Cuvântul Libertății, mai 2005 (Anul 17, nr. 4725-4748)

2005-05-04 / nr. 4725

2 CUVÂNTUL LIBERTĂȚII ■ ! actualitate! Proteste sindicale Sindicaliștii din industria lemnului, sticlei și ceramicii, din textile, confecții, pielărie și încălțăminte vor protesta timp de trei zile, în fața sediului Guvernului, cerând majorarea salariilor, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX de Federația Sindicatelor Libere din Industria Lemnului. Sursa citată susține că “aprofundarea de la o zi la alta a crizei exportatorilor pune în pericol locurile de muncă a celor peste 650.000 de salariați, care îngroașă tot mai mult rândurile șomerilor, condamnându- i în același timp la sărăcie și pe membrii familiilor acestora”. Federațiile sindicale din domeniile menționate au anunțat prezența în Piața Victoriei a 150 de oameni, în zilele de miercuri, joi și vineri, între orele 9.00 și 14.00. Locuri de muncă în Spania Oficiul pentru Migrația Forței de Muncă (OMFM) organizează, săptămâna viitoare, o preselecție pentru locuri de muncă în Spania, destinată celor ce au meserii ca tinichigiu, cazangiu-tinichigiu, electromecanic sau electromecanic auto. Preselecția va avea loc zilnic, începând cu ora 9.00, la sediul central al OMFM, în București. Oferta OMFM este valabilă în perioada 9-13 mai. Cel puțin o mie de persoane izolate Peste o mie de persoane din județul Timiș sunt în continuare izolate din cauza apelor, peste 1.500 de case sunt inundate, iar șapte sute au fost distruse, se arată în bilanțul dat publicității, ieri, de Inspectoratul pentru Situații de Urgență Banat. Prefectul Ovidiu Drăgănescu a declarat că, deși în ultimele zile s-au înregistrat temperaturi ridicate, apa din localitățile afectate de inundații se retrage foarte greu în matca râului Timiș, fiind nevoie de pompe speciale. Drăgănescu a spus că valul de căldură aduce după sine și epidemiile, riscul de îmbolnăvire fiind ridicat din cauza apei stătute, a leșurilor de animale și păsări, dar și a WC- urilor luate de ape. Peste 3.500 de copii, printre sinistrații din Timiș și Caraș-Severin Fonduri pentru refacerea locuințelor afectate de inundații Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului va redirecționa fondurile de 150 miliarde lei, alocate pentru construcția de locuințe sociale prin folosirea unor tehnologii noi pentru refacerea locuințelor din localitățile afectate de inundații, a declarat ministrul delegat László Borbély. “Pentru construcția de locuințe sociale vor fi identificate alte surse de finanțare", a adăugat ministrul delegat pentru lucrări publice și amenajarea teritoriului. De asemenea, ministerul de resort se află în discuții avansate cu Banca Mondială pentru acordarea unei finanțări destinate reconstrucției locuințelor inundate din județele Timiș și Caraș-Severin. Potrivit ministrului Borbély, reconstrucția locuințelor din zonele calamitate reprezintă prima urgență în acest moment, având în vedere că mii de oameni au rămas fără locuințe. Potrivit unei statistici date publicității săptămâna trecută de Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor (MMGA), din data de 14 aprilie și până în 26 aprilie, 145 de localități din șapte județe - Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Mehedinți, Suceava și Timiș - au fost afectate de inundații. .^Î=5^Î1 ® V Mai mult de*?’ . Wß-3.500 de copii se află prin ’'(• T 1 Ț • , fi,'' tre sinistrații rămași fără case * 1 *«1" în urma inundațiilor din județele : * J"* 1 Timiș și Caraș-Severin, autoritățile fiind nevoite să facă față mai multor probleme. «.«*■ me pentru ca ei să poată duce în continuare o viață normală. Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului (ANPDC) a cerut informații prefecturilor din județele Timiș și Caraș.Severtrin cu privire la copiii din familiile sinistrate, în prima fază, au fost trimise în zonă ajutoare de urgență, destinate familiilor pe ansamblu - alimente și obiecte de primă necesitate, dar și medicamente și vaccinuri, furnizate atât de autorități, cât și în urma unor campanii organizate de diverse instituții. Autoritatea are însă în vedere organizarea unei acțiuni destinate exclusiv copiilor din zonele afectate de inundații, care au nevoie de rechizite, dar și de alte obiecte (alimente, îmbrăcăminte, lenjerie intimă sau ciorapi). De rezolvat sunt și problemele legate de copiii din familiile evacuate în urma inundațiilor. Copiii nu au mai mers la școală, nu au avut unde să învețe și să își facă lecțiile și nu mai au rechizite. ,V & *’ 28 de morți în explozia unui depozit . Cel puțin 28 de persoane au fost ucise și 13 rănite, luni, în urma unei explozii la un depozit de muniții din nordul Afganistanului, a anunțat poliția locală. Explozia sa produs la un depozit de muniții aparținând comandantului unei miliții private, la Badigah, în districtul Khinjan, din provincia Baghlan, la 180 de kilometri nord de Kabul. “O puternică explozie s-a produs la ora locală 06.00 (04.00 ora România), provocând moartea a cel puțin 28 de persoane și rănirea altor 13", a declarat șeful poliției locale, Fazeludin Ayar. Purtătorul de cuvânt al Ministerului afgan de Interne a confirmat explozia, fără a anunța un bilanț al victimelor. Coaliția s-ar putea retrage din 2006 Forțele coaliției din Irak ar putea începe să se retragă la jumătatea anului 2006, a declarat, duminică seară, într-un interviu acordat CNN, Muwaffak al-Rubai, un consilier irakian pentru securitate națională. “Aș fi foarte surprins dacă forțele multinaționale conduse de Statele Unite nu vor începe să se retragă la jumătatea anului următor”, a declarat Al-Rubai. “Cred că în cursul anului următor forța multinațională sau o parte a acestei forțe va începe să se retragă”, a spus el. Al-Rubai nu a putut estima câți militari se vor retrage, acest lucru depinzând de modul în care evoluează eforturile împotriva terorismului. în ultimele luni, atacurile teroriste din Irak s-au multiplicat. Un total de 567 de irakieni au fost uciși în aprilie, cu 50 la sută mai mult decât în luna martie. Alte 668 de persoane au fost rănite, în plus cu 494 față de lunile precedente. Autoritățile australiene, pesimiste față de soarta ostaticului din Irak Ministrul australian al Apărării, Robert Hill, s-a declarat, ieri, pesimist în legătură cu soarta lui Douglas Wood (foto), australianul răpit în Irak, în pofida faptului că autoritățile de la Canberra au trimis la fața locului o echipă de intervenție alcătuită din polițiști și militari. “Nu, nu sunt încrezător... Nu se poate să fii optimist dacă iei în considerare ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani când a fost vorba despre luarea unor ostatici în Irak”, a declarat Robert Hill la Sydney, la întoarcerea dintr-o deplasare efectuată în Irak. Potrivit relatărilor presei, Douglas Wood, în vârstă de 63 de ani, rezident în Statele Unite din 1992 și căsătorit cu o americancă, lucra pentru armata americană din Irak. Australia este unul dintre cei mai fideli aliați ai președintelui american George W. Bush în Irak. Acest stat a trimis 2.000 de soldați în momentul invadării țării, în martie 2003. Circa 550 de militari australieni staționează în continuare în Irak, iar alți 350 urmează să ajungă în această țară. Violență între neonaziști și partizanii de extremă-stânga Circa 1.500 de persoane au participat, duminică, la manifestații pronaziste