Cuvântul Libertății, noiembrie 2004 (Anul 16, nr. 4573-4598)

2004-11-01 / nr. 4573

BEC a acceptat 12 candidaturi la Președinție 3 3 Pagina ► [UNK] ■Un număr de 12 candidați s- ar putea înfrunta în primul tur al alegerilor prezidențiale din 28 noiembrie, după ce Biroul Electoral Central le-a acceptat înregistrarea candidaturilor, lista devenind definitivă după data de 11 noiembrie, când este termenul limită pentru judecarea contestațiilor. După o victorie meritată, în care dăruirea a fost punctul fortei detaiate la Craiova, Rapidul a părut mărfar . “Capul de afiș” al acestei runde a fost constituit din partida de pe “Ion Oblemenco”, în care jocul bun practicat de juveți, în combinație cu ceața care a persistat pe toată durata meciului, au făcut ca Rapidul lui Răzvan Lucescu să fie catalogat drept marfar. Scandal suplimentar De DRAGII taximetriei, fostul și actualul vice se ceartă . Taximetria craioveană încinge spiritele și devine rapid o confruntare a orgoliilor. Mai presus de reașezarea lucrurilor pe piața locală sunt acum neînțelegerile dintre fostul și actualul viceprimar al orașului, care par să-și dispute supremația și puterea de decizie asupra regulamentului de funcționare. Grevă în sistemul de sănătate Sanitarii promit că protestele lor nu-i vor afecta pe cei în suferință Pagina Sindicatul Administrației Publice Dolj ameninți iar, cu acțiuni de protest La expirarea termenului de înscriere în cursa electorală, 48 de candidaturi pentru 10 locuri la Cameră și 5 la Senat . Pe parcursul celor nouă zile de depunere a candidaturilor pentru Senat și Camera Deputaților (21 - 29 octombrie), la Biroul Electoral Județean Dolj s-au prezentat, pentru a se înscrie în cursa electorală, 47 de politice și alianțe electorale, precum și un candidat independent - actualul senator Constantin Dilly Șerbănoiu. Pagina 5 ► [UNK] Pagina 3« 4» . ■ ContraPunct Ben Laden - agent electoral Acum câteva luni, organizația teroristă al Al-Qaida a emis un comunicat în care, între altele, își exprima simpatia pentru John Kerry, candidatul democrat în cursa pentru Casa Albă. Acest tip de imixtiune, nemaiîntâlnit în perioada modernă a SUA, mai degrabă o putere care influențează ea însăși anumite procese electorale de pe glob, avea darul de a transmite americanilor un mesaj de genul: nu repetați greșeala de acum patru ani. In plină campanie electorală, întrun moment în care cei doi candidați sunt cap la cap, Ossama Ben Laden, djinnul rău al Americii, s-a trezit din morți și a decis să le vorbească americanilor care-și aleg președintele pe următorii patru ani. Pe un ton din care răzbăteau acute amenințătoare, fostul agent al CIA, așa cum este descris el în cartea lui Adrian Mac Liman, “Haosul care vine”, a rememorat ca pentru sine momentul revelației vieții sale, atacul americano-israelian asupra turnurilor din Beirut (Liban), soldat cu numeroși morți și răniți absolut nevinovați. Asta se întâmpla în 1982. Putem, așadar, sesiza câtă răbdare a putut avea omul instruit de CIA să intervină ca “aliat” al SUA în Afganistanul ocupat de ruși până săși pună la cale planul de răzbunare. Nu este pentru prima oară în istorie când ucenicul dorește să se răzbune pe maestru, după ce a învățat tot ce trebuia de la acesta, inclusiv doza de perfidie necesară. Nu pentru întâia oară se întâmplă ca un “barbar” să se amestece în treburile unui imperiu, chiar dacă o face de la mari distanțe și nu preia efectiv puterea, așa cum a făcut-o cândva în Imperiul Roman arabul Philippus, fiul unei căpetenii de tâlhari, care a zdrobit oștile împăratului Gordianus al Ill-lea (284 d.Hr.), în cele