dar, în același timp, cheltuielile de personal (inițial de peste 2,6 miliarde lei) au fost diminuate, la rectificarea bugetului, tot cu 157 milioane lei, prin retragerea premiului anual la nivelul unui salariu, conform precizărilor Ministerului Finanțelor. Acesta se va acorda în primul semestru al anului 2002, dar, până una alta, Muzeul de Artă se află în imposibilitatea de a edita, până la sfârșitul acestui an, albumul instituției. MAGDA BRATU Serele de la Ișalnița, 90 la sută din producție la export Intrate sub “umbrelă” elvețiană prin privatizare. Serele Ișalnița - și Import SA București - au rămas, în continuare, profilate exclusiv pe producerea de legume în spații protejate. O importantă (dar și rentabilă) cultură se dovedește a fi, în acest an, cea a castraveților cornidion, nu mai puțin de 2.200 tone din primul ciclu și aproximativ 1.000 tone din ciclul doi de producție fiind exportate în Franța, Elveția, Austria, Germania, Cehia, Polonia. Ar mai fi de recoltat, de pe cele 72 ha cultivate, încă 800 - 1.000 tone cu aceeași destinație - apreciază ing. Simion Ciună, administratorul societății, peste 1.500 de angajați fiind antrenați în campania respectivă. De anul viitor, între cele două cicluri clasice va mai interveni un ciclu intermediar, pe 36 ha, urmând a avea loc extinderea la 18 ha a unor culturi biologice de cornidion, fără intervenția vreunei substanțe de natură chimică. Tot din primăvara viitoare, s-ar putea relua producerea de flori, abandonată din cauza lipsei agentului termic. ___ADRIAN DINU BANCA TRANSILVANIA Un partener de încredere Omí'JVíí. nu. iuti'.li Jinou U}U?fórr O9 1 / 41 '-)/4r,. 41 97 49 c O opțiune pentru viitor