Cuvântul Libertății, iunie 2002 (Anul 14, nr. 3832-3856)

2002-06-01 / nr. 3832

www.cuvantullibertatn.go.ro Benzina se scumpește din nou Societatea Națională a Petrolului (SNP) Petrom va majora, de azi, cu doar 700 de lei pentru prețul carburanților auto la stațiile de distribuție, în urma influențelor exercitate de aplicarea TVA la fondul drumurilor și devalorizarea monedei naționale față de euro. “începând cu 1 iunie, prețurile cu amănuntul la produsele petroliere se vor majora cu 700 de lei pe litru ca urmare a aplicării TVA la taxa de constituire a fondului drumurilor - aproximativ 600 de lei/litru - și cu circa 100 de lei/litru ca urmare a creșterii cursului leu/euro pentru taxele ce se plătesc în echivalent euro”, se arată în comunicatul SNP. Prețurile de referință practicate de stațiile Petrom, la care se adaugă maximum 5% ca adaos comercial, sunt de 20.100 de lei/litru pentru benzina Premium cu plumb, 19.900 de lei/litru pentru benzina Premium fără plumb, 21.100 de lei pentru un litru de benzină Super Plus cu plumb și 20.400 de lei/litru pentru benzina Super Plus fără plumb. Lăcusta marocană face ravagii la Segarcea Locuitorii din Segarcea se luptă, de câteva zile, cu stârpirea lăcustei marocane, care, din cauza secetei prelungite, a apărut prin culturile agricole și le distruge munca. Ei sunt ajutați de specialiștii de la Direcția Fitosanitară și Protecția Plantelor De ieri, un elicopter survolează zona aruncând cu substanțe care să nimicească “intrusa". Nicolae Popa, primarul orașului Segarcea, ne-a declarat că, deocamdată, nu se cunoaște valoarea pagubei provocate: “Se acționează deja pentru distrugerea acesteia, iar organele competente au fost anunțate din timp”. Oamenii din partea locului spun că nu s-au mai întâlnit cu un astfel de caz și speră ca situația să se reglementeze din timp întrucât nu au asigurate culturile agricole și nu își pot permite să suporte - pe lângă problemele generate de secetă - o altă calamitate. LUMINIȚA TUDOR ^Conductele de transport produse petroliere păzite de jandarmi începând de azi, Comandamentului de Jandarmi Teritorial Craiova îi revine misiunea de a executa paza și intervenția la conductele magistrale de transport produse petroliere - țiței, gazolină, gaze naturale, precum și la echipamentele și instalațiile aferente acestora, în zona de responsabilitate - județele Dolj, Mehedinți, Gorj, Olt, Vâlcea, Argeș și Teleorman. Patrulele de jandarmi vor mai verifica și controla, în condițiile legii, accesul și circulația în zonele de protecție a conductelor de transport produse petroliere, zone stabilite de beneficiar, indiferent de forma de proprietate a terenurilor traversate de acestea. ANCA POSPAI De azi, intră în vigoare legea privind taxa pe valoare adăugată Legea privind taxa pe valoare adăugată a fost publicată în Monitorul Oficial din data de 31 mai 2002 și intră în vigoare ■•^începând de azi, informează Ministerul Finanțelor Publice. Po P^B^privit MFP taxa de drum, stabilită prin Legea nr.116/1996 privind constituirea și utilizarea Fondului Special al drumurilor publice, se include în baza de impozitare a taxei pe valoare adăugată. Până în prezent, această taxă era exclusă din baza de impozitare a TVA. ANCA POSPAI Cuvântul Libertății - temporar intr-un ant sediu întrucât imobilul din strada Olteț nr. 8, în care și-a desfășurat activitatea, de la înființare, cotidianul «Cuvântul Libertății», se află în lucrări de consolidare, temporar redacția și-a mutat sediul în str. A. I. Cuza, nr. 1, etajele 3-4, cu intrarea între Banca Comercială Română (fostul Hotel «Palace») și cinematograful Jean Negulescu. Numerele de telefon, de fax și e-mail-ul au rămas neschimbate. Fotografia alăturată indică accesul spre redacția ziarului