în trei orașe din Germania, în special la Leipzig, unde zeci de persoane au fost rănite, iar 50 au fost reținute de forțele de ordine, în urma unor incidente violente cu simpatizanții de extremă-stânga. Incidentele violente au izbucnit între manifestanții pronaziști și alți contra-manifestanți, numărul exact al răniților nefiind cunoscut. Poliția din Leipzig a arestat 46 de contra-manifestanți care doreau să blocheze marșul extremiștilor de dreapta. La contra-manifestații au luat parte circa 4.000 de persoane, între care simpatizanți de extremă-stânga. Poliția a estimat că circa 2.000 dintre ei erau pregătiți să comită acte de violență. Duminică dimineață, manifestanții de extremă-stânga au aruncat cu petarde spre simpatizanții pronaziști. La Leipzig au fost mobilizați 2.500 de scutieri care au încercat să evite confruntările între cele două tabere. La Nuremberg, 300 de neonaziști au defilat în centrul orașului, iar la contra-manifestație au participat aproximativ 5.000 de persoane. La Frankenthal (sud-vest), 170 de simpatizanți ai Partidului Național Democrat au participat la un marș pronazist, iar alte 2.000 de persoane la o contra-manifestație. raian Băsescu și-a tăiat „moțul” Președintele Traian Băsescu și-a schimbat frizura, el apărând, luni, cu o altă tunsoare și declarând că și-a tăiat “moțul” la îndemnul soției. Președintele a vizitat fregata Köln a marinei militare germane acostată în dana “pasageri” a Portului Constanța, ocazie în care publicul a constatat că Băsescu avea o altă tunsoare, din care lipsea cunoscuta “șuviță”. Tunsoarea președintelui este, de mai mult timp, subiectul unor discuții și dispute. în țară și în vizitele oficiale în străinătate, președintele s-a aflat în numeroase situații când vântul i-a răvășit tunsoarea, stârnind zâmbete amuzate printre cei din jur; întrebat de ziariști despre noua sa înfățișare, Traian Băsescu a declarat: „Am zis că o să poarte noroc ziariștilor din Irak dacă îmi tai moțul și s-a rezolvat într-o secundă”. El a adăugat că și-a tăiat “șuvița” fiind convins de soția sa. Iliescu rămâne “deocamdată” senatorilor PSD Cadavrul unui pilot, găsit în Irak Cadavrul unuia dintre piloții americani ai celor două avioane de luptă de tip F/A-18 Hornet care s-au prăbușit, luni seară, în Irak, a fost localizat “marți dimineață”, a anunțat armata americană. “Dimineață devreme, o echipă de cercetare a localizat cadavrul pilotului unuia dintre cele două avioane F/A-18 de pe portavionul USS Carl Vinson care au dispărut”, se arată în comunicatul armatei, care nu dă detalii privind locul în care a fost găsit trupul neînsuflețit. “Avionul efectua o misiune de susținere în cadrul operațiunii Iraqi Freedom când a fost pierdut contactul, în jurul orei locale 22.10 (21.10 ora României) la 2 mai. Pentru moment, nu este disponibilă nici o veste referitoare la al doilea pilot dar dispărut și căutările continuă", a declarat armata. Ion Iliescu a declarat că rămâne „deocamdată” lider al grupului PSD din Senat, arătând, totodată, că nu dorește să ocupe vreo funcție onorifică sau executivă în partid. Totodată a precizat că nu dorește să facă parte din Biroul Permanent Național al partidului (n.r. Statutul PSD prevede că liderii grupurilor parlamentare fac parte din BPN) și că, în funcție de aceasta, se va lua o decizie, el avansând ipoteza desemnării unui alt lider de grup sau a altcuiva, din partea grupului, care să participe la lucrări. Despre informațiile potrivit cărora, în cursul săptămânii trecute, și-ar fi strâns lucrurile din biroul său de lider al grupului, Iliescu a susținut că a făcut curățenie de Paști. Referitor la intențiile sale legate de partid, Ion Iliescu