Cuvântul Libertății, august 2002 (Anul 14, nr. 3884-3910)

2002-08-01 / nr. 3884

La SC Spumoflex SA Craiova Un prejudiciu mic declanșează un scandal mare în ultimele zile ale anului 1998. SC Lactida SA Craiova, reprezentată de directorul economic Alexandrina Neacșu, a “împrumutat”, pentru 30 de zile, asociatului unic al SC Giorgio Supertrans Com Import Export SRL Craiova, Gheorghe Lungu, un număr de 2653 navete PVC 1/1, preluate prin avizele de însoțire a mărfii nr. 0355849/28 decembrie 1998 și nr. 0355850/29 decembrie 1998 și valorificate către SC Spumoflex SA Mofleni, contra sumei de 19.825.100 lei, încasată prin filele CEC nr. 00214982/ 6 ianuarie 1999 și 00214987/20 ianuarie 1999. La câteva zile, SC Lactida SA a casat direct, prin notă contabilă, respectivele ambalaje la valoarea de 1.000 lei/navetă, fără a întocmi procesele verbale de rigoare și documentele de valorificare a deșeurilor rezultate. Fiind vorba de o „înțelegere“ între Gheorghe Lungu și Alexandrina Neacșu, navetele nu au fost facturate către SC Giorgio SRL Craiova, dar au fost casate. Sugestiv este faptul atestat de expertul contabil Ion Cocheci că, în ziua de 28 decembrie 1998, în registrul de poartă al SC Lactida SA nu figura nici o înregistrare, iar pentru ziua următoare era înregistrată o singură ieșire de navete către SC Giorgio SRL. pag.3 600.000 de euro pentru cooperare transfrontalieră Ministerul Dezvoltării și Prognozei anunță autoritățile locale, camerele de comerț, asociațiile profesionale și lucrative, organizațiile neguvernamentale, școlile și universitățile din zona de frontieră cuprinzând județele Dolj, Mehedinți, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călărași și Constanța că pot beneficia de fonduri nerambursabile în cadrul Fondului Comun al Proiectelor Mici, disponibilizate prin Programul Phare de Cooperare Transfrontalieră România-Bulgaria 2000. Bugetul total al fondului este de 600.000 euro, fiind finanțate proiecte ce vor avea valoarea cuprinsă între 10.000 și 100.000 euro, din care 75-90 la sută finanțare nerambursabilă Phare, în funcție de tipul proiectului. Se vizează, în mod prioritar, proiectele privind dezvoltarea economică, protecția mediului înconjurător, turismul, schimburile culturale, democrația locală, studiile de dezvoltare. Setul complet de documente, care include și cererea de finanțare, este disponibil pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării și Prognozei, http:// www.mdp.ro, la sediul ministerului sau la Biroul Regional pentru Fondul Comun al Proiectelor Mici din Giurgiu. Termenul limită de depunere a proiectelor este 30 septembrie 2002, ora 16. VIOREL DOGARUN ontrolate fără un anunț prealabil, colile postliceale sanitare din județul Dolj au picat testul de încredere Școlile postliceale sanitare particulare din județul Dolj au fost “vizitate” inopinat, zilele trecute, de reprezentanții Comisiei Naționale de Evaluare și Acreditare a învățământului Particular. Surpriză de proporții, atât pentru cei controlați, cât și pentru comisie! Dacă în urma verificărilor anterioare nu au fost constatate nereguli majore în unitățile de învățământ particulare din Craiova și județ, dat fiind faptul că vizitele erau anunțate, de data aceasta situația este alta: baza materială prezentată în acte incompletă, în realitate, mizerie, personal didactic necorespunzător... și lista continuă. pagA Primul avion producție de serie seri, a avut loc prezentarea modelului aviatic Șoim seria 719, considerat primul avion producție de serie al Programului IAR 99 ȘOIM. La eveniment au fost prezenți ministrul secretar de stat din Ministerul Industriei și Resurselor, Decebal Ilina, generalul Constatin Gheorghe, șeful Statului Major General al Aviației, parlamentari de Dolj, reprezentanți ai firmei Elbit din Israel, oficialități locale, ziariști. Cerințele operaționale au impus realizarea unui avion compatibil cu avioanele moderne din dotarea armatelor NATO (F16 blocul 60, F18, Tornado, Eurofighter, Rafale) în ceea ce privește avionica, configurația cabinelor de pilotaj, sistemul logistic de operare și capacitatea de antrenare și îndeplinirea misiunilor. Așa se explică colaborarea dintre SC Avioane SA Craiova și firma Elbit Systems Ltd. Haifa din