Cuvântul Libertății, iunie 2004 (Anul 16, nr. 4442-4467)

2004-06-25 / nr. 4463

SFERTURI DE FINALĂ Astăzi Franța - Grecia (ora 21.45 TVR1) Portugalia - Anglia 2-2 d.p. 6-5 Anul XV, Nr. 4463 Vineri, 25 iunie 2004 12 pagini 5000 lei La Clinica de Urologie a Spitalului Județean de Urgență ■ Decesul unui pacient, în urmă cu aproape două săptămâni, scoate la iveală Sindisciplina care a pus stăpânire pe Clinica de Urologie a Spitalului Clinic Județean de Craiova. Medici care, deși sunt programați să efectueze serviciul de gardă, să stea acasă, iar atunci când sunt apelați telefonic refuză să răspundă, își găsesc o scuză prin neremunerarea prestațiilor. Au dreptate până la un punct, însă motivațiile prezentate de șeful clinicii par puerile. Oricum, cazul prezentat zilele trecute ! Jlanul nostru va intra și în atenția Colegiului Medicilor. «Aceeași Primărie, cu alta... pălărie In cele două mandate de când administrația Buluceanu s-a clintit de la conducerea orașului, în recuzita de birou a Primăriei Craiova nu s-a investit nici măcar un milion de lei. Aglomerația din instituție nu a fost pusă pe seama armatei de funcționari, ci pe proasta dotare de care nimeni nu a avut habar. Ca să-și păstreze postul bine retribuit, sutele de angajați au preferat, însă, să-și transfere lipsurile în bârfe pe care le-au plasat spre cabinetul primarului, dar fără nici un efect. Șeful administrativ rupe tăcerea în ultimul moment și deplânge modul în care s-a lucrat în interiorul aparatului administrativ: în valul entuziast al dotărilor, primele achiziții își pierd surprinzător socoteala. Cu tot cu sporirea materialelor de serviciu, se dilată spațiul de lucru și efectivul funcționarilor publici. ’ Pagina Vi U Dr. Paul Tomescu 3 î ■ilitilli timipum “Medicii câștigă foarte puțin, vreo cinci milioane de lei salariu și fac muncă de gardă benevol. Chiar eu am operat, acum câteva zile, un deținut de la Târgu-Jiu și nu’ i-am luat nici un ban” Craiova - oraș incert Pag. S7r 5 Situația de la Consiliul Județean se repetă Constituirea CSM Craiova, împiedicată de o afacere Satele doljene, în drum spre civilizație Despre viața la sat se pot scrie multe și nu foarte bine, mai ales acum, când decalajul de civilizație între urban și rural este atât de vizibil. Comunele doljene nu fac nici ele excepție de la regulă, cu toate că în ultimii ani au fost inițiate diverse proiecte de îmbunătățire a infrastructurii. Programul “Pietruiri drumuri comunale și alimentări cu apă la sate”, cu finanțare de la Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajării Teritoriului, este unul dintre acestea. Localnicii comunei Desa, primii de altfel, au avut prilejul de a asista zilele trecute la recepția sistemului centralizat de aducțiune a apei. “Sistemul are două puțuri forate la o adâncime de 20 de metri, cu debit de 5,61/ secundă”, ne-a declarat Valentin Chiată, director executiv în cadrul Consiliului Județean Dolj. La Desa, rețeaua de aducțiune la gospodăria de apă este de 50 de metri, în dotarea acesteia fiind patru pompe complet automatizate, un rezervor de înmagazinare cu o capacitate de 600 mc și o stație de clorinare. Valentin Chiată a mai precizat că, pe rețeaua stradală, care are o lungime de 8 km, au fost amplasate 80 de cișmele. Locuitorii din Desa se pot racorda la rețeaua de apă în baza unei cereri adresate consiliului local. Administrarea noii lucrări va fi în sarcina Consiliului Județean Dolj, pentru o perioadă de doi ani de zile de la data recepției. După acest termen, Consiliul Local Desa va prelua răspunderea acestora. Schimbările în lumea satului doljean vor continua și în luna iulie, când este așteptată recepția aceluiași tip de investiție la Moțăței. Vor urma Dăbuleni și Cetate. “Avem în execuție, la ora actuală, amplasamente pentru aducțiunea apei în Maglavit, Teslui, Castranova și Breasta. Vor urma Teasc și Podari”, ne-a mai declarat Valentin Chiată. Acum, când unii au posibilitatea să renunțe la cobiliță, rămâne de văzut dacă numărul celor care vor să ia apă direct “din perete” este semnificativ. Dacă nu se va întâmpla așa, înseamnă că undeva firul s-a rupt, poate chiar la buzunarul țăranului român, al cărui venit nu acoperă, adesea, nici măcar nevoile de subzistență ale propriilor copii. VALENTIN CEAUȘESCU ContraPunct în campania electorală, ne-a fost dat să-i vedem pe candidați măturând cu entuziasm străzile