Cuvântul Libertății, noiembrie 2001 (Anul 13, nr. 3656-3683)

2001-11-01 / nr. 3656

Primul cotidian al Olteniei Internet - http://www.cuvantullibertatii.go.ro ANUL XII, NR. 3656 Intenția lui Marian Midiei de a induce în eroare C.A.S. Dolj, este limpede ca lumina zilei Comportament de infractor Despre fostul lider al Sindicatului Liber Rodae, Marian Midiei, ar fi multe de spus. Istoria reține faptul că, în primii de turbulență după schimbarea de regim, vânjosul Midiei s-ar fi dorit stăpânul județului. Mișcările sociale, orchestrate de el, i-au întărit convingerea că este un factotum local și că, dacă pumnul lui o vrea, poate izbi în ușile Palatului Victoria. Simptomatologia comportamentului său ar putea fi încadrată, ca într-un tipar, în manualele de psihiatrie. Manevrând cu viclenie masa de sindicaliști care și-a imaginat că-i reprezintă interesele,aici a reușit să-și atingă scopul și anume să acceadă la o masă bogată: Casa de Asigurări de Sănătate Dolj, unde a ocupat funcția de vicepreședinte. Barosan ciolanul,o leafă de leafă. Abia peste ani de zile s-a dovedit că, pentru a-și sătura burlanul, a fost capabil de orice, sfidând, de la înălțimea fotoliului de lider, Codul penal, instanțele și organele ce veghează la respectarea legalității în această țară. Cu un tupeu greu de imaginat, mai avea puțin și clama „statul sunt eu”. Pag. 3 FC Extensiv - Gloria Bistrița 1 - 0 (0 ■ 0) Extensiv fără complexe! Pag.12 „Tot ce face spre binele arbitrajului românesc” Prezent la Craiova în calitate de observator al meciului din optimile Cupei României CSM Reșița - Steaua, președintele Comisiei Centrale a Arbitrilor, Nicolae Grigorescu a avut amabilitatea să ne acorde un interviu privind starea actuală a arbitrajului românesc și cel doljean. LA CAMPIOANA MONDIALA Echipa feminină de gimnastică a României a cucerit aseară, la Genk (Belgia). __________pentru a cincea oară consecutiv, titlul mondial.___________ Opoziția democratică în zodia angoasei Ceea ce numim cu lejeritate peisajul politic autohton este indiscutabil dominat la ora de față de două atitudini majore semnificative. Avem pe de o parte silueta impozantă, ușor timorantă, lentă dar fermă, suferind de o explicabilă deși pernicioasă suficiență de sine a unui partid, PSD, ce are toate datele, privind dintr-o perspectivă deloc ironică, unui rinocer calm dar degajând prin toți porii forță. Atitudinea sa politică pivotează în jurul acestor date ce țin și de aroganță, și de conștiința disponibilităților sale decizionale, dar și a precarităților ce subzistă în organismul destul de distrofic al autointitulatei opoziții democratice. Asupra profilului atitudinal al acesteia am vrea să zăbovim acum. Din start trebuie discutată chiar această sintagmă, opoziția democratică, suspectă și culpabilă pentru că în chip programat vrea să traseze o graniță între zona democraților și zona puterii care ar fi dincolo de cadrul democrației. Sintagma a avut succes până în 96,dar după experiența profund dezolantă a accederii la putere a fostei opoziții, aceasta nu mai poate cuprinde la fel de eficient și pe actualii actori. Reacția comună a UFD, PNL, PD, PNȚCD, ApR, plus Solidaritatea Universitară și Alianța Civică ar fi putut avea explozivitatea unui remarcabil moment politic în absența precedentului creat de situarea, mai an, la guvernare. Acest aspect nu a putut fi neglijat de guvern care a și replicat în consecință, accentuând tocmai pe lipsa de credibilitate a participanților la actul straniu al unirii opoziției. Straniu pentru că mai nimic nu anunța o astfel de situație, mai ales după suita de eșecuri în privința conlucrării dintre PNL și PD și PNȚCD pe