Cuvântul Libertății, mai 2003 (Anul 15, nr. 4111-4135)

2003-05-03 / nr. 4111

U Craiova a pierdut in tun in Regie, primul meci cu Sorin Cîrțu pe bancă ORA REVANȘEI ZIUA MUNCII A ADUS CANICULA Trecerea bruscă de la iarnă la vară, fără o pregătire prealabilă a organismului, ar putea crea tot felul de probleme de sănătate, mai ales celor deja suferinzi. Lucia Bratu, medic coordonator la Serviciul de Ambulanță București, a declarat că, în aceste zile cu temperaturi de peste 30 de grade și soare puternic, oamenii trebuie să se comporte exact ca pe timpul verii, să bea peste doi litri de lichid pe zi, să renunțe la mâncărurile grase, cu multă carne și la băturile alcoolice și să consume alimente bogate în legume, fructe, brânzeturi și lactate. Cei care merg la plajă trebuie să poarte îmbrăcăminte de culoare deschisă, iar în miezul zilei să aibă capul acoperit ori să stea sub umbrelă. în cazul în care fac plajă pe malul unei ape, este foarte bine să evite îmbăierea dacă apa este prea rece, pentru că diferența mare de temperatură poate provoca stop cardio-respirator și, implicit, decesul. Există și multe persoane care suferă creșteri sau scăderi bruște de tensiune, stări de nervozitate sau surescitare, din cauza încălzirii bruște a vremii. „Cele trei luni de primăvară în care organismul se obișnuia cu trecerea de la frig la cald au dispărut. Pentru cardiaci, cei cu probleme vasculare sau cu suferințe respiratorii severe, încălzirea bruscă poate aduce mari probleme, de aceea este bine ca respectivele persoane să evite deplasările prin căldură”, a mai spus medicul coordonator. Potrivit meteorologilor, în următoarele zile, vremea va fi însorită și deosebit de caldă, cu temperaturi care pot să ajungă și la 34 de grade Celsius, în timpul zilei. Totuși, luna mai va fi destul de capricioasă, așteptându-se o răcire bruscă a vremii, în unele zone ale țării chiar anunțându-se ninsori. Zile de primavara fierbinte, la Boureni Cum a dat firul ierbii, la sate a început sfada. Pe zi ce trece, fiindcă soarele arde din răsputeri și câmpurile înverzesc văzând cu ochii, islazurile s-au căptușit cu o mândrețe de Firul ierbii a rodit... discordie iarbă. în satul Boureni, la trei kilometri de orașul Băilești și la doi kilometri de comuna Afumați, de care și aparține, pășunea parcă este cea mai frumoasă și cea mai râvnită dintre toate. Sătenii, care au așteptat cu mare interes să treacă sărbătorile de Paște ca să-și vadă animalele instalate în iarba cea mare și arătoasă, când a fost la împărțit islazul, s-au găsit în situația de a despica firul de iarbă în patru. Pagina 4 ► [UNK] "7 MRM tontrayCQQfl Un interesant și deosebit de instructiv întrucât constructiv - dialog, nu lipsit de accente polemice, purtat de doi intelectuali critici europeni publică “Le Monde” în ediția sa din 28 aprilie, a.c., cu promisiunea că va exista și o parte a doua a “confruntării” djaÉgM^f'^' batanți. Prestigiosul jfjÄ Biiez a avut o bună inițiativă funându-i față în față pe Daniel Cohn-Bendit și Adam Michnik într-o dezbatere prilejuită de încă neîncheiatul război din Irak, întrucât în presa românească n-am zărit încă o asemenea dezbatere purtată cu armele reverenței intelectuale în fața argumentelor celuilalt, fără a ceda presiunii sentimentului de amiciție sau (mai ales) inamiciție, discuția dintre cei doi vechi combatanți pentru drepturile individului și responsabilitățile elitei politice merită consemnată. Destui cititori români cunosc faptul că Daniel Cohn-Bendit a fost unul din liderii “istorici” ai mișcărilor studențești din 1968 care au cutremurat Parisul și au grăbit plecarea generalului De Gaulle. Actualmente deputat ecologist în Parlamentul European, Daniel Cohn- Bendit, pe care destui îl găsesc drept un burghez decuplat de idealurile inventuții revoluționare, este un acerb critic al SUA și al politicii sale de “dominație imperială”, un negator al practicilor Pentagonului de a instaura democrația în lume pe calea armelor. Mult mai bine cunoscut în România, polonezul