Cuvântul Libertății, decembrie 2004 (Anul 16, nr. 4600-4624)

2004-12-04 / nr. 4602

VT Anul XV, Nr. 4602 Sâmbătă 4, duminică 5 decembrie 2004 12 pagini Financial Times. Comisia Europeană cere României mai multe reforme Pagina UT Colindătorii aduc în dar ll,TIIIH.T.l»r,,IW».......................................................................................................................................................................................... ^ Amănunte în pagina 3 ► [UNK] Concert de excepție la Filamonica „Oltenia”: Maeștrii Horia Andreescu și Dan Grigore - pe aceeași scenă, la Craiova Pagina 4 ► [UNK] învățământul craiovean, susținut doar prin vorbe ■ De sărbătorile iernii, cadoul autorităților locale pentru copiii de la o grădiniță craioveană este unul neașteptat: la orice oră pot fi aruncați în stradă cu tot ce le aparține. Un executor judecătoresc s-a prezentat, ieri, cu o hotărâre de punere în posesie la sediul Grădiniței nr. 21 din Craiova. După intervenții peste intervenții, o grămadă de rugăminți și zeci de promisiuni de la mai toate organele administrației publice locale, rezultatul este cel prognozat: educația a 120 de copii și locul de muncă a 11 cadre didactice sunt lăsate la voia întâmplării. în așteptarea unui nou termen de judecată, soarta lor depinde doar de vorbele aruncate la voia întâmplării de autoritatea locală. ContraPunct Dezlegarea de România Țara noastră întâmpină dificultăți în ceea ce privește încheierea ultimelor două capitole de negocieri -justiție și afaceri interne și, mai ales, concurență. Comisia Europeană a luat decizia, neobișnuită, de a nu recomanda statelor membre ale Uniunii să încheie capitolul concurență cu România, lăsând deschisă orice variantă pentru Consiliul European din 17 decembrie. Ce șanse avem să încheiem, totuși, negocierile cu Uniunea Europeană în această lună? Concurența este unul din domeniile unde Comisia Europeană joacă un rol central, pentru a evita competiția neloială și distorsiunile pe piața unică. Iar Comisia e extrem de nemulțumită de România. Principalul motiv nu sunt subvențiile în siderurgie, după cum s-a crezut până acum, ci incapacitatea Consiliului Concurenței din țara noastră de a-și face datoria. Mai concret, oficiali europeni consideră că fiecare decizie luată de Consiliul Concurenței privind ajutoarele de stat a fost greșită. Franța sau Germania, care susțin încheierea rapidă a negocierilor cu România, sunt acum într-o dilemă, deoarece aceleași țări critică aspru așa-numitele delocalizări, strămutarea locurilor de muncă din vestul în estul Europei datorită condițiilor fiscale mai favorabile. Siderurgia rămâne și ea o problemă. Sidex, care produce în acest moment aproape 5 milioane de tone de oțel anual, va trebui să-și reducă, probabil, producția la 3 milioane. In plus, de la 1 ianuarie 2005, nu va mai putea primi ajutoare de stat pentru restructurare: în zonele libere și regiunile defavorizate, investitorii își vor pierde facilitățile fiscale la 2-3 ani după aderarea României, după ce unii primiseră ajutoare mai mult decât generoase, pe 50 de ani. Cât despre justiție și afaceri interne, nici aici România nu stă prea bine. Oficialii români speră să închidă acest capitol la 8 decembrie, dar unele surse europene cred că el va fi amânat pentru reuniunea miniștrilor de externe de la 14 decembrie. Proiectul de concluzii pentru summit menționează de fapt că România va putea adera în 2007 doar dacă își continuă reformele și respectă angajamentele luate, mai ales în domeniul