Cuvântul Libertății, iunie 2004 (Anul 16, nr. 4442-4467)

2004-06-10 / nr. 4450

■ In ultimii patru ani, administrația Bulucea a salubrizat orașul cu utilaje dezafectate care își pierdeau componentele în timpul transporturilor și containere vechi din care se scurgea zeama puturoasă. Mulți din recipienții pentru colectarea mizeriilor urbane datau din 1999, mult peste durata maximă de utilizare. Din lipsa banilor, acestea au fost cârpite cu fonduri puține și declarate optime pentru funcționare. Salubrizarea a fost abandonată în coada listei de subvenționare și, dintre toate regiile locale, a primit cele mai puține fonduri. Din cauza proastei dotări, a fost compromisă și privatizarea. Pagina ► [UNK] PSD a reușit să ia cele mai multe locuri în CJ și CS Craiova, dar nu are majoritatea HJjJțJ spun că Uniunea Europeană extinsă se pregătește pentru scrutinul fără precedent din perioada 10-13 iunie, în urma căruia va fi ales un nou Parlament European, care va avea un mandat de cinci ani și ai cărui membri vor reprezenta 450 de milioane de cetățeni din cele 25 de state ale Uniunii. Participarea la vot, cea mai scăzută din ultimii 25 de ani, și numărul euroscepticilor, mai ales în cele zece noi state membre ale Uniunii, ar putea influența semnificativ rezultatul alegerilor europene. Conform celor mai recente sondaje, mai puțin de jumătate dintre cetățenii din Europa au declarat că vor merge cu siguranță la vot. în Olanda, vestul Portugaliei, Slovacia, Estonia și Cehia, absența de la urne ar putea ajunge la 70-80 la sută, în pofida unor probleme cruciale - Constituția Uniunii Europene, candidatura Turciei la UE - și a prerogativelor sporite ale Parlamentului European, dezbaterile referitoare la viitorul Uniunii nu reușesc să atragă prea mult interesul populației, care va vota, în cele mai multe cazuri, în funcție de problemele naționale, lucru de înțeles, altminteri, pentru că Uniunea nu-i la fel pentru toți membrii săi. „Aceste alegeri seamănă mai puțin cu o consultare la scară europeană și mai mult cu 25 de scrutine paralele în fiecare dintre statele membre", conform unei analize realizate de Centrul pentru Studii Politice Europene de la Bruxelles. Germania, care are cel mai mare număr de eurodeputați (99) în cadrul Parlamentului European extins cu 732 de deputați, față de 626 în legislatura precedentă este exemplul edificator în acest sens. Forțele de dreapta, CDU-CSU, speră ca votul populației să sancționeze reformele economice nepopulare ale lui Gerhard Schroeder. Concomitent, formațiunea cancelarului - SPD - încearcă să evite un vot negativ, punând accentul mai ales pe opoziția față de războiul din Irak și încercând să evite dezbaterile referitoare la aderarea Turciei. în Franța, președintele Jacques Chirac este într-o situație destul de dificilă după înfrângerea forțelor de dreapta în alegerile regionale din martie; în plus, el este criticat pentru poziția adoptată în legătură cu aderarea Turciei și cu adoptarea Constituției europene. Tony Blair, care trebuie să facă față consecințelor războiului din Irak și scandalurilor declanșate în legătură cu acesta, nu stă mai bine decât Chirac. Conform unui sondaj publicat de curând, Partidul Laburist este devansat de conservatori pe teritoriul britanic, unde numărul euroscepticilor este foarte mare. în Spania, pentru că și-a ținut promisiunea de a retrage trupele spaniole din Irak, formațiunea lui Jose Luis Rodriguez Zap’atero, PSOE, devansează cu zece puncte forțele de dreapta. Iar premierul italian, Silvio Berlusconi, va încerca să treacă peste eșecurile înregistrate timp de mai bine de un an. Scrutinul european din Italia este foarte