Cuvântul Libertății, noiembrie 2002 (Anul 14, nr. 3963-3988)

2002-11-01 / nr. 3963

Anul XIII, Nr. 3963 Minerii din Motru amenință Guvernul și Președinția pag. 2 Adrian Năstase: “Le-am spus celor de la FMI că există un risc al haosului social în România” pag. 2 Spitalele vor intra cu datorii și în anul 2003 Vineri, 1 noiembrie 2002 Președintele se pronunță împotriva pedepsei cu închisoarea pentru calomnie Ion Iliescu vrea să retrimită la Parlament ordonanța de modificare a Codului Penal. Președintele Ion Iliescu a anunțat, miercuri seara, pe Aeroportul Otopeni, că intenționează să retrimită la Parlament actul normativ de modificare a Codului Penal, sosit la promulgare, cu observații la articolele care prevăd aplicarea pedepsei cu închisoarea pentru jurnaliști în cazul infracțiunilor de insultă și calomnie. Șeful statului a avut aseară o discuție pe marginea articolelor respective cu premierul Adrian Năstase, ministrul Justiției, Rodica Stănoiu și membrii Clubului Român de Presă. Potrivit unor surse apropiate președintelui, Ion Iliescu va solicita eliminarea pedepselor cu închisoarea pentru calomnie, în cazul jurnaliștilor, aceste infracțiuni urmând să fie sancționate doar prin amenzi. Ordonanța de urgență 58/2002 de modificare a Codului Penal prevede micșorarea pedepesei în cazul insultei și calomniei și abrogarea articolului 238 din Codul Penal referitor la ofensa adusa autorității. Conform textului ordonanței, infracțiunea de insultă se va pedepsi doar cu amendă, în timp ce pentru calomnie este prevăzută sancționarea cu închisoare de la două luni la doi ani, în loc de închisoare de la trei luni la trei ani. Un bebeluș și un bătrân au murit în condiții greu de explicat Dacă, până acum, cel puțin în ultima perioadă de timp, se vorbea despre sinucideri, în cazul unor decese suspecte, cele din urmă fapte de gen vin să contrazică ipoteza, in două comune doljene, un minor și un bărbat trecut de prima tinerețe și-au pierdut viața din motive, încă, neelucidate, oricum altele decât suicidul. ............. . .... .... Cea mai frumoasă doamnă din Cetatea Banilor va fi desemnată Dr. Tr. Severin Autorul unor infracțiuni de corupție sexuală a fost arestat Pofticiosul este student în anul 1 la una dintre instituțiile de profil din Drobeta Turnu Severin. Locul preferat al satisfacerii poftelor animalice, casele scărilor și lifturile blocurilor, Ionuț Cristian Azoiței, în vârstă de 21 de ani, din municipiul Drobeta Turnu Severin, a fost arestat ieri, pe o perioadă de 30 de zile, pentru comiterea a patru infracțiuni de corupție sexuală și tot atâtea de tentativă de viol. Agresiunile au fost comise asupra a șase minore, în vârstă de 10-13 ani. Ionuț Cristian Azoiței este student la una dintre instituțiile de profil din orașul de la margine de țară. Statutul lui și falsele facultăți intelectuale l-au determinat să încerce să fie mai presus decât cel asemenea lui: înarmat cu un cuțit, pofticios la fetițe, el pândea prin scările blocurilor ori în lift. Ultima acțiune bolnăvicioasă, din ziua de 29 octombrie, i-a fost fatală. Țipetele fetei acostate l-au făcut să părăsească rapid locul. Pe baza semnalmentelor, judiciariștii de la Poliția Municipiului Drobeta Turnu Severin l-au recuperat, rapid, de pe stradă. Deși i s-au reținut doar patru infracțiuni de corupție sexuală și patru tentative de viol, după modificările Codului Penal, una dintre ultimele infracțiuni este viol sadea. ION LECA Ideea alegerilor anticipate a fost, inițial, aruncată așa, ca o vorbă în vânt, pentru a mai schimba subiectul de discuție ori pentru a-i „atinge" puțin pe maghiari, când UDMR amâna semnarea protocolului cu partidul de guvernământ. Alegerile anticipate se organizează atunci când țara nu mai poate fi guvernată și nu mai există altă soluție. Dar viața politică românească este, în general, stabilă, prin urmare discuția nu-și avea rostul. Cel puțin aparent. Mai mult, nu s-ar obține o altă formulă parlamentară decât cea existentă. După cum se vede, însă, dezbaterea se amplifică și este clar că guvernanții au clocit îndelung această idee, adusă, încet-încet, în atenția opiniei publice. Cu toate că nu există motive obiective și legale pentru a declanșa alegeri anticipate, în afară de dorința PSD și a clientelei sale de a-și păstra puterea și de a-și umple