Cuvântul Libertății, decembrie 2001 (Anul 13, nr. 3684-3707)

2001-12-01 / nr. 3684

ANUL XII, NR. 3684 SÂMBĂTĂ 1, DUMINICĂ 2 DECEMBRIE 2001 Astăzi, inima țării este Alba Iulia Ca în fiecare an, pe 1 Decembrie, Alba Iulia devine capitala spirituală a României. O delegație formată din 20 de reprezentanți ai administrației publice județene și locale se deplasează, astăzi, la Alba Iulia, pentru a participa la manifestările organizate cu prilejul sărbătoririi Zilei Naționale a României. Din delegație fac parte d nn Marin Diaconeasa, vicepreședintele Consiliului Județean Dolj, Ionel Ciobotea, Secretar General al Prefecturii, consilieri județeni și locali ș.a. LUMINIȚA RISTEA I Doljul, de Ziua Națională Marile așezări ale Doljului sunt în sărbătoare, unele chiar de două zile, pentru ca astăzi, 1 decembrie, Ziua Națională a României, să asistăm,la un sumum de manifestări, în organizarea unor instituții de prestigiu ale Olteniei, în Bănie, colocviile, expozițiile, spectacolele omagiale și concursurile pe tema Marii Uniri au debutat în data de 28 noiembrie și au continuat în 29 și 30, găzduite de Muzeul Olteniei, Liceul “Henri Coandă”,școlile “Ion Maiorescu” și nr. 35, “Gornetti”, Biblioteca Județeană “Alexandru și Aristia Aman” ș.a. Aceleași acțiuni au avut ecou la Calafat, Segarcea și Filiași, pentru ca astăzi să luăm act de adunări solemne, depuneri de flori, ceremoniale și parade militare, în toate aceste localități, întru recunoașterea, încă o dată, a semnificației istorice a evenimentului de la 1 decembrie 1918. Comandamentul de Jandarmi Teritorial Craiova și Comenduirea Garnizoanei Craiova sunt responsabilii din Bănie în acest domeniu, locul de desfășurare - Piața Tricolorului, Monumentul Eroilor. Dar, tot la Craiova, astăzi și mâine va avea loc competiția sportivă intitulată “Cupa 1 Decembrie”, la inițiativa Direcției pentru Tineret și Sport, iar în celelalte orașe ale județului - spectacole artistice în organizarea caselor de cultură. MARIAN BĂDÎRCI Bush transmite felicitări președintelui României Președintele Statelor Unite ale Americii, George W. Bush,i-a trimis o telegramă președintelui Ion Iliescu, în care îi transmite felicitări cu ocazia Zilei Naționale a României. George W. Bush apreciază în telegramă că România, care deține președinția în exercițiu a OSCE, poate fi mândră de contribuția sa în cadrul Organizației, în promovarea democrației, a drepturilor omului, a asigurării societății și a consolidării legalității. De asemenea, șeful administrației americane menționează că legăturile dintre SUA și România s-au consolidat în ultima perioadă, “în special datorită sprijinului pe care l-au primit Statele Unite după 11 septembrie”. “Statele Unite ale Americii apreciază parteneriatul strategic cu România și sper că legăturile noastre se vor dezvolta, în special în domeniul reformei economice, cooperării militare și al asigurării securității regionale”, se arată în telegramă. Bush își exprimă, totodată, convingerea că în anul 2002 relațiile de prietenie și cooperare dintre România și SUA se vor consolida și vor deveni tot mai puternice. El speră și într-o bună colaborare cu România pentru promovarea păcii și prosperității în Europa de sud-est. Contrapunct Fiecare cu „ziua lui națională” Fiindcă ni se întâmplă mai mereu ceva crucial, nouă românilor, în Decembrie, ar trebui să întârziem o clipă asupra semnificației simbolice asupra ultimei luni din an. Nici un fior mistic, fie și garnisit cu fervori naționaliste, numită târcoale atunci când încerc să deslușesc semnificația aparte a lui Decembrie pentru întreaga românitate, dar nu mă pot împiedica să nu remarc faptul că există o coincidență tainică și reconfortantă între două acte istorice de proporții care ne-au marcat destinul colectiv în ultimul secol al mileniului abia stins, între 1 Decembrie 1918 și 22 Decembrie 1989 sunt 71 de ani de istorie mai mult sau mai puțin devălmașă, obscuri pentru o bună parte dintre noi, timp în care România, devenită Mare, suferă numeroase