Israel. „IAR 99 ȘOIM, este un avion avansat de antrenament și sprijin tactic, fabricat și testat în conformitate cu cele mai moderne cerințe aeronautice. A dota Forțele Aeriene Române cu un model SOIM nu este numai o problemă de opțiune, ci una menită să asigure autonomia și garanțiile în condiții de criză”, a consemnat Nicolae Deneanu, directorul general al SC Avioane SA Craiova. Conducerea societății a subliniat ideea că cel mai mare efort a fost făcut de către deputatul PSD de Dolj, Virgil Popescu care a insistat la ambele ministere, MIR și MApN să se găsească finanțare pentru derularea acestui program. Decebal Mina a declarat că viitorul fabricii de la Craiova stă tot în puterea angajaților și că, în general, este foarte dificil să se facă strategii de la București. Mai mult, fostul șef al DIA a mai subliniat ideea că, în prezent, ȘOIMUL nu face aripi și în alte direcții decât către MApN, dar trebuie să se încerce promovarea lui, având un preț bun și o calitate pe măsură. „Acum 12 ani am lucrat cu Aerostar la MIG 21, în urmă cu câțiva ani am participat la programul PUMA ȘOCAT, acum ne aflăm la Craiova și modernizăm ȘOIMUL. Sperăm să colaborăm în continuare cu fabrica de la Craiova, cu MApN și de asemenea cu Forțele Aeriene Române, la fel de bine”, a conchis Zeev Gofer, vicepreședintele firmei Elbyt Systems din Israel, prezent la eveniment. MARGA BULUGEAN Viceprimarul din Coșoveni suspendă aplicarea unei legi Situație tensionată în comuna Coșoveni, în ultimele zile. Fiecare persoană care prestează muncă în folosul comunității, beneficiind pentru activitatea depusă de ajutorul social garantat prin Legea nr.416/2001, a primit săptămâna trecută o adresă, semnată de viceprimarul localității. Al doilea om din Coșoveni se aducea la cunoștință că, din ordinul său, se suspendă orice prestare de servicii în folosul comunității, deoarece Consiliul Județean nu alocase bani pentru plata ajutorului social. Inducere clară în eroare a oamenilor și depășire de atribuțiuni, deoarece o parte este adevărat, insuficientă a fondurilor fusese vizată, iar oficialul local nu avea nici un drept să stopeze aplicarea unei legi. pag.5 Silită de împrejurări, conducerea operatorului național de telecomunicații a ieșit, în sfârșit, la rampă cu un șantaj la adresa statului român, arătând că, dacă în conturile societății Romtelecom nu vor intra rapid peste noapte 450 milioane de dolari, singura perspectivă este falimentul. Această solicitare se justifică pentru ca societatea să fie pregătită pentru 1 ianuarie 2003, data liberalizării pieței telecomunicațiilor, moment în care deja s-a anunțat că operatorul național de telecomunicații va trebui să se confrunte cu Poșta Română și Serviciul Special de Telecomunicații care se pregătesc să pătrundă în forță pe piața telefoniei fixe și mobile. în ceea ce privește datoriile către furnizori, situația este ceva mai bună, aceștia acceptând amânări de la plată cu speranța că într-un viitor poate, poate își vor vedea banii înapoi și ulterior nu vor mai face această greșeală de a credita Romtelecom. Din suma totală de 450 milioane de dolari, jumătate reprezintă datorii, iar restul ar fi necesarul de investiții pe termen scurt. Pe termen mediu, adică pentru următorii cinci ani, ar fi necesar ca peste 600 de milioane de dolari să fie investiți în retehnologizare, în aceste condiții nici nu se pune problema achitării amenzii aplicate de Consiliul Concurenței cu câteva zile în urmă. Cosmorom este deja un operator de telefonie mobilă mort, tot din lipsa fondurilor. Pentru următorii doi ani, ca să reziste pe această piață concurențială, alături de Connex și Orange, Cosmorom solicită suma de 150 milioane de dolari pentru a fi investiți în vederea extinderii rețelei în țară și străinătate. Până acum, în doi ani de zile, Cosmorom a reușit să atragă doar 240.000 de abonați. MARGA BULUGEAN ContraPunct După alegerile din '96, Ion Iliescu părea un om politic epuizat, fără prea multe șanse de a reveni în prim-planul scenei tragi-comediei românești. La ora actuală, deși nu mai poate candida pentru un nou mandat, președintele Iliescu este cea mai puternică personalitate politică. „Comunist”, „KGB-ist”, „bătrân", Ion Iliescu inspiră încredere, iar ultimii doi