Cuvântul Libertății, iulie 2002 (Anul 14, nr. 3857-3883)

2002-07-22 / nr. 3875

-C í Controloare de la RAT - bătute de doi derbedei Discuții între controlorii de pe mijloacele de transport RAT și pasagerii care circulă fără legitimație de călătorie au fost și vor mai fi. De multe ori, spiritele s-au mai încins, s-a ajuns și la agresiuni fizice din partea persoanelor depistate fără bilet sau abonament, dar ceea ce s-a întâmplat sâmbătă dimineața depășește orice limită: două controloare au fost bătute de doi derbedei din comuna Șimnicu de Sus. Cu fața tumefiată, una dintre victime se afla, ieri, în stare de șoc și nu-și poate explica comportamentul huliganic al atacatorilor. pag.3 Peste 6000 de candidați încep astăzi admiterea la Universitatea din Craiova De astăzi, până vineri, 26 iulie 2002, absolvenții de licee și colegii intră în competiție pentru a ocupa un loc de student la Universitatea din Craiova, în sesiunea de vară, pag.4 Asigurarea locuințelor împotriva cutremurelor va fi obligatorie Guvernul va adopta, în perioada următoare, un proiect de lege prin care populația va fi obligată să își asigure locuința împotriva cutremurelor, la o societate de asigurări la care Casa de Economii și Consemnațiuni (CEC) va deține majoritatea acțiunilor. Executivul a analizat în ultima ședință posibilitatea introducerii sistemului obligatoriu de asigurări pentru locuințe în cazul producerii unor catastrofe naturale, în special a cutremurelor, stabilindu-se ca ministerele implicate și Comisia de Supraveghere a Asigurărilor să prezinte Guvernului un proiect de lege pe această temă. Actul normativ va permite CEC, prin modificarea Legii de organizare și funcționare a acestei instituții, să înființeze o astfel de societate și va stabili sumele minimă și maximă la care cetățeanul va avea posiblitatea să-și asigura locuința. Casa de Economii și Consemnațiuni va deține majoritatea acțiunilor la această societate, iar operatorii privați de pe piața asigusibilitatea de a cumpăra pachete minime de acțiuni. Proiectul de lege privind introducerea sistemului obligatoriu de asigurare împotriva catastrofelor naturale ar putea intra în vigoare încă din acest an, în cazul în care va fi adoptat de Parlament în următoarea sesiune legislativă. Numărul locuințelor pentru care au fost încheiate polițe de asigurare reprezintă între 5% și 10% din totalul imobilelor aflate în proprietate privată, nivel de aproape șapte ori mai „Șoseaua morții“ și-au luat un nou tribut Doi decedați într-un accident de circulație, în apropiere de Leu Drumul Național 6 Craiova - Caracal s-a transformat, în ultimii ani, de la ieșirea din municipiu până în comuna Leu, într-o adevărată “șosea a morții”. Pe ambele marginii ale drumului sunt zeci de cruci, semn că, în acele locuri, tot atâtea vieți omenești au pierit în accidente de circulație. Numărul lor a sporit, de sâmbătă dimineața, cu încă două pag.3 De râsul curcilor, Directorul Spitalului nr.1 a fost mutat disciplinar pentru absențe nemotivate Despre complotul mârșav - pus la cale de un grup de mafioți în halate albe (sprijiniți, se pare, din umbră de actualul prefect de Dolj, Cornel Mandea) care fac jocurile în lumea universitară medicală craioveană și în spitalele din Bănie - în urma căruia fostul director al Spitalului nr.1 Craiova, dr. Liviu Mugur Riza, a fost basculat din funcție, am scris în repetate rânduri. La acest moment, scârbită de meschinăria acestor indivizi, și pasta refuză să mai curgă din pix când vine vorba de ei. Pentru că a venit vremea să spunem lucrurilor pe nume, trebuie să arătăm cu degetul spre întâiul diriguitor al județului, autorul moral al dezastrului instalat la cel mai mare spital din regiunea Olteniei._________________ Contra Republica Federativă Moldova - republica fără moldoveni ".^Proiectul de federalizare a XI—a Republicii Moldova stârnește numeroase dispute în rândul celor care doresc o configurare mai temeinică a „recentului" stat din dreapta Nistrului. După disputele legate de cedarea Transnistriei care, vă amintiți, a fost decuplată în urma unui sângeros război intern la care și-a adus aportul și Armata a XIV-a condusă de generalul Lebed, au intervenit, la oarecare distanță în timp,contestațiile democraților conduși de Iurie Roșca. Mișcările de stradă și prelungita manifestație de protest din Piața Marii Adunări Naționale din Chișinău au culminat cu răpirea lui Vlad Cubreacov și Partidul Comunist Moldovenesc, aflat la guvernare, s-a văzut atunci confruntat cu cea mai gravă criză din istoria de 11 ani a statului moldovenesc, între timp Vlad Cubreacov a reapărut, dar nimeni n-a