Cuvântul Libertății, august 2002 (Anul 14, nr. 3884-3910)

2002-08-05 / nr. 3887

uun pilot al Aeroclubului Oltenia scăpat cu viață în urma unei prăbușiri Sâmbătă, 3 august, un pilot al Aeroclubului “Oltenia” Craiova a scăpat cu viață după ce s-a prăbușit în timpul unui zbor de antrenament. Conducerea aeroclubului a încercat să minimalizeze evenimentul, agresând reprezentanții mass-media care au avut “tupeul” să ceară detalii despre incident. Identitățile tuturor celor implicați nu au putut fi cunoscute decât cu ajutorul lucrătorilor Inspectoratului de Poliție al Județului Dolj, printr-un comunicat remis presei. Deocamdată, nu sunt făcute publice cauzele producerii accidentului, o comisie abilitată urmând să le stabilească în cel mai scurt timp pag.3 Arhiepiscopia Craiovei poate rămâne fără actualul sediu Așa cum precizam în numărul trecut al cotidianului nostru, sediul administrativ al Arhiepiscopiei Craiovei, în care locuiește și Mitropolitul Olteniei, I.P.S. Teofan Savu, este revendicat de un cetățean francez, Pia Jacqueline Gauthier, care susține că este moștenitoarea boierului George Constantin Vorvoreanu - fostul proprietar al imobilului. Deși a îndeplinit toate formalitățile prevăzute de Legea nr.10/2001, până la această oră femeia nu a primit nici un răspuns din partea autorităților române competente, chestiune care a iritat-o. Din acest motiv s-a «llipsiit Jirtitipi «nliritânrl flarificarpa arp«íí>i rpvpnrlirííri. „Agropower“ Țuglui - sinonimul dezastrului în agricultură SC “Agropower” Țuglui - un nume pompos, cu un investitor german, care, în momentul când a intrat în Dolj, le-a dat multora speranța că lucrurile în agricultură vor merge bine. Nu au fost decât vise, contrazise de realitate. In mai puțin de doi ani de zile a reușit să distrugă hectare întregi cultivate cu viță-de-vie și plantații de pomi fructiferi, în zona fostului IAS Segarcea, actuala SC “Cervina”. SC “Cerealcom”, societatea care a concesionat, pentru 49 ani, de la Agenția Domeniilor Statului, suprafețele respective, este nevoită, acum, să investească serios în revigorarea culturilor, cu precădere la Ferma Dobrești, unde bălăliile au crescut mai înalte decât aracii, fiind nevoie de cel puțin doi-trei ani de zile pentru obținerea unor recolte mulțumitoare. pag.3 Românii se înghesuie să plece la muncă în Algeria Zeci de români ar fi vrut să lucreze în Algeria, dar numai 19 au fost acceptați la preselecția organizată, sâmbătă, de Oficiul Național pentru Recrutare și Plasare a Forței de Muncă în Străinătate. Cei respinși nu aveau cunoștințe de limbă franceză sau engleză. Preselecția a fost organizată pentru următoarele calificări: mecanici motoare Diesel, mecanici pentru instalații hidraulice (la mașini de tip Caterpillar, Komatsu,Fiat, Came, Poclain, Liebher) și mecanici pentru întreținerea și repararea utilajelor de concasare de carieră, de producere a mașinilor pentru gudronarea străzilor, precum și pentru prepararea betoanelor. Românii concurează pentru 18 locuri, câte șase pentru fiecare calificare. Două dintre condițiile puse de angajatorii algerieni i-au nemulțumit pe cei care s-au prezentat la preselecție, respectiv, să cunoască limba franceză sau engleză și să fie necăsătoriți. Aditivii alimentari sunt sau nu cancerigeni? în ultima vreme au apărut în presă foarte multe articole privind aditivii alimentari și problemele pe care le pot genera. Vom încerca în continuare să vă explicăm de ce folosirea acestora, bineînțeles în doze controlate, este chiar necesară. pag.5 Comportamentul monopolist al Terra Sat Ceea ce părea doar un puseu de vanitate sau o trecătoare baricadare în nervozitate, în demersul jurnalistic al redactorilor de la Terra Sat, a devenit, de vreo două săptămâni, ingredientul acru și permanent al emisiunilor informative. pag.5 ft*imigrând Ancheta în cazul procurorului orădean Alexandru Lele continuă, dezvăluind, totodată, modul interesant în care „se împarte dreptatea” în România. Deși adevărul este întotdeauna unul singur, iar dreptatea nu se poate „împărți”, în justiție nu lipsesc paradoxurile. Cazul menționat este un exemplu, în acest sens. Procurorii Parchetului Curții Supreme de Justiție au intenția să-și retragă acuzația de arestare ilegală a lui Adrian Tărău, fiul fostului prefect de Bihor, arestare dispusă de Lele în primăvara anului trecut, dar învinuitul se opune. Procurorul a declarat că nu dorește să se renunțe la această acuzație, pentru că tot scandalul în care a