buzunarele nestingheriți încă un cincinal de acum înainte, Adrian Năstase încearcă să convingă poporul că un mandat de patru ani, pentru perioada 2003 - 2007, consacrat integrării în Uniunea Europeană, ar fi benefic. Potrivit ultimelor sondaje de opinie, realizate la foc automat, Năstase și PSD conduc detașat în preferințele electoratului, chiar dacă NATO nu o să ne țină de cald la iarnă. în doi ani de zile lucrurile se pot schimba, desigur, Băsescu și Stolojan, pe de o parte, Vadim Tudor, pe de altă parte, având șanse de a atrage voturi, mai ales din partea celor mulți nehotărâți și nemulțumiți. O alianță PNL - PD, centrată în jurul tandemului Stolojan - Băsescu, ar putea reprezenta, conform acelorași sondaje, o soluție posibilă, o alternativă la actuala guvernare. Astfel încât, pe principiul bate fierul cât e cald, Năstase pregătește terenul pentru alegeri anticipate. în actuala formă a Constituției României, problema alegerilor anticipate este „greu de rezolvat”, după cum s-a exprimat Bogdan Niculescu Duvăz, coordonatorul Forumului Constituțional. Ne putem aștepta la revizuirea rapidă a legii fundamentale, pentru a se modifica prerogativele prezidențiale privind dizolvarea Parlamentului , în momentul de față organizarea alegerilor anticipate fiind posibilă doar în situații excepționale, prevăzute expres. Astfel, președintele poate dizolva Parlamentul dacă acesta nu a acordat votul de încredere pentru formarea Guvernului, în termen de 60 de zile de la prima solicitare, și numai după respingerea a cel puțin două solicitări de învestitură. O nouă Constituție va schimba, fără îndoială, aceste reglementări, încât organizarea alegerilor anticipate să fie nu numai posibilă, ci chiar firească, motivul invocat fiind necesitatea eliminării incompatibilității între atribuțiile Camerelor legislative alese în 2000 și noile atribuții consfințite prin textul constituțional modificat. Firesc va fi, altminteri, și mandatul de șapte ani, eventual cârpit la anul cu voturile cetățenilor. Dr.Năstase vrea alegeri anticipate, în vreme ce mulți români plătesc anticipat pentru ceea ce vor face și, mai ales, pentru ceea ce nu vor face. Dacă s-ar putea să și trăim anticipat în Europa, ar fi minunat. LUMINITA RISTEÂ Un cincinal anticipat SUA cheltuie 15 milioane de dolari pentru a-și reface imaginea în lumea musulmană BANCA TRANSILVANIA S.A. Craiova, str. Iancu Jianu, nr. 16, telefon: 051/41.97.45; fax: 41.97.47. Oferă clienților persoane fizice CREDITE ÎN LEI ȘI VALUTĂ PENTRU: ♦cumpărarea sau construcția de locuințe: • termen 1-10 ani ♦ modernizări sau amenajări locuințe: • termen 1-3 ani tine cont www.bancatransilvania.ro Ediție jubiliară a Salonului Național de Artă Fotografică, Muzeul de Artă -Palatul,, Jean Mihfr, „Mircea Faria” și cu Casa de Cultură a Sindicatelor din Craiova, organizează mâine, ora 11, în Cabinetul „Constantin Brâncuși”, cea de-a XX-a ediție a Salonului Național de Artă Fotografică. După jurizarea lucrărilor primite - aproximativ 600 la număr-ce a avut loc pe data de 21 septembrie a.c., în cadrul salonului au fost acceptate numai 102, structurate pe două secțiuni - fotografie tradițională și fotografie procesată pe calculator (digitală). Din juriul al cărui președinte de onoare a fost artistul fotograf din Sibiu Gheorghe Lăzăroiu - E.FIAP au mai făcut parte prof. dr. Paul Rezeanu - directorul Muzeului de Artă Craiova, Florin Rogneanu - șef secție artă în cadrul amintitei instituții, Ionuț Mitran - președintele Fotoclubului „Mircea Faria", artiștii craioveni Nicu Dan-Gelep și Victor Boldur (EFIAP). Pe lângă Premiile I, II și III, acordate pe cele două secțiuni mai sus menționate, organizatorii vor mai înmâna mențiuni, precum și Premiul Special „Constantin Brâncuși”. Spre sfârșitul lunii noiembrie, Salonul Național de Artă Fotografică va fi prezentat și la Târgu Jiu, în organizarea Fotoclubului din acest oraș și a Consiliului Județean Gorj. MAGDA BRATU Căldură în tot orașul Fără excepție, toți craiovenii primesc, de astăzi, căldură. Centralele termice care funcționează pe gaze naturale sunt repuse în drepturi, Distrigaz Sud acceptând să furnizeze materia primă către Regia de Termoficare Craiova. Motivul pentru care a fost lăsată în frig marea majoritate a craiovenilor a fost determinat de faptul că datoriile beneficiarilor