explicat nici astăzi ce a fost cu misterioasa „abducțiune” prelungită pe durata a câteva săptămâni. Armata a XIV-a nu și-a retras nici astăzi efectivele militare, deși o recomandare a OSCE în acest sens este în vigoare și Rusia a semnat Tratatul de cooperare cu importantul for european. Lebed, plecat de la conducerea forței militare staționate în Republica independentă (?) a ajuns între timp o amintire: avionul în care se afla în calitate de guvernator al unei îndepărtate regiuni din Rusia s-a prăbușit și generalul fost campion de box a „încasat” o ultimă lovitură din partea sorții. Mai norocos, fostul judeca și agent KGB a rezistat și a devenit președinte al Rusiei, de unde se vede că e mai ușor pentru un „securist” decât pentru un militar de carieră să devină Țar! Transnistria este în continuare bine mersi, condusă de generalul Smirnov, omul de paie al Kremlinului și salvatorul rușilor pe pământ românesc. Pardon, moldovenesc. După zbuciumata istorie de peste un deceniu, statul moldovenesc se află în fața unei alte provocări: va fi republică federală sau va sfârși înghițit de statele din jur, așa cum se prefăcea îngrijorat de curând președintele milițian, Voronin? De puțină vreme Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa, în colaborare cu Rusia și Ucraina au propus federalizarea Republicii Moldova ca soluție de rezolvare a conflictului transnistrean. Pentru comuniștii lui Voronin, proiectul este o adevărată mană cerească, în timp ce ucrainenii sunt perfect interesați pentru a-și consolida și consfinți pentru prima oară după era Stalin dominația asupra unor provincii care aparțineau Moldovei istorice. Cum era de așteptat, Partidul Popular Creștin Democrat condus de Iurie Roșca a contestat proiectul pe care îl consideră un „atentat la integritatea teritorială a Republicii Moldova”. Forțele democrate fidele independenței statale a Moldovei consideră că proiectul inițiat la Kiev acreditează, subtil, ideea devenirii oficiale a Transnistriei ca stat. După ce noul stat federal se va înălța copăcel-copăcel și situația o va permite, transnistrenii vor căuta un prilej favorabil unei noi schisme, numai că atunci o vor face ca subiect cu drepturi egale în componența viitoarei republici federative moldovenești. Va fi, opinează analiștii politici moldoveni, prea târziu atunci pentru ca intențiile separatiste ale Transnistriei, sub deplină acoperire juridică, să mai poată fi contracarate. Deocamdată, preocupate de momentul Praga 2002, autoritățile românești sunt destul de circumspecte și n-au avut încă o reacție oficială. Momentul politic prin care trece Moldova este deosebit de delicat și de coeziunea forțelor care văd limpede viitorul micii Republici depinde finalizarea acestui proiect așa cum vor OSCE, Rusia și Ucraina. România rămâne, deocamdată, în expectativă sperăm că nu până la calendele grecești... NICOLAE BOANGIU cetățeană austriacă de origine română donează Craiovei întreaga colecție personală de artă Luiza Constanța Asavetei este originară din Călărași, dar de 24 de ani s-a stabilit în Austria, la Viena. Artist plastic cunoscut și apreciat, domnia sa deține în prezent o impresionantă colecție de artă, ce cuprinde câteva sute de lucrări de grafică și pictură - creație proprie, vase de ceramică, țesături, costume naționale, la care se adaugă numeroase cărți de specialitate și cărți poștale de artă. în vârstă de 72 de ani, Luiza Asavetei a înaintat recent un memoriu prim-ministrului Adrian Năstase, solicitându-i sprijinul pentru ca lucrările de-o viață, precum și colecțiile pe care le-a adunat să poată fi păstrate în România, într-o casă memorială sau muzeu, care să poarte numele domniei sale și al unicului fiu pe care l-a avut, decedat în urmă cu câteva luni, în cadrul ultimei videoconferințe cu prefecții a premierului, primarul municipiului Craiova, Vasile Bulucea, s-a oferit să preia această colecție și să pună la dispoziție un spațiu adecvat, care va fi achiziționat cât de curând posibil în orașul nostru. pag.4 Grădinița nr.8 revendicată și câștigată de foștii proprietari Imobilul în care își desfășoară activitatea Grădinița nr.8 a fost revendicat și câștigat, în urma unei hotărâri judecătorești, de către foștii proprietari. Printr-o adresă trimisă, recent, Inspectoratului Școlar Județean Dolj, directorul instituției, Mihaela Tudoran, solicită autorităților repartizarea unui nou sediu, în aceeași adresă este înaintată și o posibilă soluție: școlile generale nr.9 și 10 care, datorită diminuării numărului de elevi, dispun de spații ce ar putea fi amenajate corespunzător activității unei grădinițe. Potrivit