și bântuind carierele mărginașe ale urbei, între două emisiuni în direct la posturile locale de televiziune, unde vorbeau despre schimbarea lucrurilor, despre problemele grave ale orașului, ale județului, ale oamenilor, ale planetei, rugându-ne să-i votăm, pentru că numai astfel vom reuși ș.a.m.d. Discursuri anoste, în general, sloganuri care nu „percutau” decât într-un anumit context sau numai asupra unui segment al electoratului, promisiuni la kilogram - doar orice este posibil dacă nu știi despre ce vorbești: „împreună, pe un drum mai bun!” - ne îndemna un candidat, cu chipul zâmbitor, din afișul proptit în geamul unei firme de pompe funebre, însă acum nu mai contează cum a decurs campania, cei proaspăt aleși - o aserțiune discutabilă, fiindcă pe unii „aleși" nu i-a votat nimeni, ajungând în consilii în urma redistribuirii voturilor așteptând, desigur, cu nerăbdare, să-și înceapă mandatul, pentru a ne aduce bunăstarea promisă, pentru a ne demonstra că promisiunile făcute nu sunt doar vorbe-n vânt. Prima ședință a Consiliului Județean Dolj a confirmat valabilitatea Legii lui Murphy: Dacă ceva poate să meargă prost, va merge.... Consilierii liberali și democrați, 14 la număr, nu au participat pe motiv că nu au fost invitați oficial, astfel încât nu sa întrunit cvorumul necesar. Poate reușesc data viitoare, că doar nu au intrat zilele în sac și patru ani de-acum înainte au vreme să rezolve o mulțime de lucruri. Nici ieri, la Consiliul Municipal, lucrurile nu au stat altfel, începutul e mai greu, însă nu trebuie trecut cu vederea un aspect, dacă o problemă conduce la prea multe ședințe, atunci ședințele devin mai importante decât problema însăși... Aleșii cu pricina nu au înțeles că invitația oficială" lea fost transmisă de către cetățenii care i-au votat pentru a-i reprezenta, iar un asemenea comportament al consilierilor nu arată altceva decât faptul că mai importante decât interesele oamenilor sunt șicanele politichiei. Liberalii și democrații ar trebui să știe că nu i-a votat lumea pentru că sunt mai frumoși, mai deștepți ori mai șmecheri decât social-democrații, ci pentru că i-au crezut capabili să schimbe în bine - mersul lucrurilor. Rămâne să demonstreze că au meritat încrederea oamenilor. Din păcate, cei 14 ani de democrație în România au relevat că toți aleșii - indiferent de formațiunea politică din care fac parte - uită în scurt timp de responsabilitatea uriașă pe care o au față de cei ce i-au votat. „Lapsusul” ține tocmai până la viitoarele alegeri. Se spune că toți cei care pot, fac. Cei care nu pot, îi învață pe alții. Iar cei ce nu-i pot învăța pe alții, se apucă de politică... LUMINIȚA RISTEA Cvorumul și legile lui Murphy Felicitări, Vlad! Limba și literatura română - 9,10; Matematică-9,80; Istorie— 9,65. Acestea sunt notele de excepție obținute la Testele Naționale de Vladimir Mirescu, absolvent al Școlii nr. 2 „Traian”. Este vorba despre tânărul craiovean a cărui poveste am relatat-o, săptămâna trecută, în cotidianul nostru. Dat fiind fapt că a suferit, la începutul lunii mai, o intervenție chirurgicală cerebrală, i-a fost aprobată susținerea celor trei examene în condiții speciale. Asistat, acasă, de o comisie formată din profesori și un reprezentant al Poliției doljene, el a dictat rezolvarea subiectelor la toate probele. Media sa la Testele Naționale 9,52, cu care ocupă locul 374 în ierarhia celor 8.288 de absolvenți de gimnaziu, dintre care peste 6.230 promovați. Dată fiind această realizare deosebită, suntem convinși că Vlad se va reface, fizic și psihic, mult mai repede. Felicitări din toată inima. Vladimir Mirescul MIHAELA CALCIU A TAXE DE ÎNSCRIERE CUPRINSE ÎNTRE 500.000 ȘI UN MILION DE LEI Taxele pe care candidații pentru învățământul universitar le au de plătit sunt cuprinse între 500.000 și un milion de lei. Acest lucru a fost stabilit recent de Senatul Universității din Craiova, urmând ca fiecare facultate să-și axeze suma ce se va plăti odată cu depunerea dosarului de înscriere. Cei interesați să învețe, spre exemplu, la Facultatea de Istorie, Filosofie și Geografie va trebui să achite 500.000 de lei, la fel ca cei ce vor opta pentru Facultatea de Agronomie. Candidații pe locurile Facultății de Electrotehnică vor plăti o taxă de 700.000 de lei. KLARA STĂNESCU PENTRU RROMI - 20 DE LOCURI SUBVENȚIONATE. ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL UNIVERSITAR Candidații de etnie rromă vor avea posibilitatea anul acesta să concureze, în Craiova, pentru cele 20 de locuri subvenționate de la buget în învățământul universitar de lungă și scurtă durată, cursuri de zi, repartizate conform prevederilor Ordinului M.E.C. nr. 3999/15.06.2004. O condiție importantă pentru aceștia este ca dosarul de înscriere și cererea în care se vor menționa explicit facultatea și specializarea la care doresc să se înscrie să fie depuse în perioada 12-16 iulie 2004, sesiunea de concurs (iulie sau septembrie), zile se fac la Registratura Universității din str. A.I. Cuza nr. 13, zilnic, între orele 8-15. KLARA MAI MULTI BANI PENTRU FARMACIȘTI în următoarele zile, dar nu mai târziu de începutul lunii iulie, Casa Asigurărilor de Sănătate Dolj va deconta farmaciilor suma de 33 de miliarde de lei. De această măsură vor beneficia toate cele 70 de farmacii care au încheiat contract cu C.A.S. Dolj. Banii reprezintă o suplimentare a fondurilor alocate deja, în vederea efectuării plăților la 90 de zile, respectându-se astfel protocolul încheiat între Ministerul de Finanțe, C.N.A.S. și furnizorii de medicamente. “Această sumă s-a deplasat din trimestrele al lll-lea și al IV-lea a.c. către semestrul întâi, dat fiind consumul mare de Medicamente înregistrat în Dolj, în primele cinci luni ale anului”, ne-a declarat Cristina Moraru, director economic al C.A.S. Dolj. Din bugetul total alocat în acest an farmaciilor doljene, care este de 167 de miliarde de lei, vor mai rămâne astfel pentru al doilea semestru doar 20 de miliarde de lei. Conducerea C.A.S. Dolj speră însă că vor exista suplimentări, în acest sens, cu ocazia viitoarelor rectificări bugetare. Cristina Moraru precizează că banii vor fi acordați în limita valorii contractelor încheiate de fiecare farmacie cu C.A.S. Farmaciștii se declară încântați de soluția găsită. “Noi ne bucurăm pentru acești bani, pentru că ne putem onora furnizorii de medicamente”, ne-a declarat Ana Safta, farmacist. Ca și reprezentanții C.A.S. Dolj, farmaciștii speră ca, în lunile următoare, să se suplimenteze aceste fonduri, altfel le va fi foarte greu să evite blocajele financiare. VALENTIN CEAUȘESCU CONTRACTELE DE FURNIZARE A MEDICAMENTELOR TREBUIE ÎNCHEIATE ÎN PATRU ZILE Ministerul Sănătății a inițiat, anul acesta, un nou sistem de achiziționare a medicamentelor și materialelor sanitare, prin care s-a urmărit atât realizarea unor economii, cât și eliminarea favoritismelor pentru o anumită clientelă. Conducerea Direcției de Sănătate Publică Dolj a afirmat că, până la ora actuală, pentru o gamă de 290 de medicamente au ofertat 24 de firme, iar prin implementarea noului sistem național de licitații electronice s-a realizat o economie de 400 de miliarde de lei. “Noi am transmis necesarul, până la finele acestui an, atât pentru medicamente, materiale sanitare, cât și radioactivi. Urmează ca până la sfârșitul lunii iunie, pentru fiecare unitate sanitară cu paturi să perfectăm contractele de furnizare a medicamentelor, contracte ce vor începe să se deruleze de la începutul lunii viitoare”, ne-a declarat dr. Eugen Magia, directorul Direcției de Sănătate Publică Dolj. LUMINIȚA TUDOR 50 MILIOANE LEI PENTRU SERVICIUL DE AMBULANȚĂ DOLJ Cu ocazia celei de-a doua campanii din cadrul programului “Jumătate tu, jumătate Sensiblu”, din donațiile celor care au trecut pragul farmaciilor acestei companii s-au strâns 236,233 milioane de lei. Ca și în 2002, când a fost inițiat programul, suma a fost dublată de “Sensiblu”, valoarea totală ajungând, astfel, la 472,466 milioane. Scopul campaniei - colectarea de fonduri pentru serviciile de ambulanță. “Sensiblu” și craiovenii au strâns 50 milioane lei, bani donați Servicului de Ambulanță Dolj și care vor fi investiți în medicamente pentru asistența medicală de urgență. “Munca noastră este o permanentă luptă cu timpul, cea mai mică greșeală putând duce la pierderea pacientului”, a declarat, pentru “Sensiblu”, dr. Antonie Antonie, directorul Serviciului de Ambulață Dolj. “Medicamentele sunt esențiale atunci când ne deplasăm la pacienți. Fără aceastea și fără materiale sanitare performante, șansele noastre de reușită sunt minime”. “Sensiblu” este cea mai mare rețea de farmacii din România și face parte din Grupul farmaceutic A&D Pharma. Compania are 85 de farmacii în întreaga țară. MIHAELA CALCIU 'W: -î , * *