Cuvântul Libertății, martie 2003 (Anul 15, nr. 4061-4086)

2003-03-01 / nr. 4061

Anul XIV, Nr. 4061 Sâmbătă 1, duminică 2 martie 2003 12 pagini Cinci craioveni sunt cercetați pentru un prejudiciu de 14 miliarde de lei Polițiștii de la Serviciul Economic din cadrul Inspectoratului Județean de Poliție Timiș au început urmărirea penală împotriva a cinci bărbați din Craiova, acuzați că au înșelat mai multe societăți comerciale cu suma totală de 14 miliarde de lei. Potrivit purtătorului de cuvânt al IJP Timiș, Cornel Iureș, în perioada decembrie 2002- februarie 2003, Mihai Olteanu - administratorul unei firme din Craiova, Dieter Ionescu și Ion Creț - acționari, Cornel Popescu - cenzor, și Cosmin Albu - fără ocupație, ar fi emis file CEC fără acoperire, ar fi semnat contracte și alte documente false în numele firmei. Cei cinci sunt acuzați că au folosit documentele false pe care le-au prezentat reprezentanților altor societăți, prinDupă vechile calendare, I Martie era considerat începutul unui nou an, pentru că această lună purta numele zeului Marte, ocrotitor al câmpului și al turmelor, zeu care personifică renașterea naturii. Dăruirea sau primirea mărțișorului, forma sau culoarea lui, șnurul, toate reprezintă “ceva pătruim diferite mărțișoare în funcție de sentimentele pe care le avem față de persoana respectivă. Dăruindu-i o inimioară îi vom arăta dragoste, cu un trifoi îi vom ura noroc, cu un ghiocel îi vom oferi primăvara... tre care și una din Timișoara, de la care au ridicat diferite mărfuri, fără să le achite. Produsele au fost apoi vândute în numerar, cu plata pe loc, la prețuri mult mai mici. Popescu și Albu au fost arestați, joi, pentru 30 de zile, de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Timiș, iar Olteanu a primit mandat de arestare în lipsă și va fi dat dat în urmărire generală. CFR Călători majorează tarifele cu 9,3% astăzi, cu 9,3%, măsura vizând toate categoriile de trenuri, informează un comunicat al CFR Călători. Pentru relația București-Craiova, biletul ia accelerat, clasa I, se scumpește cu 25.000 de lei și va costa 301.000 lei, iar la clasa a H-a prețul va fi de 186.000 de lei, mai mult cu 16.000 de lei. La trenurile rapid, tariful aferent clasei l va fi de 336.000 lei (de la 308,000 lei), iar la clasa a lI-a, de 234.000 lei (de la 214.000 lei). Călătorii care optează pentru Intercity vor Ddi Dood MouIHdl pe patru ani Mulțumit de prestația jucătorului brazilian William da Silva Barbosa în cele 20 de minute în care a evoluat în meciul cu Steaua, Sorin Cârțu a decis să-l păstreze pe acesta în lotul “Universității” Craiova pentru returul de campionat. în vârstă de 25 de ani, Barbosa a jucat anul trecut la echipa italiană din Serie C2, L’Aquila, pentru transferul său, echipa din Bănie nefiind nevoită să achite vreun ban. Contractul său cu “Universitatea” se întinde pe o perioadă de 4 ani, brazilianul urmând să primească, se pare, 20.000 de dolari pe sezon, în funcție și de partidele în care va fi folosit. . . COSMIN STAICU In România există 241 de localități complet neelectrificate Bulucea s-a supărat pe câini Vagabondajul canin din fața Primăriei a început să-l deranjeze pe primarul Vasile Bulucea. Patrupedele sunt cam multe și au prostul obicei să lenevească întinse la soare tocmai sub fereastra primului gospodar al urbei. Ca și cum i-ar fi ghicit gândul, consilierul Cezar Avram a prezentat, în ședința Consiliului Local Municipal, realitatea de la ușa Primăriei. “Domnilor, avem poate cea mai bună securizare din zona sud-est europeană, dar, vă întreb, ați angajat probabil și niște câini tot pentru pază. Mai aveți să puneți foișoare de supraveghere!”