ani de când a fost reales președinte au însemnat ridicarea prestigiului său, dovedindu-se un arbitru discret și, mai ales, agreat, inclusiv de adversarii politici. Liderul PD, Traian Băsescu, nu ratează nici un prilej să atace virulent actualul Guvern, însă păstrează un ton calm în privința președintelui Iliescu. Au circulat și zvonuri în legătură cu o posibilă alianță PSD - PC, care l-ar fi exclus pe Năstase din ecuație, însă Băsescu a infirmat acest lucru. O atitudine rezervată au adoptat și liberalii, iar în momentul de față, când Theodor Stolojan este favoritul cursei pentru președinția partidului, PNL se poate apropia mai mult de Ion Iliescu. Până și fostul președinte, Emil Constantinescu, revenit în atenția publică, critică în termenii cei mai duri politica premierului Adrian Năstase și a Guvernului, dar formulează aprecieri pozitive despre Ion Iliescu. Desigur, sinceritatea este incompatibilă cu politica, iar electoratul este departe de a fi dobândit sentimentul că adevărul e un lucru sacru. Astăzi, la jumătatea celui deal treilea mandat, fie numai din simplă curiozitate, fie intuind că Ion Iliescu rămâne liderul ce poate influența direcția politicii viitoare, românii se întreabă ce va face președintele peste doi ani. Au apărut tot felul de speculații va părăsi partidul de guvernământ ori se va sparge PSD-ul, va pleca la liberali sau va înființa un alt partid. Cert este doar faptul că va rămâne în politică. Rămâne de văzut în ce condiții, mai ales că Executivul înregistrează o scădere constantă de popularitate. Astfel, o remaniere guvernamentală este de așteptat. Barometrul realizat în ultima săptămână a lunii iulie, de către CURS, la cererea Societății Academice Române, dezvăluie că românii, în majoritate, nu văd o alternativă la actuala guvernare, dar menținerea nivelului Partidului Social Democrat în preferințele electoratului se datorează și lui Ion Iliescu, cu toate eforturile de lnstruire a imaginii din partea premierului Năstase, care e prezent pe micul ecran la toate emisiunile, de la cultură la agricultură. în privința opoziției, lucrurile sunt cât se poate de clare. Doar 24 la sută dintre români, reușind să facă un exercițiu de imaginație, consideră că există o forță politică, în actuala opoziție,’ care ar putea conduce țara,’ cei mai mulți văzând în PRM singura soluție, ceea ce ar trebui să le provoace insomnii celor din PD și PNL. Dacă mai punem la socoteală spectacolul jalnic al clasei noastre politice și faptul că trei sferturi din populație apreciază că aproape toți oamenii politici sunt corupți, întrebarea ce va face președintele stăruie dincolo de rațiunile politice de moment. LUMINIȚA RISTER Misterul președintelui BANCA TRANSILVANIA S.A. Craiova, str. Iancu Jianu, nr. 16, telefon: 051/41.97.45; fax. 41.97.47. Oferă clienților persoane fizice CREDITE ÎN LEI ȘI VALUTĂ PENTRU: ♦cumpărarea sau construcția de locuințe: termen 3-10 ani ♦ modernizări sau amenajări locuințe: termen 1-3 ani tine cont-www.bancatransilvania.ro SC CEREALCOM SACOL, grâu, orz, orzoaica, rapiță din recolta 2002, la următoarele preturi: • Pentru orz: 2.400 lei/kg. • Pentru orzoaica de bere: 2.900 lei/kg • Pentru rapiță: 5.500 lei/kg. TOATE PRESTĂRILE III: SERVICII ■ : * Tpi - -informații suplimentare puteți obține la silozurile BAM sediul din Craiova, str. Bibescu nr. 3, tel. 0251/41.73.66. 12.-: \&Lior.£( --4 De astăzi, Medicamentele fin prescripție medicală nu nuumai compense. De la 1 august medicamentele care se eliberează fără rețetă nu se vor mai compensa. Prevederea se referă la persoanele intrate până acum, într-o categorie specială: veteranii de război, răniții în revoluție, lehuzele, gravidele și copiii între 0-18 ani. Pe lista celor 1417 de medicamente care nu se vor mai beneficia de regimul de compensare fără prescripție medicală se regăsesc: aspirina, paracetamolul, siropurile, vitaminele, clotrimazolul, produse pe bază de ibuprofen, dipiridamolul, disofrenul, bromheximul, antisepticele externe, saprosanul, calmogastrinul, colebitul, trifermentul. Măsura a fost luată ca urmare a problemelor financiare existente în sistemul sanitar, în Dolj, sumele alocate pe anul 2002, de către Casa Județeană de Asigurări Sănătate, pentru rețetele compensate