când figurau la putere. Straniu și pentru că s-a dorit nu doar o elementară opozare la demersurile de politică externă ale guvernului, altminteri lucru întru totul normal și necesar, salubru și demn. S-a dorit ceva cu mult mai pretențios, mai abrupt, mai complicat și confuz: instituționalizarea opoziției democratice, după expresia lui Adrian Iorgulescu. Instituționalizare ce-și propune co-participarea la „elaborarea și susținerea de proiecte politice, precum și de inițiative legislative.” Sună onorabil, dar cam imprecis și nerealist. Dacă în condițiile situării la putere această cooperare a fost scandalos de ineficientă, deși profitul politic și nu numai, clar și pipăibil în imediat, cum e posibil acest lucru acum, când datele sunt atât de schimbate? Cum pot colabora PD cu PNL, de exemplu, cu linii doctrinare diferite, cu programe politice ce au puncte nenumărate de divergență? Cum poate colabora latura parlamentară anumitei opoziții democratice cu latura neparlamentară când se știe prea bine ceea ce cred unii despre alții, ce își reproșează unii altora pentru eșecul electoral din toamna trecută? Totul sună destul de forțat, și pe fondul acestei senzații, reacția cinic-ironică a lui Cosmin Gușă, cum că ar fi vorba doar de o criză de subiecte și de motivații poate conține și riscai adevăr’în retorica ei impoliticoasă și crudă. Fapt real e că opoziția, parlamentară sau neparlamentară realizează pericolul consolidării organizatorice, de strategie teritorială a PSD, tendința evidentă a transformării lui într-un colos politic redutabil exploatând vârtos disponibilitățile oferite de situarea la putere. Angoasa opoziției e firească și solidă-n justificări, însă nu se știe cât de abil gestionată. E vorba aici de un calcul politic la rece, de o strângere a rândurilor peste tot ceea ce constituie diferențiere și animozitate pentru a stopa sau cel puțin tulbura siesta corpolentului partid. Formula aceasta de unitate este evident impusă de rațiuni ce țin de perspective electorale, dar nu există deloc certitudinea consolidării ei, a instituționalizării tip CDR. E doar expresia unei crize și a unei angoase politice cu justificări destule, dar văduvite de un viitor sigur. —«•*»- » T-r-sr. - rc. JIPJ VlUAff JOI, 1 NOIEMBRIE 2001 Sistemul craiovean de încălzire - în sfârșit, reeșapat zeci de ore de muncă, sub lumină naturală sau a proiectoarelor de pe utilaje ■ un succint bilanț al acțiunii care a condus, până la urmă, la remedierea unei avarii a sistemului craiovean de încălzire. Ivită într-un moment total neprielnic - prag de iarnă - și într-un loc unde părea aproape imposibilă orice intervenție. Avarii care a condus, lmineață, au afirmat specialiștii aflați seara, la întreruperea agentului aseară la fața locului. Situația determic primar în tot cartierul oferă însă de cazuri similare, prin Mai a fost localizată abia ieri, în jurul prânzului. Conducta de pe B-dul “Mareșal Ioan Antonescu”, în zona Spitalului Clinic Județean, a cedat, la începutul săptămânii, din cauza vechimii considerabile, după cum susține directorul Uzinei Termice II, Constantin Hoancă. Finalizarea lucrărilor de reabilitare - înlocuirea a 5 metri de țeavă - s-ar putea înregistra în această dimăfaptul că intervenția echipelor de lucru a fost practic imposibilă timp de 24 de ore, din cauza unor construcții comerciale amplasate chiar pe rețeaua de distribuție a energiei termice. Și așa lucrările, efectuate zi și noapte, s-au dovedit dificile din cauza perimetrului restrâns, fiindcă doar unul dintre magazine a fost demontat. Așadar, peste 10 mii de craioveni aveau de suportat, în eventualitatea unor temperaturi foarte scăzute, de