. Provocat cu subiectul care tocmai îl agasa, primarul Bulucea șia mărturisit nemulțumirea și a povestit pe scurt o incursiune nocturnă personală, la Făcăi. “Eu sunt supărat cu câinii. Am fost într-o seară, târziu, la Făcăi, unde ducem câinii. L-am găsit pe paznic care intra și ieșea. Erau vreo 15 câini și atât. Am rămas dezamăgit și le-am spus șefilor: pentru ce mai plătim noi un doctor, patru paznici, doi asistenți, medicamente, injecții?”. După socotelile primarului, 1,5 miliarde de lei se pierd cu îngrijirea câinilor, iar rezultatele nu se observă. Cât privește migrația maidanezilor până la ușa Primăriei, Vasile Bulucea a pus fenomenul pe seama cetățenilor care nu sunt pregătiți pentru adopție. “Vine nea Vasile, dă și el 15.000 de lei și ia unul acasă, îl ține ce-l ține și-l aruncă pe stradă”. Ca să-i alunge pe câinii ce trag mai mult la Primărie, Bulucea a spus că-i va mobiliza pe hingherii care să spargă gașca: “Să vină ecarisajul și să-i sperie, să-i mai și prindă, dar să nu-i mai vedem în târlă”. LAURA MOTORLICHE Bombardierele americane B2rmi au primit ordine de desfășurare Pensiile agricultorilor se vor dubla Premierul Adrian Năstase a anunțat că Executivul intenționează ca în 2004 să dubleze pensiile pentru agricultori. Vorbind despre indexarea pensiilor cu 3,5% din luna martie 2003, Năstase a amintit situația dramatică a agricultorilor, al căror număr se ridică, în prezent, la 1.766.000 de persoane. Pensia medie în cazul pensionarilor proveniți din sistemul de asigurări sociale pentru agricultori va fi, începînd de luna viitoare, de 372.750 lei, iar pensia pentru limita de vârstă cu vechime completă a pensionarilor din sistemul de stat va fi de aproape 2,5 milioane de lei. Dacă în 1989, raportul dintre numărul mediu de salariați și cel al pensionarilor din sistemul public de pensii era de 2,57 (8 milioane salariați și 3,1 milioane pensionari), în 2002 raportul este de 0,75 (4,6 milioane salariați și 6,2 milioane pensionari). Agenți ai Poliției Rutiere, din cadrul I. J.P. Dolj, alături de cei ai A.C.R. - Filiala Dolj, oferă pe întreg parcursul zilei de astăzi, ca în fiecare an, un simbol al primăverii, destinat doamnelor și domnișoarelor șoferite. “Florile mai intens circulate ale Craiovei. Agenții noștri vor fi prezenți pe strada A.I. Cuza, în zona Pieței Centrale, în cea din Craiovița Nouă, la Spitalul nr. 1 și în Piața Gării”, a precizat comisarul-șef Marin Popescu. DANA DAMAN - DRAGOTĂ MARTIE A FOST DECLARATĂ LUNA CURĂȚENIEI ÎN CRAIOVA Municipalitatea craioveană va pune la punct orașul pe parcursul acestei luni. Serviciul Public de Salubritate și firma “Retim” vor fi ajutate cu forțe externe pentru a face să dispară tot ceea ce înseamnă mizerie pe străzi și în locurile de joacă. Primarul Vasile Bulucea spune că, la curățenia generală, vor fi antrenate școlile, liceele și un număr de 11 societăți de construcții care dispun de utilaje pentru ridicat gunoiul. “Am contactat niște societăți care au buldozere, diguri, basculante și le rugăm să ne ajute să mai facem un pic de rânduială în oraș", a declarat Bulucea. Pentru măturatul stradal sau retezatul gardului viu din spațiile verzi va fi solicitată forța fizică a 200 de șomeri. Primarul consideră că, pentru a da randamentul necesar, acești nou-veniți pe piața muncii trebuie să fie și bine organizați “Ținuți din scurt, cu un șef de echipă la 7-8 inși, eu zic că fac treabă bună”! în plus, la toată activitatea va contribui și sectorizarea recent întocmită a orașului în ceea ce privește salubrizarea. în sfera de măturat a “Retim" intră strada George Enescu, Bulevardul Olteniei, strada Nicolae Titulescu și Bulevardul Tineretului, restul orașului fiind măturat de Serviciul Public de Salubritate. Se apreciază că împărțirea