și gratuite s-au epuizat, încă de la începutul lunii iulie. “Din cauza problemelor financiare, sumele decontate de CNAS pentru medicamentele compensate și gratuite vor scădea. Lista aceasta s-a făcut pentru a diminua sumele pe care CNAS le decontează lunar către farmacii. Important este că o să avem probleme, deoarece medicii nu vor citi cu atenție aceste liste, pe rețete eliberate se vor regăsi în mod sigur, și medicamente care nu beneficiază de regim de compensare și gratuitate. Oricum asigurații vor fi cei ce vor avea de suferit, plătind prețul integral al medicamentelor1’, a declarat Elena Călin, președintele Colegiului Farmaciștilor Dolj. DENISA POPESCU SNP Petrom ieftinește Muma cu IDO de lei Prețul benzinei la stațiile SNP Petrom va scădea, începând de astăzi, cu aproximativ 100 de lei litrul, ca urmare a aprecierii monedei naționale față de euro, a declarat ministrul Industriei și Resurselor, Dan Ioan Popescu. El a adăugat că a discutat cu conducerea SNP Petrom despre influența pe care scăderea monedei euro trebuie să o aibă asupra prețului benzinei și că reprezentanții companiei l-au asigurat că vor reduce prețul carburanților. De la începutul lunii iulie, euro a pierdut în fața leului 1.087 de unități, de la 33.296 de lei până la 32.209 de lei. Ministrul ndustriei a mai afirmat că este normal ca prețul benzinei să scadă în condițile în care taxa pentru drumuri este calculată în euro. SNP Petrom calculază valoarea accizelor și a taxei pentru fondul de drumuri în funcție de raportul dintre leu și euro. Sucursalele regionale pot modifica prețurile cu cel mult 5 la sută față de nivelul de referință stabilit de Petrom. Concert de muzică sacră Filarmonica „Oltenia” din Craiova, în colaborare cu Mitropolia Olteniei, organizează marți, 6 august 2002, un Concert de muzică sacră, cu începere de la ora 19, pe esplanada din fața Catedralei „Sf. Dumitru", în cadrul celei de-a doua ediții a Stagiunii Estivale. Concertul este interpretat de Corala Academică a Filarmonicii, sub bagheta maestrului Valentin Gruescu. Sonorizarea este asigurată de Radio „Oltenia” Craiova. DANA DAMAN Cu toate că în Dolj nu mai au achizitori, Magazinele Plafarului supraviețuiesc Deși concurența este acerbă, sucursala din Craiova a S.N. Plafară București S.A. încearcă să supraviețuiască. Plantele medicinale constituie unul dintre cele mai utilizate și, de ce să nu recunoaștem, mai ieftine remedii folosite de oameni în cazul îmbolnăvirilor. Și totuși magazine de desfacere ale Plafarului nu prea sunt (în Craiova există doar două). Sucursala din Craiova răspunde și de orașele Râmnicu Vâlcea, Târgu-Jiu, Caracal și Severin și deține în total un depozit și șapte puncte de desfacere din care cinci sunt magazine proprii și două închiriate. “Florile, semințele, fructele și toate celelalte produse de care avem nevoie ajung în depozitul nostru prin achizitori. Din păcate, achizitori proprii, dintre care cei mai mulți sunt pădurari, nu mai avem decât în Târgu-Jiu, pentru că de la centrele din celelalte orașe au plecat toți. Principalii noștri clienți erau spitalele, penitenciarele și grădinițele de copii, dar, în ultima vreme, o parte din ei au renunțat. Din punct de vedere financiar nu stăm prea bine, cu toate că prețurile de vânzare ale produselor noastre sunt mici și ar trebui să atragă clienți. O altă problemă cu care ne confruntăm este faptul că, în perioada de vara, vânzările sunt scăzute, iar magazinele private se înmulțesc pe zi ce trece”, ne-a declarat Mariana Luca, șef contabil la S.N.’ Plafar S.A., sucursala Craiova. CARMEN PETREAN Sărbătoare în Pădurea Zăvalului Duminică, 4 august 2002, Consiliul Local Ostroveni și Consiliul Local Gighera organizează sărbătoarea tradițională a verii în Pădurea de la Zăval. în punctul numit “Podul Jiului” va avea loc bâlciul anual al meșterilor populari, dar și al comercianților din Dolj. “«Taraful din Gighera» și Ansamblul de dans «Ciolpanii din Grindeni» vor susține un spectacol artistic, îi așteptăm pe toți locuitorii din Gighera, Ostroveni, Bechet, Gângiova, dar și din alte localități, să ia parte la această serbare câmpenească”, a declarat unul dintre organizatorii evenimentului, primarul comunei Ostroveni, Gheorghe Oprescu. DENISA POPESCU c