important, pentru că are loc concomitent cu alegerile locale la care va participa 70 la sută din electorat. Alegeri concomitente vor mai avea loc în Irlanda (scrutin local și referendum), în Luxembourg (alegeri legislative) și în Belgia, unde premierul liberal Guy Verhofstadt, considerat unul dintre posibilii succesori la președinția Comisiei Europene, participă la alegeri regionale riscante pentru viitorul său politic. Conform sondajelor, popularitatea partidului lui Verhofstadt a scăzut, dar cea a extremei drepte, Vlaams Blok, a înregistrat progrese. Totodată, apărarea intereselor naționale domină campaniile electorale europene în Polonia, Slovacia și Cehia. Ce înseamnă, de fapt, Parlamentul European? Rolul eurodeputaților este de a-i reprezenta direct pe cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene în procesul de adoptare a deciziilor. Aleși prin sufragiu universal din 1979, eurodeputații, prin activitatea pe care o desfășoară, contribuie la evitarea transformării Europei într-o afacere a guvernelor, în cadrul căreia deciziile să fie luate de miniștrii care reprezintă statele membre; în plan politic, principala sarcină a Parlamentului este să controleze activitatea Comisiei Europene, prin dezbateri în plen sau în cadrul comisiilor parlamentare, în același timp, la începutul fiecărei legislaturi, Parlamentul aprobă sau respinge persoana aleasă de statele membre pentru funcția de președinte al Comisiei. Actualul proiect de Constituție sporește atribuțiile Parlamentului, stipulând că șeful Comisiei Europene trebuie ales de statele membre, însă în baza componenței politice a Adunării, în plan legislativ, eurodeputații decid, în colaborare cu Consiliul de Miniștri, legislația europeană în domeniile-cheie cum ar fi piața internă, libera circulație a forței de muncă, politica mediului, a rețelelor transeuropene, sănătate și consum, prerogative acordate începând cu 1992, prin Tratatul de la Maastricht. Adunarea de la Strasbourg controlează, împreună cu Consiliul de Miniștri, bugetul Uniunii Europene (100 de miliarde de euro pe an), chiar dacă, de fapt, nu poate monitoriza o mare parte a cheltuielilor, mai ales din domeniul agriculturii și al politicilor regionale. Parlamentul European nu are dreptul să ia decizii în ceea ce privește azilul, imigrația, colaborarea judiciară civilă sau penală sau cooperarea forțelor de ordine. Proiectul european de Constituție intenționează să elimine aceste lacune, acordând Parlamentului dreptul de a participa la adoptarea hotărârilor în aceste domenii fundamentale pentru viața cetățenilor din Europa. ' LUMINITA RISTER Intre interese europene și naționale Prețurile la gaze naturale vor crește, de la 1 iulie, cu 5%, decizia fiind motivată de alinierea treptată la nivelul practicat pe piețele internaționale, se arată într-un comunicat al Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale. Astfel, consumatorii rezidențiali, categorie în care este inclusă populația și instituțiile publice, vor achita 4.705.170 lei pentru 1.000 de metri cubi. Consumatorii conectați direct la sistemul național de transport (o serie de societăți comerciale) vor plăti 3.763.908 pentru 1.000 de metri cubi. Pentru clienții conectați în sistemele de distribuție a gazelor naturale, alții decât cei rezidențiali, 1.000 de metri cubi vor costa 4.328.742 de lei. Prețul gazelor va crește, în fiecare trimestru, cu 5%, astfel încât populația va plăti în 2005 echivalentul a 160 de dolari pentru 1.000 de metri cubi. Cea mai recentă majorare a prețurilor a fost operată la 1 aprilie. ■ _ _ _____________________________ ■ ün nm se zbate între viață ș 1 moarte, într-un