Adam Michnik este omul închis sub Jaruzelski pentru ideile sale antitotalitare și cel care, după 1989, l-a intervievat pe General sine ira et studio pentru ca polonezii să poată înțelege o clipă mai devreme - și nu din arhivele Kremlinului - cum a fost posibil să “stea” sub ^Legea Marțială. Cei doi sunt buni reneteni - Cohn-Bendit a mobilizat energii nu numai intelectuale pentru a-l ajuta pe Michnik în timpul detenției sale, însă pe frontul dezbaterii despre Irak cei doi nu se menajează. Așa cum doar doi intelectuali adevărați pot face asta, fără să se înțepe colateral cum e obiceiul la români și fără ca sângele specific profesiei să curgă în zadar în rigola istoriei. Cohn-Bendit crede că intervenția militară americană s-a bazat tot timpul pe o minciună și neagă dreptul unei unice puteri de a schimba “vremea” așa cum o fac SUA, într-un moment în care termenul globalizare ar trebui să însemne ceva mai mult decât dominația unuia singur. De cealaltă parte, deși acceptă că nu este adeptul lui Bush, Rumsfeld,Co. - “o rea guvernare, cu rele argumente a pregătit o foarte bună intervenție!", A. Michnik salută acțiunea coaliției anglo-americane pe care o definește drept “eliberatoare” măcar pentru miile de prizonieri politici ai regimului Saddam Hussein. Ca unul care a suferit pe propria-i piele regimul de detenție într-un sistem totalitar, Michnik aduce în prim-plan acest argument, net în favoarea ideii de democrație, cu al său corolar egalitatea șanselor. Michnik crede că soluția angloamericană era singura posibilă în cazul unui regim dictatorial precum cel de la Bagdad, drept care-l chestionează, nu lipsit de o anumită ironie, pe Cohn-Bendit dacă are știință de vreun plan francogerman pentru regimul de dictatură de la Phenian! Dincolo de controversele dialogului “vom câștiga războiul contra terorismului, dar va fi prea târziu când vom gusta pacea pe o planetă distrusă din punct de vedere ecologic! dixit Cohn-Bendit există măcar un punct în care cei doi se pun de acord: aroganța administrației Bush este egală cu cea franco-germană în Europa, unde Chirac îi urechează pe estici pentru politicile lor vizavi de situația irakiană. Neuitând că ghilotina a fost inventată în Hexagon, Cohn- Bendit o lasă să cadă sec: toți acești puternici ai zilei sunt “bolșevici democrați”. Reminiscențe ale studenției puternic impregnată de o anumită ideologie la modă odinioară... Nu lipsit de aportul natural al unei retorici de extracție galică, el cere să i se explice de ce Donald Rumsfeld îi strângea mâna lui Saddam în Bagdadul anilor 1983 și închidea ochii la atacul cu arme chimice asupra Iranului în războiul de zece ani, dar nu uită să nominalizeze și Franța care construia o centrală atomică în țara califului Al-Mansur. Teoria fostului disident al regimului comunist de la Varșovia este că pericolul cel mai mare pentru lumea contemporană este fundamentalismul terorist, însă își dă seama că deși angajată corect într-un război - al IV-lea mondial? - împotriva flagelului, SUA, prin actuala sa conducere, pot avea alte criterii de apreciere a ceea ce se cheamă îndeobște valori umane decât criticii și contestatarii de genul celor angajați în dialogul-confruntare găzduit de “Le Monde”. Diferența de gândire și acțiune dintre cei doi e admirabil sintetizată de Michnik. Deși se consideră european în Polonia în proporție de 150% față de majoritatea concetățenilor săi, în Europa el nu poate fi decât în proporție de 10%, pentru a continua remarcabil: “eu sunt un provincial în raport cu tine (Cohn-Bendit), un Rastignac sosit la Paris... Obsesia vieții mele era de a vedea sfârșitul comunismului, Polonia fără cenzură, cu alegeri libere, în NATO și în Uniunea Europeană.” Miza și morala acestei discuții n-ar trebui să ne lase indiferenți, mai ales că pro-americanismul ia zonă probat de intelighenția noastră ca și lipsa de nuanță critică în ceea ce privește conflictul de interese dintre Europa și SUA ne situează abia în zona simțitivă, fals critică, a celor pentru care