nostru. Serviciul de mică publicitate își are sediul principal în aceeași clădire a Băncii Comerciale Române, la parter, cu intrarea din str. Unirii, vizavi de Galeriile de artă. Anul XIII, Nr. 3832 Sâmbătă 1,duminică2 iunie 2002 12 pagini 4000 lei De ziua ta, copile 1 pag. 4 Program dedicat Zilei Internaționale a Copilului Primăria Municipiului Craiova în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean, Palatul Copiilor, Consiliul Local și Casa de Cultură “Traian Demetrescu” organizează astăzi o serie de manifestări, cu prilejul Zilei de 1 Iunie - Ziua Internațională a Copilului. • Ora 9 - “Parada copiilor” pe traseul: Colegiul Național „Carol I” - strada „A. I. Cuza” - Piața Prefecturii - strada „Unirii” - Filarmonica “Oltenia” - Complex Minerva - retur - Primăria Craiova - Teatrul Național din Craiova. • Ora 9 - faza județeană a concursului “Educație rutieră, educație pentru viață” (Școala nr. 36) • Ora 10 - Deschiderea oficială a Zilei Copilului (platoul TNC) • Ora 1030 - Spectacol susținut de formațiile artistice ale Palatului Copiilor din Craiova (platoul TNC) • Ora 1030 - EXPO FLORA, ediția a XIX- a (Holul Universității) • Ora 1030 - Activități competițional educative ale copiilor: Cros pe traseul Colegiul Național „Carol I” - strada „A. I. Cuza” - Teatru, demonstrație de carting în fața Primăriei Craiova, desene pe asfalt și concurs de triciclete și biciclete pe platoul TNC • Ora 11 - Concurs interjudețean de carting (Velodromul „N. Romanescu") Firmele irlandeze interesate de mediul de afaceri românesc Invest Northen Ireland (INI), agenție care are ca scop principal promovarea și extinderea relațiilor comerciale ale companiilor irlandeze, a organizat în perioada 25-29 mai o misiune economică pentru încheierea de parteneriate cu societățile românești. Printre firmele prezente, specializate în servicii de inginerie și consultanță în proiectarea industrială, s-a evidențiat societatea Campbell Engineering and Design, dar a mai fost prezentă și societatea Sagan International, care are ca obiect de activitate proiectarea și executarea instalațiilor de alimentare cu apă și canalizare. INI încearcă să își deschidă o reprezentanță și la Craiova, fiind interesată de partenerii de afaceri olteni. MARGA BULUGEAN Și-au luat viața din cauza sărăciei Lipsa unor posibilități materiale, care să le asigure lor și familiilor un trai decent, i-a condus pe doi bărbați din județul Dolj la comiterea unui gest fatal. Pentru a nu mai fi considerați o povară , pentru cei din jur, aceștia și-au pus capăt zilelor, prin spânzurare. pag. 3 BANCA TRANSILVANIA S.A. Sucursala Craiova, str. Iancu Jianu, nr. 16, telefon: 051/41.97.45; fax. 41.97.47. website: www.bancatransilvania.ro acordă credite BERD pentru IMM NOI căutăm o cale de a VA spune „DA“ Camera de Conturi Dolj rămâne neînduplecată. SC Agropower SRL Țuglui datorează ADS o redevență în sumă de 16.263.964.644 lei Verificările controlorilor financiari, din cadrul Camerei de Conturi Dolj, au scos la iveală că, pentru anul 2001, SC Agropower SRL Țuglui are de achitat cu titlu de redevență, la contractele nr. 74/23 noiembrie 2000,19/25 octombrie 2000 și 18/25 octombrie 2000, suma de 16.263.964.644 lei, la ““care se adaugă majorări în sumă de 2.498.641.798 lei. Răspunderea pentru neplata în termen a redevenței convenite, la nivelul suprafețelor de teren concesionate cu ACS București, conform contractelor menționate, revine ing. Marian Ciocanu, administrator al societății. Organul de control al Camerei de Conturi Dolj nu și-a însușit observațiile fostului administrator, întrucât acesta nu a prezentat documente din care să rezulte predarea efectivă a suprafețelor de teren către primăriile arondate, în vederea punerii în posesie a proprietarilor de