amputări, are cedări și reveniri care țin aproape de miraculos. Actul Marii Uniri de la 1918 a consolidat forma ideală a unui teritoriu care, cu puțin timp înainte, se afla, în bună parte, încă sub suzeranitate străină, disputat de secole între puteri ostile și care ne construiau destinul în cancelarii reci și pragmatice din punctul de vedere al intereselor lor. Jertfa de sânge dată de români în timpul Primului Război Mondial, ca și o fericită conjunctură internațională, ne-au adus în posesia nesperată, deși mult râvnită, unui stat național reunit în granițele aproape istorice ale românimii din totdeauna. Mari bărbați de stat ai României, dar și anonimi pe care istoria nu i-a reținut, au lucrat pentru interesele vitale ale țării. Ion I.C. Brătianu, Iuliu Maniu, Regele Ferdinand, supranumit pe bună dreptate „întregitorul”, Nicolae Iorga și numeroși alții au militat pentru ideea națională, expresie a efortului de emancipare a națiunii române, de constituire a ei într-un cadru statal propriu. După faptul din 1940, când am pierdut aproape simultan Ardealul și Cadrilaterul, s-a pus înseși problema supraviețuirii statului român. Am fost angrenați într-o luptă prea mare pentru bietele noastre posibilități, din care am ieșit înfrânți și epuizați. Nu ni s-a recunoscut niciodată la justa valoare contribuția adusă la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, ba chiar am fost acuzați de duplicitate și de cameleonism structural. Dar ce poate face un mic „cameleon” atunci când în față îi stă Leviathanul cu două capete, reprezentat pe atunci de Germania nazistă și Rusia comunistă? Am luat-o de la capăt, ca de atâtea ori în zbuciumata noastră istorie și am încercat să ne refacem viața în anii cenușii ai comunismului nivelator. Ideologia național-comunistă, cu toate meritele ei de natură agitatorică în ceea ce privește ziua Marii Uniri, a încercat să relativizeze efortul decisiv al acelor bărbați de seamă care au realizat România Mare și să impună în conștiința colectivă ca zi-simbol a demnității naționale o zi în care comuniștii români ajutați de Marele Frate de la Răsărit ne-ar fi eliberat de ciuma brună. Adevărul e cu totul altul, și după 22 Decembrie 1989 a început să se facă simțit în toate straturile societății românești, grosolan manipulată de o ideologie triumfalistă doar în dreptul carnetului de partid. Decembrie pare pentru noi luna marii izbăviri, luna unei reconcilieri naționale, și stă sub cupola de lumină a acelei unități identitare mult visată de voievozii noștri, începând de la Mihai Viteazul încoace. însă o amărăciune subterană străbate de fiecare dată această zi, de 12 ani încoace, asemenea unui pârâiaș nevăzut, dar nu mai puțin puternic și care amenință să se transforme în fluviu. Sărăcia românilor a atins cote maxime și bucuria lipsește în majoritatea caselor din țară. 1 Decembrie nu este, din păcate și o sărbătoare populară, așa cum se întâmplă în alte țări unde democrația și comuniunea între oameni e fundată pe prosperitate și spirit comunitar. Se fac parăzi, se scot drapele, se rostesc discursuri emoționante, se aruncă săgeți veninoase împotriva adversarilor politici sau de idei. Omul simplu nu se regăsește în această sărbătoare, care ar trebui să fie mai ales a lui, nu a instituțiilor ce depun coroane de flori după care se retrag pentru a benchetui în cinstea zilei naționale. Poporul nu „cinstește”, deși în inimă o face de mii de ori mai mult decât lătrăii tip Cațavencu, decât toții Trahanachii care „asudă” pentru țară în timp ce-i bagă mâna în buzunar. Vreau să văd o zi în care președintele României, primul ministru, primarul meu să bea un pahar de țuică fiartă în compania muritorilor de rând în piețele unde tinerii frumoși ai lui Decembrie 1989 și-au dat viața pentru libertate. Vă mai amintiți ce s-a strigat atunci: Vom muri și vom fi liberi! Pentru ca idealul de unitate să nu fie doar o vorbă acolo, ci o realitate conturată chiar de la acest amănunt al ciocnirii unui pahar de țuică fiartă într-o zi geroasă, dar