din urmă, Imperiul Roman va cădea sub loviturile barbarilor și se va despica în două ramuri obosite, din care una va supraviețui sub forma Imperiului bizantin până ce noii barbari ai lumii, turcii, îl vor lichida în 1453. Roma nu mai este la Roma, acest lamento rostit de istoricii celui mai puternic imperiu al antichității ar putea să sune doar ca o litanie pentru urechile clasei politice americane, capabilă să creadă la nesfârșit că lumea va sta în lumina orbitoare a farurilor puse pe Statuia Libertății sau pe puternicele sale portavioane. Democrația cea mai tolerantă din lume, țară unde poți vedea în orașele ei sute de rase și neamuri într-o singură oră, SUA par sortite să nu învețe esențialul dintr-o istorie ce-și are vicleniile ei consacrate, robite cum sunt marșului triumfal al tehnologiei pe care o exportă în toată lumea. Acest faustianism al istoriei, care denotă încrederea nelimitată în forțele proprii, ascunde marea slăbiciune ce se simte deja în corpul social american. Când barbarii au cucerit Roma, acest lucru a fost posibil și datorită faptului că ei erau deja acolo. Un resentiment acumulat timp de secole, ca și propria-i decadență, a lovit-o fulgerător. Acest creuzet al raselor care este America de azi nu e cu nimic mai presus decât cel din Roma antică, în pofida teoriilor liniștitoare puse sub umbrela multiculturalismului. Un istoric cum este Jean Cousin, reputat gânditor al destinului Romei, sesiza că, după ce dinastiile fondatoare se sting, Cetatea Eternă este condusă de o succesiune de grupuri etnice: spanioli, africani, sirieni, gali, iliri care guvernează cel mai adesea chiar din afară. Nici măcar nu pun piciorul în Roma. Cousin concluziona astfel: “Roma este în armatele ei care străbat lumea și poartă povara și țara acelui șir de epileptici, de depravați, de soldățoi și de brute.” Cu toată diferența de rigoare, este America de azi, mult diferită de puterea care a venit cândva și pe teritoriul actualei Românii? O împletire fabuloasă de puritanism și viciu, al căror liant este un soi de neosincretism ce face din teritoriul SUA un imens laborator unde se prepară viitorul fast-food, cuplate la energii pecuniare care sfidează logica și bunul simț fac din țara Constituției lui Jefferson un dinozaur a cărui inteligență începe să se simtă tot mai mult în... labe. Obosită de larma electorală, speriată că noul Șef nu va fi nici el capabil să-i apere de intrușii pe care i-a primit înlăuntru în numele toleranței și al multiculturalismului care o animă, America de azi uită ceea ce i-a spus cândva unul dintre cei mai buni fii ai ei, un om care a ales să trăiască departe de zgomotul orașelor ce-și duc agitata viață impusă de grozavul cuvânt "eficiență". Herbert David Thoreau a lăsat aceste cuvinte, în exilul său autoimpus de la Walden: "Națiunile sunt stăpânite de ambiția nebunească de a-și perpetua memoria prin cantitatea de piatră sfărâmată pe care o lasă. O fărâmă de bun simț ar fi mai memorabilă decât un monument ridicat până în lună". Același Thoreau, un om pentru care Banca SUA era deja o inutilitate (costă mai mult decât face), obișnuia să citeze din “Gulistan” sau “Grădina de flori a șeicului Sădi de Shiraz” parabola chiparosului, un copac frumos, dar care nu dă nici un fruct și totuși este numit azad(liber). Cineva l-a întrebat pe un înțelept cum se face că este numit astfel, deși mai sunt și alți copaci falnici și umbroși. Acela ar fi răspuns: “Fiecare are fructul lui și sezonul cuvenit în timpul căruia e proaspăt și înflorit, iar în lipsa lor este uscat și veștejit. Chiparosul nu este expus la nici una din aceste