Cuvântul Libertății, iunie 2002 (Anul 14, nr. 3832-3856)

2002-06-25 / nr. 3852

incă 252 locuințe sociale în cel mult două săptămâni se va semna contractul de finanțare între Primăria Craiova și Ministerul Lucrărilor Publice, Transportului și Locuințelor, în vederea deschiderii finanțării pentru construirea a 252 de locuințe sociale (80 de apartamente și 172 de garsoniere). Imobilele vor fi amplasate în zona Craiovița Nouă și vor fi construite special pentru tineri de până la 35 de ani și care au studii superioare. Finanțarea se va face prin A.N.L.ca și creditor secundar. Lucrările de construcție vor demara în cel mult două luni de la data semnării contractului. CAROLINA NICOLIȚĂ Alegeri, la seniori, în PNȚCD Dolj Comisia Delegată a Organizației Județene Dolj a PNȚCD convoacă, sâmbătă, 29 iunie a.c., Conferința de Alegeri a Biroului de Conducere Județean și a Delegației Permanente Județene. Lucrările conferinței vor avea loc în sala Filarmonicii “Oltenia", din Craiova, începând cu ora 11. DENISA POPESCU „De trei ori,vacă” în aceste zile caniculare, un eveniment petrecut în gospodăria unui localnic a trezit interesul sătenilor din Ghizdăvești, comuna Celaru. Tomescu Ion a avut parte de o surpriză plăcută: vaca acestuia a adus pe lume trei viței, fiecare având o greutate normală. Prin urmare, se poate vorbi de tripleți, dar vaca va trebui să fie „de trei ori... vacă". AMELIA BOIANGIU Serviciul datoriei externe, aproximativ 3,255 miliarde dolari in acest an Vârful serviciului datoriei externe, aferente acestui an, este chiar luna iunie, când, la scadență, se află o emisiune de obligațiuni lansate, în urmă cu cinci ani, de Ministerul Finanțelor, pentru a cărei răscumpărare BNR a plătit 400 milioane dolari. La nivelul lunii mai a.c., datoria publică și public garantată a României reprezenta echivalentul a aproape șapte luni de exporturi de bunuri și servicii. La aceeași dată de referință, rezervele valutare totale ale Băncii Naționale acopereau 4,7 luni de importuri de bunuri și servicii. Se apreciază că anul viitor, în 2003, serviciul datoriei externe va scădea la 2,888 miliarde dolari și, în continuare, an de an, încât la sfârșitul anului 2006 să fie de 1,767 miliarde dolari. ANCA POSPAI Vrăjitoarea Cristina - fiica Mercedezei - a avut o nuntă „ca-n povești“ Sute de milioane de lei, zeci de kilograme de aur, bijuterii din cele mai alese și 300 de galbeni au fost cadourile pe care Scumpătarea Cristina le-a primit în dar la nunta sa cu Suprem Mercedeza i-a făcut fiicei sale o nuntă care nu va fi ușor uitată de țiganii care au luat parte la evenimentul din Fața Luncii. Cristina, în vârstă de numai 15 ani și jumătate, va fi cea mai puternică vrăjitoare din România, întrucât zodia ei și data căsătoriei au coincis cu ziua de Sânziene. La petrecerea care a urmat, peste Adrian Copilu’ Minune și lăutarii care au cântat la nuntă au curs valuri de dolari și zeci de milioane de lei, așa cum este obiceiul la țiganii care vin la un astfel de chef. ^ pag.3 BANCA TRANSILVANIA S.A. Sucursala Craiova, str. Iancu Jianu, nr. 16, telefon: 051/41.97.45; fax: 41.97.47. website: www.bancatransilvania.ro acordă credite BERD pentru IMM NOI căutăm o cale de a VA spune „DA“ SC COMCEREAL LA DOLJ cu sediul în str. Bibescu nr. 3 ■... închiriază spațiul cu destinație birouri, sediu firmă sau cabinete, la adresa mai sus menționată. Suprafața disponibilă este de 255 mp, situată la etajul II al clădirii cu adresa amintită. Canicula a făcut primele victime în Dolj Trei persoane au murit și altele sunt internate în spital, după ce au leșinat din cauza căldurii foarte mari ce s-a abătut asupra Olteniei. In doar cinci minute, trei femei au fost luate de salvare și transportate la spital, întrucât leșinaseră pe holurile Primăriei Craiova, așteptând să fie băgate în seamă de funcționarii care au sunat la