opțiunea între <vechi> și nouă este veșnica dilemă națională dintre libertatea oferită de alții și cea închipuită de noi înșine. NICOLAE COANDE Un Rastignac polonez Noul cod poștal a intrat în vigoare la 1 mai Compania Națională Poșta Română (CNPR) a introdus, începând cu 1 mai, noul cod poștal format din șase cifre, care îl va înlocui pe cel adoptat în 1974. în prezent, codul poștal este format din cinci cifre, în cazul orașului București, și din patru cifre, pentru restul localităților. Prima cifră a noului cod poștal, între 0 și 9, va indica una dintre cele zece regiuni poștale ale României. Cu valori de la 0 la 5, cea de a doua cifră va permite identificarea județului care intră în componența unei regiuni poștale. Pentru județele Giurgiu și Ilfov, aflate în sfera de activitate a Direcției Regionale de Poștă București, valorile alocate sunt 7, respectiv 8. Pentru cele șase sectoare ale Capitalei sunt alocate numere de la 1 la 6. Următoarele patru cifre ale noului cod poștal vor codifica reședințe de județ, orașe, localități rurale, străzi și imobile, în cadrul rețelei de oficii poștale, CNPR a pus la dispoziția populației, gratuit, trei volume de prezentare ale noului cod poștal. Oamenii sunt programați genetic să mănânce când sunt supărați REGIA DE TERMOFICARE CRAIOVA - CREANȚE DE PESTE 505 MILIARDE DE LEI Conform unei analize întocmite în luna aprilie, Regia Autonomă de Termoficare Craiova avea de recuperat, la data de 31 martie a.c., suma de 505,5 miliarde de lei, cea mai mare parte - peste 468 miliarde de la populație, iar restul de la instituții publice și unități bugetare, respectiv agenți economici; în schimb, datoriile regiei, la aceeași dată, se ridicau la 509 miliarde de lei către Termoelectrica, 91,145 miliarde către Distrigaz Sud și 18,45 miliarde către alți furnizori. Pentru acest an, Regia de Termoficare și-a programat modernizări în valoare totală de 9 miliarde de lei (pentru contorizare), iar reparațiile din vară se vor ridica la aproape 16 miliarde, cea mai mare parte pentru rețele secundare la puncte termice și la centrale termice. MIHAELA CALCIU Oamenii par să fie programați genetic să reacționeze la anxietate prin consum de alimente, se arată într-un studiu publicat în ediția în limba română a publicației medicale British Medical Journal. Astfel, potrivit specialiștilor, un asemenea comportament justifică obezitatea epidemică întâlnită în toate regiunile din lume. Soluția oferită de cercetători pentru eliminarea efectelor anxietății ar fi crearea unui mediu social și fizic care să recompenseze activitatea fizică și abținerea de la mâncare, potrivit aceluiași studiu. “Dar cât de ușor poate un om aflat într-o stare de anxietate să renunțe la izolare și la mâncare ca să alerge în parc?”, se întreabă autorii studiului. Iar aceasta pentru că aceptarea unui program fizic și social înseamnă depășirea stării de anxietate. în aceste cazuri, cercetătorii suțin că oamenii din jurul celui care se află într-o stare de anxietate au un rol important ajutorarea celui suferind. Aflată în drum spre China, gata franțuzoaică a fost la un pas de a fi violată, lângă Bîzdîna Vasile Bulucea iritat de absența viceprimarului Mihai Dragu Primarul Craiovei, Vasile Bulucea, și-a exprimat ieri consternarea la vestea absenței nemotivate și prelungite a viceprimarului Mihai Dragu, plecat din localitate, fără înștiințarea de rigoare. Bulucea a discutat pe această temă cu reprezentanții organizației municipale a PRM și intenționează să-l înștiințeze personal pe Corneliu Vadim Tudor, neexcluzând punerea în discuția consilierilor locali municipali. „Trei conducte de apă sparte, mormane de gunoaie neridicate și domnul Dragu se relaxează”, a răbufnit primarul Craiovei. Care a omis să mai menționeze că la o recentă ședință a factorilor de decizie din Primărie, Mihai Dragu sa arătat nemulțumit de absența hârtiei igienice la instalația sanitară. Cineva i-a replicat că asta e o problemă pentru presă, nu pentru Primarie M. ALEXANDRU Primarul ucigaș