stări, fiind întotdeauna în floare. De această natură este aradul, sau cel liber. Nu te atașa de ceea ce este trecător. Căci Dijlabul sau Tibrul va curge prin Bagdad și după ce va trece dinastia califilor; dacă mâna îți este îmbelșugată, fii darnic asemeni curmalului. Dar dacă nu ai nimic de dat, fii un azad, sau om liber, asemeni chiparosului!” După cum vedem, un american ca Thoreau citea înțelepciunea arabă pentru a înțelege omenirea. Azi, combatanții unui război care nefericește lumea cred, fiecare, că sunt câte un azad și că aduc și altora libertatea. Ar trebui să fie clar că și Ben Laden, care instruiește poporul american cum să voteze, și Bush, care susține că redă libertatea Irakului, sunt în gravă eroare. NICOLAE COANDE SALONUL NAȚIONAL AL PRESEI ROMÂNE - EDIȚIA A V-A în perioada 17-21 noiembrie, la Complexul RomExpo din București va avea loc Salonul Național al Presei Române - ediția a V-a. Organizată sub egida Clubului Român de Presă, manifestarea urmărește să ofere o imagine cât mai completă asupra massmedia românești și să contribuie la îmbunătățirea mediului de afaceri specific presei. Salonul este extins prin includerea unor domenii care au legătură cu massmedia: publicitate, marketing, distribuție, tehnică de presă ș.a. Evenimentul va include și conferințe, workshop-uri, reuniuni, dezbateri pe teme profesionale, expoziții de fotografii de presă, spectacole. MIHAELA CALCIU CONSUMUL DE MEDICAMENTE CREȘTE ÎNGRIJORĂTOR Din datele furnizate de Casa de Asigurări de Sănătate Dolj se constată că numărul rețetelor compensate, eliberate în perioada primelor trei trimestre ale acestui an, a crescut la 314.067 de la 220.681 cât se înregistra în aceeași perioadă a anului trecut. Astfel, valoarea în lei a crescut de la 65 miliarde de lei la 103 miliarde. De remarcat că, în 2004, la nivelul județului Dolj au fost eliberate nu mai puțin de 49.505 de rețete compensate cu 90%, a căror valoare s-a ridicat la peste 25 de miliarde de lei. Și la rețetele gratuite se cunoaște o creștere, ajungânduse la un număr de 201.497, față de 171.143 pe anul 2003. Se poate vorbi de dublarea cheltuielilor la consumul de medicamente și în cazul persoanelor cu handicap. Dacă anul trecut pentru acești pacienți se acordaseră rețete în cuantum de 635 de milioane de lei, în acest an suma depășește 1,150 miliarde. “în ceea ce privește numărul și valoarea prescripțiilor eliberate de farmaciile din județul Dolj, se poate constata o creștere îngrijorătoare atât a numărului de rețete, cât și a valorii acestor prescrieri în condițiile în care valoarea medicamentelor nu a crescut semnificativ”, a ținut să precizeze ec. Cristina Moraru, președinte - director general al CAS Dolj. VALENTIN CEAUȘESCU BĂIEȚII DE LA BLISS AU FURAT INIMILE LICEENELOR CRAIOVENE Balul Bobocilor de la Colegiul Național „Frații Buzești”, desfășurat vineri seara, la Casa Studenților din Craiova, a culminat cu un recital al formației dance Bliss. Dan Bubuioc, Doru Todoruț, Bogdan I Pintea și Corneliu Ulici, băieții care, prin muzica lor, au furat inimile liceenelor, au declarat că prezența lor la Craiova se datorează modului în care publicul oltean i-a primit până acum și atmosferei extraordinare de la spectacolele anterioare. După ce le-au cântat boboacelor de la „Frații Buzești” „Tu ești ce am mai bun”, „Ploaia” și „Cinci minute”, artiștii au anunțat o schimbare de stil. Peste puțin timp ei vor apărea în fața publicului cu un nou album și o imagine de băieți răi, incisivi, prin care urmăresc să obțină ceva mai mult succes, în altă ordine de idei, cea mai frumoasă fată din liceu a fost