Cuvântul Libertății, octombrie 2001 (Anul 13, nr. 3625-3655)

2001-10-01 / nr. 3625

■ ■ ANUL XII, NR. 3625 Deși I.P.J. Dolj a propus trimiterea sa în judecată, Primarul de la Poiana Mare a fost făcut scăpat  între fostul și actualul primar al comunei Poiana Mare, Emil Pădureanu, respectiv Petre Simion, s-a declanșat un conflict deschis, generat de modul în care cel de-al doilea a înțeles să plătească polițele contracandidatului său. Deși protagoniștii au lucrat în agricultura cooperatistă a comunei până în 1990, legitimarea lor în partide diferite i-a făcut dușmani ireconciliabili. Poliția Calafat a propus trimiterea în judecată a actualului primar pentru comiterea infracțiunii de abuz în serviciu după cum afirmă Emil Pădureanu, însă prim-procurorul Parchetului de pe lângă Judecătoria Calafat, Vasile Palici, a avut un alt punct de vedere în acest caz.___ Jr\ Conform presei britanice, SUA și Marea Britanie au în vedere lansarea de atacuri în următoarele 48 de ore ■ste 40 de nave de război americane și britanice se află în zona Golfului și în Marea Oman. 24 de nave de suprafață și două submarine britanice au trecut vitez’ pentru a se alătura escadrilei britanice , participă la aplicații comune cu marina din Oman, o țară situată în apropiere de zona de regrupare a forțelor aeronavale americane. Ieri, presa britanică a anunțat că Statele Unite și Marea Britanie au în vedere atacarea, în următoarele 48 de ore, a taberelor afgane controlate de Ussama ben Laden, principal suspect în ancheta asupra atentatelor din 11 septembrie. “Observer”, care citează surse americane și britanice, afirmă că aceste atacuri vor avea drept scop uciderea lui Ussama ben Laden și vor fi efectuate în paralel cu atacuri asupra forțelor aeriene și terestre ale regimului talibanilor și adaugă că atacurile aeriene ar putea fi declanșate dintr-un moment în altul și vor fi susținute de o intervenție a forțelor speciale americane și britanice. “Mail on Sunday” citează un lider militar al Alianței Nordului, care declară că trupele sale vor lansa, în următoarele două zile, o nouă ofensivă împotriva talibanilor, susținută de Statele Unite. “Observer” afirmă și că a obținut dovezi clare ale responsabilității lui ben Laden pentru atentatele din 11 septembrie. Săptămînalul susține că a avut acces la un dosar al serviciilor secrete dintro țară arabă, care se interesează de multă vreme de ben Laden și care demonstrează că cel puțin unul dintre cei 19 implicați în atentatele sinucigașe a fost antrenat de organizația lui ben Laden. ■imontrapunct început de drum Astăzi se deschide noul an universitar. “Bobocii” pășesc cu emoție și speranță în amfiteatrele facultăților, trăind bucuria primei zile de studenție. Un început de drum, un vis ce prinde contur pentru o nouă generație, într-o lume a falselor modele, a criteriilor circumstanțiale, în care non-valoarea se impune cu atâta ușurință, iar normalitatea rămâne, cel mai adesea, în capitolul excepțiilor, nici învățământul superior nu se înscrie în coordonatele academice ideale. După o perioadă de căutări, adaptări, restructurări, meiul universitar nu a reușit, încă, ■-și găsească ori să-și găsească valențele caracteristice. Desigur, în context, pot fi puse în discuție și valoarea corpului profesoral, “pilele” și nepotismul pe post de criterii în selectarea cadrelor didactice universitare, ori impunerea “șpăgii” ca mod de promovare a examenelor, șpagă ce se indexează, sesiune după sesiune, respectând regulile economiei de piață. într-o altă ordine de