fost implicat a pornit tocmai de la reținerea lui Tărău și vrea să își susțină nevinovăția în fața instanței. Alexandru Lele, procuror în cadrul Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor, a fost suspendat din funcție în primăvara acestui an, după ce Parchetul CSJ a început urmărirea penală împotriva sa, fiind acuzat de arestare nelegală, favorizarea infractorului, cercetare abuzivă și sustragere de înscrisuri. La 20 martie a.c., pe baza actelor premergătoare efectuate, ministrul Justiției aviza cercetarea penală și percheziționarea casei magistratului. Din echipa care s-a deplasat la Oradea făcea parte și Cristian Panait, procurorul care s-a sinucis la începutul lunii aprilie, din motive necunoscute, varianta oficială susținând că avea niște probleme psihice. Adrian Tărău a fost arestat în aprilie 2001, sub acuzația de complicitate la contrabandă, Parchetul Tribunalului Bihor emițând pe numele lui un mandat, pe care l-a revocat ulterior. Despre această arestare, și-a dat cu „părerea" și premierul Adrian Năstase, declarând pe un ton ironic: „Se întâmplă chestiuni ciudate și eu nu cred în arestările de vineri seara”. Fraza rostită de Năstase, încărcată de „substanță” și subînțelesuri, constituie un exemplu modest de imixtiune a politicului în justiție, în primul rând, nimeni - nici premierul - nu are dreptul și nici competența de a se exprima asupra vinovăției sau nevinovăției unui învinuit ori inculpat, direct sau indirect, prin insinuări sau metafore, până la pronunțarea unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile: în al doilea rând, „chestiunea ciudată” era faptul că a fost arestat fiul unui prefect, iar odraslele reprezentanților partidului de guvernământ sunt întotdeauna nevinovate, principiul egalității în fața legii ținând de domeniul fenomenelor paranormale, în privința momentului în care a fost arestat,ar trebui să se precizeze, eventual printr-o hotărâre de guvern, când pot avea loc arestările, în ce zile și între care ore, eventual și cine poate fi arestat, ca să nu mai existe discuții. După ce Lele a fost înlăturat din funcție, procurorii au dat soluția de scoatere de sub urmărire penală a lui Adrian Tărău. S-a revenit asupra acestei decizii în luna mai a.c., dosarul fiind redeschis; în momentul de față, Adrian Tărău este dispărut, plecând din țară înainte de a fi dat în consemn la frontieră. Autoritățile au explicat că fiul fostului prefect de Bihor nu poate fi dat în urmărire prin Interpol atâta vreme cât pe numele lui nu a fost emis un mandat de arestare și că o decizie privind eventuala sa arestare nu poate fi luată înainte de judecarea, în luna septembrie, a recursului în anulare în cazul unui presupus complice al lui Tărău, întreaga “povestea” stă sub semnul lui “re”: acuzații retrase, mandate revocate și reveniri asupra deciziilor. Astfel încât, vrând-nevrând, totul este pus sub semnul îndoielii. Și acuzatori, și acuzați, oricum rolurile se mai schimbă între timp, devin susceptibili de a fi în hora celor ce încalcă legea cu voioșie. Nimeni nu mai are credibilitate, poate striga cineva adevărul în gura mare pe stradă, în presă sau în fața instanței de judecată, va exista în orice moment întrebarea, fie și nerostită, cine și când a avut dreptate, împărțim lumea în alb și negru, în cei buni și cei răi, însă în politică și injustiție lucrurile stau altfel. Sub semnul lui “re”—ștergătorul de acuzații, mandate, vinovății. Problema este că, adesea, se trece cu ștergătorul și peste adevăr. LUMINIȚA RISTEA Sub semnul lui „re" Bedefilii craioveni meditează: Păcală în vizită la UE... Salonul BD a luat sfârșit. Ideea de final a fost că se va intra în UE cu... Păcală, întrucât desenatorii olteni sunt geniali și isteți. Până se va întocmi propriu-zis proiectul, va curge apă multă pe Jiu. Consolarea vine, însă, și din faptul că idei există. Salonul Benzii Desenate s-a încheiat sâmbătă. După cum se obișnuiește, ultima zi a fost consacrată premiilor BD. Alexandru Ciubotariu, Cristian Lachiu, Nicolae Radu, desenatori BD, au fost premiați la categoria celor mai bune lucrări ale unor artiști tineri. S-a organizat, apoi, o masă rotundă pe tema rolului educativ al BD, moderată de prof. Maria Tronea. Au participat la discuții invitatul belgian Roland Francart, renumitul desenator BD, Viorel Pârligras, precum și prof. Elena Trăilă, Ion Pătrașcu, George Popescu, Valentin Iordache. pag.4 SC COMCEREAL SA DOLJ cu sediul în Craiova str. Bibescu nr. 3 în