informațiilor furnizate de Aristidie Gheorghiu, directorul tehnico-administrativ al ISJ Dolj, soluția oferită de directoarea grădiniței poate fi valabilă. ISJ Dolj asigură familiile copiilor înscriși la Grădinița nr.8 din Craiova că, până la începerea anului școlar 2002-2003, va fi găsit un imobil care să asigure desfășurarea, în condiții optime, a activității. ANITA CIOCOȘ în august a doua sesiune a examenului de Capacitate La prima sesiune a examenului de Capacitate în județul Dolj, au fost înscriși 8623 de absolvenți ai clasei a VIII-a. S-au prezentat, însă, doar 8500, din care au promovat 6901. Pentru candidații respinși, Ministerul Educației și Cercetării a decis să organizeze o nouă sesiune, în luna august. Astfel că elevii se vor înscrie, în perioada 14-16 august a.c., la centrele unde vor susține examenele. Probele vor fi scrise, desfășurându-se după cum urmează: 19 august - Limba și literatura română, 20 august - Matematică, 21 august - proba la alegere dintre disciplinele Istorie și Geografie. Pe 23 august vor fi afișate primele rezultate ale acestei sesiuni de Capacitate, în aceeași zi fiind înregistrate și contestațiile. Rezultatele finale sunt programate a fi afișate pe data de 26 august 2002. ANITA CIOCOȘ Până pe 26 iulie 2002, Cantinele și căminele studențești sunt deschise în perioada derulării înscrierii și a examenului de admitere la facultate, respectiv între 15 și 26 iulie 2002. Universitatea din Craiova pune la dispoziția candidaților căminele și cantinele studențești, care au fost special amenajate pentru solicitanții din alte zone decât Craiova. Cu numai 50.000 lei, se poate servi, la oricare dintre cantinele arondate Universității, o masă consistentă; în acest sens, staff-ul administrativ al instituției de învățământ superior craiovean este zilnic funcțional, pentru a fi gata să intervină în cazul apariției unor probleme în ceea ce privește cazarea și masa concurenților. DANA DAMAN Săptămâna aceasta, în Dolj Cooperativele meșteșugărești vor fi verificate de cernișii de la București La nivelul județului Dolj, se va executa un control la cooperativele meșteșugărești și de consum, pentru a verifica managementul acestora. Acțiunea este motivată de informațiile potrivit cărora unii dintre președinții acestor cooperative meșteșugărești derulează afaceri prin firme căpușă. Ministrul întreprinderilor Mici și Mijlocii, Silvia Ciornei, dorește ca în fruntea acestor cooperative să fie aleși manageri cu experiență, care să eficientizeze instituțiile și în continuare să reprezinte bune exemple. Prin ordonanța de urgență referitoare la cooperativele de consum și meșteșugărești, care va intra în vigoare în luna august, se dorește a se impune o mai mare vigoare în privința respectării drepturilor membrilor cooperatori. In plus, ar fi necesară o strategie de dezvoltare mult mai eficientă, care să atragă și alți membri cooperatori în structurile deja existente sau în acele care se vor forma în baza noii legi. MARGA BULUGEAN Colectă publică pentru copiii instituționalizați Asociația Studenților Creștini Ortodocși Români organizează, începând de astăzi, o colectă publică pentru copiii instituționalizați de la Centrul de Plasament nr.4. Persoanele care doresc să sprijine acțiunea pot oferi sprijin financiar, dulciuri și jucării. Ajutoarele se primesc la sediul ASCOR de lângă Catedrala Mitropolitană Sf. Dumitru, de luni până sâmbătă, între orele 13-17. LAURA MOȚÎRLICHE Tentativă de suicid la Hotel “Parc” Miercuri, 17 iulie, la recepția Hotelului “Parc", din Craiova, sa prezentat Eli Mihaela Sandu (25 ani), din Slatina, care a solicitat o cameră, pentru câteva zile. După cazare, tânăra nu a mai fost văzută, astfel că personalul hotelului a început să-și pună întrebări cu privire la soarta fetei. Vineri după-amiază, ușa camerei cu pricina a fost forțată. Mihaela zăcea în stare de inconștiență, iar lângă ea au fost descoperite mai multe pastile al căror termen de garanție era expirat. După ce au fost anunțate organele de poliție, victima a fost internată la Spitalul Clinic județean nr.1 Craiova, cu diagnosticul “intoxicație medicamentoasă de etiologie necunoscută - comă gradul 2/3”. Cercetările vor fi continuate în vederea stabilirii împrejurărilor în care a avut loc incidentul. CRISTI PATRU Sucursala Craiova, str. taica Jianu, nr.10 tel 419745,419746; fax. 419747 Cârdurile Băncii Transilvania VISA ELECTRON GLOBAL - se 15 salarii acte VISA BUSINESS ELECTRON - penal aocetttii comerciale MAESTRO MONDO - card de debit în lei, convertibil la străinătate MAESTRO DIRECT en Ceette EURO BANCOMAT: Complex Unirea, lângă Agenția CFR