terenuri, și nu a prezentat nici contracte de arendă din care să rezulte că terenurile care au intrat sub incidența Legii 18/1991 republicată și Legii 1/ 2000, cu modificările ulterioare, au fost date spre exploatare și utilizare altor persoane fizice îndreptățite. Mai exact, nu există documente de punere de acord cu Agenția Domeniilor Statului (acte adiționale) care să justifice neplata redevenței pentru întreaga suprafață (3.670 ha-concesionate conform contractului 74/23 noiembrie 2000; 4603 ha - concesionate conform contractului 19/25 octombrie 2000 și 944 ha - concesionate conform contractului 18/25 octombrie 2000). SC Agropower SRL Țuglui a achitat numai suma de 4.707.925.511 lei, dar a încasat la OUG 30/2001 peste 7 miliarde lei. Situația a devenit complicată prin faptul că prin decizia din 19 aprilie 2002 a Curții de Apel Suceava, contractele de vânzare-cumpărare acțiuni nr. 74/23.11.2000, precum și cel de concesionare din aceeași dată, încheiate între MAA și respectiv ADS, cu SC Agropower SRL Țuglui, au fost anulate, sentința fiind definitivă și irevocabilă. Agropower SRL Țuglui mai gestionează momentan în județul Dolj suprafețe de teren aparținând ADS, într-o totală desconsiderare a legii. MIRCEA CANTĂR T La Mulți Ani, Cordl! Ziua Copilului este în fiecare zi, dar astăzi, măcar pentru o clipă, redescoperim copilul pe care îl poartă cu sine fiecare și ne întoarcem, răscoliți de amintiri, spre lucrurile cu adevărat importante, care ne dau un sens în viață. Copiii noștri sunt îngerii coborâți pe Pământ să ne lumineze, să ne dea putere pentru a merge mai departe, oriunde, oricând, ei reprezintă sensul și semnul trecerii prin această lume, averea noastră și întruchiparea speranței. Copiii sunt mai presus de orice și nu trebuie să uităm niciodată acest lucru. Ei știu mai multe decât credem, ei văd dincolo de cer și dincolo de măștile pe care „oamenii mari” au învățat să le poarte. Tuturor copiilor, din inimă, La Mulți Ani! LUMINIȚA RISTEA „i-am admirat întotdeauna pe români, mari maeștri ai teatrului de marionete” . Astăzi se încheie Festivalul internațional „Sărbătoarea Păpușarilor ”, ediția I, care s-a desfășurat într-o ambianță cu adevărat sărbătorească în orașul nostru pe durata a cinci zile. Zile pline de vervă actoricească și râset de copii veniți în număr mare să vadă la lucru maeștri păpușari și artiști ai scenei din patru țări: România, Macedonia, Serbia și Bulgaria. Pe lângă gazde, Teatrul Colibri din Craiova, conduse de inimosul și etern îngrijoratul Petrel Berceanu, la festival au participat teatre de renume, ca Teatrul Sava Dobroplodni din Silistra (Bulgaria), Teatrul pentru copii și tineret din Skopjie (Macedonia), Teatrul Pinokio din Zemun (Serbia) și Teatrul Vasilache din Botoșani. De-a lungul acestei săptămâni au fost prezentate douăsprezece spectacole remarcabile care au probat profesionalismul unor artiști ce-și propun să aducă daruri copiilor, pentru ca, așa cum declara directorul Petrel Berceanu, „bucuria lor să facă planeta mai curată și mai ușoară”. pag. 4 ContraPunct România, între corupție și fascinație Conform raportului Amnesty International pentru anul 2001, dat publicității în urmă cu câteva zile, polițiștii români comit abuzuri, iar magistrații iau deseori decizii dirijate politic, în condițiile în care partidul aflat la putere “arată puțin respect față de lege”. Totodată, în România, corupția a continuat să fie o practică larg răspândită și să submineze sistemul legal, economia și încrederea publică în Guvern. “A instruit judecătorii turn să decidă în anumite cazuri, a dispus demiteri partizane din magistratură și a intervenit în probleme judiciare", se precizează în raport. După cum se poate observa fără vreun efort deosebit, fascinanta Românie