nu „rece”. Altminteri fiecare va sărbători ziua lui națională, în deplină ignorare a semenului său. NICOLAE BOANGIU P.S. Prostia primarului de Miercurea Ciuc n-are limite, deși e colorată violent în alb, verde și roșu, stindardul sub care se simte cel mai bine. Dar ce facem cu banii românești pe care-i încasează din bugetul românesc, chiar așa pricăjit cum este? Un leu, un forint... nem tudem, nu-i așa? 1 DECEMBRIE - O ZI PENTRU ETERNITATE întâi de Decembrie, vremea sfârșitului de an, când așteptăm sărbătorile să ne cinstească casa, când se pregătesc urările colindelor pentru anul nou și aflăm răgaz și privire pentru cele făcute și trecute, bucurii și necazuri, împliniri și deznădeji, întâi de Decembrie, zi pentru eternitate în care putem a ne spune lumii visul nostru și sărbătoarea noastră Unire din pământurile strămoșești, a celor de la izvor cu cei de la vărsarea Oltului, a doinei moldovene, molcomă ca apa de Siret, cu baladă munteană dăltuită în linii ferme, precise, cu durerea de a fi aproape și de un sânge și totuși despărțiți de frații lor de peste munte, a transilvănilor. Jaf la un magazin din cartierul craiovean Lăpuș-Argeș Vânzătoarea a fost găsită în comă, dezbrăcată, la câteva sute de metri O tragică întâmplare, de o violență ieșită din comun, s-a petrecut la “adăpostul” întunericului, într-o zonă mărginașă a unui cartier craiovean. Incidentul s-a soldat cu internarea în stare critică, în comă de gradul III, a unei vânzătoare de 29 de ani, care a căzut pradă furiei celor ce au jefuit magazinul la care victima era angajată. Trupul acesteia a fost descoperit ascuns, la câteva sute de metri de buticul cu pricina, în spatele unui gard viu, după câteva ore. Femeia era dezbrăcată, prezenta numeroase leziuni și se afla în stare de inconștiență. Se pare că autorii au încercat să o și violeze, dar au fost surprinși și, implicit, nevoiți să abandoneze planul. Victima, mamă a doi copii minori, în vârstă de 9, respectiv 12 ani, se află în continuare în stare gravă și este internată în Clinica de Terapie Intensivă a Spitalului Județean nr. 1 Craiova. Poliția nu a BANCA TRANSILVANIA S.A. Sucursala Craiova, str. Iancu Jianu, nr. 16, telefon: 051/41.97.45; fax: 41.97.47. website: www.bancatransilvania.ro DEPOZITUL IARNA Economiile + pentru toți clienții Băncii Transilvania, dvs. vor fi persoane fizice sau juridice astfel protejate * $e constituie în eje de inflație și termen de 45 de zile vor avea o bună ♦ cu o dobândă de 31% pe an -fermă pe întreaga durată a contractului reușit, încă, să-i depisteze pe autorii faptei, dar oamenii legii au un cerc de suspecți. i#fenk Mmm Ä W ■ §ram §mt m Pi$m Jamff Fmm Ttmkmm 12 PAGINI 4000 LEI Felicitări, domnule general! Prin decret prezidențial, semnat, pe 29 noiembrie a.c., de președintele României, Ion Iliescu, comandantul Brigăzii 2 Mecanizată „Rovine”, col. Ion Pârșoiu, a fost avansat la gradul de general de brigadă. Festivitatea a avut loc la Palatul Cotroceni. Domnia sa este primul general din istoria brigăzii. Absolvent al Academiei de înalte Studii Militare, al Colegiului Superior de Stat Major, doctorand în Științe militare, generalul de brigadă Ion Pârșoiu și-a început cariera ca și comandant de pluton. A ocupat, rând pe rând, mai multe funcții, iar din anul 2000 este comandant al Brigăzii 2 Mecanizate „Rovine”. MIHAELA CALCIU “Sărbătoarea Văii Jiului” Comuna doljeană Valea Stanciului - unde exista, până nu demult, cel mai mare muzeu sătesc din Oltenia, acum în paragină - va găzdui, astăzi, “Sărbătoarea Văii Jiului”, manifestare cultural-științifică dedicată Zilei Naționale a României, organizată de Inspectoratul Școlar Județean Dolj, filiala județeană a Societății de Științe Istorice din România și școala din localitate. La acțiune vor lua parte oficialități ale comunei, reprezentanți ai organizatorilor, veterani de război (printre care și cel mai bătrân localnic, în vârstă de 99 ani), cadre didactice și elevi. După alocuțiunile invitaților va urma un program artistic susținut