justiției și afacerilor interne și cel al concurenței. Pentru Bulgaria, nu e menționată nici o condiție specială. „Deoarece procesul aderării trebuie să se bazeze pe principiul meritelor proprii, calendarul de aderare al Bulgariei nu trebuie să fie legat de cel al unei alte țări candidate", se stabilește în raportul pentru Bulgaria adoptat de Comisia de Politică Externă din Parlamentul European. Referirea este foarte clară la țara noastră. Rapoartele pentru România și Bulgaria sunt extrem de diferite, în vreme ce pentru vecinii de la sud europarlamentarii subliniază că „Bulgaria este parte a unui proces de extindere ireversibil", pentru România se afirmă doar că „au fost făcute progrese semnificative către aderare". Clauza de salvgardare prevăzută în raportul pentru Bulgaria arată că „Parlamentul European va reacționa la orice pași ai Comisiei în ceea ce privește clauza de salvgardare și va continua monitorizarea progreselor Bulgariei în pregătirile pentru aderare”. Pentru România, expresia folosită în raportul Parlamentului European sună astfel: „în cazul în care Comisia consideră că există un risc serios ca România să nu fie capabilă să îndeplinească obligațiile necesare pentru aderare, în special implementarea legislației comunitare și respectarea criteriilor politice de la Copenhaga, ar putea recomanda Consiliului European întârzierea aderării cu un an de zile”. Deși Comisia Europeană a afirmat că nu a constatat nici o problemă în momentul actual în legătură cu desfășurarea alegerilor prezidențiale și legislative din România și că încheierea negocierilor de aderare nu vor fi afectate de scrutinul din 28 noiembrie, faptul că este pusă sub semnul întrebării respectarea criteriilor politice constituie o dovadă că lucrurile nu stau chiar așa, iar scandalul legat de alegerile de duminică și acuzațiile de fraudă azvârlite cu dezinvoltură pot avea repercusiuni extrem de grave. Pe de altă parte, raportorul pentru Bulgaria, Geoffrey Van Orden, membru al Partidului Conservator Britanic, vicepreședintele Comisiei de politică externă a Parlamentului European, a declarat că este preocupat ca “Bulgaria să fie judecată după propriile merite”, pentru că “România are mai multe probleme decât Bulgaria și nu vrem ca Bulgaria să fie cumva frânată din cauza dificultăților pe care le-ar putea avea orice altă țară”. Referitor la întrebarea cine va decide dacă România și Bulgaria vor adera împreună sau separat, Van Orden a declarat că speră că “pe 17 decembrie Consiliul European va lua o decizie tranșantă. S-ar putea să decidă că România și Bulgaria pot continua împreună, pentru că nici una nu este o frână pentru cealaltă. Ar putea decide că ambele pot semna tratatul de aderare în primăvara anului viitor, în vederea admiterii în ianuarie 2007. Pe de altă parte, ar fi groaznic dacă ar decide ca, din cauza unei țări care are evident mai multe probleme decât cealaltă, ambele să fie oprite pentru moment. Ar fi o retrogradare”. Desigur, în urma acestor aprecieri, bulgarii jubilează. Cotidianul din Sofia cu cel mai mare tiraj, “Trud”, a titrat pe prima pagină: “Europa ne-a dezlegat de România". Și alte ziare din țara vecină subliniază că aderarea Bulgariei se va putea face printrun acord individual. Prin urmare, cele două țări candidate nu vor mai fi „livrate la pachet". Viitorul este în mâinile noastre, ceea ce ar trebui să provoace îngrijorare pe scena politică românească, deja bulversată. Efortul nostru de reașezare în europenitate se dovedește a fi inconsistent, atâta vreme