se zbate pe tărâmul luptei împotriva corupției, dar fără folos, scurta prezentare fiind elocventă în acest sens. Reprezentanții Executivului nu și-au exprimat nici un punct de vedere clar asupra raportului. Ministerul de Interne a replicat, într-un comunicat de presă, că afirmațiile cuprinse în documentul’ precizat pornesc de la cazuri izolate și nu reflectă situația actuală a acestei instituții’. Raportul cuprinde acuzații extrem de grave privind cazuri de torturi și maltratare la care ar fi fost supuse diverse persoane cercetate de Poliție. Chiar dacă acuzațiile nu sunt susținute - cel puțin deocamdată de probe concludente, ceea ce pune sub semnul întrebării însuși modul de elaborare a documentului, pe de o parte, și sursele de informare, pe de altă parte, este clar că există probleme nu numai de comunicare, iar respectul față de lege se alterează de la nivelul cel mai înalt. Este transmisă, astfel, imaginea unei țări în care corupția înflorește pe zi ce trece, în care principiile statului de drept sunt călcate în picioare. Guvernanții, în primul rând, trebuie să răspundă la întrebarea dacă aceasta este România. Fiecare dintre noi are un răspuns, argumentat sau nu. Secretarul de stat în Ministerul de Interne, generalul Pavel Abraham, a recunoscut, “cu multă sinceritate”, că în Poliția Română există corupție. El a adăugat că în societatea românească există o corupție generalizată și că trebuie să se încerce instaurarea ordinii și a moralității, în plan conceptual stăm bine, avem un program de acțiune pentru prevenirea și reprimarea corupției, aprobat la nivelul Guvernului. Corupție există în toată lumea, dar la un nivel suportabil, însă în România “alterează substanța democrației, care și așa este firavă”, a precizat generalul Abraham, cu aceeași sinceritate. Dacă la noi corupția e generalizată, ne punem întrebarea cine să lupte împotriva ei? Guvernanții au găsit un răspuns: Parchetul Național Anticorupție, ce își va începe activitatea la 1 septembrie 2002. Procurorii specializați din cadrul PNA vor face, în mod obligatoriu, urmărirea penală în cazul infracțiunilor în care paguba provocată este mai mare decât echivalentul a 100.000 de euro, al unei perturbări deosebit de grave a activității unei autorități publice, instituții publice sau oricărei alte persoane juridice. De asemenea, acelorași procurori le revin cazurile privind deputați, senatori, membri ai Guvernului, secretari de stat și asimilați acestora, judecători ai Curții Constituționale, judecători, procurori și controlori financiari ai Curții de Conturi și ai Camerelor de conturi județene, președintele Consiliului Legislativ, Avocatul Poporului,guvernatorul și viceguvernatorii Băncii Naționale a României, președintele Consiliului Concurenței, ofițeri superiori, generali, mareșali, amirali, notari publici, executori judecătorești, consilieri județeni și locali, primari, prefecți, subprefecți, persoane cu funcții de conducere și de control din cadrul autorităților publice centrale și locale sau din cadrul instituțiilor publice, membrii consiliilor de administrație și orice alte persoane care dețin funcții de conducere de la director, inclusiv, în sus din cadrul regiilor autonome de interes național sau local, al companiilor și societăților naționale, societăților comerciale la care statul sau o autoritate a administrației publice locale este acționar, instituțiilor publice care au atribuții în procesul de privatizare și al unităților centrale financiarbancare. După cum stau lucrurile pe plaiurile mioritice, cei 75 de procurori și 150 de ofițeri de poliție judiciară din PNA nu-și vor vedea capul de atâta treabă. Așteptăm cu interes finalizarea primelor anchete și următorul raport Amnesty International. LUMINIȚA RISTEA