votată, în urma concursului Miss Boboc, Raluca Stîngă. RAMONA PRODEA SUPRALEGALIZAREA ACTELOR OFICIALE ROMÂNEȘTI, SIMPLIFICATĂ DE LA 1 NOIEMBRIE Procedura de supralegalizare a actelor oficiale românești va fi simplificată, începând de luni, întrucât aplicarea apostilei pe documente judiciare va reveni curților de apel și prefecturilor, ceea ce înseamnă că cetățeanul nu va mai fi obligat să meargă la București pentru această operațiune. Supralegalizarea actelor judiciare și extrajudiciare românești se făcea până acum doar prin Ministerul Justiției și prin cel al Afacerilor de Externe, ambele având sediul în Capitală. Astfel, Ministerul Justiției, împreună cu Ministerul Afacerilor Externe, a inițiat măsuri de simplificare a procedurii de supralegalizare, descentralizând această activitate la nivelul curților de apel și al prefecturilor. Astfel, aplicarea apostilei pe actele judiciare, extrajudiciare și românești ce urmează a fi folosite în statele membre ale Convenției de la Haga va intra în competența curților de apel și prefecturilor. Astfel, curțile de apel vor deveni competente să aplice apostila pe actele oficiale care emană de la o autoritate sau de la un funcționar al unei jurisdicții a statului, inclusiv cele emise de Ministerul Public, de la un grefier sau executor judecătoresc, actele notariale, declarațiile oficiale - cum ar fi cele privind mențiunea de înregistrare, viza de investire cu dată certă , legalizări de semnături”, susține Tonigaru. Pentru actele administrative, competența de supralegalizare revine Prefecturilor. PRIMARUL PD DIN SLATINA ÎL ACUZĂ DE FRAUDE PE FOSTUL EDIL PSD Primarul din Slatina, Darius Vîlcov (PD), îl acuză pe fostul primar Gheorghe Păunescu (PSD), pe o parte dintre foștii angajați ai Primăriei și pe trei patroni din localitate de fraudarea bugetului local cu 12 miliarde de lei, prin atribuirea ilegală a unor contracte. Vîlcov a precizat, duminică, într-o conferință de presă organizată la sediul central al PD, că respectivele contracte au fost atribuite pentru întreținere drumuri, balastare străzi, amenajare parcări, reparații la o sală de sport. Ilegalitățile reclamate se referă la atribuirea fără licitații, supraevaluarea prețurilor, plata pentru suprafețe mai mari decît în realitate, balastarea unei străzi care era deja asfaltată, plăți făcute înainte de semnarea contractelor, a declarat primarul. El a anunțat că a făcut plângere penală împotriva lui Păunescu, a unor foști angajați ai Primăriei și a patronilor celor trei firme care au primit cele șase contracte. Primarul a precizat că acestea sunt rezultatele unui control pentru primele șase luni ale anului, pe care l-a început după ce a câștigat alegerile din iunie. El a spus, de asemenea, că, în prima parte a anului, Primăria Slatina a cheltuit două miliarde de lei din fondul de protocol, pe “mese pentru artiștii care au cântat pentru PSD și pe chermeze”. Vîlcov susține, de asemenea, că patronii celor trei firme au finanțat campania electorală a PSD pentru alegerile locale. De asemenea, el a declarat că se cercetează cazul unei firme patronate de un candidat PSD la Senat, Toma loan, pentru un contract din 1995, care ar fi fost supraevaluat. Avocatul Aurelian Pavelescu, membru al PD, a declarat că acest caz nu a apărut în presa din Olt, apreciind că ar exista o legătură cu faptul că, recent, ziariștii din județ ar fi fost chemați la Cotroceni de consilierul Rodica Stănoiu, care “patronează” județul. Pavelescu a sesizat acest lucru președintelui Ion Iliescu, pe motiv că în acest mod li se dau indicații, se fac presiuni asupra jurnaliștilor. 9 I»