temeiul prevederilor legale în vigoare, organizează licitație publică cu strigare pentru vânzare la următoarele mijloace fixe: TRACTOARE U 650, REMORCI, REMORCI CISTERNĂ, MAȘINI ERBICIDAT, GRAPE STELATE, CULTIVATOARE, SEMĂNĂTORI PĂIOASE ȘI PRĂȘITOARE, MA 3,5, DISCURI, PLUG P2VA, CÂMP GRAPE COLȚI, GRAPE COLȚI. UTILAJELE sunt expuse la Silozul Portărești - com. Cerăt, jud. Dolj. Listele cu prețurile pe bucată sunt afișate la sediul societății SC COMCEREAL SA Dolj și la Silozul Portărești. Licitațiile se organizează în fiecare zi de luni și joi ora 10, la Silozul Portărești. Prețurile de vânzare sunt foarte atractive. Informații suplimentare se pot obține la tel. 051/41.75.00 fax 051/41.33.06 și la Silozul Portărești, tel. 051/22.62.19. Ansamblul folcloric “Marin Chisăr” concertează o săptămână în județul Sibiu Mâine. Ansamblul folcloric “Marin Chisăr”, din comuna Goicea, va pleca la Sibiu, unde va reprezenta Doljul la Festivalul Internațional al Cântecului Munților. Timp de șase zile vor susține concerte în localități din acest județ, urmând ca la întoarcere, mai precis, pe data de 15 august, să ofere un spectacol și locuitorilor din Goicea, după cum ne-a declarat Ion Petria, primarul comunei. CARMEN PETREAN O platformă de vagon la doi ani de la alegeri în comuna Sopot, la 1 august, a fost transportată o platformă de vagon pentru construcția unui pod, care face legătura între comuna Sopot și alte șapte comune învecinate, precum și legătura cu moara comunei, folosită și de cetățenii din celelalte comune. Astfel, se spune într-un comunicat venit de la PSD Dolj, vechiul pod din lemn va fi înlocuit cu unul din materiale mult mai rezistente. „Transportarea acestei platforme constituie primul pas pentru îndeplinirea promisiunii făcute în campanie de către primarul PSD, Nicolițoiu Constantin" se conchide. Dacă „primului pas” i-au fost necesare 730 de zile și, mă rog, câteva sute de ore (pentru exactitate!), întrebarea e câți pași se mai pot face la Sopot în mai puțin de jumătate de mandat?... VIOREL DOGARU La Universitatea din Craiova, „Traduceri în și din limba română” și „Formarea numelor de familie” Cursurile Internaționale de Vară „Constantin Brâncuși” continuă și astăzi, la Universitatea din Craiova. Din calendarul manifestării, se reține prelegerea conf. univ. dr. Cristiana Teodorescu, prodecan al Facultății de Litere, care va aduce în atenția cursanților străini, timp de o oră, „Problemele traducerii literare în și din limba română”. De la ora 13, prefectul județului Dolj, ing. Cornel Mandea, le va prezenta participanților potențialul economic, turistic și educativ al zonei, la Palatul Administrativ din Craiova. Mâine cursurile încep cu „Formarea numelor de familie românești", în prezentarea prof. univ. dr. Teodor Oancă, iar de la 18, Ansamblul folcloric profesionist „Maria Tănase”, condus de ing. Nicu Crețu, va oferi un spectacol - lecție tuturor invitaților. DANA DAMAN Ludovic Orban va candida pentru funcția de președinte al PNL Prezent, ieri, la Craiova, Ludovic Orban, membru în Biroul Permanent Central al PNL, a anunțat că va candida pentru funcția de președinte al partidului. “Soluțiile relansării PNL sunt diferite de cele care se prefigurează astăzi. Nu cred că sistarea dezbaterilor interne, predarea partidului unui lider providențial, renunțarea la drepturile și libertățile elementare pentru care ne-am luptat și “militarizarea” partidului sunt soluțiile care să genereze rezultatele pe care le așteptam. PNL trebuie să devină pilonul de dreapta al democrației românești, să coaguleze toate forțele și personalitățile de dreapta ale spectrului politic românesc și nu are dreptul să facă nici un compromis cu actuala putere”, susține Ludovic Orban. Ce îl recomandă pentru funcția de președinte: “Sunt un om de încredere. Pentru a face politică la nivel înalt nu cred că trebuie să minți sau să ascunzi adevărul. Nu am credibilitatea contracandidatului meu pentru că nu am notorietatea sa, dar majoritatea celor care mă cunosc știu că sunt un om onest, care își respectă cuvântul și pe care se pot baza. Am o experiență politică de 11 ani, pe diferite trepte ale ierarhiei politice și pe diferite funcții publice. România are nevoie de un schimb de generații în politică. Trebuie înlocuiți actualii politicieni, obișnuiți să-și confere legitimitate prin periuțe date șefilor, cu politicieni care-și caută adevărata legitimitate, care nu pot veni decât de la baza societății". ■ • DENISA POPESCU