atribuțiilor va aduce mai multă ordine pe străzile municipiului. LAURA MOȚÎRLICHE MĂRȚIȘOARE ȘI FLORI PENTRU DOAMNE ȘI DOMNIȘOARE ȘOFERITE Rezultatele sondajelor de opinie din ultima vreme sunt, dintr-un anumit punct de vedere, paradoxale. Dacă românii sunt întrebați cine e vinovat de sărăcia care face ravagii, de facturile mari la întreținere, de creșterea prețurilor, de toate problemele, lipsurile și suferințele populației, răspunsul e clar: Guvernul, în același timp, mâine oamenii i-ar vota pe Adrian Năstase și PSD, de parcă în clipa de față țara este guvernată de niște creaturi venite cu OZN-ul din alt sistem solar, nu de social-democrați autohtoni și plini de sine, conduși de dl.Năstase. Nici un partid din opoziție nu se apropie cât de cât de PSD și nu are șanse să câștige încrederea electoratului până la următoarele alegeri, în asemenea măsură încât să acceadă la guvernare. PNL urcă puțin, PD bate pasul pe loc, iar PRM scade în sondaje. Cel puțin așa arată cifrele prezentate. Nici măcar adunate în aceeași oară principalele partide de opoziție nu reușesc să câștige alegerile, ceea ce oglindește dezechilibrul forțelor politice. Țărăniștii se întreabă retoric unde sunt zăpezile de altădată și visează să ajungă în Parlament, cu 4 la sută dintre voturi, iar Victor Ciorbea obține o performanță - 2 la sută - învingându-l și pe Emil Constantinescu. Ceea ce ne miră este faptul că se găsește un român dintr-o sută care l-ar mai vota o dată pe ex-președintele Constantinescu, semn că repetiția este mama înțelepciunii. Dl. Iori Iliescu reprezintă o dovadă vie, în acest sens. Contradicții apar și în alte privințe. Liderul liberalilor, Theodor Stolojan, ar obține 22 la sută din sufragii la alegerile prezidențiale, dar la capitolul încredere în personalitățile politice este creditat cu aproape 50 la sută. Același lucru i se întâmplă și lui Traian Băsescu. Să înțelegem că lumea nu-l vrea președinte nici pe Stolojan, nici pe Băsescu, iar încrederea li se acordă pe alte criterii, suficient de neclare. Românii se tem cel mai tare de sărăcie și de război. Cu siguranță, spectrul războiului se conturează din ce în ce mai clar și pentru palmierii din Mamaia, nu numai pentru irakieni. Șomajul, boala, corupția produc mai puține temeri în rândul populației. Ne-am obișnuit cu ele, probabil, și atunci când un lucru îți devine familiar nu te mai sperie așa de tare. Doar trei la sută dintre români se tem cel mai mult de Dumnezeu. Sărăcia rămâne pe primul loc, indiferent ce s-ar întâmpla pe plaiurile mioritice ori în alt colț al lumii, pentru că românului îi este frică să nu fie și mai sărac decât este. Rezultat firesc, dacă avem în vedere numai faptul că, la ora actuală, în România sunt aproape două milioane de pensionări din agricultură, cu venituri de mizerie. Guvernanții care vorbesc de doi ani și ceva despre planuri anti-sărăcie au anunțat cu nedisimulată mândrie că, începând cu această lună, pensia medie a agricultorilor crește la impresionanta sumă de 372.750 lei. Nu este un banc. Totul ține de paradoxurile mioritice. LUMINIȚA RISTEA Paradoxuri mioritice ^ V Guvernul va atribui rromilor terenuri agricole Pagina 2 „Vrem invenții brevetate pentru gropi neastupate!” Grigore Nicola, din comuna Oboga, sat Călui, județul Olt, cel mai mare inventator al României în domeniul materialelor termoizolante, lacurilor și vopselelor, autor a 250 de invenții din care 70 brevetate, „văzând starea jalnică a drumurilor”, i-a trimis primarului Craiovei, Vasile Bulucea o scrisoare prin care îi propune „o soluție care va face obiectul unei invenții”. „I-am trimis numai ideea, dar nu și secretul”, a spus acesta. La scrisoarea foarte scurtă a lui Nicola, primarul i-a