a răspuns prin „no comment”, însă, întrebat dacă ar accepta o funcție onorifică sau una executivă în partid, el a răspuns negativ. Solicitat să precizeze de ce nu mai dorește să ocupe vreo funcție în PSD, Iliescu a spus^Țiglîiaiv^ _____ Facultățile se adaptează la UE sau pierd finanțarea Universitățile care refuză modificarea ciclurilor de studiu (trei ani licență, doi master și trei doctorat) vor pierde finanțarea, iar diplomele lor nu vor fi recunoscute în Europa, afirmă profesorul Ioan Mihăilescu, președintele Consiliului Național de Evaluare și Acreditare Academică (CNEAA). “Țările care aderă la Uniunea Europeană trebuie să aibă un sistem de învățământ compatibil cu cel din statele din comunitate, astfel încât un student cu o anumită pregătire să corespundă cerințelor din orice stat membru UE”, a declarat profesorul Mihăilescu. Generalizarea evaluării pregătirii prin sistemul de credite transferabile, la toate instituțiile de învățământ superior din România, începând cu anul academic 2005- 2006, va permite studenților să înceapă pregătirea într-o facultate și să o continue în alta din cadrul aceleiași universități sau chiar în universități diferite. Creditele înseamnă volumul de muncă depus de un student mediu pentru a promova o anumită disciplină și măsoară timpul probabil de lucru al acestuia (însumând prezența la curs, la seminar, lucrări, referate, examene) și se notează cu puncte. Sistemul de credite transferabile, introdus în câteva universități în anii 1994-1995, a mers bine în cazul studenților care au studiat în străinătate, dar foarte prost între universități și facultățile din țară. Președintele CNEAA recunoaște că, pentru introducerea acestor schimbări, autoritățile din învățământ au despart câteva blocaje. Mihăilescu este de părere că, în această situație, responsabilii cu aplicarea reformei trebuie să ia măsuri surpriză, care să-i pună pe rectorii reticenți la schimbare în fața faptului împlinit, în cazul în care noile măsuri vor fi ignorate, iar rectorii nu vor aplica reglementările impuse prin procesul Bolognia, nu vor mai avea resurse financiare, iar universitățile care nu eliberează diplome compatibile cu cele europene nu vor mai fi căutate de studenți. SUA “un stâlp al terorismului de stat” Coreea de Nord a acuzat Statele Unite, ieri, că sunt “un stâlp al terorismului de stat”, criticând un raport recent al Departamentului de Stat, în care autoritățile de la Phenian se numără printre cele care “susțin terorismul". Coreea de Nord nu are un trecut în ceea ce privește activitățile teroriste, mai degrabă președintele american George W. Bush fiind “un stâlp al terorismului de stat”, a declarat purtătorul de cuvânt al Ministerului nord-coreean de Externe. “Administrația Bush a recunoscut că Republica Populară Democrată Coreea nu are un trecut terorist, dar a calificat din nou RPDC ca fiind «un stat care susține terorismul». Miercuri, 4 mai 2005 Infecțiile au omorât 3 bebeluși Trei bebeluși născuți prematur au murit, în decurs de o săptămână, în Spitalul Județean de Urgență Constanța, din cauza unor infecții intraspitalicești. Cazurile, înregistrate în perioada 4 -11 aprilie, au fost confirmate de directorul de îngrijiri medicale al Spitalului, Carmen Chesei, care a declarat că, imediat ce a aflat, a luat legătura cu directorul instituției, dr. Cătălin Grasa. Deși la naștere micuții ar fi avut o greutate de peste două kilograme, ei nu au supraviețuit complicațiilor infecțioase căpătate mai întâi de mamele care s-au născut. Surse din spital au declarat că în urma analizelor efectuate s-a constatat că cele trei mame și nou-născuții au contactat un germen din maternitatea spitalului.