și, implicit, ale regiei către Distrigaz au fost și sunt în continuare mari. Frigul de afară însă a înduplecat furnizorii să elibereze agentul termic distribuit prin intermediul centralelor termice. Laurențiu Anghel, șef de secție la Regia de Termoficare, susține că temperatura din absolut toate apartamentele craiovenilor va fi de minim 20 grade Celsius. Pe măsură ce timpul se va răci și caloriferele vor face “febră”. LAURA MOTÎRLICHE Trafic rutier deviat Timp de două zile, sâmbătă și duminică, Bulevardul Decebal, în zona trecerii la nivel cu calea ferată, va fi închis traficului rutier, pentru lucrările de reabilitare a carosabilului. Astfel, circulația autovehiculelor cu gabarit greu va fi deviată, pentru relația București - Filiași - Drobeta Turnu Severin, pe ruta strada Caracal - Bulevardul Gheorghe Chițu - Râului - Brestei - Maria Tănase - Bulevardul Nicolae Titulescu. Cu alte cuvinte, venind dinspre Capitală, șoferii trebuie să vireze la stânga, în loc de dreapta. CRISTI PĂTRU Statul se împrumută, iarăși, de la populație Ministerul Finanțelor Publice lansează, astăzi, o emisiune de certificate de trezorerie pentru populație cu scadența la 180 de zile și o dobândă de 20 la sută pe an, cu trei puncte procentuale mai mică decât la emisiunea precedentă. Subscripția certificatelor va avea loc în zilele de 1, 6,7,8,13,14,15,20,21,22,27,28 și 29 noiembrie, valoarea nominală a titlurilor fiind de un milion de lei, 5 milioane de lei, 10 milioane de lei, 20 de milioane de lei și 50 de milioane de lei. Totodată, vor fi emise și certificate pentru trei luni de zile, care vor putea fi subscrise în zilele de 1, 5, 6, 7, 8,12,13,14,15,19, 20, 21, 22, 26, 27, 28 și 29 noiembrie. Valoarea nominală a certificatelor este de un milion de lei, 5 milioane de lei, 10 milioane de lei, 20 de milioane de lei, 50 de milioane de lei și 100 de milioane de lei. LUMINIȚA TUDOR Campania “Să reciclăm hârtia” va ajunge și în Cetatea Banilor Inspectoratul de Protecție a Mediului Craiova va lansa, săptămâna viitoare, programul "Să reciclăm hârtia”. Inițiată de Ministerul Apelor și Protecția Mediului, acțiunea, cuprinsă în Programul Guvernamental, este susținută de Prefectură și Consiliul Județean Dolj; în orașul nostru, evenimentul va fi găzduit de sala de festivități a Grupului Școlar “Anghel Saligny”, pe 6 noiembrie a.c., începând cu ora 10. Ing. Hie Leu, inspector șef al IPM Craiova, a declarat că se așteaptă ca la această campanie să participe cât mai mulți cetățeni. Programul se derulează la nivel național. LUMINIȚA TUDOR I “Idei pentru un oraș al copiilor” Fundația "Dan Nicolae” a lansat ediția 2002 a concursului de artă plastică pentru elevii claselor I-XII, cu tema “Idei pentru un oraș al copiilor”. Lucrările vor fi prezentate în format A3, având pe verso înscris numele, clasa și școala, precum și numele profesorului îndrumător și se vor preda până la data de 5 decembrie a.c. la sediul Bibliotecii Județene “Alexandru și Aristia Aman”. Premierea lucrărilor se va face la deschiderea oficială a expoziției organizate cu lucrările ce se vor preda, la o dată ce va fi anunțată ulterior. CARMEN PETREAN Operațiunile efectuate de casele de pensii se plătesc Conform prevederilor art. 193 din Legea nr. 19/2000, privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, și în urma Deciziei nr. 200 din 16/09/2002, emisă de președintele C.N.A.S., casele teritoriale de pensii vor percepe tarife pentru operațiunile pe care le efectuează. Astfel, cei care vor solicita certificarea stagiului de cotizare conform art. 39, alin. 2 din Legea 19/2000 vor scoate din buzunar 100.000 lei. Pentru eliberarărilor sociale de stat, indiferent de destinație, angajatorii care au până în 50 de angajați vor plăti 500.000 lei; cei care au între 50-100 de angajați vor plăti 1.000.000 lei; 2.000.000 lei vor plăti cei care au între 101 și 200 Numărul angajaților se dovedește cu Declarația privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor către bugetul asigurărilor sociale de stat, depusă la Casa Județeană de Pensii, conform legii. Eliberarea, la cererea persoanelor juridice, altele decât instanțele judecătorești și organele de cercetare penală a adeverințelor care atestă calitatea și/sau venitul asiguratului sau pensionarului costă 100.000 lei. DENISA POPESCU