dat un răspuns pe măsură: „Ca urmare a scrisorii (...) prin care ne oferiți invenții originale privind drumurile publice, vă rugăm să vă adresați Oficiului pentru Standarde Invenții și Mărci din București, pentru brevetarea invențiilor dumneavoastră”. Inventatorul a revenit cu o scrisoare ceva mai amplă în care solicită sprijin financiar pentru concretizarea proiectului său, în așteptarea ajutorului cerut, Grigore Nicola se mândrește cu medalia de aur și diploma primite în cadrul Salonului Internațional de Invenții, Tehnologii și Produse Noi care a avut loc la București în perioada 7-9 octombrie 1999 „pentru 40 de ani de strălucită activitate de inventator”, diploma anexând-o la această a doua scrisoare. Nu știm ce răspuns va mai primi bătrânul inventator de la primarul Bulucea, dar, dacă repararea străzilor Craiovei ar depinde de brevetarea acestei invenții, cred că am avea cam mult de așteptat. HORATIU PÎRVULESCU Joaca de-a violul Un bărbat din Craiova a trăit câteva clipe de spaimă, după ce a fost acuzat de viol de către o tânără. Costel Nicolae a fost audiat de polițiști, el fiind reclamat de Oana B. (16 ani) că ar fi constrâns-o să întrețină raporturi sexuale. Minora a declarat că, în ziua de 27 februarie, Costel, însoțit de doi prieteni, a luat-o cu forța dintr-o piață și a dus-o în apartamentul său, unde a supus-o la orgii sexuale. După câteva ore de cercetări, polițiștii au stabilit că povestea era o minciună a presupusei victime, care dorea să se răzbune pe Costel. Oana era în relații amoroase de câteva săptămâni cu Nicolae, iar pe 26 februarie între ea și concubina bărbatului avusese loc o păruială în toată regula, fata fiind somată să-l lase în pace pe Costel. Chemată la poliție pentru declarații, ea a recunoscut că a vrut să-i dea o lecție lui Costel și să-l facă să renunțe la iubita lui. CRISTI PĂTRU notec Tx, PESTE 900 DE ELEVI DOLJENI SUSȚIN “JUDEȚEANĂ” LA ROMÂNĂ Aproximativ 900 de elevi din unitățile de învățământ preuniversitar din județul nostru, pasionați de Limba și literatura română, au astăzi ocazia de a-și proba cunoștințele în domeniu. Faza județeană a Olimpiadei la această disciplină se derulează, în cursul acestei dimineți, la Liceul Teoretic “Henri Coandă” din Craiova. “Sper ca elevii noștri’ să se ridice la nivelul așteptărilor, atât ale cadrelor didactice care l-au pregătit, cât și ale părinților care i-au susținut. Subiectele respectă întocmai programataliteratura română” - a declarat prof. Gabriela Cojocăreanu, inspector de specialitate în cadrul Inspectoratului Școlar Județean Dolj. Important de precizat este faptul că la olimpiadă participă elevi din clasele VII-XII care s-au calificat după etapa locală. ANITA CIOCOȘ SE ÎNTRUNEȘTE SFÂNTUL SINOD AL BISERICII ORTODOXE ROMÂNE în perioada 4-6 martie, la Palatul Patriarhal din București se vor desfășura lucrările Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române - la care participă toți ierarhii BOR - și ale Adunării Naționale Bisericești - cu delegați din toate eparhiile, delegați laici și delegați clerici. Mitropolia Olteniei este reprezentată de toți cei cinci ierarhi: din partea Arhiepiscopiei Craiovei - ÎPS Teofan, Mitropolitul Olteniei, PS Gurie Strehăianul și Nicodim Gorjanul, Episcopi Vicari ai Arhiepiscopiei Craiovei, PS Gherasim, Episcopul Râmnicului și PS Irineu Slătineanul, Arhiereu Vicar. Printre punctele aflate pe ordinea de zi a lucrărilor se numără și propunerea Adunării Eparhiale a Arhiepiscopiei Craiovei de Înființare a Episcopiei Severinului și Strehaiei. MIHAELA CALCIU soft Snittal e It tilli tagat AMIh El urmat ttuftiiti t < ;dim Jîîn-MresLi 111. Al 2 parter(ts »■* Rotomlu) telefon 142 1669 nntifi&ilesílatasoft.ro 5? f