cât noi, românii, suntem, cel puțin aparent, dezlegați de propria țară... LUMINIȚA RISTEA I Clădirile vechi ale orașului Sub spectrul lui 4 martie 77 ■ Craiova a păstrat multe clădiri vechi, unele dintre ele de patrimoniu. Majoritatea acestora nu au fost supuse, de-a lungul anilor, nici unei lucrări de consolidare și pot să se prăbușească la un cutremur de peste 7 grade pe scara Richter. Ultima mișcare seismică, resimțită în ț ară, a fost la sfârșitul lui octombrie. Imobilele care puneau probleme nu au fost prea grav afectate, însă pericolul unui dezastru nu este înlăturat. Specialiștii Inspectoratului în Construcții Dolj spun ca orice consolidare se poate face numai de către proprietari, ceea ce implică foarte multe cheltuieli, iar ca zone cu risc maxim sunt identificate strada “Lipscani” și blocurile A din “Valea Rosie”, cele cunoscute nartind sub denumirea de “sinistrate”. rama w LUMINI ȘI BRAZI DE CRĂCIUN. ÎN TOATE CARTIERELE ORAȘULUI Municipalitatea craioveană exploatează la maximum contractul cu Luxten și solicită, cu ocazia sărbătorilor de iarnă, extinderea iluminatului ornamental. „Am decis acest lucru după ce, ierisează, am făcut un tur al orașului împreună cu primarul Antonie Solomon și am verificat cum se prezintă iluminatul de sărbători. Am trecut prin toate locurile, în special în cartiere, și am stabilit că se impune extinderea iluminatului către Universitate și Parcul Pușkin, cel din urmă fiind unul dintre obiectivele pe care le-am reabilitat în această vară”, a ținut să precizeze viceprimarul Gheorghe Nedelescu. De asemenea, acesta a menționat faptul că, pentru acest demers, nu va fi alocat nici un ban în plus la contractul inițial. De altfel, la baza acestei inițiative, conducerea Executivului Primăriei Craiova a avut în vedere necesitatea ca toți cetățenii municipiului - indiferent de zona în care locuiesc - să vadă, la lăsarea serii, miile de luminițe din brazii de Crăciun. „Este una dintre cele mai frumoase sărbători ale românilor și dorim să le oferim bucuria unui oraș îmbrăcat în mii și mii de lumini și culori. în toate cartierele vom amplasa brazi pentru ca spiritul sărbătorilor să fie resimțit de toți creștinii”, a mai spus viceprimarul Gheorghe Nedelescu. LUMINIȚA TUDOR DE SĂRBĂTORI, PENSIILE VIN MAI REPEDE Ca și în anii precedenți, pensionarii pot lua liniștiți drumul magazinelor și al piețelor pentru că pensiile lor vor intra mai repede decât de obicei în contul Poștei Române. Pentru luna decembrie s-au schimbat datele de livrare a sumelor în vederea plății pensiilor. Prima tranșă va intra la Poșta Română în data de 7 decembrie, a doua pe 13, iar ultimele două la 17, respectiv 20 decembrie. “S-a mers cu un decalaj în avans de trei până la cinci zile, tocmai pentru ca pensionarii să intre în posesia banilor înainte de începerea sărbătorilor de iarnă”, ne-a precizat Ionel Țecu, director adjunct al Casei Județene de Pensii Dolj. Pentru cei care ridică pensiile din conturi curente, virarea sumelor la CEC și BancPost se va face până cel mai târziu în data de 9 decembrie. VALENTIN CEAUȘESCU GUVERNUL A TRIMIS CĂTRE DOLJ ALTE 38 MILIARDE LEI La ședința de Guvern de marți, județului nostru i-au mai fost alocate 38 miliarde lei, bani ce vor fi utilizați, în totalitate, pentru plata drepturilor cuvenite pe Legea nr. 416. Potrivit spuselor președintelui Consiliului Județean Dolj, Ion Prioteasa, „din aceste fonduri vom plăti ajutorul pentru încălzire pe cele două luni de iarnă care ne-au rămas neacoperite și cât putem din ajutorul social