salon al Spitalului Clinic Județean de Urgență Craiovjy« Hai să pare lucid, când vorbești cu el, bărbatul Mamnwi fi puternică și nuji Mie săj^ajucLyiliel^. Hittaliu despre agresiunea la care a fost supus,nici măcar mama sa nu știe Prețurile la gaze naturale vor fi majorate cu 5%, de la 1 iulie 1 Adolescent de 16 ani, vreau să trăiesc! Imaginați-vă că sunteți la început pe drum, că viața voastră abia acum se conturează. Aveți înainte tot timpul din lume să vă realizați visele. Aveți familie, prieteni, aveți curaj. Totul vi se cuvine și puține sunt lucrurile pe care nu le puteți înfăptui. Și, într-o zi, începe să vă doară un picior... La 16 ani, Răzvan cunoaște deja experiența câtorva intervenții chirurgicale, știe cum e să ai un picior amputatei să mergi cu proteză. In timp ce tinerii de vârsta lui se distrează, urcă pe munte sau înoată în mare, el cunoaște holurile lungi, albe și sumbre ale spitalelor, bisturiul și metalele care taie în carne vie. Are cancer osos. Tratamente dure, care nu se mai termină, complicații, boală care recidivează. Elev în clasa a IX-a la Colegiul Național „Carol I". Rázván are nevoie de 15.000 de euro pentru un tratament în străinătate. Alăturați-vă nouă într-o campanie de presă cu caracter umanitar, care-i poate salva viața! Un cont este deschis la BCR, sucursala Jiul, pe numele Olea Irina Augustina, nr. 459000145301. Mai multe informații la sediul cotidianului „Cuvântul Libertății", strada „A. I. Cuza" nr. 1, tel. 41.26.29. 41.24.18. LICHIDARE PE TOATA LINIA . Privatizarea în România intră într-o nouă etapă. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), instituție rezultată din comasarea AVAB cu APAPS, a deschis robinetul lichidărilor voluntare. Planul de viitor constă în transferul din proprietatea statului în proprietatea privată a activelor productive, respectiv dezvoltarea de activități care să stabilizeze locurile de muncă și să creeze în viitor altele noi, în acest caz, statul, în calitatea sa de acționar majoritar, constatând că nu mai există nici o posibilitate de restructurare, a luat decizia majoră de stopare a deteriorării continue a activelor și a devalorizării acestora, prin lichidare voluntară, în contextul în care activele se vor vinde libere de sarcini, iar doritorii de spații de producție (care, până acum, trebuiau să parcurgă niște etape birocratice infernale în încercarea achiziționării unei hale ori a unui teren) așteaptă în bloc starturi focul de pornire. Aproximativ 400 societăți comerciale, inclusiv cele din Oltenia, din portofoliul AVAS sunt în lichidare. O serie de societăți de consultanță în domeniul recuperării datoriilor au înființat, zilele trecute, Asociația Națională a Colectorilor de Debite din România. Organismul are drept scop promovarea pe piață a profesiei de colector de debite, ca parte a serviciilor de management al creditelor. Asociația va avea ca obiective principale constituirea unei baze de date naționale care să conțină companiile rău - platnice și cele care nu-și îndeplinesc obligațiile de plată la termenul scadent, stabilirea regulilor de funcționare a acestei piețe specifice. MARGA BULUGEAN 253 DE CALCULATOARE PENTRU UNIVERSITĂȚILE CRAIOVENE Un număr de 253 de calculatoare a fost solicitat de către studenții celor două universități de stat craiovene, în cadrul programului demarat de Guvernul României, conform căruia se acordă o subvenție de până la 200 de euro celor care provin din familii al căror venit pe cap de locuitor este de 1.500.000 de lei. Față de alte instituții de învățământ superior din țară, Universitatea din Craiova a înaintat destule cereri, 2Ă1 de studenți dorind să beneficieze