a fost grațiat Fostul primar PSD al unei comune clujene, care a împușcat mortal, acum un an, un copil de 13 ani, susținând că l-a confundat cu un porc mistreț, a fost eliberat. Exprimarul a ajuns să exerseze din nou trasul cu pușca și i-a scandalizat o dată în plus pe localnici, declarând sus și tare că vrea să candideze iar la Primărie! Părinții băiatului omorât sunt convinși că fostul edil al comunei le-a împușcat fiul intenționat, întrucât acesta îl zărise accidentând mașina Primăriei. Vinovatul de această tragedie neagă cu vehemență acuzațiile. El susține, în continuare, că de vină a fost confuzia, chiar dacă, atunci când a apăsat pe trăgaci, se afla la doar 16 metri de victimă, pe care a lăsat-o apoi să sângereze aproape o oră. Cazul, care a scandalizat opinia publică acum un an, a revenit în actualitate, odată cu eliberarea - după doar cîteva luni de detenție - a primarului incriminat. ZILELE MUNICiPIULUI CALAFATEDIȚIA A XII-A începând de mâine, 4 mai, până pe data de 11 mai, în Calafat se desfășoară un amplu program de manifestări cultural-artistice, științifice și sportive cu prilejul sărbătoririi zilelor municipiului și a Zilei Independenței -126 de ani de la Războiul de Independență. Aflată la cea de-a XII-a ediție, sărbătoarea orașului de la Dunăre are programată deschiderea festivă duminică, 4 mai, la ora 10.30, când vor fi rostite alocuțiunile invitaților, vor avea loc adunarea festivă, momente artistice, întâlnirea cu fiii satului și vor fi decernate diplome. Primarul municipiului Calafat, ing. Petre Trăistaru, ne-a precizat că nu vor lipsi din program concursurile pe teme de istorie, sesiunile de comunicări, expozițiile de pictură și de carte, momentele artistice, competițiile sportive - concursuri de baschet și Cupa „Independenței” la fotbal. De asemenea, vineri, 9 mai, la Monumentul Independența, vor fi depuse coroane și va avea loc un ceremonial militar. Desfășurate în organizarea Primăriei, Consiliului Local și a Casei de Cultură din localitate, Zilele Municipiului Calafat se vor încheia duminică, 11 mai, cu reintroducerea în circuitul cultural a Muzeului de Artă - fostul Palat „Marincu”. „Dorim ca orașul nostru, cu explozia lui de verdeață, precum și întâlnirile și manifestările ce vor avea loc cu această ocazie să facă o reală plăcere celor care ne vor vizita săptămâna următoare", a adăugat Petre Trăistaru. MAGDA BRATU PRIMĂRIA CRAIOVA ȘI-A LANSAT PORTALUL DE INTERNET Primăria Craiova poate fi contactată, începând cu prima zi a lunii mai, și pe Internet. După ce a fost lansat site-ul orașului Craiova, municipalitatea a găsit de cuviință să-și făurească ea însăși o imagine virtuală, astfel încât și-a creat propriul portal de Internet, depășind în amploare și în conținut pe cel realizat anterior. Pe acest site performant, craiovenii au la dispoziție orice tip de informație privind autoritățile locale, începând cu atribuțiile primarului și finalizând cu legislația după care se conduce orașul, aprobată de Consiliul Local Municipal. Pe lângă baza de date solidă, portalul mai cuprinde și informații utile pentru care cetățenii fac nenumărate drumuri la primărie, cum ar fi obținerea unei autorizații de construcții sau a certificatului de urbanism, site-ul fiind în acest sens un ghid autentic prin meandrele administrației locale. Portalul de Internet al Primăriei Craiova poate fi accesat la adresa www.primariacraiova.ro. LAURA MOTÎRLICHE Greu încercat de soartă. Un copil speră să-și găsească leacul în comuna Apele Vii din județul Dolj, într-o casă modestă, alături de alte cinci persoane locuiește Ionatan Samuel Bîrnoiu, în vârstă de 9 ani. El conviețuiește cu bunica maternă, doi unchi, un frățior și o verișoară într-o încăpere de numai câțiva metri pătrați. Din scurta sa existență, Io-9 Z natan și-a petrecut mai mult de jumătate în suferință: în urmă cu cinci ani, el a înghițit un solz de sodă caustică, iar acum, pentru a supraviețui, copilul se alimentează artificial, prin intermediul unui furtun de plastic. C -