idei, învățământul superior particular, în loc să implice o creștere a nivelului calitativ al pregătirii universitare, nu a făcut altceva decât să coboare ștacheta. Majoritatea instituțiilor private de învățământ nu îndeplinește nici un criteriu de acreditare, fiind mai degrabă niște “SRL-uri deghizate” - după cum le-a denumit, recent, premierul Adrian Năstase - susținute din "umbră”, pe baza unor interese mai mult sau mai puțin cunoscute. Calitatea îndoielnică a actului de învățământ corespunzător universităților particulare, apărute peste noapte prin tot felul de orașe și orășele, compromite însăși ideea de învățământ superior privat. Neîndoielnic, se impune revizuirea legislației în privința înființării și acreditării universităților. Chiar acum, în pragul noului an universitar, președintele Ion Iliescu a criticat dur “invazia" universităților particulare, subliniind că “O universitate nu se construiește cu ușurință” și nu se formează un specialist “bătând din palme”. Totodată, președintele a propus elaborarea unei strategii naționale pentru adaptarea învățământului românesc la cerințele pieței. Despre acest lucru se vorbește de multă vreme, însă fără rezultate notabile. De zece ani, au ieșit pe bandă tot felul specialiști care nu reușesc să-și găsească un loc de muncă. Generații întregi de absolvenți îngroașă rândurile șomerilor, înscriindu-se la “pagube colaterale” ale prăbușirii industriei românești. Tineri capabili și bine pregătiți își iau zborul rapid spre Occident, unde se dovedesc a fi specialiști de primă mână. Motiv de mândrie, pe de o parte, dar și de îngrijorare, pe de altă parte. Sau măcar de reflecție, în special pentru guvernanți, care se gândesc prea puțin la ziua de mâine. Dincolo de toate împlinirile și neîmplinirile învățământului românesc, aspirațiile tinerilor de azi ne îndreptățesc să sperăm... Tuturor celor ce se îndreaptă astăzi spre amfiteatre, și mai ales “bobocilor”, le dorim să se bucure de farmecul vieții de student și să aibă multă baftă! LUMINIȚA RISTEA LUNI, 1 OCTOMBRIE 2001 Comparativ cu anii precedenți. Cazarea studenților nu a mai ridicat probleme conducerii Universității din Craiova începută în urmă cu două zile, cazarea studenților în căminele Universității din Craiova se apropie de finalizare. Dacă în alte centre universitare din țară locurile s-au dovedit insuficiente, solicitanții fiind nevoiți să dea bacșiș pentru a prinde un loc în cameră, în Bănie situația este total diferita. în acest an, față de cei anteriori, s-a reușit o mai bună repartizare a studenților, astfel că, se pare, nu vor exista rămași pe dinafară dintre cei care au dreptul de a fi cazați. mrn Transportul în comun încredințat prin licitație publică Potrivit OG nr. 86/2001, care intră în vigoare astăzi, operatorii care participă la licitația pentru concesionarea transportului în comun vor fi obligatoriu atestați de o comisie guvernamentală. La Craiova, o dată cu aplicarea acestui act normativ ar putea dispărea și tensiunile dintre RAT și SC “Frații Bachz”, generate atât de ambiguitatea hotărârilor adoptate de Consiliul Local Municipal, cât și de nerespectarea caietului de sarcini, de către cea din urmă unitate, sunt de părere oficialii din Bănie. ^ Pag. 3 Cinci elevi din Știubei merg pe jos zece kilometri până la școală Pentru că în satul lor nu există o școală cu clasele V-VIII, patru băieți și o fată, având 10-11 ani, din satul Știubei - comuna Vela, sunt nevoiți să facă zilnic, pe jos, drumul de zece kilometri până în satul de centru. Pentru rezolvarea acestei probleme nu s-a găsit, până acum, nici o soluție. 