Cuvântul Libertății, noiembrie 2018 (Anul 30, nr. 8771-8791)

2018-11-22 / nr. 8786

joi, 22 noiembrie 2018 cultură Trei lucrări din patrimoniul Muzeului de Artă Craiova sunt prezentate, în această perioadă, la cea mai importantă expoziție dedicată maestrului român Corneliu Baba în China: cunoscutul „Autoportret”, „Portretul Măriei Calleya” și „Portretul scriitorului Mihail Sorbul”. Evenimentul, organizat de ICR Beijing, în parteneriat cu Fundația Centrul Cultural ArtSociety din România și Quan Shanshi Art Center din Hangzhou (provincia Zhejiang), are loc în perioada 16 noiembrie 2018 — 1 iulie 2019, la Quan Shanshi Art Center din Hangzhou. Cele 60 de lucrări prezentate în expoziție provin din cele mai importante muzee de artă din România, între care și cel din Craiova - oraș în care Corneliu Baba s-a născut și unde a rămas în perioada de formare artistică, până la vârsta de 14 ani. De altfel, potrivit muzeografului Valentina Călin, instituția craioveană deține în patrimoniul său 9 lucrări de pictură și 5 de grafică de Corneliu Baba, precum și obiecte personale ale artistului. Expoziția „ China Tour Exhibition of Romanian Painter Corneliu Baba” (2018-2019) promovează și rememorează valențele artistice ale unuia dintre cei mai mari artiști plastici români și este dedicată Centenarului Marii Uniri, fiind unul dintr-o serie lungă de evenimente culturale organizate de ICR Beijing de-a lungul și de-a latul Chinei pe tot parcursul anului 2018, precum și Zilei Naționale a României din acest an. Potrivit Institutului Cultural Român (ICR), evenimentul se constituie, în prima jumătate a anului 2019, drept o interfață permanentă în vederea susținerii preluării de către România a președinției Consiliului Uniunii Europene și, de asemenea, marchează celebrarea celor 70 de ani de la stabilirea relațiilor diplomatice între Republica Populară Chineză și România în 2019. Expoziția cuprinde 60 de lucrări din cele mai importante muzee de artă din România, precum Muzeul Național de Artă al României, Muzeul de Artă Timișoara, Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Complexul Muzeal Național „Moldova” Iași, Muzeul Național Cotroceni, Muzeul de Artă Constanța, Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu”, Muzeul de Artă Vizuală Galați, Muzeul de Artă Arad, Institutul de Cercetări Eco-Muzeale „Gavrilă Simion” Tulcea, Muzeul Județean „Aurelian Sacerdoțeanu” Vâlcea, Muzeul Regiunii Porților de Fier, Muzeul de Artă Drobeta-Turnu Severin, Muzeul Județean Mureș, Muzeul „Vasile Pârvan” Bârlad, Muzeul de Artă Craiova, Muzeul de Artă „Vasile Grigore - pictor și colecționar”, Muzeul Județean Satu Mare, dar și din cele mai prestigioase colecții de artă internaționale: colecția Irina Marin-Cajal, colecția Damian Florea, colecția Mihai Astratinei și colecția Băncii Comerciale Române. La vernisajul care a avut loc pe data de 16 noiembrie 2018 au participat sute de persoane, oficialități, personalități culturale, profesori și studenți chinezi. „Publicul chinez este deja familiarizat cu arta maestrului român Corneliu Baba. Operele sale, expuse în Shanghai și Beijing în anii 1970 și 1999, au fost foarte bine primite de publicul larg și de artiștii chinezi. Această expoziție va inspira, cu siguranță, explorarea și dezvoltarea picturii în ulei în China, dar mai ales, pe lângă evidențierea frumuseții picturii în ulei a lui Baba, va întări relațiile de prietenie româno-chineze”, au declarat, la vernisaj, reprezentanții Muzeului Quan Shanshi, citați de ICR. Apreciat, recompensat cu înalte distincții și considerat pictor de referință al secolului XX, Corneliu Baba (n. 18 noiembrie 1906, Craiova - d. 28 decembrie 1997, București) s-a format în etapa modernă a artei naționale: a fost fiul pictorului de biserici Gheorghe Baba și elevul lui Nicolae Tonitza la Școala de Arte Frumoase din Iași. De asemenea, în anul 1930, a absolvit cursurile la Facultatea de Litere și Filosofie. Principalele genuri pe care pictorul lea abordat de-a lungul întregii sale creații sunt portretul cu insistență asupra autoportretului și compoziția cu personaje, inspirată o lungă perioadă din viața satului, a celor umili sau