Ambulanță abia când Marian Gheorghe, în vârstă de 60 de ani, s-a prăbușit de pe scaun. Temperaturile de peste 40 de grade Celsius înregistrate în ultimele zile în Craiova au produs din ce în ce mai multe cazuri de leșin în rândul populației care suferă de boli cardio-vasculare sau alte afecțiuni. Numai în ultimele 24 de ore s-au înregistrat trei decese provocate de căldura foarte mare de afară. Duminică seara (23 iunie a.c.), Elena Călinoiu, de 67 de ani, din comuna Cernătești, a murit după ce, cu o zi în urmă, a fost adusă pe brațe de către soțul ei de pe câmp, unde leșinase din cauza caniculei. Tot duminică, Salvarea a fost solicitată la un bolnav de inimă care s-a expus la soare mai mult decât îi era permis. Dr. Antonie Antonie, directorul Serviciului de Ambulanță Dolj, spune că echipajul nu a mai putut face nimic pentru a salva viața bărbatului, al cărui deces a survenit în urma unui stop cardio-respirator. Dr. Antonie Antonie a mai declarat că în ultimele zile echipajele de la Ambulanță au fost solicitate de nenumărate ori să meargă la diferiți pacienți care leșinaseră din cauza căldurii, mulți dintre ei fiind găsiți în stradă: “Zilnic avem peste 200 de cereri din partea persoanelor afectate de căldura de afară. Majoritatea sunt bolnavi de inimă, au hipertensiune sau afecțiuni cardio-respiratorii." Ieri, în numai cinci minute, trei femei au fost duse la spital în stare gravă după ce au leșinat în incinta Primăriei Craiova. ANCA POSPAI LUCIAN DIN DIRICĂ Continuare în pag.3 Temperaturile ridicate afectează atât pacienții, cât pe medicii La 2/3 din intervențiile chirurgicale, cadrele sanitare de la Clinica de Ortopedie sunt nevoite să îmbrace halate de 12 kg. In ultimele 24 de ore, apelurile primite de Serviciul de Ambulanță Dolj s-au triplat, majoritatea chemărilor fiind cauzate de decompensări, pe o vreme caniculară. pag.3 Ultima oră Nețoiu vine la Craiova, dar nu știe cu cine va discuta Astăzi, în jurul orei 15, Gigi Nețoiu va ajunge la Craiova, urmând a se întâlni cu jucătorii Universității „netransferați”, probabil la Stadionul „Ion Oblemenco”. „Nu știu dacă voi discuta cu vreo oficialitate locală, întrucât nu am fost contactat în acest sens. Sunt însă obligat să mă întâlnesc cu jucătorii, și după efectuarea vizitei medicale aceștia vor pleca, la Brașov, în vederea pregătirii de vară”, ne-a spus la telefon Gigi Nețoiu. La rândul său, Cornel Manolea, prefectul de Dolj, și-a reiterat nemulțumirea față de cele apărute în presa locală, în legătură cu implicarea sa în medierea conflictului de acum cunoscut. „N-am motive să mai fiu amestecat în problema fotbalului”, a accentuat Mondea. Situația a devenit într-adevăr descumpănitoare. Cu toate acestea primarul Vasile Bulucea a discutat prelungit, aseară, cu frații Eugen și Nicu Mihăilescu, nefiind exclusă o întâlnire a acestora cu Nețoiu, menită să pună capăt tergiversărilor, în preluarea administrației A.S.F.C. Universitatea. Sensibilă rămâne însă discuția asupra decontării sumei de 700.000 de mii de dolari, cerută de Gigi Nețoiu. MARIUS CHIȚU A In premieră pe piața bancară românească BANC POST LANSEAZA CÂRDUL VIRTUALI ÍBL1 pricT'. \ /\ A In cea de-a doua zi de examen, Căldurii nu-i pasă de bacalaureat La proba orală de limba și literatura română, care continuă și astăzi, temperatura ridicată, de peste 42 grade Celsius (la orele prânzului), s-a făcut simțită și în sălile de examinare, pentru cei peste 5.800 de elevi absolvenți doljeni. Prof. Monalisa Găleteanu, inspector școlar general adjunct la I.S.J. Dolj a declarat că, pe parcursul primei zile de examinare, a acestei sesiuni de bacalaureat, nu s-au înregistrat probleme deosebite nici în rândul elevilor, nici în cel al evaluatorilor, la cele 21 de centre de evaluare, și a apreciat că ambele „tabere” fac eforturi de adaptare la căldura nepăsătoare care „bântuie” România. Foametea