pe urma unei defectuoase gestionări a domeniului public. “Nu dorim să ne mai confruntăm cu astfel de situații și vom controla de-acum toate societățile care au chioșcuri deasupra rețelelor de încălzire”, a afirmat primarul Craiovei, Vasile Bulucea. Acesta a precizat că firmele care dețin astfel de construcții vor fi somate să și le mute. MARIAN BĂDÎRCI Chiar în ziua în care se împlinea un an de când s-a căsătorit, o adolescentă de 17 ani s-a spânzurat, lăsând un bebeluș orfan Mamă a unui băiețel de numai nouă luni, o adolescentă în vârstă de 17 ani, din satul doljean Galiciuica (comuna Giubega), s-a spânzurat, marți dimineața (30 octombrie a.c.), ziua în care se împlinea un an de când s-a căsătorit Trupul neînsuflețit al tinerei avea să fie descoperit de către soțul acesteia, după aproximativ un sfert de oră de la dispariția sa, atârnând în ștreang, în toaleta din curtea gospodăriei în care locuiau. Deși, aparent, tragicul gest a fost comis fără nici un motiv, acesta survine unei copilării și unui mariaj extrem de zbuciumate. Mădălina Ramona Pop are șase frați vitregi, iar părinții săi s-au despărțit când ea nici nu împlinise un an. După ce a fost crescută ba de mamă, ba de tată, ba de frați, fata s-a căsătorit în speranța că își va putea îmtemeia o familie normală. Acest lucru s-a dovedit, însă, imposibil, fiindcă, în scurt timp, între socrul victimei și cea care i-a dat viață au apărut neînțelegerile și chiar un proces penal. Pag. 3 “Boala limbii albastre” face ravagii în Bulgaria, amenințând să se extindă în România Alertă pe D e! Direcția Sanitar-Veterinară Dolj se află în stare de alertă maximă, din cauza pericolului extinderii peste graniță a “bolii limbii albastre”, care a afectat un număr mare de animale rumegătoare ale locuitorilor din Bulgaria. Pag. 5 Salariul de bază minim al bugetarilor va fi de două milioane Salariul de bază minim al angajaților din sectorul bugetar va fi, potrivit noii Legi privind salarizarea bugetarilor, de două milioane de lei, iar cel maxim de 36 de milioane de lei, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, ministrul Muncii și a Solidarității Sociale, Marian Sîrbu. Potrivit ministrului Muncii, actualul sistem de salarizare a bugetarilor este “extrem de răvășit”, deoarece se realizează printr-un număr “nepermis de mare” de acte normative, încălcându-se, astfel, principiul transparenței. “Era nevoie de o recorelare a salariilor bugetarilor, de o simplicare a acestui sistem prin apariția unui singur act normativ care să reglementeze clar modul de salarizare și care să aducă un plus de disciplină financiară și de solidaritate socială”, a precizat Sîrbu. Ministrul Muncii a explicat că noua lege, care ar urma să fie aplicată începînd cu 1 ianuarie 2002, stabilește o grilă de salarizare diferențiată pe 61 de niveluri, spre deosebire de actualul sistem diferențiat pe mai mult de 400 de niveluri, reducere care se realizează prin cumularea funcțiilor similare din mai multe domenii de activitate. De asemenea, noul sistem va asigura o diferență de cel puțin 100.000 de lei între două niveluri, iar raportul dintre cel mai mic și cel mai mare salariu de bază se va micșora de la 20 la 18, între cele două valori salariile de bază urmând a fi diferențiate pe funcții și ținând cont de anumite criterii, cum ar fi gradul de pregătire. “Așteptăm aprobarea bugetului de stat, iar apoi, în funcție de rezultatul discuțiilor cu reprezentanții ministerelor, ai sindicatelor și ai patronatelor, să putem pune în aplicare, de la 1 ianuarie 2002, noua lege printr-o ordonanță de urgență a Guvernului. Oricum, prin introducerea noului sistem nici o categorie de