prevăzut de Legea nr. 416”. La începutul lunii noiembrie, CJ a mai primit de la Guvern alte 35 miliarde lei, pe care le-a folosit pentru achitarea, pe lunile noiembrie, decembrie și ianuarie, a ajutorului de încălzire. Atunci, fiecare din cele 25.500 de familii din Dolj beneficiare ale Legii nr. 416 a primit 430.000 lei/lună. Suma va rămâne aceeași și pentru cele două luni de iarnă care urmează să fie plătite acum: în ceea ce privește ajutorul social, președintele CJ a mărturisit că banii primiți acum sunt insuficienți, fiind necesare încă 35 miliarde lei, pentru acoperirea tuturor cerințelor. CLAUDIA VATUI După calculele Prefecturii Dolj. Cele două tururi de scrutin ale alegerilor generale nu vor costa mai mult de 16 miliarde lei TEORETIC. BUGET REZONABIL PENTRU REABILITAREA STRĂZILOR La un calcul sumar, municipalitatea craioveană ar avea nevoie anul viitor de 480 miliarde de lei pentru reabilitarea străzilor, dar nu se așteaptă să primească decât jumătate din sumă. „Am făcut o propunere de 480 miliarde de lei cu care am putea să modernizăm o bună parte din infrastructura orașului. Este însă numai o propunere și mai mult ca sigur că nu vom primi acești bani. Ne bazăm pe aproximativ 250 miliarde de lei, fonduri care în principiu există, dar trebuie să fie incluse în structura bugetară pentru anul 2005", a declarat Sever Bordu, directorul tehnic al Primăriei Craiova. Din acești bani, 150 miliarde de lei provin de la bugetul local, iar restul din fonduri cu destinație specială. Autoritatea locală speră ca sumele de la bugetul de stat să fie suplimentate. Anul acesta au fost investite 185 miliarde de lei în rețeaua stradală, un mare procent fiind alocat de la bugetul central, pentru care primarul Antonie Solomon a făcut lobby susținut la ministrul Miron Mitrea. LAURA MOȚÎRLICHE VICELE NEDELESCU - NUMĂR DE COD 01 După instalarea camerelor video în oraș, viceprimarul Gheorghe Nedelescu îți continuă pasiunea pentru lucruri trăznite. Mai nou, vicele și-a luat număr de cod și trimite mesaje în eter spre subordonați. „07, sunt 01, care este problema? Se aude bine?’... Treceți pe canalul II să vorbim” este conversația live, surprinsă la sfârșitul săptămânii trecute în cabinet. Rețeaua este destinată deszăpezirii și este compusă din 25 de stații de emisie-recepție, răspândite în toate cartierele orașului la responsabilii cu ridicarea zăpezii. „Fiecare șef de sector are câte un aparat și ținem legătura. Consider că este o metodă bună pentru o acțiune directă. Dacă noi comunicăm repede nu lăsam zăpada să se aștearnă”, a declarat Nedelescu. Pentru o mai bună comunicare, vicele dorește să-și intre bine în rol și probează de câteva ori pe zi rețeaua. Cu o naturalețe asemănătoare Agentului 007, celebrul James Bond, vicele răspunde la numărul de cod 01. în lipsa zăpezii, se fac acum probele de sunet. LAURA MOTÎRLICHE Un gest care poate salva o viață Micuța CONSUELA-ELENA RADU, în vârstă de cinci săptămâni, din Craiova, suferă de o malformație congenitală numită “Pentalogie Fallet”. Viața ei depinde de o intervenție chirurgicală care poate fi realizată într-o clinică din Franța și al cărei cost se ridică la 20.000 de euro. Familia face un apel către persoanele fizice și juridice care o pot sprijini financiar pe fetiță pentru a-și recăpăta sănătatea. In acest sens, a fost deschis un cont umanitar la Sucursala Craiova - Banca Românească S.A.; Titular - Radu C. Elena-Consuela; EURO - RO17BRMA0 170017479895400; LEI - RO79BRMA0 170017479800000; USD - RO29BRMA0 170017479830000. *