marginali. MAGDA BRATU Picturi de Corneliu Baba Muzeului de Artă Craiova, din patrimoniul expuse în China Julien Caragea vine la „Clubul Dramaturgilor și al SpectActorilor Craioveni”  Invitatul celei de-a III-a ediții din acest an a „Clubului Dramaturgilor și al SpectActorilor Craioveni” este Julien Caragea, poet și dramaturg, profesor de limba franceză. Mâine, 23 noiembrie, ora 16.30, la Sala „Ia te uită!” a Teatrului Național „Marin Sorescu”, actorii Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Liviu Topuzu și Cătălin Miculeasa vor lectura din piesa sa „ O singură cârpă ”, apoi autorul va intra în dialog cu cei prezenți. Intrarea publicului este liberă. Julien Caragea (n. 1958) este absolvent al Facultății de Filologie din Craiova (Secția română-franceză, 1984). Actualmente este profesor de limba franceză în comuna Piscu Vechi. A publicat volumele de versuri „Aria clopotarului nebun ” (Ed. Genessa, Craiova, 2002), „Biciclistul sălbatic" (Ed. Tracus Arte, București, 2012), „Poveste de adormit maturii” (Ed. Diacritic, Timișoara, 2015). Colaborează la revistele „Ramuri”, „Viața Românească”, „Mozaic”, „Argeș”, „Acolada”, „România literară”, „Confesiuni”, „Familia”, „Paradigma”, „SpectActor” etc. A scris piesa de teatru „Vaca albă a mutului”, precum și o piesă de teatru pentru copii. Potrivit reprezentanților Teatrului Național „Marin Sorescu”, „Clubul Dramaturgilor și al SpectActorilor Craioveni” își propune „să evidențieze textul dramatic care se scrie în Craiova și să ofere iubitorilor de teatru noi propuneri pentru scena de teatru craioveană”. Prima ediție a avut loc pe 8 septembrie 2016, iar invitat de marcă a fost dramaturgul Gheorghe Truță, membru al Uniunii Scriitorilor din România. Ulterior, au fost prezenți cu piese lecturate de actori ai Teatrului Național Craiova dramaturgii Toma Grigorie, Cornel Mihai Ungureanu, Florin Oncescu, Marius Neacșu, Mihai Ioana, Cristi Nedelcu. MAGDA BRATU oa*^clow»-o<; ____ _. «umrM&Bît O* .IVACOC VIWIMSA«’*’"* Wtt&uMr» .Afe cuvântul libertății / 5 Simpozionul Național „Marea Unire și începuturile avangardei românești”, la Biblioteca Județeană Biblioteca Județeană, Alexandru și Aristia Aman” organizează, în intervalul 23-24 noiembrie 2018, în Sala „Acad. Dinu C. Giurescu”, Simpozionul Național „Marea Unire și începuturile avangardei românești. Sașa Pană și Mișcarea de la Unu. 90 de ani de la înființarea revistei Unu Apărută la 10 ani după Marea Unire în Dorohoi, mutată ulterior la București, și promovând ideea de unitate națională - unul din motto-urile revistei era „Toți pentru UNU, UNU pentru toți! ”, respectiv principiul modernității artei și literaturii, revista „ Unu ” a reunit o parte din cei mai valoroși scriitori avangardiști ai epocii, Sașa Pană, Geo Bogza, Ilarie Voronca, Stephan Roll, Urmuz ș.a. precum și artiști de renume ca Victor Brauner, M.H. Maxy, Man Ray etc. Despre importanța și rolul jucat de aceste personalități la dezvoltarea literaturii și artei moderne vor dezbate profesorii, criticii de artă, cercetătorii, scriitorii, doctoranzii și masteranzii care s-au înscris cu lucrări în cadrul simpozionului. Sesiunile de comunicări vor fi prefațate de vernisarea expoziției dedicate avangardei românești din prima jumătate a secolului XX; în cadrul acesteia, vor fi grupate documente, manuscrise și fotografii din Arhiva „Sașa Pană”, dar și înregistrări audio cu Sașa Pană din arhiva Radio România Cultural. De asemenea, în cadrul primei zile a MtorNcut. ggig BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ „ALEXANDRU ȘI ARISTIA AMAN” organizează Simpozionul Național „Marea Unire și începuturile avangardei românești” Tema ediției. Sala Pană și gruparea de la unu 90 de la înființarea revistei unu 23-24 «oostrofatiei 2013 S0&AQ8& Ofeitei& Wristei simpozionului, vineri, 23 noiembrie, vor fi lansate volumele „Jurnalul sinuciderii de Ilarie Voronca” și „Dragă Magdalena... Corespondență Geo Bogza - Madda Holda”, ediții îngrijite de Vladimir Pană, „Manuel Sin Marcu de A.L. Zissu”, ediție îngrijită de Emil Nicolae, respectiv „En garde Avangarda”, autor Florin Colonaș. Biroul de Presă al Bibliotecii Județene „ALEXANDRU ȘI ARISTIA AMAN”