bugetari nu va pierde nimic la salariu”, a concuis ministrul Muncii. . Prin serviciul Western Union, ____Banca Transilvania asigură transferul rapid de fonduri bănești în trei luni de la introducerea serviciului Western Union, prin sucursalele Băncii Transilvania s-au derulat peste 2.000 de operațiuni de trimitere/primire de bani prin acest sistem. Valoarea totală a sumelor transferate se ridică la peste un milion de dolari americani. Acest serviciu, adresat în principal persoanelor fizice, facilitează trimiterea sau primirea banilor!i>" țâitorii, spectiv peste 100.00 de locații în întreaga lume, durata de transmitere fiind deosebit de scurtă - maximum 10 minute pentru procesarea completă a mesajului. Serviciul de transfer rapid Western Union este implementat în toate cele 32 de sucursale ale Băncii Transilvania, persoanele fizice având posibilitatea de a apela la acest gen de transfer (numai sume în USD) indiferent lenți ai banilor unui cont bancar. Pentru inițierea transferului, respectiv pentru ridicarea banilor este necesară prezentarea unui act de identitate, în cazul în care expeditorul și destinatarul doresc o siguranță suplimentară pentru transferul sumei, acesta din urmă trebuie să recunoască parola formulată de expeditor și transmisă odată cu mesajul: "’»«d' r»p prsrr # " TRANSILVA nk CRAIOVA 12 PAGINI 4000 LEI Prețul unui kWh la tariful social va depăși 1.000 de lei Prețul unui kilowatt oră (kWh) plătit de populația care a optat pentru tariful social crește, de astăzi, de la 970 la 1.000 lei, pentru un consum de până la 50 kWh, în urma majorării tarifelor la energia electrică pentru populație și agenți economici. Consumatorii casnici care depășesc consumul de 50 kWh în cadrul tarifului social vor plăti, de la 1 noiembrie, 4.320 de lei/kWh, față de 4.170 lei/kWh, pînă în prezent. Cei care au ales tariful opțional de tip monom fără abonament vor plăti 2.130 de lei pentru fiecare kWh consumat, față de 2.056 lei/kWh în prezent. Pentru tariful opțional de tip monom cu abonament, prețul unui kWh crește de la 1.525 lei la 1.580 de lei, iar valoarea abonamentului a fost stabilită la 1.565 lei/zi, în creștere de la 1.511 lei/zi. La tariful opțional de tip monom diferențiat, valoarea abonamentului este tot de 1.565 lei/zi, în timp ce prețul energiei consumate în timpul zilei a fost stabilit la 1.921 lei/kWh, iar în timp de noapte, 1.247 lei/kWh. Consumatorii care au optat pentru tariful opțional de tip monom, diferențiat pe trei zone orare, vor plăti un abonament în valoare de 1.565 lei/zi și 3.160 lei/kWh în orele de vîrf, 1.580 lei/kWh în orele normale și 1.247 lei/kWh în orele de consum scăzut. Toate tarifele menționate sunt valabile pentru consumatorii casnici alimentați de la rețele de joasă tensiune și includ TVA. Tarifele la electricitate vor crește constant cu 3,6% în fiecare lună până la sfârșitul lunii martie. Conferința Națională de Analiză Matematică și Aplicații la Craiova Facultatea de Matematică și Informatică a Universității din Craiova, în colaborare cu Academia Română, organizează începând de mâine, 2 noiembrie a.c., până sâmbătă, cea de-a V a ediție a Conferinței Naționale de Analiză Matematică și Aplicații. Cele două Catedre (Analiză neliniară și aplicații și Analiză matematică și calcul științific) direct implicate în organizarea Conferinței au inclus în program o sesiune de comunicări științifice, o prezentare de Soft și calculatoare, precum și o Masă Rotundă cu tema: Tendințe în evoluția învățământului matematic superior românesc. Participanții, reprezentând instituții de învățământ superior din București, Timișoara, Cluj, Iași și Craiova, vor dezbate