1 1 S-a tot vorbit, în ultima perioadă, de comasarea școlilor din zonele rurale, astfel încât elevii ce vor fi nevoiți să facă naveta din satele natale către unitățile de învățământ unde au fost arondați să beneficieze de transport la și de la cursuri. Pentru aceasta, Inspectoratul Școlar Județean Dolj a primit câteva microbuze, repartizate mai ales acolo unde distanțele între localități sunt foarte mari. Pentru cinci copii din satul Știubei se pare că nu s-a găsit, deocamdată, nici o soluție. Zilnic, ei parcurg circa 20 km pe jos, de acasă până la școala din Vela și înapoi. Părinții, cu venituri modeste, nu-și permit să cumpere o mașină, iar pe traseu nu circulă nici un autobuz. Apropierea iernii produce, deja, îngrijorare. “Ni se rupe sufletul când îi vedem cum vin la școală. Când mă gândesc la ce vor face la căderea ploilor sau ninsorilor, îmi vine să mă iau cu mâinile de cap, l-am lua noi cu Dacia primăriei, dar n-avem fonduri de ajuns pentru benzină. Acum vreo doi ani, am primit de la Ministerul de Interne un ARO, ca donație, însă și ăla trebuie reparat și bani de unde? Ni s-a mai promis un microbuz de la Consiliul Județean și Inspectoratul Școlar, dar mai avem de așteptat”, a declarat viceprimarul din Vela, Marian Dinuică. Din cauza unui banal - la început de mileniu - mijloc de transport, cinci copii, care nu au nici o vină că s-au născut într-o zonă uitată parcă de lume, sunt în pericol de a fi nevoiți să renunțe la școală. într-un asemenea caz nefericit, cine își asumă răspunderea? CRISTI PĂTRU noTIc^n, 12 PAGINI 3500 LEI Bolnavii doljeni pot fi transportați și/sau de la București, de urgență, cu avionul Situațiile de urgență care necesită transportul unui bolnav din Dolj către o instituție spitalicească din Capitală sau invers și-au găsit rezolvarea o dată cu semnarea unui contract între CAS Dolj și Stația Centrală de Salvare București. în temeiul acestui document, Stația Centrală de Salvare pune la dispoziția Craiovei autosanitare Dacia - 8500 lei/km și ambulanțe FIAT ultradotate - 9500 lei/km, precum și avioane sanitare contra unui tarif de 220 USD/oră, a precizat directorul CAS Dolj, Elena Dumitrașcu. Transporturile medicale cu avioanele sanitare se vor efectua numai la solicitarea scrisă a CAS, care suportă costul integral, și reprezintă un mare avantaj, consideră conducerea instituției doljene. Anul trecut, de pildă, pentru deplasarea unui bolnav de la Târgu Mureș la București, cu elicopterul, s-au perceput nici mai mult nici mai puțin decât 58 milioane lei. MARIAN BADIRCI Prefectul de Dolj mai așteaptă două zile soluții de recuperare a debitelor de la populație S.C. Electrica SA - Sucursala de Distribuție Craiova are de recuperat, de la consumatori, peste 120 de miliarde de lei. Situația din teritoriu a fost considerată de către reprezentanții de la nivel central drept intolerabilă și, ca atare, au fost trasate ordine scrise prin care se impune deconectarea de la rețea a tuturor debitorilor. La ora actuală, echipele de specialitate au ajuns să deconecteze, zilnic, peste 200 de consumatori - casnici și mici agenți economici - care au neonorate facturi mai vechi de două luni. în ceea ce privește situația la marii consumatori, Mia Marin, ofițer de presă în cadrul SC Electrica SA, Sucursala de Distribuție Craiova, ne-a declarat că se lucrează la un program amplu de recuperare a datoriilor. Prefectul de Dolj, Cornel Manolea, care s-a implicat în problema recuperării acestor creanțe, spune