de această oportunitate. Universitatea București are doar 55 de astfel de solicitări, în schimb, în cazul mediciniștilor, situația este inversă. Astfel, Universitatea de Medicină și Farmacie Craiova are doar 2 cereri, spre deosebire de U.M.F. Târgu - Mureș, unde 55 de studenți au depus cereri pentru subvenție, în total, până la 31 mai 2004, existau 2285 de solicitări pentru acordarea sprijinului financiar în vederea stimulării achiziționării de calculatoare și comunicate de universități Ministerului Educației și Cercetării. KLARA STĂNESCU TAXIMETRIST AGRESAT ÎN DRUMUL APELOR DE CLIENȚI RAU-PLATNICI Un taximetrist a ajuns în stare gravă la spital, după ce a fost bătut cu bestialitate de trei indivizi. Nicolae Lupu susține că s-a prezentat la o solicitare, de unde a luat trei indivizi, care i-au cerut să-i ducă în Drumul Apelor. Fără a bănui intenția acestora, bărbatul s-a oprit la adresa indicată însă, aici, în loc de bani, a primit o bătaie soră cu moartea: “Abia am ajuns că au început să mă lovească din toate părțile... Cred că nu aveau bani și de aceea au vrut să mă determine să nu insist ca să recuperez contra-costul cursei efectuate, care, oricum, era de câteva zeci de mii de lei”, susține victima. Taximetristul a fost internat de urgență la Clinica de Neurochirurgie a Spitalului Județean nr. 1 Craiova, în ultimii ani, această categorie profesionala a devenit tot mai frecvent ținta atacurilor unor indivizi lipsiți de orice fel de scrupule,care, pentru câțiva bani, sunt gata să sacrifice viața semenilor lor. LUMINIȚA TUDOR LEGEA SALARIZĂRII FUNCȚIONARILOR PUBLICI, CONTESTATĂ DE SINDICATE Funcționarii publici ar putea relua protestele, " nemulțumiți de proiectul Legii salarizării acestei categorii de personal, act normativ care generează diferențe de salarizare, a declarat, miercuri, Vasile Marica, președintele Uniunii Sindicatelor Funcționarilor Publici din România. Vasile Marica a spus că decizia privind forma și programul acțiunilor de protest vor fi decise astăzi, la Consiliul Național al USFPR, când va fi analizată “situația tensionată” generată de unele prevederi ale proiectului Legii salarizării funcționarilor publici. Potrivit sindicatelor, noua Lege a salarizării propusă de Guvern determină întoarcerea, sub o altă formă, “la principiile subiectiviste în care șefii, după bunul plac, pot acorda salarii subordonaților” și este un nou exemplu al “neputinței Guvernului de a face reformă adevărată în administrația publică”. ALEGERILE DAU PESTE CAP BACALAUREATUL. PRIMA PROBĂ ['^SE MUTĂ LA AMIAZĂ Cel de-al doilea tur al alegerilor locale la peste top examenul de bacalaureat, prima probă, respectiv cea a română oral, începând la amiază, în loc de ora 8,30, așa cum s-a procedat în sesiunile precedente și afectează rezolvarea contestațiilor la testele naționale. Adrian Stoica, directorul Serviciului Național de Evaluare și Examinare, a declarat că, în dimineața de 21 iunie, se vor întruni comisiile de bacalaureat pentru pregătirea subiectelor la proba orală de Limba română și rezolvarea problemelor administrative, care în astfel de situații erau rezolvate cu o zi înainte. Probleme din cauza alegerilor au apărut și în legătură cu rezolvarea contestațiilor la testele naționale, programate, încă de la începutul anului școlar, să aiba loc în zilele de 20 și 21 iunie. în aceste condiții, conducerea Ministerului Educației a hotărât să reorganizeze rețeaua centrelor de evaluare, astfel încât în respectivele unități de învățământ să nu se suprapună activitatea electorală cu cea școlara. * ^ .......................... . j . _______L ._____________________________________________ ♦ mm