probleme legate de curriculum, cercetare științifică, management și finanțare, specifice învățământului matematic universitar. DANA DAMAN C.E.C. reduce dobânzile Casa de Economii și Consemnațiuni a stabilit scăderea dobânzilor la o serie de credite destinate populației. Astfel, dobânzile CEC la creditele oferite pentru cumpărarea, construirea sau consolidarea locuințelor au fost diminuate cu cinci procente (n.r. de la 41 la sută ajungând la 36 la sută pe an). De asemenea, creditele pentru cumpărarea de autoturisme sau în scopul achiziționării unor bunuri de folosință îndelungată au ajuns la 40 la sută, ele fiind micșorate cu două procente. ( LUMINIȚA TUDOR Salonul Anual de Artă Fotografică la a XIX-a ediție 1 Sub înaltul patronaj al Asociației Artiștilor Fotografi din România, în colaborare cu Casa de Cultură a Sindicatelor și cu Fotoclubul „Mircea Faria” din Craiova, sâmbătă, 3 noiembrie, ora 11, în Sala „Constantin Brâncuși” a Muzeului de Artă - Palatul „Jean Mihail” va avea loc vernisajul celei de-a XIX-a ediții a Salonului Anual de Artă Fotografică. Participă, cu 101 lucrări, peste 60 de artiști din județele Dolj, Olt, Mureș, Satu Mare, Cluj, Arad, Bihor, Sibiu, municipiul București etc. La eveniment vor fi prezenți Cătălin Eminescu - președintele Asociației Artiștilor Fotografi din România, care va înmâna cele trei medalii’AAFR premiaților salonului din acest an, precum și Maria Faria, din București, soția d-lui Mircea Faria, al cărui nume fotoclubul craiovean îl poartă. Pe lângă cele trei distincții oferite de AAFA, Lyons Club va oferi încă o medalie. De asemenea, câștigătorilor li se vor decerna premiile I, II și III, dar și cinci medalii. MAGDA BRATA Serviciul de permanență de la Policlinica de Pediatrie se desființează începând de astăzi și până la sfârșitul acestui an, asistența medicală de urgență va fi asigurată, în special, de Serviciul de Ambulanță Dolj și, respectiv, de liniile de gardă de la Spitalul Clinic Județean nr. 1 și Spitalul Filantropia. Conform prevederilor Legii 145/1997, precum și a Hotărârii Guvernamentale 165/2001 pentru aprobarea Contractuluicadru și a Normelor metodologice de aplicare a sa, Casa de Asigurări de Sănătate Dolj și Direcția de Sănătate Publică au luat o serie de măsuri. Astfel, toate urgențele vor fi preluate de Serviciul de Ambulanță, iar în zilele de sâmbătă și duminică, precum și la sărbătorile legale pentru cazurile care nu necesită urgență asistența medicală va fi asigurată prin trei centre de permanență. Luna aceasta, centrele în cauză sunt micropoliclinicile din cartierele Brazda lui Novac, Craiovița Nouă și cea de pe Strada Olteț, situată la nr. 6. Acestea vor funcționa între orele 8 -20, în decembrie, permanența va fi asigurată după același program și de aceleași instituții sanitare, cu excepția ultimei, care va fi înlocuită cu micropoliclinica de pe Calea București. Precizăm că, tot începând de astăzi, se desființează garda de la Policlinica de pediatrie din Calea București. * LUMINIȚA TUDOR Piața “Orizont” și-a schimbat înfățișarea Lucrările de amenajare din Piața agro-alimentară din Craiovița Nouă, cunoscută sub numele de Piața “Orizont”, s-au finalizat zilele trecute, a precizat directorul Serviciului Public Administrația Piețelor și Târgurilor Craiova, Gheorghe Bălulescu. Acțiunea, derulată pe parcursul a 30 de zile, a necesitat circa 500 milioane lei. Municipalitatea are în vedere, pe lângă construcția magazinului de produse lactate din Piața Centrală, ridicarea unui nou șir de copertine în Târgul de Săptămână, din cartierul Romanescu, probabil la începutul anului viitor, a afirmat pomarul Craiovei, Vasile Pucel*. ĂDÎRCI