prinde cura și se apropie de satele dojene In Târgul Craiovei, din cauza secetei, prețul baniței de grâu și porumb se apropie vertiginos de 100.000 lei. pag.5 . Căldura e de vină. Pascu si Stoica vor pleca tulburi sunt apele politicii danubiano-dâmbovițene în zilele celei mai devastatatoare canicule din ultima sută de ani: chiar dacă acest lucru a fost decretat doar la vecinii noștri de la sud, nici un român „bătut în cap” de soarele solstițiului de vară nu-și poate închipui că recordul de temperatură n-a fost măcar atins, deși nu depășit. Altminteri, toate recordurile de caniculă la vârful politicii românești au fost, sau sunt pe cale să fie spulberate, e foarte fierbinte știrea că ministrul Apărării, dl. Ioan Mircea Pașcu, n-a fost niciodată în postura de „mazilit” la cererea unui guvern străin, rece cel american. Nici noi nu ne-am închipuit că așa ceva este posibil, pentru simplul fapt că un guvern democrat nu poate cere unui guvern democrat să aplice un ucaz de o asemenea gravitate. Cu toate acestea, imaginea ministrului Pașcu iese serios șifonată după tot tămbălăul care a urmat propunerii domniei sale de a se da curs unui proiect de lege referitor la dreptul la replică. Scurtul război purtat timp de câteva săptămâni de ministrul belicos și jurnaliști a depășit granițele țării și a ajuns în atenția Comisiei pentru Securitate și Cooperare în Europa, cunoscută mai pe scurt drept Comisia Helsinki. După o mediere purtată de președintele Ion Iliescu și, probabil și la sugestia premierului Năstase, ministrul Apărării a mai bătut în retragere, deși n-am simțit niciodată că și-ar fi pus cenușă în cap. Știrea că Guvernul SUA ar fi cerut premierului Năstase să-l demită a făcut înconjurul țării și al agențiilor de presă străine. Nu e nimic îmbucurător pentru nici un ziarist din România, oricât de lezat s-ar fi simțit la amenințarea voalată a ministrului „armat” ca o demitere a sa să se producă în acest mod. Oricine a scris măcar câteva articole în presă știe că presiunile interne sunt foarte puternice și este din instinct solidar cu cei asupra cărora se fac presiuni, chiar dacă aceștia au „presat” și ei cândva, la rândul lor. Așadar, ministrul Pașcu nu va fi dat afară de la oaste, va fi cel mult, „mutat” la o altă „armă” în cadrul guvernului din care face parte. Americanii ăștia... în alt pol politic, o altă persoană publică suferă de pe urma „fierbințelii” care s-a instalat în partid, liberalul Valeriu Stoica e silit de manevre care au cuprins întreaga suflare a urmașilor degenerați ai lui Brătianu să riposteze și a face, se pare, destul de prost. „Apelul către liberali” inițiat de președinte a debutat deja cu falsuri, Mircea Cinteză fiind primul care s-a recuzat. De ce ar minți atât de grosolan Valeriu Stoica, dacă nu dintr-un simplu și evident motiv, simte că pierde controlul? Impetuosul lider liberal se vede de mai multă vreme contestat ca lider al PNL, tocmai într-un moment în care cota de piață electorală a partidului e considerată ca nesatisfăcătoare. Contracandidatul său, fostul ministru al Sporturilor, Crin Antonescu, este noul „delfin" de la care curtea liberală așteaptă ranforsarea mult dorită. Mă tem că spircuitul Antonescu nu are practic forța de a manageria un partid care tânjește, culmea, după o mână forte. Cel care ar fi putut să o facă e destul de rezervat și bine face. Teodor Stolojan preferă poziția de sfătuitor la vârf decât pe cea de președinte executiv. Oricum ar fi, Congresul extraordinar preconizat a se desfășura în septembrie la Brașov va consfinți, probabil, o nouă conducere liberală. Până la aderarea în NATO va mai fi doar puțin, însă doi dintre liderii politici de astăzi se vor resemna să aplaude doar cu o mână victoria: cu cealaltă se vor scărpina în creștet întrebându-se la ce bun politica în vremuri de fierbințeală? NICOLAE BOANGIU /