că le-a cerut reprezentanților tuturor societăților furnizoare de servicii către populație să prezinte până miercuri, 3 octombrie, soluții în acest sens. LUMINIȚA TUDOR La Universitatea de Medicină și Farmacie din Craiova - început de an... cu cântec Studenții UMF Craiova încep cursurile astăzi, la ora 9, prin festivitatea de deschidere, în „Aula Magna”, cu un spectacol susținut de Teatrul de Operă și Operetă. Programul concertului de arii și coruri celebre din operele lui G. Bizet („Carmen” - Corul marș, Habanera, Aria Toreadorului) și G. Verdi („Nabucco” - Corul sclavilor Ebrei, „Traviata” - Brindisi și „Aida” - Marșul Triumfal) este susținut în fața studenților și a cadrelor universitare. Vor încânta auzul invitaților la concertul prilejuit de deschiderea anului universitar 2001- 2002 soprana Alia Cheptini, mezzosoprana Georgeta Fangli - Dobre, tenorul Virgil Proteanu și baritonul Ioan Cherata. Corul Teatrului de Operă și Operetă din Craiova este condus de dirijorul Florian Gheorghe Zamfir, iar la pian interpretează Cristina Stan și Liviu Pârvu. DANA DAMAN Filme pentru toți elevii O dată cu începerea anului școlar, RADEF-România Film - Filiala Interjudețeană Dolj și-a reluat colaborarea cu Inspectoratul Școlar Județean Dolj, în sensul de a difuza, la cerere, filme ieșite din circuit, dar care se potrivesc programelor de învățământ. Printre acestea se numără ecranizări ale unor opere binecunoscute elevilor, precum „Frații Jderi”, „Pădurea Spânzuraților”, „Iioara cu noroc”, „Amintiri din copilărie”, „Dumbrava minunată”, dar și filme istorice - „Dacii”, „Decebal”, „Mihai Viteazul” etc. „Sâmbătă, 6 octombrie, la cinematograful „Jean Negulescu” la matineu este programat „Felix și Otilia”, urmând ca, în cel mult două săptămâni, să primim de la București lista cu ecranizări din literatura universală" - ne-a declarat ec.Ileana Pavelescu, directoarea Filialei Interjudețene. Anul trecut programul s-a derulat excelent, atât elevii, cât și profesorii de specialitate fiind foarte mulțumiți, ceea ce sperăm și în continuare, mai ales că ne-am străduit, peste vară, să îmbunătățim condițiile de vizionare. AURELIA SIRBU Explozibil în spatele casei Un calafetean a fost aproape de a face infarct, vineri (28 septembrie a.c.), în timp ce săpa în grădina din spatele casei sale. Omul a lovit, cu o cazma, ceva tare, metalic, în câteva minute, Mihai Mercea avea să scoată la lumină o lădiță din fier, care conținea, așa cum era menționat pe capac, un kilogram de trinitrotoluen! Bărbatul a anunțat imediat Poliția Calafat, ai cărei reprezentanți s-au deplasat la fața locului și au asigurat zona. Explozibilul a fost apoi preluat de cadre ale Inspectoratului Județean de Protecție Civilă Dolj, în vederea distrugerii. Cercetările continuă în vederea depistării provenienței dinamitei. CRISTIAN VASILCOIU Avocatul Nicu Vintilă a dat în judecată PSD Dolj în calitatea lui de lider al „rămășițelor” ApR Dolj. Nicu Vintilă a dat în judecată PSD Dolj, revendicând o masă și niște scaune, care, consideră el, îi aparțin, întrucât au reprezentat aport în natură la constituirea PDSR Dolj. Deși citația de înștiințare a stârnit zâmbete malițioase, reprezentanții PSD Dolj sunt deciși să se prezinte la instanța de judecată pentru o decontare cu nemulțumitul avocat Nicu Vintilă, acuzat că a dezertat de la PDSR Dolj, plecând acasă cu o ușă de la birou în spate și, bineînțeles, opinează senatorul Ion Predescu, n-a mai putut lua cu sine masa și scaunele revendicate, având mâinile ocupate. M. ALEXANDRU 1/