de elevi și rapsozi locali, sărbătoarea încheindu-se cu o petrecere câmpenească a fiilor satului. ADRIAN DINU „Craiova - File de istorie” Astăzi, 1 decembrie, ora 12, la Biblioteca Județeană „Alexandru și Aristia Aman” are loc vernisajul expoziției de artă plastică „Craiova - File de istorie”. Organizatorii acestei expoziții sunt instituția gazdă, Fundația „Dan Nicolae” și Inspectoratul Școlar Județean Dolj. LUMINIȚA RISTEA * 1 Stâlpii de iluminat înveșmântați în centrul Craiovei, de câteva zile a început “îmbrăcarea” stâlpilor de iluminat public, în manșoane ornamentale, dar și în scop de protecție. Ieri s-au încheiat și acțiunile de vopsire a obiectelor recent achiziționate, prin licitație publică, de municipalitate. Reprezentanții administrației craiovene afirmă că, anul viitor, vor fi alocate fonduri pentru cumpărarea a încă 50 de astfel de manșoane, care să schimbe înfățișarea unor tronsoane alei principalelor artere din Bănie. Tot cu prilejul Zilei Naționale a României, autoritățile au inițiat un amplu program de salubrizare, prin care speră să mențină orașul mai curat ca de obicei, cel puțin pentru câteva zile. MARIAN BĂDÎRCI Finanțări prin programul PHARE pentru ecologie în cursul acestui an s-a elaborat documentarea tehnică, au fost obținute toate avizele și acceptele necesare și s-a semnat memorandumul de finanțare privind proiectul „Ecologizarea Dunării și facilități de transport”. Prin programul PHARE CEC 2000, Agențiile de Mediu din județele Dolj, Călărași și Giurgiu vor fi finanțate cu câte 10 miliarde de lei, bani ce urmează să fie investiți în dotarea cu aparatura necesară, prevăzută în documentarea de elaborare a proiectului. Proiectul „Ecologizarea Dunării și facilități de transport” a fost semnat, în urmă cu aproape un an, de către Inspectoratele de Protecție a Mediului din Craiova, Călărași și Giurgiu, în colaborare cu Bulgaria. Acest proiect are ca scop dezvoltarea capacității instituționale a Inspectoratelor județene în monitorizarea factorilor de mediu din zona Dunării. ANITA CIOCOȘ Decât mai multe steaguri furate, mai bine mai puține arborate Doar circa 150 de drapele naționale și steaguri cu însemnele municipiului Craiova au fost arborate în Bănie cu prilejul manifestărilor prilejuite de Ziua Națională a României, au arătat responsabilii, adică aproape de două ori mai puține decât în cazul altor zile festive din cursul acestui an. Motivul îl constituie furturile masive de drapele înregistrate până acum, numai în 2001 - circa 80. “De la podul de la Electroputere și până la ieșirea din oraș nu au fost deloc amplasate, fiindcă este zona în care s-au furat cele mai multe”, spune administratorul Constantin Voichescu. Primarul Vasile Bulucea, care s-a arătat indignat de faptul că până și steagurile dispar de pe stâlpii de iluminat public, a fost de acord cu măsura de precauție menționată. MARIAN BĂDÎRCI Calculatoare performante pentru licee Ministerul Educației și Cercetării a demarat programul de dotare a unităților de învățământ cu tehnică de calcul performantă. Din cele 500.000 de calculatoare promise prin programul de guvernare, până la sfârșitul acestui an urmează a fi distribuite în județele țării 150 de rețele informatice, fiecare cu câte 26 de calculatoare, destinate deocamdată liceelor. “Județul nostru va primi, sperăm, cinci-șase astfel de rețele informatice, care urmează a fi montate înainte de 26 decembrie a.c. Pentru aceasta, liceele care solicită calculatoare trebuie să pregătească o sală adecvată, dotată cu mobilierul și instalația electrică necesare, dar și cu posibilitatea de instalare, într-un viitor apropiat, a unui echipament de aer condiționat” - a menționat ieri, în cadrul unei ședințe cu directorii de licee, prof. Constantin Bușoi - inspector general al Inspectoratului Școlar Județean Dolj. ADRIAN DINU Restaurantul „COCOȘUL DE AUR” organizează REVELION 2002, la prețul de 835.000 lei. Angajează orchestră pentru noaptea de Revelion. _________________________________________________ 14ffl